Mgr. Michal Blažek
Smlouvy příkazního typu
Přes název semináře je výuka (vč. domácí přípravy) zaměřena zejm. na příkaz, zprostředkování a komisi. Pro komplexní pochopení tématu však lze jedině doporučit přečíst si právní úpravu i k zasílatelství a obchodnímu zastoupení. Poslední dva smluvní typy budou blíže vyučovány v rámci výuky obchodního práva. S tématem úzce souvisí i problematika díla, kontrolní činnosti a smluv o přepravě. I tato témata budou vyučována v rámci jiného předmětu. S příkazními smlouvami souvisí i látka pracovního práva (vizte ještě jiné předměty, kde jsou probírány základní pracovněprávní vztahy a problematika švarcsystému).
Klíčová ustanovení
§ 2432, § 2434, § 2436, § 2437, § 2438, § 2441, § 2442, § 2449, § 2452, § 2454, § 2458, § 2459, § 2465
Info k semináři
Jako tradičně se vám na semináři budou hodit propiska a papír. Vedle toho i barevné fixy/pastelky. Bude se hodit též Kahoot! app stažená ve vašem mobilu a aplikace Toontastic (Toontastic 3D | Creative Storytelling App).
Aktuální judikatura a speciální právní úprava
Příkaz
23
Cdo 2070/2018
Ujednání
stran o tom, že „příkazník může od příkazce požadovat úhradu nákladů v určité
paušalizované výši, pokud příkazce odstoupí od smlouvy nebo od projektu před
datem podání žádosti o poskytnutí dotace, popřípadě tuto smlouvu před datem
podání žádosti o poskytnutí dotace vypoví bez zavinění příkazníka“, není
neplatným ujednáním o smluvní pokutě dle § 2048 o. z. výklad tohoto právního
jednání (§ 555 a násl. o. z.) může vést k závěru, že jde o odvolání příkazu ve
smyslu § 2443 o. z. Takové ujednání není neplatné jen proto, že výše
paušalizované částky neodpovídá nákladům vynaloženým příkazníkem, přiměřené
části jeho odměny nebo jemu vzniklé škodě.
Zprostředkování
Speciální úprava: zákon č. 39/2020 Sb., Zákon o realitním zprostředkování a o změně souvisejících zákonů (zákon o realitním zprostředkování)
§ 1 Předmět úpravy
Tento zákon upravuje některé podmínky poskytování realitního zprostředkování a některá práva a povinnosti s tím související.
§ 19 Provize
(1) Není-li dále stanoveno jinak, je provize splatná nejdříve dnem uzavření realitní smlouvy.
(2) Ujednat splatnost provize tak, aby nastala přede dnem uzavření realitní smlouvy nebo před splněním odkládací podmínky účinnosti realitní smlouvy, lze jen tehdy, jestliže smlouva o realitním zprostředkování obsahuje poučení o tom, že splatnost provize není vázána na uzavření realitní smlouvy nebo na splnění odkládací podmínky účinnosti realitní smlouvy. Splatnost provize může být v těchto případech vázána nejdříve na obstarání příležitosti zájemci k uzavření realitní smlouvy.
(3) Je-li se zájemcem, který je spotřebitelem, ujednána záloha na provizi, nesmí činit více než dvě třetiny ujednané provize.
(4) Byla-li smlouva, k jejímuž uzavření se vztahoval vznik práva realitního zprostředkovatele na provizi, uzavřena z důvodu nečinnosti, pochybení nebo neposkytnutí odpovídající součinnosti realitního zprostředkovatele až po zániku závazku ze smlouvy o realitním zprostředkování, nemá realitní zprostředkovatel právo požadovat provizi po zájemci, který je spotřebitelem.
23
Cdo 3695/2013- I.
Nedohodnou-li si zákazník a investiční
zprostředkovatel zvláštní povinnost investičního zprostředkovatele informovat
zákazníka o možném vývoji na trhu s investičním nástrojem v době od nákupu
investičního nástroje do jeho případného prodeje, neodpovídá investiční
zprostředkovatel zákazníkovi za možnou ztrátu z prodeje investičního nástroje.
