Adobe Systems MP719Z Správní právo II 1 Právní záruky ve veřejné správě a jejich systém. Systém vnější kontroly veřejné správy. Právo na informace ve veřejné správě. MP719Z Správní právo II – 31. 10. 2022 Mgr. Tomáš Svoboda, Ph.D. Adobe Systems MP719Z Správní právo II 2 Východiska kontroly VS ̶VS podléhá kontinuálnímu hodnocení, různé pohledy: ̶subjekt provádějící hodnocení ̶účel (motiv) hodnocení ̶kritéria ̶metody ̶ ̶Specifická forma hodnocení = kontrola VS ̶ Adobe Systems MP719Z Správní právo II 3 Právní záruky ve VS ̶Nebo také „záruky zákonnosti ve VS“ ̶= právní prostředky či „mechanismy“ k zajištění zákonnosti VS ̶tvoří určitý vzájemně provázaný systém, kde dominantní postavení kontroly ̶ ̶Systém záruk zákonnosti vymezován různě, např.: ̶kontrola (má vlastní systém, viz dále…) ̶rušení, změna a sistace (různé prostředky, presumpce platnosti, sistace u NSA) ̶uplatňování odpovědnosti (správněprávní odpovědnost + odpovědnost za škodu) ̶přímé donucení (typicky správní exekuce) ̶právo na informace + petice a stížnosti ve VS (mnohdy řazeno přímo pod kontrolu – i v této prezentaci) ̶ Adobe Systems MP719Z Správní právo II 4 Právní záruky ve VS ̶Zásada zákonnosti (legality) ve VS, rozměry zejména: ̶obecný požadavek na dodržování plnění obsahu právních norem subjekty správního práva ̶respektování zákonných práv a svobod občanů v rámci VS + poskytování ochrany těmto právům (svobodám) ̶ ̶vyjádřena v § 2 odst. 1 správního řádu, „dosah“: Ørespektování právních předpisů + mezinárodních smluv Øale také rozhodnutí, rozhodovací praxe či soudní judikatury § 2(1) Správní orgán postupuje v souladu se zákony a ostatními právními předpisy, jakož i mezinárodními smlouvami, které jsou součástí právního řádu (dále jen "právní předpisy"). Kde se v tomto zákoně mluví o zákoně, rozumí se tím též mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu. ̶ ̶předpoklad zákonnosti, v praxi ne vždy naplňováno… Adobe Systems MP719Z Správní právo II 5 Kontrola VS – charakteristika ̶Kontrola VS ̶= cílená činnost usilující o zjištění souladu mezi požadovaným stavem a skutečností (= integrální součást řídící činnosti) ̶ ̶dvě obecné roviny (viz dále): 1/ VS kontrolu provádí (tzv. správní kontrola) 2/ ale také je jejím objektem (= kontrola VS) ̶Funkce kontroly: ̶poznání a zjišťovací (činnost kontrolovaného, okolnosti apod.) ̶porovnávací či hodnotící ̶nápravná (přijetí opatření k nápravě) ̶(dále např. výchovná či motivační) Adobe Systems MP719Z Správní právo II 6 Kontrola VS – charakteristika ̶Možná členění kontroly ̶z pohledu „vztahu“ kontrolního orgánu (či subjektu) k VS Øvnitřní Øvnější ̶z pohledu „fází“ kontroly (časově) Øpreventivní Øprůběžná Ønásledná ̶z pohledu kontrolovaných hledisek Økontrola zákonnosti (v širším smyslu) Økontrola účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti (principy 3E) Øpřípadně jiná hlediska (transparentnost, rychlost, demokratičnost VS apod.) či kombinace… ̶ Adobe Systems MP719Z Správní právo II 7 Kontrola VS – charakteristika ̶Obecně ale kontrola mnohovýznamový pojem ̶což souvisí s určitou terminologickou nejasností, kdy podobný význam přikládán: Ødohled Ødozor Øinspekce… ̶Odlišnosti kontroly a dozoru, zpravidla… ̶…u kontroly nelze (přímo, bezprostředně) zjednat nápravu ̶…u kontroly širší hlediska ̶ Adobe Systems MP719Z Správní právo II 8 Kontrola VS – systém ̶Také kontrola tvoří určitý systém ̶základní