Katedra správní vědy a správního práva 1 Správní právo II 1. přednáška - 19.9.2022 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Co bude obsahem přednášky: I. Úvod do studia předmětu. II. Pojem a význam funkčního pojetí veřejné správy. Veřejná správa jako systém. III. Úvod k otázce forem realizace (činnosti) veřejné správy Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Správní právo II – úvod: Obsahově navazujeme na Správní právo I , zaměřené na organizační stránku veřejné správy. /“statická stránka veřejné správy“ - KDO vykonává veřejnou správu, jaké je uspořádání/. Instituce, orgány, jejich vztahy, vykonavatelé… 3 Správní právo II : Obsahem je - problematika činnosti veřejné správy, resp. funkční pojetí veřejné správy, = “dynamická stránka veřejné správy“- tj.CO veřejná správa vykonává. Obsahově strukturovaná, relativně náročná. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Následovat bude Správní právo III. = zvláštní část správního práva. Právní úprava vybraných odvětví veřejné správy. A co „celostně“ - v aspektu organizačním, činnosti v dané oblasti, a také uplatňování odpovědnosti. Současně budou vyučovány event. zvláštnosti procesní. POZN.: Předměty Správní právo I, II a III: souborná zkouška – v VIII. semestru. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Systém správního práva (jako výsledek dlouhého vývoje) = vnitřní členění i vzájemná provázanost. ---------------------------------------------------------------------- Členění systému SP: SP Organizační + SP Hmotné + SP Procesní („JAK“) a také SP trestní (má úpravu organizační, hmotnou i procesní). --------------------------------------------------------------------- Správní právo II náleží do oblasti správního práva hmotného. tu. 6 SP I a SP II: - ve svém souhrnu úprava obecných znaků a náležitostí organizace a činnosti veřejné správy v předmětech Správní právo I a Správní právo II představují tzv. obecnou část správního práva, SP III: úprava organizace a činnosti v jednotlivých odvětvích veřejné správy tvoří zvláštní část správního práva. (správa školství, zdravotnictví, dopravy, policejní….) + procesní část správního práva – předmět Správní právo procesní (SPP) 7 Výuka předmětu Správní právo II zahrnuje poznatky a informace: - o formách působení veřejné správy (druhy, znaky, principy, vztahy), - o právních zárukách ve veřejné správě (= rovněž specifický systém), - o správněprávní odpovědnosti, - a správním trestání.  K tomu – srov. program přenášek. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 II. Pojem a význam funkčního pojetí veřejné správy.  Veřejná správa („VS“) naplňuje své poslání (cíle, účely, úkoly) skrze svou činnost. (viz cíle a úkoly veřejné správy – 3.přednáška)  Spojení organizační (formální) a funkční (materiální) stránky vytváří ucelený obraz veřejné správy, jež představuje komplexní společenský systém.  (POZN.: Takto veřejnou správu zkoumá jiná disciplína – Správní věda.) Správní právo zkoumá právní úpravu veřejné správy, tedy obou uvedených stránek, resp. jako systém. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Systém správního práva – praktický pohled:  V předpisech správního práva upravujících výkon správy na jednotlivých úsecích – propojení všech částí správního práva.  Jednotlivé právní předpisy různě propojeny – na základě struktury správního práva, a požadavku ucelenosti úpravy.  + vztahy na jiná odvětví; specificky s ústavním právem.  Pozn: V rámci jednotlivých předpisů zařazeny normy upravující: organizační strukturu, vztahy k jiným správním orgánům, okruh působnosti, pravomoc a činnost jednotlivých správních orgánů, záruky legality při výkonu veřejné správy, a také povinnosti a oprávnění dotčených osob („veřejná subjektivní práva“) v příslušné oblasti, otázky odpovědnosti za porušení povinností (správní trestání), a dále procesní postupy při výkonu veřejné správy. Zápatí prezentace 10 Příklad: živnostenský zákon Zák. č. 455/1991 Sb.:  Část první – Všeobecná ustanovení  Část druhá – Druhy živností  Část třetí – Rozsah živnostenského oprávnění  Část čtvrtá – vznik, změna a zánik ŽO a živnostenský rejstřík  Část pátá – Živnostenská kontrola a přestupky  Část šestá – Společná, přechodná a závěrečná ustanovení Zápatí prezentace 11 Nebo také z.