Adobe Systems CISG: Vada zboží, reklamační proces, podstatné porušení, nároky z porušení (přehled) Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Osnova přednášky §Vada zboží (čl. 35 + 36) §Reklamační proces (čl. 38, 39, 40, 44) §Podstatné porušení (čl. 25) §Nároky kupujícího (čl. 45 a násl.) §Nároky prodávajícího (čl. 61 a násl.) §Právo prodávajícího na druhé plnění (čl. 37 a 48) Adobe Systems Vada zboží, reklamační proces Adobe Systems Přehled úpravy §Článek 35 – vymezení vady zboží §Článek 36 – odpovědnost prodávajícího za vady – časový okamžik §Články 38, 39 – reklamační proces – prohlídka zboží, oznámení vad §Články 40, 44 – zmírnění následků nedodržení reklamačního procesu Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Adobe Systems Vada zboží – článek 35 §Autonomní definice (čl. 7 odst. 1) §Široká definice – množství, jakost, provedení, obal §Povinnost dodat (čl. 30) x povinnost dodat zboží bez vad (čl. 35) §Každá odchylka je porušením smlouvy – nevyžaduje se minimální míra závažnosti (!pro některé nároky bude vyžadováno podstatné porušení smlouvy dle čl. 25) Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Adobe Systems Článek 35 – odst. 1 x odst. 2 §Odst. 1 – základní standard – smluvní požadavky §Odst. 2 – objektivní standard, podpůrná kritéria §Nepoužijí se tam, kde se strany shodly na jiném, odlišném standardu §Otázka interpretace – čl. 8 Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 35 odst. 1 §Smluvní požadavky (výslovně, implicitně) §Interpretace dle čl. 8 §Implicitní ujednání – opatrnost! (př. předložení vzorku kupujícím a jeho akceptace prodávajícím) §New Zealand Mussels case – BGH, Německo, 1995 – (ne)existence implicitní dohody §Praxe, zvyklosti (čl. 9) § § § § Adobe Systems Vada - množství §Dodání menšího či většího množství zboží (viz čl. 52) §Povolené odchylky – sjednání přibližného množství, zvyklost Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Adobe Systems Vada – jakost §Široká interpretace §Fyzické vlastnosti (př. velikost, stáří, chemické složení atd.) §Faktické a právní okolnosti ovlivňující zboží – např. veřejnoprávní předpisy, technické standardy, výrobní postupy včetně dětské práce, §Původ zboží, existence certifikátů, značka, dokumenty nutné k užívání zboží …. §Cobalt sulphate case – BGH, Německo, 1996 Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Adobe Systems Vada – provedení §I plnění aliud §Pallets case - Amtsgericht Viechtach, Německo, 2002 Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Adobe Systems Vada – obal §Povinnost prodávajícího zabalit zboží (x dohoda stran) §Standard obalu – rozhodující je ujednání stran §Jediný účel obalu přepravit zboží nepoškozené => kupující by se v souladu se zásadou dobré víry neměl dovolat poškození obalu, pokud je zboží nepoškozené Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 35 odst. 2 písm. a) (1) §Zboží se musí hodit pro jeho obvyklý účel §Obvyklý účel – řada faktorů (povaha zboží, očekávání širší veřejnosti, veřejná prohlášení či reklama prodávajícího, cena, místo použití, povaha prodávajícího, povaha kupujícího) §Průměrná kvalita x rozumná kvalita §Nález Netherlands Arbitration Institute, 2002 §Soulad s veřejnoprávními předpisy §New Zealand Mussels case – BGH, Německo, 1995 §High Court of New Zealand, 2010 § § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Soulad s veřejnoprávními předpisy §Vliv na další užití a prodejnost zboží §Předpisy chránící spotřebitele, zaměstnance či životní prostředí, předpisy regulující složení potravin, označování výrobků, technické standardy atd. §Stát prodávajícího x stát kupujícího §Požadavek obvyklého účelu je naplněn veřejnoprávními předpisy ve státě, kde má prodávající místo podnikání (x jiné relevantní okolnosti) Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. New Zealand Mussels case §Švýcarský prodávající, německý kupující, novozélandské mušle, zvýšená míra kadmia §Strany si neujednaly (ani implicitně), že zboží má vyhovovat příslušným německým normám §Na základě čl.35 odst. 2 písm. a) od prodávajícího nelze obecně očekávat dodržení specifických veřejnoprávních předpisů platných v zemí kupujícího (x výjimky – viz dále) Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. High Court of New Zealand, 2010 §Výjimky 1)Ve státě kupujícího existují stejné standardy jako ve státě prodávajícího 2)Kupující prodávajícího informoval o standardech ve státě kupujícího => čl. 35 odst. 2 písm. b) 3)Prodávající o standardech v zemí kupujícího věděl nebo měl vědět s ohledem na specifické okolnosti případu §Pobočka prodávajícího ve státě kupujícího §Dlouhodobý vztah s kupujícím §Prodávající často vyváží do státu kupujícího nebo tam propaguje své výrobky § Adobe Systems Článek 35 odst. 2 písm. b) §Prodávající musí být o zvláštním účelu kupujícím informován do době uzavření smlouvy §Výslovně i implicitně (př. brožury o činnosti či výrobcích kupujícího, použitelnost zboží v určité zemí) §Kupující se nespoléhal nebo od něj nebylo rozumné, aby spoléhal na odbornost a úsudek prodávajícího §Kupující je zkušenější než prodávající §Prodávající zjevně nemá potřebné znalosti §High Court of New Zealand, 2010 § Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Adobe Systems Článek 35 odst. 2 písm. c) §Vzorek či předlohu přeložil prodávající (x kupující) §Vztah k čl. 35 odst. 1 §Zboží odpovídá vzorku či předloze, ale nemá vlastnosti uvedené ve smlouvě §Výklad x přednost ujednání ve smyslu odst. 1 §Vztah k čl. 35 odst. 2 písm. a) Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Adobe Systems Článek 35 odst. 2 písm. d) §Prodávající má povinnost zboží zabalit (bez ohledu na dodací podmínku) – náklady §Obvyklý způsob – standard v daném odvětví §Přiměřený způsob – zachování a ochrana zboží za běžných okolností, proti tzv. normálním rizikům (okolnosti případu) Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 35 odst. 3 §Použije se jen ve vztahu k odst. 2 §Kupující věděl nebo nemohl nevědět (více než hrubá nedbalost) §Prohlídka zboží před uzavřením smlouvy §Sdělení prodávajícího §Znalost zboží §V době uzavření smlouvy §Used Car case, OLG Köln, Německo, 1996 Adobe Systems Článek 35 – důkazní břemeno §Čl. 35 výslovně nezmiňuje §Úmluva upravuje, kdo nese důkazní břemeno (x důkazní prostředky, důkazní síla, hodnocení důkazů – národní právo) §Obecně – každá strana musí prokázat existenci těch skutečností vyžadovaných ustanovením, o které opírá svůj nárok či obranu => článek 35 – nejasné – různé názory judikatuře Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 35 – důkazní břemeno §Navrhované řešení 1)Stanovení standardu pro posouzení vad 2)Soulad zboží se standardem §Zásada blízkosti důkazu §Kupující převzal zboží a při převzetí neuplatnil výhrady => musí prokázat, že zboží má vadu 3)Existence vady v době přechodu nebezpečí §Kupující Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Rozhodná doba – článek 36 §Odst. 1 – okamžik přechodu nebezpečí §Zjevné vady §Skryté vady §Odst. 2 – vady vzniklé po okamžiku přechodu nebezpečí §Vada je způsobena porušením některé povinnosti prodávajícího, včetně nedodržení záruky Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Reklamační proces §Články 38, 39 §Podmínka uplatnění nároků kupujícího z vadného plnění §Interpretační nejednoznačnost §Použije se na všechny případy vad ve smyslu čl. 35 §Použije se analogicky i na případy vad v dokumentech §Články 40 a 44 – zmírnění následků nedodržení reklamačního procesu § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Prohlídka zboží – článek 38 §Žádná sankce za nesplnění této povinnosti §Vazba na oznámení vady dle čl. 39 §Před úpravou v čl. 38 má vždy přednost ujednání ve smlouvě, praxe, zvyklosti Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Prohlídka – kdo? §Kupující odpovídá za zajištění a provedení prohlídky §Osobně, zaměstnanci §Nezávislá třetí strana §Zákazník kupujícího §Společná prohlídka prodávajícím a kupujícím §Státní orgány Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Prohlídka – způsob §Žádná výslovná úprava v čl. 38 => obecné zásady CISG – prohlídka přiměřená okolnostem (subjektivní a objektivní okolnosti každého případu) §Možnost kupujícího při vynaložení normálního úsilí zjistit vady §Odhalení všech zjevných a pravidelně se vyskytujících vad §Významné okolnosti – druh a povaha zboží, množství, hodnota a zamýšlené použití zboží, způsob zabalení, vztah mezi stranami a jejich očekávání, subjektivní okolnosti na straně kupujícího Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Prohlídka – způsob §Vždy minimálně vizuální prohlídka zboží a obalu, kontrola počtu, rozměrů atd. => odhalení naprosto zjevných vad §Vizuální prohlídka – pochybnosti o tom, zdá má zboží vady => důkladnější prohlídka §Velké množství zboží, zboží nebude po prohlídce použitelné, zboží v originálním obalu, bez něhož je neprodejné – namátková kontrola §Důkladnější prohlídka – typické a pravděpodobné vady nelze zjistit pouze vizuálně §Vady lze zjistit pouze zamýšleným použitím zboží – test použití §Skryté vady – kupující nemusí neustále provádět prohlídku § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Prohlídka – lhůta §Počátek běhu lhůty: §Obecné pravidlo – okamžik dodání §Výjimky: článek 38 odst. 2 a 3 §Pozdní dodání nezbavuje kupujícího povinnosti provést prohlídku § § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Prohlídka – lhůta §Délka §V době podle okolností co nejkratší (konkrétní okolnosti a rozumné možnosti stran) §Druh zboží, složitost, množství, trvanlivost zboží, sezónnost zboží, velikost kupujícího, úsilí nezbytné pro prohlídku, způsob zabalení, místo, kde se zboží nachází §Ekonomická pozice kupujícího, jeho osobní a obchodní vztahy, infrastruktura v místě prohlídky, kulturní rozdíly Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 38 odst. 2 §Kupní smlouva zahrnuje přepravu §Prohlídka se odkládá do místa určení §Např. doložky F nebo C INCOTERMS Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 38 odst. 3 §Dvě situace: §Zboží je během přepravy směřováno do jiného místa určení §Zboží je kupujícím znovu odesláno §Odložení prohlídky do nového místa určení §Kupující neměl přiměřenou možnost zboží prohlédnout §Jak dlouho zboží zůstává u kupujícího a jak je zabaleno §Není splněno tam, kde je zboží uloženo do skladu kupujícího a odtud se dále prodává §Prodávající v době uzavření smlouvy věděl nebo měl vědět o možnosti změny místa určení (informace od kupujícího, kupující se pouze „dealerem“, další okolnosti) § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Oznámení vad – čl. 39 §Vyjasnění, zda nastalo porušení povinnosti prodávajícím dodáním vadného zboží §Forma oznámení §Obsah oznámení §Lhůta pro oznámení Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Oznámení vad – forma §CISG nemá výslovnou úpravu => jakákoli forma (problém s dokazováním) §Konkludentní oznámení (např. nezaplacení kupní ceny) nestačí § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Oznámení vad – obsah §Je nutné jasně specifikovat povahu vad §Oznámení typu „dodané zboží je vadné“ není dostačující §Účel specifikace §Rychle vyjasnit, zda došlo k porušení smlouvy §Dát prodávajícímu informace – jak se