možné dělení = pokud VS kontroluje x VS je kontrolována ̶ ̶Pokud VS kontroluje = správní kontrola ̶kontrola subjektů mimo VS (adresátů VS) ̶autoritativní vystupování orgánů VS (kontrolní pravomoc) ̶procesní postup = kontrolní řád ̶„běžné“ ale i specializované orgány = různé inspekce (SZPI, ČOI, SEI, ČIŽP,…) ̶ ̶někdy také označení administrativní dozor ̶ Adobe Systems MP719Z Správní právo II 9 Kontrola VS – systém ̶Pokud VS kontrolována, dělení v závislosti na tom „kým“: ̶ ̶Vnitřní kontrola VS ̶= kontrola orgány VS (tedy: VS kontroluje „sama sebe“), různé formy: ̶obecně služební dozor Øřídící pravomoci a působnosti ve VS na hierarchické bázi Økontrola v rámci vztahu nadřízenosti a podřízenosti mezi orgány VS ̶specificky pak instanční kontrola Øv rámci správních postupů (zejména rozhodování VS) Ønapř. při odvolání proti správnímu rozhodnutí ̶ale také jiné formy Øaudity, dozor podle obecního a krajského zřízení,… ̶ Adobe Systems MP719Z Správní právo II 10 Kontrola VS – systém ̶Vnější kontrola VS ̶= kontrola orgány či subjekty stojícími mimo VS ̶ ̶zpravidla řazena kontrola Øzastupitelskými orgány ØNKÚ ØVOP Øsoudy Økontrola občany Adobe Systems MP719Z Správní právo II 11 Kontrola VS zastupitelskými orgány ̶Parlamentní kontrola ̶vychází z dělby moci ̶realizuje vrcholný zastupitelský sbor zejména směrem k vládě ̶do znační míry oblast politické odpovědnosti ̶ale také právní nástroje Øschvalování rozpočtu a kontrola čerpání Øpravomoc zřizovat vyšetřovací komise či jiné kontrolní orgány Øinterpelační právo (sněmovna) Øprávo vyslovit nedůvěru vládě (sněmovna) Ø ̶obdobně ÚSC – zejména kontrola rady zastupitelstvem (byť zde již nikoli „dělba moci“) ̶ ̶podrobnosti viz samostatná přednáška ̶ Adobe Systems MP719Z Správní právo II 12 Majetková a účetní kontrola VS (NKÚ) ̶Orgán typu „účetního dvora“ ̶= nezávislý orgán, zaměření na tzv. veřejný majetek, zejména na „rozpočtovou sféru“ ̶hlediska užívaná při kontrole: Øzákonnosti Øhospodárnosti Øúčelnosti Ø(případně také efektivnosti v širším smyslu) Ø ̶V ČR Nejvyšší kontrolní úřad ̶zakotven v čl. 97 Ústavy + zákon o NKÚ (č. 166/1993 Sb.) ̶nezávislost na vládě (vrcholný orgán „kontrolní moci“ = proto vnější kontrola VS) ̶kontrola hospodaření s majetkem státu + st. rozpočet (zvažována ale i kontrola ÚSC) ̶podrobnosti viz samostatná přednáška ̶ Adobe Systems MP719Z Správní právo II 13 Kontrola VS veřejným ochráncem práv ̶Ombudsmanská instituce = specifický státní orgán ̶ochrana jednotlivců před úřady, byrokracií… ̶případně „stížnostní místo“ ̶ ̶nezávislost ̶neformálnost, rychlost, „lidskost“,… ̶zaměřuje se (také) na drobnější pochybení ̶ ̶jen určité vyšetřovací pravomoci (nerozhoduje, nenařizuje…) ̶spíše „mediátor“ mezi úřadem a stěžovatelem ̶tedy předpoklad vysoké neformální autority představitele instituce Adobe Systems MP719Z Správní právo II 14 Kontrola VS veřejným ochráncem práv ̶VOP ̶není upraven v Ústavě, pouze zákon o VOP, č. 349/1999 Sb. ̶parlamentní ombudsman (= orgán moci zákonodárné, nezávislý na moci výkonné) Ønávaznost na Poslaneckou sněmovnu: ustavení do funkce, pravidelné informování, odpovědnost… ̶monokratický (ale shodně volený zástupce s vlastní svěřenou působností) ̶hlediska kontroly Øsoulad s právem (základní práva), ale také s principy dobré správy (charakteristické pro VOP) ̶ ̶„hlavní“ působnost VOP = šetření pochybení státních orgánů (ne všech) + také „vedlejší“ působnost ̶ ̶podrobnosti viz samostatná přednáška ̶ Adobe Systems MP719Z Správní právo II 15 Soudní kontrola VS ̶Obecně ̶plyne z dělby moci, kontrola VS prováděná soudy ̶ ̶určitý provázaný systém s více prvky ̶správní soudnictví (zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní) ̶civilní soudnictví (zákon č . 