Adobe Systems Ekonomické nástroje v PŽP JUDr. Jiří Vodička, Ph.D. 14. 12. 2022 Osnova ̶O právních nástrojích obecně ̶ ̶Ekonomizace ochrany ŽP ̶Ekonomické nástroje ̶O co jde? ̶Současné problémy ̶Klasifikace ̶Formy ̶Výdaje na ochranu ŽP ̶Právní úprava ̶Financování O právních nástrojích obecně ̶Způsob, jak může stát něčeho docílit ̶ ̶Problém, který zvolit ̶ ̶Většinou nástrojový mix ̶ ̶Různá kategorizace a splývání kategorií O právních nástrojích obecně O právních nástrojích obecně Přímé nástroje: ̶Všeobecné nástroje prevence ̶Limity znečišťování a znečištění ̶Požadované technologie ̶Administrativní nástroje (souhlasy, povolení, stanoviska) ̶Zákazy/příkazy (povinnosti subjektů) ̶Odpovědnostní nástroje ̶Plošné mechanismy ochrany ̶Koncepční nástroje ̶Pravidla pro odstraňování protiprávních stavů ̶Institucionální O právních nástrojích obecně Dobrovolně (přejaté) závazky: ̶Ekoznačení ̶ ̶Zelené zadávání ̶ ̶EMAS (systém environmentálního managementu) ̶ ̶Udržitelné/zelené investování ̶ESG kritéria (do budoucna bude povinné) Prohlášení výrobců? https://cs.wikipedia.org/wiki/Udržitelné_investování https://www.cenia.cz/spolecenska-odpovednost/ekoznaceni/ https://ec.europa.eu/environment/ecolabel/ O právních nástrojích obecně Přímé aktivity státu: ̶Provoz NP ̶ ̶Vlastnictví kulturní památek ̶ ̶Výkup předmětů ochrany ŽP za účelem jejich ochrany a rozvoje ̶ ̶Údržba zeleně a vlastnictví lesů ̶ ̶Odstraňování starých eko zátěží Ekonomizace ochrany ŽP ̶Tragedy of the Commons (Hardin 1968) ̶Vlastní zájmy x veřejné blaho ….. v prostředí s omezenými zdroji ̶Někdy může fungovat (např. malé komunity) ̶ ̶Environmentální ekonomie ̶Jak maximalizovat životní úroveň společnosti (kombinací spotřebních statků a kvality životního prostředí? ̶ ̶Kapitalismus a ŽP (Tomáš Sedláček) ̶ ̶Udržitelný kapitalismus https://archiv.hn.cz/c7-66978700-12tmlf-7ce9121cb5ccdaf EMBLEMSVAG, Jan. Reengineering Capitalism; From Industrial Revolution towards Sustainable Development. Springer, 2016, s. 296–301. DOI: https://doi.org/10.1007/ 978-3-319-19689-3 https://cs.wikipedia.org/wiki/Environmentální_ekonomie Ekonomizace ochrany ŽP ̶Rámcová úmluva OSN o změně klimatu (1992) ̶Green Climate Fund ̶Global Environment Facility ̶Special Climate Change Fund ̶Least Developed Countries Fund ̶ ̶Basilejská úmluva o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich zneškodňování (1989) ̶ ̶Dohoda EHK OSN o přijetí jednotných technických pravidel pro kolová vozidla, zařízení a části, které se mohou montovat nebo užívat na kolových vozidlech, a o podmínkách pro vzájemné uznávání schválení typu udělených na základě těchto pravidel (1958) Mír prostřednictvím ekonomické spolupráce (ES, EU) https://unfccc.int/topics/climate-finance/the-big-picture/introduction-to-climate-finance Ekonomické nástroje – O co jde? ̶Podpora specifického (ne)chování ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ …k ochraně či zlepšování ŽP Podněcovat adresáta k envi chování Vytvářet tlak na zavádění/rozvoj envi technologií/výrobků Vytvářet zdroje finančních prostředků na ochranu ŽP Ekonomické nástroje – O co jde? ̶Nepřímé působení ̶ ̶Doplnění k přímým nástrojům ̶Někdy nelze oddělit ̶ ̶Ekonomická stimulace ̶Pozitivní x negativní x smíšená ̶Pouze některé ̶ ̶Cílem není trestat ̶Návaznost na právem aprobovaná jednání ̶ ̶Nejde o náhradu škody (NS ČR , sp. zn. 25 Cdo 769/2006) ̶ ̶ ̶ Byť peněžité sankce mají dopad do sféry adresáta Současné problémy Primární Sekundární Ekonomická výhodnost a ekologická vhodnost chování Soustřeďování finančních