F:\DATA\grafika\pruh 4.gif 26. 10. 2022 Právo životního prostředí JUDr. Vojtěch Vomáčka, Ph.D., LL.M. Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí (EIA / SEA) logo F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif Image result for muni logo F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA\SEA EIA (Environmental Impact Assessment) je proces, jehož cílem je získat představu o výsledném vlivu záměru na životní prostředí a vyhodnocení, zda je z tohoto ohledu vhodné jej realizovat, resp. za jakých podmínek je jeho realizace akceptovatelná SEA (Strategic Environmental Assessment) je proces posuzování vlivu koncepcí (střednědobých a dlouhodobých politických, hospodářských a dalších plánů a programů) na životní prostředí. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA\SEA § 3 a), b) zákona č. 100/2001 Sb. (ZEIA): Pro účely tohoto zákona se rozumí a) záměrem 1. stavby, zařízení, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu, 2. stavby, zařízení, činnosti a technologie, které podle stanoviska orgánu ochrany přírody vydaného podle zákona o ochraně přírody a krajiny mohou samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti,, b) koncepcí strategie, politiky, plány nebo programy včetně těch, které jsou spolufinancované z prostředků fondů Evropské unie, zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané, • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny právní úpravy Mezinárodní právo – Zvykové právo, Úmluva z Espoo, Aarhuská úmluva, různé bilaterální smlouvy Evropské právo – Směrnice EIA, Směrnice SEA, naturové směrnice Vnitrostátní právo – Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí Základní povinnosti a některé aspekty, především EIA EIA, SEA, NATURA 2000, konkrétní nároky, postup, judikatura SDEU Prováděcí povaha, vlastní úprava především procesu F:\DATA\grafika\spodek.gif 5 ÚP Územní řízení Stavební řízení Kolaudační souhlas F:\DATA\grafika\spodek.gif R OOP R R Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, OvzdZ, OdpZ, Vodz, ZPF, LesZ) Výsledek obrázku pro house picture (Řízení o odstranění stavby Řízení o dodatečném povolení stavby F:\DATA\grafika\spodek.gif 6 ZÚR ÚP Územní řízení Stavební řízení Řízení o zkušebním provozu Kolaudační rozhodnutí F:\DATA\grafika\spodek.gif OOP R OOP R R R Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, OvzdZ, OdpZ, Vodz, ZPF, LesZ) Výsledek obrázku pro factory picture F:\DATA\grafika\spodek.gif 7 ZÚR ÚP Územní řízení Stavební řízení F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA OOP R OOP R SEA SEA Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, ZPF, LesZ) ZS IPPC (povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle některých zvl. Předpisů - , OvzdZ, OdpZ, Vodz, VeřZd) R Výsledek obrázku pro factory picture Řízení o zkušebním provozu Kolaudační rozhodnutí R R F:\DATA\grafika\spodek.gif 8 ZÚR ÚP Územní řízení Stavební řízení F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA OOP R OOP R SEA SEA Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, ZPF, LesZ) ZS IPPC (povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle některých zvl. Předpisů - , OvzdZ, OdpZ, Vodz, VeřZd) R Výsledek obrázku pro factory picture Řízení o zkušebním provozu Kolaudační rozhodnutí R R rozvojové strategie SEA plány odpadového hospodářství apod. SEA •Výchozí schéma (ve vazbě na stavební zákon) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (SEA) posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územně-plánovací dokumentace územní řízení stavební řízení Co to vlastně je a k čemu je to dobré? vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území F:\DATA\grafika\pruh 5.gif posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (SEA) posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územní řízení stavební řízení nástroje územního plánování Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území 10 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA\SEA EIA se vztahuje na záměry, které mohou mít vliv na životní prostředí (i příprava záměru, provádění, zkušební provoz, ukončení provozu a případná sanace či rekultivace!). V ČR cca 17.000 záměrů. SEA se vztahuje na koncepce, které vytvářejí rámec pro budoucí realizaci záměrů. V ČR cca 500 koncepcí. