SEMINÁŘ Č. 4 NUTNO NASTUDOVAT •POJEM VADA •REKLAMACE VAD DLE ČLENĚNÍ •NÁROKY •VAZBA NÁROKŮ NA PODSTATNÉ PORUŠENÍ •VAZBA NÁROKŮ NA KONSTRUKCI SMLOUVY •VYLOUČENÍ NĚKTERÝCH NÁROKŮ DLE POVAHY VADY PŘÍKLAD – ZADÁNÍ OTÁZKY – DIMITRIJ SERGEJEV •1. Kvalifikujte a určete právní režim smlouvy včetně právního režimu mezer potenciálně aplikované přímé úpravy. •2. Analyzujte fáze kontraktačního procesu a co nejpřesněji určete, v jakém okamžiku byla smlouva uzavřena. •3. Zabývejte se rovněž otázkou, zda se obchodní podmínky společnosti Dauha staly součástí smlouvy. Bez ohledu na závěr dále pracujte s tím, že se obchodní podmínky staly součástí smlouvy. •4. Změnila by se odpověď na otázku 2, kdyby společnost Strelča výslovně neodpověděla, že souhlasí, ale poté, co jí došla odpověď od společnosti Douha, zaplatila kupní cenu? •5. Analyzujte dodací podmínku. Má nějaké vady? Pokud ano, jak je možné je překlenout? Vysvětlete rovněž, co je to okamžik přechodu nebezpečí a kdy v tomto případě nastává. • OTÁZKY – PAVEL DOSTÁL • • • • •6. V obchodních podmínkách se nachází smluvní záruka. Vysvětli, jaký je rozdíl mezi odpovědností za vady dle CISG a smluvní zárukou. Rovněž se zabývejte tím, co je vadou zboží ve smyslu CISG. OTÁZKY – VOJTĚCH MANN •7. První dodávka byla dodána do sídla kupujícího 12. února 2022. Kupující dodávku řádně převzal. Vzhledem k tomu, že zamýšlel prodávat čerpadla zákazníkům až na jaře, uložil čerpadla do skladu. 20. března 2022 čerpadla vybalil z krabic a zjistil, že pět čerpadel chybí (dodáno bylo 195 kusů). Vady týž den telefonicky oznámil a popsal prodávajícímu. Kvalifikujte vady, určete, kdo je za ně odpovědný a proč a důkladně analyzujte reklamační proces ve všech aspektech. OTÁZKY – NATÁLIE ZIKOVÁ •8. Bez ohledu na výsledek, ke kterému jste dospěli u předchozí otázky, se zabývejte tím, zda se jednalo o podstatné porušení smlouvy, resp. dílčí dodávky. Rozeber základní znaky podstatného porušení dle čl. 25. Uveď vhodné smluvní ošetření. OTÁZKY – IVO HORÁK •9. Druhá dodávka byla dodána 9. dubna 2022 a rozměry u všech kusů neodpovídaly smlouvě. Vady byly písemně oznámeny prodávajícímu čtvrtý den po dodání. Prodávající se nabídl, že chybu napraví a do 5 pracovních dní dodá čerpadla správných rozměrů. Kvalifikujte vady, určete, kdo je za ně odpovědný a proč a důkladně analyzujte reklamační proces ve všech aspektech. Má postup prodávajícího oporu v CISG? Analyzujte. •10. Zabývejte se tím, zda porušení povinnosti popsané v předchozí otázce bylo podstatným porušením smlouvy, resp. dílčí dodávky. OTÁZKY – DAVID CHORVÁT •11. Společnost Strelča převzala třetí dodávku v červnu 2022. Po zkušenosti s předchozími dodávkami společnost provedla kontrolu co do počtu, barvy a parametrů čerpadel a u náhodně vybraných 10 ks provedla technologické testování (ohledně výkonu, ponoru apod.). Jelikož prohlídka neobjevila žádné vady, společnost prodávala čerpadla svým zákazníkům. Brzy všechna čerpadla prodala. Někteří zákazníci však po cca 3 měsících začali čerpadla reklamovat (ponorná čerpadla po krátkodobém užívání nešla spouštět/nebo naopak nevypínala, což bylo způsobené vadou na patním ventilu a netěsnou membránou tlakové nádoby – tedy vady nekryté smluvní zárukou). Kupující vady oznámil 10. října 2022. Kvalifikujte vady, určete, kdo je za ně odpovědný a proč a důkladně analyzujte reklamační proces ve všech aspektech. •12. Bez ohledu na výsledek, ke kterému jste dospěli u předchozí otázky, se zabývejte tím, zda se jednalo o podstatné porušení smlouvy, resp. dílčí dodávky. • OTÁZKY – MATYÁŠ DVOŘÁK •13. Krátce po dodání čtvrté dodávky (srpen 2022) se na prodávajícího obrátil právník bulharské společnosti Anton s tím, že totéž konstrukční a technické řešení čerpadel, které dodává česká společnost, má tato bulharská společnost chráněno patenty uděleným příslušným bulharským úřadem. Z tohoto důvodu společnost Strelča nemůže čerpadla dále prodávat koncovým zákazníkům v Bulharsku. Společnost Strelča toto obratem oznámila společnosti Douha. Kvalifikujte situaci, uveďte, jaká povinnost prodávajícího byla porušena a analyzujte, zda je prodávající odpovědný. Zabývejte se rovněž tím, zda se v tomto případě jednalo o podstatné porušení smlouvy. OTÁZKY – TEN, KDO NEBYL UVEDEN…….. •14. Česká společnost dodává čerpadla do různých států. Smlouva byla v září 2022 uzavřena také se slovenskou společností Čerxo (sídlo a místo podnikání v Bratislavě). Zboží bylo v souladu s dodací podmínkou dodáno do sídla kupujícího 3. října 2022. Slovenská společnost se dozvěděla, že nejsou splněny slovenské technické bezpečnostní požadavky čerpadel, které plynou z příslušných směrnic EU určené všem členským státům. Slovenská společnost toto oznámila české společnosti. Česká společnost se tím odmítla zabývat s odůvodněním, že není povinna zjišťovat veřejnoprávní normy a předpisy země, kam dodává zboží. Analyzujte, zda má zboží v tomto případě vadu, jakou a zda prodávající za tuto vadu odpovídá. DĚKUJI