prostředků za účelem ochrany životního prostředí Soustřeďování finančních prostředků bez účelové vázanosti Dodatkové ekonomické zatížení př. internalizace negativních externalit Ekonomická stimulace - přehled Nástroje negativní stimulace: ̶Poplatky za znečišťování životního prostředí ̶Poplatky za využívání přírodních zdrojů ̶Ostatní poplatky, zajišťovací nástroje, obchodovatelná emisní oprávnění Nástroje pozitivní stimulace: ̶Dotace, subvence a granty poskytované z veřejných rozpočtů ̶Zvýhodněné půjčky, úvěry a garance Nástroje smíšené stimulace: ̶Úlevy při placení poplatků ̶Daně ̶ Různé klasifikace Obecná klasifikace dle: ̶Hlavní funkce ̶Způsobu působení ̶Pozitivní/negativní ̶Oblasti působení ̶Ovzduší, voda, odpady; méně v oblasti přírody ̶Formy (viz dále) ̶ ̶ Klasifikace dle OECD: ̶Poplatky ̶Ekologické daně ̶Finanční podpory ̶Depozitně refundační systémy ̶Obchodovatelná emisní povolení ̶Dobrovolné závazky https://pinedatabase.oecd.org/ https://www.oecd.org/env/outreach/economicinstruments.htm Formy ekon. nástrojů Př. za znečišťování ovzduší, vypouštění odpadních vod Př. za odběr vody či zábor půdy Př. za komunální odpad), pokud mají veřejnoprávní povahu Tzv. energetické daně (zákon č. 261/2007 Sb.) neekvivalentní Platba za správu vodních toků Látky poškozující ozónovou vrstvu a F-plyny Formy ekonomických nástrojů ̶Trhy s obchodovatelnými kvótami/limity ̶Obchoduje se s právem, které je povolené zákonem nebo ISA ̶V ČR/EU systém obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ̶ ̶Environmentální pojištění ̶U činností se zvýšeným rizikem neočekávaných událostí vážně poškozujících ŽP ̶Jeden ze zajišťovacích institutů ̶Jaderná škoda (navíc záruka státu) ̶Havárie způsobená chemickými látkami – zákon č. 224/2015 Sb. ̶Finanční rezervy či rezervní fondy ̶Rezerva pro rekultivaci skládky či pro sanaci následků těžby ̶ ̶ Formy ekonomických nástrojů ̶Zálohové systémy ̶Vratné zálohované obaly ̶Rozšířená odpovědnost výrobce ̶Rozsah dle nařízení vlády č. 111/2002 Sb. – zejména pivní láhve ̶Společné znaky má také povinnost zpětného odběru některých výrobků (542/2020 Sb. a 477/2001 Sb.) ̶ ̶Výdaje z veřejných rozpočtů ̶SFŽP, územní rozpočty, evropské zdroje, vlastní činnost státu a ÚSC ̶Jaderný účet, zvláštní účet kraje na havárie (opatření k nápravě) ̶Náhrady za ztížení zemědělského/lesního hospodaření + další prostředky podpory a příspěvky ̶ A co PETky? https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ministerstvo-zivotniho-prostredi-chysta-zakon-o-zalohach -na-pet-lahve Poplatky za poškozování ŽP Poplatek za vypouštění odpadních vod ̶ Do povrchových vod ̶Až od 100 000 m3; odklad a prominutí ̶Příjem SFŽP ̶Do podzemních vod ̶Za ekvivalentního obyvatele (EO) ročně – neplatí se u bydlení a rekreace ̶Příjem obce Poplatky za znečišťování ovzduší ̶Za tunu TZL, SO2, NOX, VOC ̶Velké zdroje a poplatky až od 50 000 Kč ročně ̶Do 2021 se postupně zvyšují – výsledek politické dohody ̶Od 2017 pro SFŽP jen 65 %, kraj 25 %, státní rozpočet 10 % (účelová vázanost) ̶ Poplatky za poškozování ŽP Poplatek za uložení odpadu na skládku ̶Základní složka - za běžný odpad ̶Příjem obcí, na jejichž území se skládka nachází ̶Považováno za nespravedlivé → návrhy de lege ferenda ̶Riziková složka – za uložení nebezpečného odpadu ̶Příjem SFŽP ̶Budou se dále zvyšovat – očekáván zákaz skládkování • Poplatek za radioaktivní odpad ̶Odvádí se na jaderný účet – z něj financována činnost SÚRAO ̶Z výrobu elektřiny v JE, za odevzdání malého množství radioaktivního odpadu ̶Pokrývá náklady na bezpečné uložení radioaktivního odpadu ̶ Odpuštění neplacení poplatku? § 155 odst. 4 a 5 z.