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA/SEA Jak Kde Zda Proč Politiky – Plány - Programy Záměry SEA EIA F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Cíl a účel posuzování vlivů Cíl: Včlenit ochranu životního prostředí do rozvojových projektů, programů a politik a politiku ochrany životního prostředí inkorporovat do rozhodovacích procesů v souladu se zásadou prevence, tj. v co nejrannější fázi, kdy je již možné vlivy posoudit a zároveň je rozhodováním ovlivnit. Účel: Získat objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí podle zvláštních předpisů (stavební zákon, vodní zákon, horní zákon apod.), přispět k trvale udržitelnému rozvoji F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k posuzování (judikatura SDEU a NSS) •Úprava EIA a SEA je dynamická a reflektuje technický vývoj. •Unijní směrnice mají široký záběr a účel. •Diskrece členských států je omezená. •Význam potenciálních dopadů na životní prostředí. •Výjimky vykládány restriktivně. •Možný přímý účinek unijní úpravy (např. čl. 11 směrnice EIA) • 15 Synergické a kumulativní jevy F:\DATA\grafika\spodek.gif Salámová metoda 9 As 88/2008 – 301: Dle přesvědčení kasačního soudu by však namísto toho bylo v daném případě nanejvýš vhodné užít spíše metodu opačnou, kterou by bylo možno obrazně označit termínem „puzzle“. Aktuálnost posouzení Využitelnost informací 16 F:\DATA\grafika\spodek.gif 17 F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Co se posuzuje? § 2: Posuzují se vlivy na obyvatelstvo a veřejné zdraví a vlivy na životní prostředí, zahrnující vlivy na živočichy a rostliny, ekosystémy, biologickou rozmanitost, půdu, vodu, ovzduší, klima a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní dědictví, vymezené zvláštními právními předpisy a na jejich vzájemné působení a souvislosti. Vlivy na biologickou rozmanitost se posuzují se zvláštním zřetelem na evropsky významné druhy, ptáky a evropská stanoviště § 5 odst. 3 (EIA): Při posuzování záměru se hodnotí vlivy na životní prostředí při jeho přípravě, provádění, provozování i jeho případné ukončení, popřípadě důsledky jeho likvidace a dále sanace nebo rekultivace území, pokud povinnost sanace nebo rekultivace stanoví zvláštní právní předpis. Posuzují se vlivy související s běžným provozováním záměru i vlivy vyplývající ze zranitelnosti záměru vůči závažným nehodám nebo katastrofám, které jsou pro daný záměr relevantní. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Co se posuzuje? Důležité i pro zapojení dotčené veřejnosti C-570/13 (Gruber): 40 Therefore, although the national legislature is entitled, inter alia, to confine the rights whose infringement may be relied on by an individual in legal proceedings contesting one of the decisions, acts or omissions referred to in Article 11 of Directive 2011/92 to individual public-law rights, that is to say, individual rights which, under national law, can be categorised as individual public-law rights (see, to that effect, judgment in Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland, Landesverband Nordrhein-Westfalen, C‑115/09, EU:C:2011:289, paragraphs 36 and 45), the provisions of that article relating to the rights to bring actions of members of the public concerned by the decisions, acts or omissions which fall within that directive’s scope cannot be interpreted restrictively. 41 In the present case, it appears from the order for reference that Ms Gruber is a ‘neighbour’, within the meaning of Paragraph 75(2) of the Gewerbeordnung, a concept which includes persons to whom the construction, continued existence or operation of a facility might pose a risk or cause a nuisance or whose property or other rights in rem might be put at risk. 42 Having regard to that provision’s terms, it appears that persons falling within the concept of ‘neighbour’ may be part of the ‘public concerned’, within the meaning of Article 1(2) of Directive 2011/92. Those ‘neighbours’ can bring an action only against a consent granted for the construction and operation of a facility. Since they are not parties to the procedure examining whether an EIA need be carried out, they cannot challenge that decision in the context of an action against the development consent decision. Thus, by restricting the right to bring an action against decisions examining whether an EIA need be carried out in relation to a project only to the project applicants, the participating authorities, the ombudsman for the environment (Umweltanwalt) and the municipality concerned, the UVP-G 2000 deprives a large number of individuals from exercising that right to bring an action, including, in particular, ‘neighbours’ who may meet the conditions laid down in Article 11(1) of Directive 2011/92. 43 That near general exclusion restricts the scope of Article 11(1) and is accordingly incompatible with Directive 2011/92. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vlivy na životní prostředí Charakteristika předpokládaných vlivů záměru na obyvatelstvo a životní prostředí a hodnocení jejich velikosti a významnosti •Vlivy na obyvatelstvo a veřejné zdraví •Vlivy na ovzduší a klima •Vlivy na hlukovou situaci a event. další fyzikální a biologické charakteristiky •Vlivy na povrchové a podzemní vody •Vlivy na půdu •Vlivy na horninové prostředí a přírodní zdroje •Vlivy na biologickou rozmanitost •Vlivy na krajinu a její ekologické funkce •Vlivy na hmotný majetek a kulturní dědictví včetně architektonických a archeologických aspektů F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif MEZINÁRODNÍ PRÁVO •Zvykové právo •Úmluva z Espoo (1991, Úmluva o hodnocení vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států, pod patronací Evropské hospodářské komise OSN): Základní úprava mezistátní EIA –Kyjevský protokol (2003, v platnosti od 2010): Protokol k Úmluvě z Espoo, mezistátní SEA • •Aarhuská úmluva (1998, Mezinárodní úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v otázkách životního prostředí): –Účast na rozhodování = zejména účast v procesech EIA a IPPC – –+ Množství mezinárodních smluv obsahuje ustanovení o posuzování vlivů na životní prostředí, detailní úpravu obsahují časté bilaterální smlouvy. – Úmluva z Espoo Aarhuská úmluva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif MEZINÁRODNÍ PRÁVO •Kdy se uplatní? • •Vázanost EU/členských států mezinárodním právem – přednost před vlastní úpravou •Samostatné uplatnění v evropském prostoru zejména na hranicích EU/třetí státy •Třetí státy mohou a nemusí být vázány některou z mezinárodních úmluv (Úmluvou z Espoo, Aarhuskou úmluvou) •Tzv. pipeline projects - North Stream a další přeshraniční záměry • •Stále neupravený konkrétní postup, spíše jen rámec a dílčí požadavky • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prunéřov II http://www.lizasreef.com/HOPE%20FOR%20THE%20OCEANS/Images%20HFTO/Palau-sml.jpg http://s.wsj.net/media/Micronesia_Prague_Jan_4_E_20100115085406.jpg 2008 Zahájena EIA k projektu rozšíření existující elektrárny Prunéřov II Žádný stát potenciálně ovlivněný projektem nebyl obeznámen 2009 Federální stát Mikronésie požádal o zahájení mezistátní EIA 2010 rezignace ministra Dusíka a jmenování Ruth Bízkové do funkce Vydání kladného stanoviska ČEZu byla uložena kompenzační opatření F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Mezistátní posuzování vlivů Úprava v zákoně EIA pro mezistátní EIA i SEA Předmět posuzování vlivů na ŽP přesahujících hranice ČR: •Záměr a koncepce, pokud dotčené území může zasahovat i mimo území ČR •Záměr nebo koncepce, pokud o to stát, jehož území může být zasaženo závažnými vlivy, požádá •Záměr a koncepce, které mají být prováděny na území jiného státu a které mohou mít závažný vliv na ŽP na území ČR http://cdn.i0.cz/public-data/29/4f/8ad2a5dc31e694844762de310076_r16:9_w640_h360_g80e2a220d40511e5aa 720025900fea04.jpg?hash=cead71338dbea8a0793b60653a551c9a F:\DATA\grafika\spodek.gif 27 ZÚR ÚP Územní řízení Stavební řízení F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA OOP R OOP R SEA SEA Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, ZPF, LesZ) ZS IPPC (povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle některých zvl. Předpisů - , OvzdZ, OdpZ, Vodz, VeřZd) R Výsledek obrázku pro factory picture Řízení o zkušebním provozu Kolaudační rozhodnutí R R 28 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo EU SMĚRNICE EIA •Původní směrnice č. 85/337/EC o hodnocení vlivů určitých veřejných a soukromých projektů na životní prostředí – nahrazena v roce 2012 •Směrnice č. 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí (Směrnice EIA) ve znění č. 2014/52/EU (transpozice do 16. 5. 2017) • SMĚRNICE SEA •Směrnice č.2001/42/ES ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí (SEA) • NATURA 2000 •Směrnice č. 92/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin • Čl. 6 odst. 3: Jakýkoli plán nebo projekt, který s určitou lokalitou přímo nesouvisí nebo není pro péči o ni nezbytný, avšak bude mít pravděpodobně na tuto lokalitu významný vliv, a to buď samostatně, nebo v kombinaci s jinými plány nebo projekty, podléhá odpovídajícímu posouzení jeho důsledků pro lokalitu z hlediska cílů její ochrany. S přihlédnutím k výsledkům uvedeného hodnocení důsledků pro lokalitu a s výhradou odstavce 4 schválí příslušné orgány příslušného státu tento plán nebo projekt teprve poté, co se ujistí, že nebude mít nepříznivý účinek na celistvost příslušné lokality, a co si v případě potřeby opatří stanovisko široké veřejnosti. 29 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif České právo •Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí („zákon EIA“) (provádí směrnice EIA a SEA a upravuje i proces posuzování vlivů na oblasti NATURA 2000) • •vyhl.