postavit k nároku kupujícího, usnadnit případné odstranění vad §Nelze přehnaně zatěžovat kupujícího Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Oznámení vad – lhůta dle čl. 39 odst. 1 §Počátek lhůty §Kupující může vady zjistit, i když sám zboží neprohlédl – lhůta běží od okamžiku zjištění vady §Kupující zjistil vady prohlídkou – lhůta běží od okamžiku ukončení prohlídky §Kupující měl vady zjistit prohlídkou – lhůta běží od okamžiku, kdy prohlídka měla být ukončena §Záleží, který z výše uvedených okamžiků nastal nejdřív §Skryté vady – od okamžiku, kdy kupující vady zjistil nebo zjistit měl § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Oznámení vad – lhůta dle čl. 39 odst. 1 §Délka lhůty = přiměřená doba §Je nutné vzít v potaz všechny rozhodné okolnosti případu §CISG rozlišuje dvě lhůty (lhůta pro prohlídku + lhůta pro oznámení) x soudy § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Oznámení vad – lhůta dle čl. 39 odst. 2 §Počátek lhůty – skutečné předání zboží kupujícímu §Délka: 2 roky §Po uplynutí této doby nemůže kupující uplatnit nároky, i když vadu nezjistil nebo nemohl zjistit §Nepoužije se, pokud není v souladu se smluvní zárukou §Nejedná se o promlčecí lhůtu Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Povaha lhůt podle článku 39 §Prekluzivní §Pokud kupující neoznámí včas, ztrácí všechny nároky z vad §Pro zachování nároků: §Zjevné vady – musí kupující oznámit v přiměřené době (k počátku lhůty viz výše) §Skryté vady – musí kupující oznámit v přiměřené době (k počátku lhůty viz výše) + neuplynuly dva roky od skutečného předání zboží Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 40 §Zmírnění následků nedodržení reklamačního procesu (kupující neoznámil, neoznámil řádně a/nebo včas) §Důkazní břemeno nese kupující §Prodávající věděl – obtížně prokazatelné §Prodávající nemohl nevědět – prodávající jednal podvodně nebo ve zlé víře, jednal více než hrubě nedbale §Prodávající nesdělil kupujícímu §Kupujícímu jsou zachovány všechny nároky z vad Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 44 §Omluvitelné důvody neoznámení vad §Kupujícímu je zachován nárok na snížení kupní ceny a náhradu škody (bez ušlého zisku) §Nemá vliv na lhůtu podle článku 39 odst. 2 §Omluvitelné důvody je nutné posuzovat individuálně §Co jsou omluvitelné důvody? §Okolnosti podobné okolnostem vyšší moci §Některé důvody na straně kupujícího Adobe Systems Podstatné porušení smlouvy (článek 25 CISG) Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Předpoklady podstatného porušení 1)Újma druhé strany, která ve značné míře zbavuje toho, co je tato strana oprávněna očekávat podle smlouvy 2)Strana porušující smlouvu předvídala takové důsledky a i rozumná osoba v tomtéž postavení by je předvídala za týchž okolností Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Značná újma §Musí dojít k porušení povinnosti jednou ze stran §Účel smlouvy je natolik vážně ohrožen, že pro poškozenou stranu přestává existovat zájem na realizaci smlouvy §Porušení smlouvy vede vážným následkům, které se týkají ekonomického cíle zamýšleného stranami (zásadní peněžitá škoda automaticky nezakládá podstatné porušení ani není vždy nezbytná) §Zda lze újmu napravit náhradou škody §Poškozená strana považuje splnění dané povinnosti za natolik zásadní, že by smlouvu neuzavřela, kdyby věděla, že dojde k porušení §Očekávání poškozené strany jsou klíčová, ale musí být vyplývat ze smlouvy § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Předvídatelnost §Pohled rozumné osoby je rozhodující (rozumný obchodník za stejných okolností) §Rozhodný okamžik §Čl. 25 výslovně nespecifikuje §Okamžik uzavření smlouvy Adobe Systems Nároky prodávajícího a kupujícího při porušení