č. 541/2020 Sb. Pl. ÚS 21/21 https://www.usoud.cz/projednavane-plenarni-veci?tx_odroom%5Bdetail%5D=3681&cHash=75cc32fdb70e5c38af 0b37d5c5f3cfe8 https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/221562248410002/ Poplatky za využití přírodních zdrojů Poplatky za zábor půdy ̶Odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu ̶Výrazné zvýšení v roce 2011 ̶Novela č. 41/2015 Sb. – osvobození, snížení, rozpočtové určení ̶ ̶Poplatek za odnětí pozemku určeného k plnění funkcí lesa ̶ ̶Poplatek za průzkumné území ̶ ̶Poplatek z dobývacího prostoru ̶Chybí prováděcí předpis, který by zohlednil environmentální hlediska ̶Dotčeného území – jednotná nejnižší taxa ̶Připravována novela horního zákona týkající se zejména úhrad Poplatky za využití přírodních zdrojů Úhrada z vydobytých vyhrazených nerostů ̶Není zohledněn žádný ekologický aspekt → spíše „cena“ za nerost (ve vlastnictví státu) ̶25 % příjmem státu (účelová vázanost), 75 % obce ̶ Poplatek za odběr podzemní vody ̶Průmyslové množství – 500 m3 za měsíc ̶Příjmem SFŽP a kraje (výstavba a obnova vodohospodářské infrastruktury; zejména na území obce, kde se voda odebírá) ̶ ̶ http://www.npsumava.cz/cz/1081/sekce/pruvodci-divocinou-2014 Poplatky za využití přírodních zdrojů Poplatek za vstup a vjezd do národního parku ̶Chybí detailní zákonné vymezení → nelze uplatnit ̶Dříve vybírán v KRNAP ̶Nepřímo regulováno placenými tzv. průvodci divočinou ̶Vstupné do „soukromých“ rezervací Poplatek za kácení dřevin ̶Chybí prováděcí zákon → nelze uplatnit ̶Nelze zavést ani vyhláškou obce (nález Pl. ÚS 63/04) ̶Pouze náhradní výsadba; nevyužitý potenciál ̶ http://www.npsumava.cz/cz/1081/sekce/pruvodci-divocinou-2014 Poplatky za vybrané látky a výrobky Látky poškozující ozónovou vrstvu ̶Zákon č. 73/2012 Sb. – hlavním opatřením je omezení jejich výroby a znovuzískávání ̶Halony a freony (vysoký potenciál poškozovat ozónovou vrstvu) ̶Zpoplatněno uvedení na trh, dovoz a použití pro vlastní potřebu – za kilogram látky ̶ Platby za veřejné služby Platba k úhradě správy vodních toků ̶Podle odběru povrchové vody ̶Soukromoprávní platba vybíraná správci Povodí – stanovuje cenu Platby za provoz systému k likvidaci komunálního odpadu ̶Různé způsoby zpoplatnění – platí nepodnikající fyzické osoby ̶Paušální platby/podle množství odpadů (PAYT) – příjmem obce ̶Podnikající osoby nakládají s odpady na základě smluv Poplatek za psa ̶„Nemá jiný význam než snižovat či vyrovnávat negativní důsledky spojené s chovem psů“ (1545/2008 Sb. NSS) ̶ Trh s obchodovatelnými kvótami ̶Obchoduje se s právem, které je upravené zákonem nebo ISA ̶„Povolenkou jiná majetková hodnota odpovídající právu provozovatele zařízení nebo provozovatele letadla vypustit do ovzduší ekvivalent tuny oxidu uhličitého“ [§ 2 písm. t) zákona č. 383/2012 Sb.] ̶Systémy obchodování: uzavřený, otevřený, hybridní ̶Odstraňování znečištění tam, kde je to nejlevnější ̶Postupné zpřísňování (omezování) kvót ̶ ̶Systém obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ̶EU ETS – mezi vybranými provozovateli (přenesení odpovědnosti i na ně) 13.12.2022 €88,99/t CO2 https://www.youtube.com/watch?v=qxdxBfZKoa0 https://tradingeconomics.com/commodity/carbon Ekologické daně ̶Od poplatků se liší svou neekvivalentností (neposkytnutím protiplnění) ̶ ̶Zdaněny nepříznivé dopady na životní prostředí ̶Úlevy či osvobození za úspory energií, použití moderních technologií, věda a výzkum apod. ̶ ̶Energetické daně ̶Zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů ̶Implementace Směrnice 2003/96/ES ̶Spotřební daň z elektřiny, pevných paliv a zemního plynu cílem je snížení spotřeby energií a emisí CO2 také spotřební daň z minerálních olejů (již od 1993) ̶Platí konečný spotřebitel ̶Osvobození u vybraných odvětví či z obnovitelného zdroje ̶ Daně s vazbou na ŽP Osvobození u daně z nemovitosti ̶Pozemky ve zvláště chráněných územích ̶Pozemky veřejně přístupných parků ̶Pozemky remízků a větrolamů na orné půdě ̶Pozemky ochranného pásma vodního zdroje ̶Stavby ČOV, MVE, VTE, třídění odpadů apod. Silniční daň (1993) ̶Vozidla pro podnikání a nad 3,5 tuny k přepravě nákladů ̶Osvobození pro přepravu osob, vozidel na ekologická paliva (elektřina, plyn, hybridní pohon) ̶Příjem Státního fondu dopravní infrastruktury – použito na rozvoj dopravní infrastruktury a související projekty Do 50g CO2/km + Odpuštění poplatků za užívání pozemních komunikací z.č.13/1997 Sb. Environmentální daňová reforma? ̶Změna daňové soustavy - výnosově neutrální ̶Snížení nákladů na práci v porovnání s užitím zdrojů a energií (nové daně) ̶Podpora inovací a tím hospodářského růstu a zaměstnanosti ̶ ̶Různé dopady na skupiny obyvatel ̶Zdražení energií – více pocítí nízkopříjmové skupiny ̶Zlevnění práce – nevyužijí nezaměstnaní a důchodci ̶Zlepšení životního prostředí – spíše zlepší život nízkopříjmových skupin ̶ ̶Zvažované nové či upravené daně ̶Emisní daň z CO2 ̶Daň z pesticidů ̶Daň z obalů – např. plastových tašek ̶ V ČR zatím pouze nultá (první) etapa – energetické daně Zálohové systémy ̶Pro osoby uvádějící věci na trh jsou povinné (přímá regulace) ̶ ̶ČR: ̶Vratné zálohované obaly – šetří energii a primární suroviny ̶Právo spotřebitele na výběr ̶Rozsah dle nařízení vlády 111/2002 Sb. – zejména pivní láhve ̶ ̶A co PET láhve? – funguje již např. v Německu či Norsku ̶ Povinnost zpětného odběru ̶Zpětný odběr a využití odpadů z obalů ̶Zpětný odběr baterií/pneumatik/elektrozařízení ̶Rozšířená odpovědnost výrobce ̶Povinnost financovat zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění elektrozařízení pocházejícího z domácností má výrobce ̶Ve výsledku platí spotřebitel ̶ ̶Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků ̶Při registraci či první přeregistraci vozidla - podle třídy EURO (0-2) ̶Příjmem SFŽP – použití zejména na podporu „zpracování“ autovraků z.č.542/2020 Sb. Environmentální pojištění ̶U činností se zvýšeným rizikem neočekávaných událostí vážně poškozujících ŽP ̶ ̶Jeden ze zajišťovacích institutů ̶Lze splnit rezervním fondem, rezervou, finanční jistinou ̶Plní také uhrazovací a motivační funkci ̶ ̶Povinné pojištění odpovědnosti za ztráty na ŽP ̶Jaderná škoda (navíc záruka státu) ̶Havárie způsobená chemickými látkami – zákon č. 224/2015 Sb. ̶Ekologická újma podle hodnocení rizik ̶Škoda na životním prostředí Antarktidy ̶ Rezervní fondy ̶Povinné zajišťovací fondy ̶K zajištění provedení nákladných nápravných opatření ̶Prostředky zůstávají ve vlastnictví „provozovatele“ – omezená dispozice na vázaném účtu ̶Pro rekultivace či sanace x pro případ havárie ̶Jsou obligatorní – proto nástroje přímé regulace ̶ ̶V ČR: ̶Jaderný účet, úložiště radioaktivního odpadu ̶Rezerva pro rekultivaci skládky ̶Rezerva pro sanaci následků těžby Výdaje na ochranu ŽP ̶Státní prostředky ̶Jednotlivá ministerstva ̶Veřejné fondy – např. SFŽP, SZIF – viz dále ̶Kompenzace za ekonomickou újmu – např. z důvodu ochrany přírody či lesa (někdy chápáno jako ekonomický nástroj) ̶Evropské zdroje ̶Rozpočty územních samospráv ̶Dominantní ̶Dary a dotace schvaluje zastupitelstvo ̶Soukromé zdroje ̶ https://www.czso.cz/csu/czso/vydaje-na-ochranu-zivotniho-prostredi-iewu43u1lg Výhody a nevýhody ekon. nástrojů Co na to právní úprava? ̶Čl.191 odst. 2 SFEU: „Politika Unie v oblasti životního prostředí je zaměřena na vysokou úroveň ochrany, přičemž přihlíží k rozdílné situaci v jednotlivých regionech Unie. Je založena na zásadách obezřetnosti a prevence, odvracení ohrožení životního prostředí především u zdroje a na zásadě "znečišťovatel platí".