č. 453/2017 Sb., o odborné způsobilosti a úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí • •vyhl.č. 353/2004 Sb., kterou se stanoví bližší podmínky osvědčení o odborné způsobilosti pro oblast posuzování vlivů na veřejné zdraví, postup při jejich ověřování a postup při udělování a odnímání osvědčení • • •Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) (specifická úprava dílčích aspektů EIA, SEA) •Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (ZOPK) (ochrana NATURA 2000) •Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí (zásady) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí Úvodní ustanovení (§ 1 – 3) Posuzování vlivů záměru na životní prostředí (§ 4 – 10) Posuzování vlivů koncepce na životní prostředí (§ 10a – 10i) Posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice české republiky (§ 11 – 14b) Ustanovení společná a přechodná (§ 15 – 24) Příloha č. 1 – seznam záměrů Příloha č. 2 – kritéria pro zjišťovací řízení Příloha č. 3 – náležitosti oznámení Příloha č. 3a – oznámení podlimitního záměru Příloha č. 4 – náležitosti dokumentace Příloha č. 5 – náležitosti posudku Příloha č. 6 – náležitosti stanoviska Příloha č. 7 – náležitosti oznámení Příloha č. 8 kritéria pro zjišťovací řízení Příloha č. 9 – náležitosti vyhodnocení koncepce •Účel zjišťovacího řízení, které se někdy označuje jako tzv. „malá EIA“ nebo „malá SEA“, je dvojí: • •určit, zda záměr (čti dále „nebo koncepce“) bude nebo nebude předmětem posuzování, •určit rozsah posouzení vlivů záměru s ohledem na jeho povahu či specifické faktory životního prostředí apod. • •Ve zjišťovacím řízení tak dochází k upřesnění informací, které je vhodné uvést do dokumentace vlivů záměru. Vyhodnocení, zda záměr bude posuzovány v procesu EIA, bývá také označován anglickým termínem screening. V případě, že je v rámci screeningu zjištěno, že záměr má být posouzen, přistoupí se k tzv. scopingu, tedy ke stanovení rozsahu informací k doplnění. • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif SEA / EIA – společná východiska Posouzení vlivů („velká SEA / EIA“) Zjišťovací řízení („malá SEA / EIA“) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Naturové hodnocení (posuzování) Koncepce nebo záměr, který může samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost NATURA 2000 (EVL nebo ptačí oblast), podléhá hodnocení vlivů na toto území • orgán ochrany přírody posuzuje, zda může mít významný vliv • nevyloučí-li vliv, musí být daná koncepce nebo záměr předmětem posouzení, • nelze-li vyloučit negativní vliv, musí předkladatel zpracovat varianty řešení, jejichž cílem je negativní vliv na území vyloučit nebo v případě, že vyloučení není možné, alespoň zmírnit Postupuje se podle zákona EIA (§ 45h a násl. zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Naturové hodnocení Orgán ochrany přírody vydá odůvodněné stanovisko do 30 dnů ode dne doručení žádosti. OCHRANA NATURA 2000 Povinnost předložit záměr nebo koncepci orgánu ochrany přírody 114/1992 Sb. 100/2001 Sb. Vyloučí vliv Nevyloučí vliv Posouzení záměru nebo koncepce procesem dle zákona č. 100/2001 Sb. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Naturové hodnocení Možné varianty: 1.Záměr/koncepci je nutné posoudit podle zákona EIA a zároveň je vyloučen vliv na oblast v soustavě NATURA 2000: •Provede se posouzení vlivů postupem dle zákona EIA 2.Záměr/koncepci je nutné posoudit podle zákona EIA a zároveň není vyloučen vliv na oblast v soustavě NATURA 2000: •Provede se posouzení vlivů postupem dle zákona EIA a jeho součástí bude i naturové hodnocení • 3. Záměr/koncepci není nutné posoudit podle zákona EIA a zároveň není vyloučen vliv na oblast v soustavě NATURA 2000: •Provede se pouze naturové hodnocení postupem dle zákona EIA • (příklad: splouvání Vltavy v určitém úseku chráněném v rámci NATURA 2000, použití pesticidů v ptačí oblasti, značení turistických stezek v ptačí oblasti) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif SEA – předmět a postup posuzování F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Které koncepce (SEA)? §10a + příloha zákona EIA •Vždy, pokud 1) stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů, 2) z oblasti zemědělství, lesního hospodářství, myslivosti, rybářství, nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami, energetiky, průmyslu, dopravy, odpadového hospodářství, telekomunikací, cestovního ruchu, územního plánování, regionálního rozvoje a životního prostředí včetně ochrany přírody a/nebo spolufinancované z EU •Zjišťovací řízení, pokud se jedná o uvedenou