smlouvy Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Nároky kupujícího – článek 45 §Odst. 1 – přehled nároků §Odst. 2 – možnost současně uplatnit nároky dle odst. 1 písm. a) a náhradu škody dle odst. 1 písm. b) Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Nároky kupujícího – koncepce §Zásada zachování smlouvy + odstoupení od smlouvy je krajním prostředkem – nástroje: §Koncepce podstatného porušení smlouvy (čl. 25) §Institut dodatečné přiměřené lhůty (čl. 47) §Právo prodávajícího na druhé plnění (čl. 48) Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 45 odst. 1 §Základní předpoklad uplatnění nároků kupujícím – porušení povinnosti prodávajícím (praxe, smlouva, zvyklosti, CISG) §CISG v základní rovině nerozlišuje mezi typy porušení (např. nedodání zboží, dodání s vadami atd.) §Některé nároky pouze v případě podstatného porušení §Některé nároky pouze v případě dodání zboží s vadami §Písm. a) – tři „stěžejní“ nároky kupujícího – nelze uplatnit současně §Písm. b) – nárok na náhradu škody Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Nároky kupujícího (1) – přehled §Nárok na plnění (čl. 46) – není v praxi často uplatňován §Odst. 1 – obecné pravidlo (př. prodávající zboží nedodal, prodávající nepřevedl vlastnické právo) §Odst. 2 – dodání náhradního zboží (prodávající dodal zboží s vadami ve smyslu čl. 35, podstatné porušení smlouvy) §Odst. 3 – odstranění vad (oprava) (prodávající dodal zboží s vadami dle čl. 35) Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Nároky kupujícího (2) §Nárok na odstoupení od smlouvy (čl. 49) §Odst. 1 písm. a) – podstatné porušení smlouvy §Odst. 2 písm. b) – nedodání zboží + marné uplynutí přiměřené lhůty dle čl. 47 §Nárok na snížení kupní ceny (čl. 50) §Prodávající dodá zboží s vadami ve smyslu čl. 35 ̶ Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Nároky kupujícího (3) §Částečné porušení smlouvy (čl. 51) §Právo pozastavit plnění svých povinností (čl. 71) §Právo odstoupit od smlouvy v případě ohroženého plnění (čl. 72) §Odstoupení od smlouvy ohledně dílčího plnění (čl. 73) § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 47 – přiměřená lhůta §Klíčové v případě nedodání zboží (viz čl. 49 odst. 1 písm. b)) §I v případě porušení jiné povinnosti (např. dodání zboží s vadami – k dodání náhradního zboží, k opravě) §Prohlášení kupujícího – požaduje splnění povinnosti + lhůta musí být jasně určena §Přiměřenost lhůty – okolnosti případu, prodávající musí mít reálnou možnost povinnost splnit §Kupující nemůže uplatnit nároky z porušení dané povinnosti (x náhrada škody způsobená prodlením) Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Nároky prodávajícího – článek 61 §Odst. 1 – přehled nároků §Odst. 2 – možnost současně uplatnit nároky dle odst. 1 písm. a) a náhradu škody dle odst. 1 písm. b) Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 61 odst. 1 §Základní předpoklad uplatnění nároků prodávajícím – porušení povinnosti kupujícím (praxe, smlouva, zvyklosti, CISG) §Písm. a) – tři „stěžejní“ nároky prodávajícího – nelze uplatnit současně §Písm. b) – nárok na náhradu škody Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Nároky prodávajícího (1) §Nárok na plnění (čl. 62) §Kupující nezaplatil kupní cenu, nepřevzal zboží, porušil jinou povinnost §Nárok na odstoupení od smlouvy (čl. 64) §Odst. 1 písm. a) – podstatné porušení smlouvy §Odst. 2 písm. b) – nezaplacení kupní ceny nebo nepřevztetí dodávky + marné uplynutí přiměřené lhůty dle čl. 63 §Nárok provést specifikaci zboží (čl. 65) Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Nároky prodávajícího (2) §Právo pozastavit plnění svých povinností (čl. 71) §Právo odstoupit od smlouvy v případě ohroženého plnění (čl. 72) §Odstoupení od smlouvy