Rozsudek Nejvyššího správní soudu ze dne 15. 7. 2022, sp. zn. 4 Afs 23/2022
4
Afs 23/2022-48 (www.nssoud.cz) - Beck-online
[15] Z provedené rekapitulace je zřejmé, že
správní orgány, jakož i krajský soud postavili své závěry na neprokázání
existence plnění, za nějž stěžovatel uplatňoval odpočet DPH, tj.
zprostředkování zakázky realizace obchodního případu Biocel Paskov, část A
(úprava fasády na budově A) ze strany pana S. pro stěžovatele. Spornou je
v tomto případě zejména otázka, zda správní orgány a krajský soud
postupovaly správně, pokud neexistenci realizace zprostředkování založily na
nenaplnění definice zprostředkování ve smyslu § 2445 OZ.
[16] Nejvyšší správní soud přisvědčil
stěžovateli, že v daném případě není podstatné, zda činnost provedená
a fakturovaná panem S. byla zprostředkováním ve smyslu § 2445 OZ.
Podstatné je, zda tato činnost byla zprostředkováním v intencích předmětné
smluvní dokumentace, tj. zda tato činnost naplňovala vůlí smluvních stran (tj.
stěžovatele a pana Slivky) vymezenou zprostředkovatelskou činnost. Rámcová
smlouva sice v úvodních ustanoveních vymezuje zprostředkování odpovídající
zprostředkování ve smyslu § 2445 OZ (viz
čl. I. odst. 2 Rámcové smlouvy), toto vymezení však dále rozvíjí
čl. IV. rámcové smlouvy, který svým obsahem již obecné vymezení § 2445 OZ značně
přesahuje. Smluvní strany na § 2445 OZ odkazují
pouze v záhlaví rámcové smlouvy. V rámcové smlouvě si smluvní strany
výslovně ujednaly, že pro každý obchod bude uzavřena dílčí smlouva postupem
sjednaným v rámcové smlouvě, přičemž služby, které bude dodavatel
poskytovat stěžovateli na základě dílčích smluv na poskytování služeb
uzavřených na základě rámcové smlouvy, jsou rámcově vymezeny v příloze
č. 1 rámcové smlouvy (viz čl. I. odst. 4 a 5 rámcové smlouvy).
Tyto služby jsou vymezeny takto: I. Výběr dodavatelů, materiálu
a subdodávek; II. Technicko realizační činnosti v souvislosti s daným
obchodním případem: Technická příprava zakázek, změnová řešení, sestavování
položkového rozpočtu, oceňování položkového rozpočtu; III. Koordinační činnost:
Postup přípravy obchodního případu, plánování, organizování řízení
a realizace obchodního případu; IV. Návrhy efektivních a úsporných
opatření. Z právě uvedeného je zcela zřejmé, že smluvní strany uzavřely ve
skutečnosti inominátní smlouvu, která není výslovně v občanském zákoníku upravena
[§ 1746 odst.
2 OZ]. Lpění na § 2445 OZ,
jak to činí správní orgány i krajský soud, je tudíž nepřípadné.
[17] Dílčí smlouva ze dne 19. 9. 2016
dále upřesňuje podmínky zprostředkování předmětného obchodního případu (mimo
jiné Biocel Paskov, objekt A, o nějž jde v posuzované věci), přičemž
výslovně stanoví: „Zprostředkovatel se zavazuje na obchodním případu,
tedy na zakázce s označením 0512/16 výměna fasády správní budovy Biocel
Paskov týkající se objektů A (…), kterou bude provádět zájemce pro Biocel
Paskov jako svého objednavatele dle smlouvy uzavřené mezi zájemcem a svým
objednatelem (…) vykonávat činnosti vymezené v Rámcové smlouvě a to
včetně činnosti uvedené v Příloze č. 1 vymezení služeb bodu II. –
Technicko realizační činnosti: Technická příprava, Sestavování a oceňování
položkového rozpočtu, Veškerá změnová řešení“ (podtržení doplněno).
Z právě citovaného ujednání je patrné, že smluvní strany pod pojem
zprostředkování (související mimo jiné s předmětnou zakázkou týkající se
objektu A) výslovně zahrnuly nejen činnosti spočívající svým obsahem ve zprostředkování
dle rámcové smlouvy (čl. I. odst. 2 rámcové smlouvy ve spojení s čl. IV.
rámcové smlouvy), ale též činnosti vymezené v příloze č. 1 rámcové
smlouvy bod II. Na tomto místě zdejší soud připomíná, že „Autonomie
vůle a svobodného individuálního jednání je na úrovni ústavní
garantována čl. 2 odst.