99/1963 Sb., občanský soudní řád - část V.) ̶ústavní soudnictví (zákon č. 182/1993 Sb., zákon o ústavním soudu) ̶ ̶či na mezinárodní úrovni případně také ESLP či SDEU ̶ Adobe Systems MP719Z Správní právo II 16 Soudní kontrola VS ̶Správní soudnictví ̶Ochrana veřejných subjektivních práv Øna návrh + princip subsidiarity (nutnost vyčerpat předběžné prostředky) ̶„Soustava“ = NSS a specializované senáty či samosoudci na KS (tzv. smíšený model) ̶Základní řízení (žalobní typy): Øřízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu (§ 65 a násl. SŘS) – zejména na správní rozhodnutí Øochrana proti nečinnosti správního orgánu – tzv. nečinnostní žaloba (§ 79 a násl. SŘS) – na nečinnost v podobě porušení lhůty při vydání rozhodnutí ve věci či osvědčení Øřízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu – tzv. zásahová žaloba (§ 82 SŘS) – na faktické úkony a některé formalizované úkony nižšího významu než rozhodnutí Øřízení o návrhu na zrušení OOP či jeho části (§ 101a a násl. SŘS) Ø ̶Ale také další řízení: volební věci a místní a krajská referenda, ve věcech politických stran + kompetenční spory mezi správními orgány (pozitivní/negativní) Adobe Systems MP719Z Správní právo II 17 Soudní kontrola VS ̶Civilní soudnictví ̶Ochrana civilními soudy poskytována v případech, kdy správní orgány rozhodují o soukromých subjektivních právech „režim“ přezkumu tedy v závislosti na povaze subjektivního práva úprava kompetenčních konfliktů, včetně zvláštního soudního senátu (zákon č. 131/2002 Sb.) ̶ ̶Úprava obsažena v části V. občanského soudního řádu (= řízení ve věcech, o nichž bylo rozhodnuto jiným orgánem) Adobe Systems MP719Z Správní právo II 18 Soudní kontrola VS ̶Ústavní soudnictví ̶obecně Ústavní soud orgánem ochrany ústavnosti = hledisko ústavnosti při kontrole ̶ochrana základních práv, ale zpravidla nekontroluje přímo VS, nýbrž přezkoumává předcházející rozhodnutí soudů ̶ ̶v rovině kontroly VS nicméně přezkum právních předpisů (včetně podzákonných předpisů VS) – zde i jen hledisko nezákonnosti těchto předpisů ̶tato kontrola sice mohla být svěřena NSS (čl. 87 odst. 3 písm. a) Ústavy ČR), zákon (SŘS) však tak neučinil ̶ ̶podrobnosti viz samostatná přednáška ̶ Adobe Systems MP719Z Správní právo II 19 Právo na informace ve veřejné správě ̶Jednou z právních záruk (zákonnosti) ve VS ̶řazena mezi kontrolu ve VS ale i samostatně jako jedna ze záruk ̶ ̶Ústavně zaručené politické právo - čl. 17 LZPS, zejm.: ̶(1) Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. ̶(5) Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon. ̶Obdobně právo na informace o stavu ŽP - čl. 35 LZPS ̶(2) Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů. Adobe Systems MP719Z Správní právo II 20 Právo na informace ve veřejné správě ̶Realizace uvedených základních práv upravena v ̶zákon č. 106/1999 Sb. = obecná právní úprava poskytování informací ̶zákon č. 123/1998 Sb. = informace o životním prostředí ̶ ̶Současně ale také určité limity práva na informace ̶Např. čl. 10 LZPS: (3) Každý má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě. ̶ ̶Možná kolize práva na informace a jiných práv (typicky práva na soukromí či jiných práv nebo ústavních statků, např. bezpečnost státu apod.): Princip transparentnosti X princip diskrétnosti Řešení = proporcionalita (zachování nejvyšší míry obou) ̶ Adobe Systems MP719Z Správní právo II 21 Právo na informace ve veřejné správě ̶Základní charakteristika „režimu“ zákona č. 106/1999 Sb.: ̶žádost o poskytnutí informace – kdokoli (princip otevřenosti VS) ̶písemně i ústně (tomu odpovídá způsob vyřízení) ̶informace poskytují povinné subjekty (zejména státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce), vztahují-li se informace k jejich působnosti ̶povinnost poskytnout informaci (v případě zveřejněné informace možnost na ni odkázat) ̶současně ale také výjimky - omezení (utajované informace, ochrana soukromí, obchodní tajemství, v některých případech mlčenlivost apod.) ̶obecné pravidlo = oddělení informace, kterou nelze poskytnout ̶podrobně upravena pravidla pro vyřizování písemné „infožádosti“ (viz dále) Adobe Systems MP719Z Správní právo II 22 Právo na informace ve veřejné správě ̶Základní charakteristika „režimu“ zákona č. 106/1999 Sb.: ̶lhůta 7 dní pro doplnění žádosti, je-li třeba ̶pokud infožádost není odložena, poskytnutí do 15 dnů (lze prodloužit nejvýše o 10 dnů) ̶pokud infožádosti není vyhověno (zcela či zčásti) vydáno rozhodnutí ̶možnost odvolání do 15 dnů (informační příkaz + zvláštní soudní ochrana) ̶dále možnost obrany prostřednictvím stížnosti do 30 dnů (zejména proti nedodržení lhůty pro poskytnutí informace či proti požadované náhradě) ̶přezkumné řízení - ÚOOÚ (§ 16b) ̶informace poskytování zásadně bezplatně, ale také lze požadovat hrazení nákladů spojených s vyhledáváním a poskytováním informací ̶vyhodnocování poskytování informací prostřednictvím výroční zprávy, která je každoročně zpracována a zveřejňována povinnými subjekty Adobe Systems MP719Z Správní právo II 23 Právo na informace ve veřejné správě ̶Základní charakteristika „režimu“ zákona č. 123/1998 Sb. ̶mimo obecného práva na informace také realizace práva na informace o ŽP ̶jde-li to tyto informace, uplatní se úprava v zák. č. 123/1998 Sb. (nerozhoduje označení infožádosti) ̶obdobný princip právní úpravy, současně ale některé významné „řežimové odlišnosti“: ̶informace se poskytují ve lhůtě 30 dnů (lze prodloužit) ̶po žadateli nelze požadovat náhradu nákladů (s výjimkou nákladů spojených s pořízením kopií, technických nosičů dat a odesláním) ̶neupravuje institut stížnosti ̶namísto toho fikce jestliže povinný subjekt ve stanovené lhůtě neposkytl informace či nevydal rozhodnutí, má se za to, že rozhodl informace odepřít = fikce negativního rozhodnutí Adobe Systems MP719Z Správní právo II 24 Právo na informace ve veřejné správě ̶Otevřená data ̶dvě roviny poskytování informací na žádost iniciativně - viz zejm. otevřená data („open data“). ̶definice v zákoně č. 106/1999 Sb.: Otevřenými daty se pro účely tohoto zákona rozumí informace zveřejňované způsobem umožňujícím dálkový přístup v otevřeném a strojově čitelném formátu, jejichž způsob ani účel následného využití není omezen a které jsou evidovány v národním katalogu otevřených dat. ̶výsledek implementace unijního práva ̶ ̶národní katalog otevřených dat - https://data.gov.cz/. Adobe Systems MP719Z Správní právo II 25 Právo na informace ve veřejné správě ̶Otázky? ̶Děkuji za pozornost