Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 MP719Z Správní právo II 2. přednáška 26.9.2022 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Obsah a zaměření 2. přednášky: I. Podmínky výkonu pravomoci správních orgánů. II. Pojem veřejných subjektivních práv. Vztah veřejné správy k subjektivním právům. III. Legalita a další principy (základní zásady) činnosti veřejné správy. Povaha, působení a význam základních zásad. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Připomenutí obsahu 1. přednášky:  Předmět obsahově navazuje na Správní právo I - zaměřené zejména na organizační stránku veřejné správy. /“statická stránka“/.  Správní právo II : obsahem = problematika činnosti veřejné správy, resp. funkční pojetí veřejné správy /“dynamická stránka“/. Vedle funkcí, metod a forem působení veřejné správy zahrnuje problematiku právních záruk ve veřejné správě, správně právní odpovědnosti, správního trestání. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště( 3 Připomenutí:  V souhrnu: právní úprava organizace a činnosti veřejné správy v předmětech Správní právo I a Správní právo II představují tzv. obecnou část správního práva.  Zvláštní část správního práva - tj. úprava organizace a činnosti ve (vybraných) odvětvích veřejné správy - bude vyučována v rámci Správního práva III. Připojena budou procesní specifika příslušných odvětví. (Pozn.: ze Správního práva I, II a III - souborná zkouška – VIII. semestr ). Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Připomenutí: Pojem „pravomoc“ = souhrn právních prostředků, jichž SO disponuje. Uplatňuje se v rámci vrchnostenského, mocenského, autoritativního působení veřejné správy. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Otázky k zamyšlení ke dnešnímu tématu:  Jaký je význam určení účelu pravomoci správního orgánu při jeho konkrétní činnosti ? Jak lze identifikovat účel pravomoci správního orgánu ?  Jaká je skladba (součásti) pravomoci územních samosprávných celků (ÚSC)? Je tomu stejně u všech ÚSC ?  Vztahují se základní zásady činnosti správních orgánů také na výkon samostatné působnosti obcí a krajů ?  Mají všichni studenti vysokých škol v ČR stejná veřejná subjektivní práva, resp. povinnosti ?  Čím je, resp. může být omezeno či vyvažováno konkrétní veřejné subjektivní právo určité osoby?  Lze obecně předpokládat, že správní orgán v našem případě, řešeném dle konkrétních zákonných ustanovení, bude postupovat stejně či obdobně jako v předchozích případech, skutkově obdobných, řešených dle stejných zákonných ustanovení ?  Které předpoklady a podmínky výkonu veřejné správy jsou překážkou k tomu, aby byl stát spravován obdobně, jako je tomu u soukromého podniku ? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 I. Podmínky výkonu pravomoci správních orgánů Pravomoc správních orgánů - obecně vždy uplatňována směrem k právní sféře dotčených osob, adresátů působení. Uplatňována je vždy v rámci působnosti správního orgánu (věcná, územní, resp. také osobní – tj. okruhu řešených vztahů, záležitostí). Vychází z principu legality, resp. ústavních základů veřejné moci. Skladba pravomoci – u různých druhů správních orgánů nestejnorodá Vychází, resp. měla by být adekvátní účelu, cíli, zaměření, obsahu jejich činnosti. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 I. Podmínky výkonu pravomoci správních orgánů Pravomoc – může sestávat z více dílčích složek, a to v různé kombinaci (jak je to založeno zvláštními zákony). Složkami mohou být pravomoc: - normotvorná, - rozhodovací, - exekuční, - kontraktační, - zásahová, - kontrolní, - sankční (trestající), - evidenční. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 I. Podmínky výkonu pravomoci SO Liší se zákonné zmocnění pro výkon pravomoci: - vázané (povinnost uplatnit), - „volné“ (na základě a v mezích zákona) – založena úvaha SO, zda uplatnit, či jak konkrétně (= správní uvážení, resp. „diskreční pravomoc SO“). Jde o volnost pouze relativní . Omezeno obecnějším právním rámcem – hodnotami, principy, zásadami právního státu. Platí zákaz libovůle (= zákaz zneužití pravomoci). Obecné požadavky také na: kontinuitu, legitimitu, důvěryhodnost, odpovědnost, transparentnost, participaci ( srov. s pilíři a hodnotami Evropského správního prostoru). K tomu míří obecné principy a zásady. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 II. Veřejná subjektivní práva Výkon pravomoci SO – působí vůči adresátům, - zasahují či se mohou dotýkat jejich subjektivních práv („dotčené osoby“ – s.ř.). Veřejná subjektivní práva = souhrn oprávnění a povinností, jež má jednotlivec ve vztahu k veřejné správě (= obsahem SP vztahů). Některá ústavně chráněna (včetně práva na řádný proces a soudní ochranu) – katalog lidských práv a základních svobod. V rovině potenciální – dána právním řádem – de lege lata, a event. efektivní, aplikovaná – de lege aplicata. Rozsah a skladba dána právním postavením konkrétních subjektů, tj. jsou u jednotlivých adresátů odlišné, mění se v čase (občan obce, živnostník, student, vlastník lesa, pachatel přestupku,… - dnes a za rok). POZN.: Časté změny úpravy – narušují právní jistotu osob (a legitimitu VS). Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 II. Veřejná subjektivní práva Tradičně teorie rozlišuje určité skupiny veřejných subjektivních práv („v.s.p.“) :  právo na vydání povolení nebo souhlasu ( ovšem nutno zkoumat existenci nároku)  právo na určitá plnění od VS,  právo, aby se VS zdržela nepřípustných zásahů či zákroků,  právo uplatňovat procesní práva (zejména jako účastník řízení)  právo na participaci na výkonu VS stanovenými způsoby. Jde o „vývojovou“ kategorii – rozvíjení v čase (rozvoj právního státu). Významné jsou záruky (garance) veřejných subjektivních práv (hmotné, procesní, institucionální) – jejich základ, dostupnost a efektivnost. (viz později problematika právních záruk ve VS)  Vedle v.s.p. stojí však současně (či „proti“) ochrana veřejných zájmů. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 III. Legalita a další principy (základní zásady) činnosti veřejné správy. „Základní zásady činnosti správních orgánů“ – založeny (tehdy jako nový institut) ve správním řádu (§ 2 – 8 s.ř.) Nejde o úplný výčet. Nejde o pouhé zásady procesní. Vedle požadavků na procesní stránku postupů SO působí rovněž na obsah, resp. výsledek postupu. Základ a původ základních zásad:  (osvědčené) tradice veřejné správy,  Ústavní zásady, obecné principy právní a principy správního práva (vztah státu a jednotlivce, podmínky výkonu veřejné moci, zejm. čl. 36 odst. 1, 38 odst. 2 LZPS),  mezinárodní a evropský kontext (ochrana ZPS, právo na řádný, spravedlivý proces a rozhodnutí (srov. čl. 6 odst.1 Evropské úmluvy, Listina ZP EU - čl. 41 – „právo na dobrou správu“). Vztah k „principům dobré správy“ Pojem „principy dobré správy“ = širší katalog, včetně soft-law Rady Evropy – rezoluce a doporučení Výboru ministrů Rady Evropy (zejm. doporučení č. 2007/7, o dobré správě, a řada dalších. Srov. též - „desatero“ Veřejného ochránce práv. Zahrnují požadavky etické, či na efektivnost správy, konkretizují a doplňují zásady právně závazné. Tendence postupného pronikání mezi zásady právní povahy. (Srov. např. vývoj požadavku na transparentnost, resp. otevřenost rozhodnutí vůči adresátům skrze řádné odůvodnění, a to již nejen rozhodnutí ve správním řízení, či požadavek na zdvořilost a vstřícnost SO). Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 III. Význam, závaznost , úloha a aplikace základních zásad činnosti SO: POZN.: Působnost zásad - viz 1. přednáška ze Správního práva procesního (§ 177 odst. 1 s.ř.).) Jde o obecné zásady, zásady správního práva, proto:  právně závazné ( vč. implicitních, nepsaných), Některé jsou přímo ústavními principy.  