3 LPS (…) Ve své druhé dimenzi pak působí čl. 2 odst. 3 LPS jako
subjektivní právo jednotlivce na to, aby veřejná moc respektovala autonomní
projevy jeho osobnosti, včetně projevů volních, které mají odraz v jeho
konkrétním jednání, pokud takové jednání není zákonem výslovně zakázáno. Takové
pojetí čl. 2 odst. 3 LPS totiž
pouze vyjadřuje skutečnost, že jednotlivec a jeho svobodné jednání má
v materiálním právním státě vždy prioritu před státní mocí realizovanou
zákonem“ (viz nález Ústavního soudu ze dne 12. 5. 2004, sp.
zn. I. ÚS 167/04,
podtržení doplněno).
[18] Správní orgány, jakož i krajský soud,
pochybily, když bezvýhradně trvaly na kvalifikaci zprostředkovatelské činnosti
ve smyslu § 2445 OZ,
aniž by vzaly v potaz výše předestřený obsah smluvního ujednání
reflektující smluvní autonomii smluvních stran (stěžovatele coby zájemce
a J. S. coby zprostředkovatele). Zjištěný skutkový stav, aprobovaný
krajským soudem, tak není v souladu s obsahem spisu. Správní orgány
vyložily předmětné smluvní jednání v rozporu s jeho obsahem,
postupovaly v rozporu se zásadou materiální pravdy [§ 8 odst.
3 ve spojení s § 92 odst.
2 DŘ]. Kasační soud připomíná, že „[a]čkoliv je na daňovém subjektu,
aby v daňovém řízení tvrdil a tvrzené skutečnosti rovněž prokázal,
daňové orgány to současně nezbavuje povinnosti posoudit tyto skutečnosti
v souladu se zásadou materiální pravdy, tj. podle jejich skutečného obsahu
(§ 8 odst.
3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád).
Ostatně „přijít věcem na kloub“ je tradiční přístup daňové správy
v situacích, kdy jde o zjištění, zda formální tvrzení odpovídá
skutečnosti či zda se jedná o předstírání nebo zakrývání skutečného stavu
věci“ (rozsudek NSS ze dne 25. 6. 2020, č. j. 1 Afs 133/2019 - 37).
V posuzovaném případě však správní orgány, jakož i krajský soud,
nezohlednily skutečný stav věci, pouze trvaly na formálním označení (zde § 2445 OZ)
poskytnutého plnění aniž by zohlednily stěžovatelem bezpečně doložený skutečný
obsah smluvního ujednání mezi jím a J. S.. Závěr, že stěžovatel neprokázal
v posuzované věci zprostředkování předmětné zakázky ze strany J. S. ve
smyslu § 2445 OZ,
tedy ve světle výše uvedeného nemůže obstát. Správní orgány v této věci
nezjistily dostatečně skutkový stav věci, neboť zcela ignorovaly smluvní specifikaci
„zprostředkování“ předmětné zakázky, a důkazní proces tak soustředily
výhradně na prokázání (resp. vyvrácení) zprostředkování zakázky ve smyslu § 2445 OZ,
aniž by přihlédly k odlišnému obsahu „zprostředkování“ v posuzovaném
případě. Krajský soud pak pochybil, pokud tento postup správních orgánů
aproboval.
Komise
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 9. 7. 2019, sp. zn. 21 Cdo 1736/2019
Soud prvního stupně i odvolací soud se ve
smyslu shora uvedených zásad správně zabývaly otázkou, zda složitel je (podle svého
tvrzení) v postavení dlužníka ve vztahu k uvedeným příjemcům
a zda plnění, které má být složeno do soudní úschovy, je plněním tvrzeného
dluhu.
Ze závazku má věřitel vůči dlužníku právo na
určité plnění jako na pohledávku a dlužník má povinnost toto právo
splněním dluhu uspokojit (srov. § 1721 o. z. ).