ohledně dílčího plnění (čl. 73 odst. 1 a 2) § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Přiměřená lhůta – článek 63 §Klíčové v případě nezaplacení kupní ceny nebo nepřevzetí zboží (viz čl. 64 odst. 1 písm. b)) §Prohlášení prodávajícího – požaduje splnění povinnosti + lhůta musí být jasně určena §Přiměřenost lhůty – okolnosti případu, kupující musí mít reálnou možnost povinnost splnit §Prodávající nemůže uplatnit nároky z porušení dané povinnosti (x náhrada škody způsobená prodlením) ̶ Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Právo prodávajícího na druhé plnění – čl. 37 §Prodávající dodal zboží před dobou stanovenou pro dodání a kupující plnění přijal §I druhé plnění musí být realizováno do doby stanovené pro dodání §Prodávající dodal zboží s vadami dle čl. 35 (i v případě dodání zboží zatíženého právem či nárokem třetí osoby dle čl. 41 nebo 42) §Výkon práva nesmí kupujícímu způsobit nepřiměřené obtíže nebo výdaje §Náklady spojené s výkonem práva nese prodávající §Způsob nápravy je na prodávajícím (př. dodání chybějící části, oprava, náhradní zboží) §Kupující je povinen strpět uplatnění práva (x nepřiměřené obtíže nebo výdaje) §Kupující nemůže uplatnit nároky do doby stanovené pro dodání (x náhrada škody způsobená dodáním vadného zboží a druhým plněním ji nelze napravit) § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Právo prodávajícího na druhé plnění – čl. 48 §Doba stanovená pro dodání již uplynula §Dvě možnosti uplatnění práva na druhé plnění: §Odst. 1 – splnění podmínek tam uvedených §Odst. 2 – implicitní ujednání stran Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 48 odst. 1 §Porušení jakékoli povinnosti prodávajícího §Druhé plnění nesmí být nepřiměřené (okolnosti případu a objektivní pohled kupujícího) §Bez nepřiměřeného odkladu §Nezpůsobí kupujícímu nepřiměřené obtíže (př. narušení činnosti kupujícího) §Nejsou pochybnosti o úhradě nákladů (prodávající nese náklady, pochybnost by mohla vzniknout tam, kde je třeba součinnosti kupujícího) §Odst. 1 výslovně nevyžaduje, aby prodávající kupujícího informoval o druhém plnění (x zásada dobře víry) §Způsob nápravy je na prodávajícím § Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Vztah čl. 48 odst. 1 a čl. 49 §Právo druhého plnění je nutné vzít v potaz při hodnocení, zda je porušení smlouvy podstatné §Ochota a možnosti prodávajícího odstranit nesplnění povinnosti §Právo na odstoupení od smlouvy má přednost – porušení smlouvy ze strany prodávajícího je objektivně závažné a okamžité odstoupení je opodstatněné – např. §Porušení fixního data dodání §Náprava není objektivně možná §Prodávající není schopen porušení povinnosti napravit §Prodávající odmítne druhé plnění Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 48 odst. 1 – důsledky §Druhé plnění vede k úplné nápravě => smlouva není porušena §Uplatnění nároků kupujícího dle čl. 45 je pozastaveno po dobu přiměřenou k realizaci druhého plnění §Právo druhého plnění má přednost před nárokem kupujícího na snížení kupní ceny §Nárok kupujícího na náhradu škody – škody vzniklé v důsledku původního porušení, které nelze napravit §Odmítnutí druhého plnění ze strany kupujícího – druhé plnění by bylo nepřiměřené Adobe Systems Právo mezinárodního obchodu/doc. JUDr. Klára Drličková, Ph.D. Článek 48 odst. 2 - 4 §Právo na druhé plnění bez ohledu na to, zda jsou splněny podmínky v odst. 1 §Žádost prodávajícího dle odst. 2: §Ochota prodávajícího plnit §Určitá lhůta §Žádost, zda kupující plnění příjme §Kupující příjme nebo se v přiměřené lhůtě nevyjádří §Odmítnutí žádosti ze strany kupujícího nemá vliv na existenci práva na druhé plnění => odst. 1 §Odst. 3 – co je také žádostí prodávajícího §Odst. 4 – kupující musí žádost obdržet