“ ̶ ̶Dnes je vykládán široce (i podle SDEU např. C-188/07, C-378/08) ̶ ̶Neuplatní se vždy a všude!! ̶Pouze otázky týkající se ŽP (ne zemědělství, rybolov či transport) https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR21_12/SR_polluter_pays_principle_EN.pdf Co na to právní úprava? Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí ̶§ 31 „Za znečišťování životního prostředí, případně jeho složek a za hospodářské využívání přírodních zdrojů platí fyzické nebo právnické osoby daně, poplatky, odvody a další platby, stanoví-li tak zvláštní předpisy.“ ̶§ 32 „Zvláštní předpisy stanoví, kdy mohou být právnické nebo fyzické osoby, které chrání životní prostředí nebo využívají přírodní zdroje v souladu s principem trvale udržitelného rozvoje, zvýhodněny úpravami daní a odvodů nebo poskytováním úvěrů a dotací.“ ̶§ 33 „Nástroji ochrany životního prostředí jsou také fondy životního prostředí; podrobnosti stanoví zvláštní předpisy.“ SFŽP ̶Zřízen zákonem č. 388/1991 Sb. ̶Zpravidla řazen mezi institucionální prostředky ̶Subjekt práva – jiná státní organizace ̶Příjmy: platby, pokuty, dotace ze státního rozpočtu, jednotky přiděleného množství CO2 atd. (viz výše) ̶Též stimulační funkce – prostředky účelově vázány ̶Investiční a neinvestičních akce ̶Na finanční prostředky není právní nárok! https://www.sfzp.cz/ Příklady financování ̶Nová zelená úsporám (SFŽP + Národní plán obnovy) ̶Dešťovka ̶Kotlíkové dotace ̶Operační program Životní prostředí ̶Operační program Spravedlivá transformace ̶Národní plán obnovy ̶ ̶Fond soudržnosti ̶Evropský fond pro regionální rozvoj ̶Modernizační fond ̶Inovační fond ̶Recovery and Resilience Facility ̶ ̶Norské fondy ̶ ̶ ̶ ČR EU Pozor na čl. 107 & 108 SFEU! https://www.mzp.cz/cz/opzp_2021_2027 https://novazelenausporam.cz/ https://www.opzp.cz/opzp-2021-2027/ https://www.mzp.cz/cz/opzp_2021_2027 https://www.planobnovycr.cz/ptate-se https://ec.europa.eu/clima/eu-action/funding-climate-action/modernisation-fund_en https://novazelenausporam.cz/zakladni-informace/ https://www.opzp.cz/opzp-2021-2027/ https://www.narodniprogramzp.cz/ https://www.sfzp.cz/dotace-a-pujcky/narodni-program-zivotni-prostredi/ https://www.opzp.cz/ EU a financování ochrany ŽP ̶Viz předchozí slide ̶Růstová strategie EU 2020 si klade za cíl vytvořit chytrou, zelenou a inkluzivní ekonomiku. ̶Plná implementace veškeré envi legislativy by ušetřila 50 mld. Euro/ročně ̶Envi průmysl stále značně podhodnocen ̶Zelená dohoda pro Evropu (Green Deal) ̶Min. 1 trilion Eur během následující dekády ̶ https://epthinktank.eu/2017/11/28/benefits-of-eu-environmental-and-climate-action/ https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal/finance-and-green-deal_ en Dotazy? ̶ Adobe Systems Děkuji za pozornost! Jiri.Vodicka@law.muni.cz Adobe Systems Zdroje ̶Hanák J., Ekonomické nástroje v právu životního prostředí, MU, 2019. ̶Vomáčka V., Zdroje financování ochrany životního prostředí, MU, 2020. ̶Dienstbier F., Ekonomické nástroje ochrany ŽP, disertační práce, MU, 2006 ̶+ odkazy u jednotlivých snímků ̶