Závazek vzniká ze smlouvy, z protiprávního činu, nebo z jiné právní
skutečnosti, která je k tomu podle právního řádu způsobilá (srov. § 1723 odst.
1 o. z. ). Plnění, které je předmětem závazku, musí být majetkové povahy
a odpovídat zájmu věřitele, i když tento zájem není jen majetkový
(srov. § 1722 o . z .). Komisionář po obstarání záležitosti
provede vyúčtování, postoupí komitentovi práva nabytá v souvislosti
s obstaráním záležitosti a vydá mu vše, co při tom získal
(srov. § 2460 odst.
2 věta druhá o. z., resp. § 585 obč. zák. pro
závazky z komisionářské smlouvy uzavřené před 1. 1. 2014).
Z uvedeného není pochyb o tom, že po
ukončení komisionářské smlouvy vznikají mezi komisionářem a komitentem
závazky, vyplývající z vypořádání komisionářského vztahu, tedy především
povinnost komisionáře vydat komitentovi „vše, co svoji činností získal“, resp.
„převést na něj práva, která byla nabyta“. Není též pochyb o tom, že
v tomto rozsahu má komisionář povinnost komitentovi plnit a je tedy,
v obecné rovině, ve smyslu shora uvedené zákonné definice komitentovým
„dlužníkem“. V tomto konkrétním případě jak soud prvního stupně, tak
i odvolací soud shodně dovodily, že (pokud dovolací soud argumentaci
správně rozumí) povinnost plnit komisionáři nevznikla, neboť výše uvedené
povinnosti je nutno považovat za splněné („…příjemci jsou vlastníky cenných
papírů, evidovaných na jednotlivých majetkových účtech vlastníků…“).
Skutečně není třeba pochybovat o tom, že
příjemci jsou vlastníky cenných papírů, evidovaných na jejich majetkových
účtech (srov. ustanovení § 527 odst.
2 o. z., § 96 zákona
o podnikáni na kapitálovém trhu, a dále argumentem
a contrario rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 20. 10. 2009, sp.
zn. 29 Cdo 5239/2008).
Na straně druhé uvedené ještě bez dalšího neznamená, že je vyloučena jiná
povinnost složitele ke splnění; typicky povinnost vydat.
-Pakliže totiž složitel tvrdí, že jako obchodník
s cennými papíry je zároveň tím, kdo je oprávněn (a povinen) evidovat
zaknihované cenné papíry v samostatné evidenci (srov. § 4 odst.
3 písm. a), odst. 5, § 93 zákona
o podnikání na kapitálovém trhu), a tedy tím, kdo je
povinen evidovat a vést tzv. majetkové účty vlastníků - jednotlivých
příjemců (srov. § 526 o․
z.) a tyto cenné papíry nejsou evidovány v centrální evidenci
(srov. § 91 zákona
o podnikání na kapitálovém trhu) a pokud dále tvrdí, že
smluvní vztah (jednotlivé komisionářské smlouvy), podle kterého mu toto oprávnění
vzniklo, zanikl, pak mu ovšem zaniklo oprávnění k vedení těchto
jednotlivých majetkových účtů, tedy oprávnění nadále jednotlivé zaknihované
cenné papíry, evidované na těchto majetkových účtech, „držet“ a vznikla
tak povinnost je „vydat“. Protože však zaknihované cenné papíry
v „materializované podobě“ (jako listiny) samozřejmě neexistují (srov.
ustanovení § 524 o. z.)
a tedy je nelze „vydat“, je třeba nalézt ekvivalent této povinnosti pro
vzniklou situaci. Stěží si lze totiž představit stav, kdy, ač se ani fakticky
ani právně situace nezměnila oproti stavu před vznikem povinnosti plnit, přesto
došlo ke splnění závazku, resp. k jeho zániku. Jinak řečeno, složiteli tak
vznikla povinnost zajistit vedení evidence zaknihovaných cenných papírů ve
vlastnictví příjemců na jiném majetkovém účtu, neboť on sám již nemá oprávnění
tyto konkrétní majetkové účty příjemců vést. Lze souhlasit s dovolatelem, že
bez součinnosti příjemců tuto svoji povinnost však splnit nemůže a dostává
se skutečně do bezvýchodné situace, není-li mu součinnost poskytnuta. Zákon (o
podnikání na kapitálovém trhu, či o. z.) totiž
tuto situaci neřeší a podle přesvědčení dovolacího soudu jde o tzv.