Jde o principy zákonné úpravy = ovlivňují nastavení, resp. znění konkrétních pravidel v zákoně,  interpretační pravidlo (při aplikaci konkrétních pravidel) + nástroj právní argumentace. III. Význam, závaznost, úloha a aplikace základních zásad činnosti SO (pokračování): Napomáhají mj. nalézt„správný“ poměr mezi naplňováním veřejných zájmů, a respektem k subjektivním právům osob. Znaky a podmínky působení:  působí současně (tj. jako systém), ne vždy však v souladu (např. rychlost vs. materiální pravda) a tehdy nutné vzájemné poměřování,  působí praeter legem (pokud pravidlo nestanoví jinak),  zvláštní důležitost pro správní uvážení (diskreční pravomoc) = kde zákon nedává jediné správné, resp. přesné řešení. (více - přednáška č. 6 – 24.10.). III. Význam, závaznost, úloha a aplikace základních zásad činnosti SO (pokračování): Souvisí s požadavkem nejen na zákonnost, ale také (věcnou) správnost rozhodnutí (řešení), jakož i spravedlnost rozhodnutí, a také procesu k němu vedoucího. Zásady představují strukturu hledisek pro nalezení řešení daného případu, a také pro přezkum rozhodnutí. Význam judikatury pro formulaci, resp. precizaci a upřesňování působení principů. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 III. Jednotlivé základní zásady činnosti správních orgánů: Správní řád zásady nepojmenovává, ale závazně stanoví. Označení – používané v evropském, mezinárodním kontextu (+ tradice). 1. - Zásada legality (zákonnosti) - /§ 2 odst. 1 s.ř./ – je základem a rámcem pro činnost veřejné správy, a také pro ostatní zásady. = SO musí jednat v souladu s celým právním řádem. III. Jednotlivé základní zásady činnosti SO: V § 2 s.ř.: Kromě zásady legality: Zásada – princip proporcionality (přiměřenosti – jde o přiměřenost použití veřejné moci), Zákaz zneužití správního uvážení (tj. zákonné a správné využité pravomoci správního orgánu – „účel pravomoci“), Zásada ochrany práv nabytých v dobré víře a oprávněných zájmů dotčených osob. Zásada preference smírného řešení rozporů při projednávání a při rozhodnutí věci (tj. subsidiarita využití mocenského, vrchnostenského řešení) –(§ 5) III. Jednotlivé základní zásady činnosti SO – pokr.: Zásada souladu jednání správního orgánu s veřejným zájmem (veřejný zájem – souvisí s účelem pravomoci správního orgánu, resp. s účelem zákonné úpravy na daném úseku veřejné správy) - § 2. Princip - zásada legitimního očekávání (ibid): obdobné věci řeší SO obdobně, odlišné s přihlédnutím k jejich odlišnosti (zákaz excesů), k tomu významná: vlastní ustálená praxe, metodika, judikatura, + nečiní překvapivé úkony ( + povinnost uvědomovací, poučovací (§ 4) – patří k dobré správě), III. Jednotlivé základní zásady činnosti SO – 2. pokr.: Zásada materiální pravdy - § 3 ( + nutno vypořádat se také s hlavními zásadami obsaženými v § 2) + přesvědčivost rozhodnutí ( tj. odraz v odůvodnění rozhodnutí, jež musí být řádné, úplné). Zásada řádného odůvodnění – není explicite ve výčtu zásad. Zásada procesní rovnosti a nestrannosti postupů správních orgánů (§ 7), Zásada veřejné správy jako služby (vstřícnost, zdvořilost, poučovací povinnost, uvědomění o úkonu předem – také „zásada dobré správy“).(§§ 4, 8) + součinnost s dotčenými osobami: „SO umožní dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy.“ (§ 4 odst. 4) , Zásada spolupráce správních orgánů navzájem a souladnosti jejich postupů (§ 8), Zásada rychlosti a hospodárnosti postupů - bez zbytečného zatěžování všech subjektů v řízení (procesní ekonomie). - § 6. Literatura: Základní: - Průcha, P.: Správní právo, obecná část. 8. vydání. Brno: Doplněk, 2012. - Skulová, S., a kol.: Správní právo procesní, 4. aktualizované a rozšířené vydání. Plzeň: Vydavatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2020, str. 51 - 81. Rozšiřující: - Hendrych, D., a kol.: Správní právo. Obecná část, 9. vydání. Praha: C.H.Beck, 2016, str. 54 – 62. - Kopecký, M.: Správní právo. Obecná část, 2. vydání. Praha: C.H.beck, 2021, str. 44 – 60. - Skulová, S., Potěšil, L. a kol.: Prostředky ochrany subjektivních práv ve veřejné správě – jejich systém a efektivnost. Praha: C.H.Beck, 2017. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Děkuji za pozornost. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22