č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 14 15 16 III. Znaky a formy realizace (činnosti) veřejné správy: Těžištěm činnosti VS = realizace obsahu norem správního práva hmotného, upravujícího práva a povinnosti adresátů působení VS. Děje se tak prostřednictvím, resp.na základě norem organizačních (kompetenčních) a procesních. Rozmanitost úkolů veřejné správy – zakládá potřebu využití více forem činnosti. Veřejná správa uplatňuje ( v našich podmínkách a tradici) zejména: - veřejnoprávní formy realizace – tj. vrchnostenské, autoritativní působení, mocenská ochrana, - využívá však také soukromoprávních forem („fiskálních“), + poskytuje veřejné služby. 17 Znaky a specifika činnosti veřejné správy: 1. vyšší míra vázanosti zákonem, 2. jednání ve veřejném zájmu – na rozdíl od subjektů soukromého práva. (VP korporace, včetně ÚSC – někde „mezi“), 3. zpravidla určen procesní postup, 4. založena odpovědnost za výkon či nečinnost, včetně odp. za újmu, a TP. 5. Obsah, rozsah a poměr forem – určován cíli a úkoly veřejné správy, odrážejícími veřejné zájmy, zprostředkovaně promítnutými do právní úpravy. Formovány tzv. správní politikou. 18 Základní pojmy spojené s realizací (činnosti) veřejné správy:  Pravomoc správního orgánu (= co je oprávněn činit vůči komu, čemu), tj. - souhrn právních prostředků správního orgánu („SO“), určených k realizaci působnosti.  Působnost správního orgánu = okruh věcí, které SO řeší (v jakých věcech, vztazích, území = věcná, územní). Pozn.: V procesním právu – otázka „příslušnosti“ SO. P a P dány zákonem (princip legality). Nedokonalost či mezera – řešeny v rámci kompetenčních sporů. Pravomoc VS uplatňována vždy prostřednictvím konkrétního subjektu – SO, a také konkrétních osob. Katedra správní vědy a správního práva Znaky a formy realizace (činnosti) veřejné správy Rozlišujeme formy činnosti: - právní, s přímými právními důsledky (účinky) hmotněprávními (tj. do právní pozice adresátů), - pro ně jsou závazné, a event. vynutitelné. - tzv. „neprávní“ formy, bez uvedených důsledků. Přesto významné a nezbytné (organizační, materiálně technické – obslužné, doplňkové). Právní základ je u nich obecnější. Slouží naplnění účelu pravomoci SO. - Další členění: dle věcného hlediska, resp. spravovaných oblastí správy: - (tradiční: politicko – správní, hospodářsko ekonomická, kulturní a sociální, + nověji ekologická), - nebo konkrétněji odvětví (školství, zdravotnictví, doprava, katastr,…)20 Formy realizace veřejné správy Členění forem realizace veřejné správy: Pozn: členění forem činnosti se může lišit dle jednotlivých autorů. A. Vnější ( = vůči adresátům VS): 1. Jednostranné: a) Správní akty: - normativní (abstraktní), - individuální (konkrétní), - smíšené - opatření obecné povahy, b) faktické úkony, resp. bezprostřední zákroky. 2. Dvou či vícestranné - Veřejnoprávní smlouvy. IV. Formy realizace veřejné správy Vedle uvedených vnějších forem existují také B. vnitřní (interní) formy: - interní normativní akty ( akty řízení, interní instrukce, metodické pokyny, apod.), - interní individuální akty (individuální služební akty, individuální pokyny, apod.). Jde o řídící, hierarchické vztahy mezi jednotlivými stupni správních orgánů, resp. uvnitř správních orgánů, a vůči takto podřízeným subjektům jsou závazné. Nejsou závazné navenek – vůči adresátům působení veřejné správy. ------------------------------------------------------------------------------------------------ Vnější + vnitřní právní formy realizace činnosti SO formy = celostní pohled na působení SO a celé VS. Toť vše pro dnešek. Příště: I. Podmínky výkonu pravomoci správních orgánů. Vztah k veřejným subjektivním právům. Veřejná správa a veřejné povinnosti. II. Legalita a další principy (základní zásady) činnosti veřejné správy. Děkuji za pozornost…. Katedra správní vědy a správního práva 23