„nechtěnou mezeru v zákoně“ (srov. např. závěry učiněné v nálezech
Ústavního soudu ze dne 26. 3. 1996, sp. zn. Pl. ÚS 48/95 či
ze dne 6. 3. 2007, sp. zn. Pl. ÚS 3/06),
a je nezbytné najít řešení, které je přirozené a nejméně omezí práva
účastníků řešeného právního vztahu; právě řešení, nabízející se v tomto
případě, tedy složení plnění do úschovy soudu, je řešením „nejméně bolestivým“.
Na podkladě uvedeného rozboru dospěl dovolací
soud k závěru, že právní závěr odvolacího soudu, že nelze vyhovět návrhu
složitele na přijetí zaknihovaných cenných papírů do úschovy soudu, neboť není
splněna podmínka, že složitel je ve vztahu k příjemcům jejich dlužníkem,
správný není, ledaže zaknihované cenné papíry jsou (zároveň) evidovány na
majetkových účtech jednotlivých příjemců, vedených v centrální evidenci,
což však se nepředpokládá, resp. není tvrzeno ani zjištěno.
Dále odvolací soud dospěl k závěru, že
návrhu nelze vyhovět, neboť „věci, které mají nehmotnou povahu (tj. zaknihované
cenné papíry), nelze do úschovy soudu složit“.
U soudu lze složit do úschovy peníze, cenné
papíry a jiné movité věci hodící se k úschově za účelem splnění
závazku (§ 290 z. ř. s.).
Soud v rámci jiné činnosti soudu přijímá do úschovy a) peníze složením
nebo převodem na běžný účet soudu u banky, b) vkladní knížky, cenné
papíry, cennosti a jiné movité věci tak, že je uloží nejprve do kovové
skříně soudu, pokud to velikost věcí dovolí, c) ostatní movité věci, jež se
nehodí pro úschovu v kovové skříni, tím, že je uloží u vhodného
schovatele (§ 113a odst. 1 jednacího řádu). Věci, které se nehodí
k úschově v kovové skříni soudu ani k úschově u banky, se
uloží u schovatele. Soud vyhledá vhodného schovatele zejména mezi
právnickými a fyzickými osobami zabývajícími se úschovou věcí (§ 113c
odst. 1 jednacího řádu). Dovolací soud nemá důvod v této souvislosti
řešit, zda zaknihované cenné papíry ztratily či neztratily povahu cenných
papírů (srov. Důvodová zpráva k zákonu č. 89/2012 Sb.,
nový občanský zákoník, Poslanecká sněmovna parlamentu, roč. 2012), neboť
zůstává, že i zaknihované cenné papíry jsou věcmi (movitými, nehmotnými –
srov. § 489, § 496 odst.
2, § 498 odst.
2 o. z.). Je také zřejmé, že nejde o věci, které jsou k úschově
vysloveně nevhodné (srov. § 113a odst. 2 jednacího řádu). Vzhledem
k tomu, že peníze se u soudu skládají běžně formou jejich složení na
účet soudu, zřízený a vedený u příslušné banky (srov. § 113a
odst. 1 jednacího řádu), za této situace by neměla být problémem úschova
zaknihovaných cenných papírů, neboť z technického hlediska jde
v podstatě o totéž, rozdílný je pouze obsah licence, udělené
k poskytnutí příslušné služby (srov. např. ustanovení § 5 zákona
o podnikání na kapitálovém trhu). Pro účely vyhledání
příslušného vhodného schovatele složitel dokonce nabízel a nabízí službu
společnosti Česká spořitelna, a. s. se sídlem v Praze, Olbrachtova
č. 1929/62, které příslušná licence udělena byla a která je ochotna
a schopna službu splnit. Pokud by s plněním této služby vznikaly
v průběhu úschovy náklady (služba je zpoplatněna), nic nebrání vyzvat
složitele k zaplacení přiměřené zálohy (srov. ustanovení § 296 odst.
1 z. ř. s. ). Proto ani tento důvod zamítnutí návrhu není podle dovolacího
soudu správný.