koncepci pro území jedné nebo více obcí, a řeší využití území místního významu + změny koncepcí § 10a odst. 4 – které koncepce nejsou předmětem posuzování: obrana státu, mimořádné události, finanční a rozpočtové, koncepce „privátní“ – např. strategie rozvoje podniku F:\DATA\grafika\spodek.gif VYJMENOVANÁ OBLAST + RÁMEC PRO ZÁMĚR V PŘ. I + stanoví využití území nadmístního významu ZŘ SAMOTNÉ POSOUZENÍ NEPOSUZUJE SE STANOVISKO K NÁVRHU KONCEPCE Které koncepce (SEA)? PÚR + ÚZEMNĚPL. DOK. (zákon EIA + StavZ) Obdobná pravidla (ZÚR, ÚP – stanovisko MŽP/KÚ, zda je třeba posouzení, součást tzv. vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území) Koncepce jako výše, u nichž je dotčené území tvořeno územním obvodem jedné nebo několika obcí, které stanoví využití území místního významu Změny koncepcí výše uvedených F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Které koncepce (SEA)? • •Dopravní politika ČR a krajské dopravní koncepce, •Plány odpadového hospodářství – pro ČR a pro jednotlivé kraje, •Národní rozvojový plán ČR, •Státní energetická koncepce a krajské energetické koncepce, •Programy rozvoje krajů a měst, •Krajské koncepce ochrany přírody, •ZÚR, ÚP - na názvu nezáleží, jde o obsah! • •Ministerstvo životního prostředí (odbor posuzování vlivů na životní prostředí a IPPC) pro národní a krajské koncepce •Krajské úřady jednotlivých krajů pro koncepce zpracovávané pro menší území než území kraje – např. územní plán obce •Zvláštní ustanovení pro posuzování vlivů politiky územního rozvoje a územně plánovací dokumentace (zásady územního rozvoje, územní plán) na životní prostředí - § 10i –speciální právní úprava => tzv. vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území •§ 19 odst. 2 stavebního zákona (obecný rámec) + právní úprava k PÚR, ÚRP, ZÚR a ÚP –stanovení podrobnějších požadavků na obsah a rozsah vyhodnocení vlivů na životní prostředí včetně návrhu zpracování možných variant řešení –při pořizování územního plánu stanoví orgán kraje na základě kritérií uvedených v příloze č. 8 k zákonu případný požadavek na zpracování vyhodnocení vlivů na životní prostředí –zpracovatelem pouze autorizovaná osoba dle § 19 • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif SEA – předmět a postup posuzování F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif PORTÁL SEA http://portal.cenia.cz/eiasea/view/SEA100_koncepce F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif SEA – předmět a postup posuzování 41 Předkladatel oznámí příslušnému úřadu a úřad zveřejní základní informace Oznámení Zjišťovací řízení SEA dokumentace Návrh koncepce Stanovisko SEA Posuzované vždy – rozsah dokumentace a posuzování. Ostatní: ano ð SEA, ne ð důvody Předkladatel zpracuje dokumentaci (autor. osoba) a úřad ji zveřejní dokumentace SEA je součástí návrhu a následuje veřejné projednání (v případě nesouhlasného vyjádření veřejnosti) Stanovisko k návrhu koncepce (závaznost?) Schválení a zveřejnění koncepce + monitoring není to správní řízení! F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA – předmět a postup posuzování • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Dominik Židek EIA – předmět a postup posuzování 43 •Předmět posouzení EIA - § 4 odst. 1 •Příloha č. 1 •kategorie I (vč. změn) => posouzení EIA • •podlimitní v kategorii I => zjišťovací řízení •kategorie II (vč. změn) => zjišťovací řízení •podlimitní v kategorii II => zjišťovací řízení • •NATURA (není vyloučen vliv) => zjišťovací řízení •změna záměru v navazujícím řízení => zjišťovací řízení • •vláda může vyjmout některé záměry z posuzování - § 4 odst. 2 až 4 • • •§ 5: Způsob posuzování vlivů záměru na životní prostředí • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA – předmět a postup posuzování F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif a) záměry uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu kategorii I a změny těchto po dosažení limitu – VŽDY b) JINÉ změny záměru v příloze č. 1 kat. I k tomuto zákonu kategorii I, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí - ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ, c) záměry uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu kategorii II a změny těchto záměrů po dosažení limitu - ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ d) záměry uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu dosahující příslušných limitních hodnot na min. 25 % plus v chráněné oblasti nebo ochr. pásmu, plus jejich změny (podlimitní záměry) - a příslušný úřad stanoví, že podléhají ZJIŠŤOVACÍMU ŘÍZENÍ e) NATUROVÉ POSUZOVÁNÍ - ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ, f) změny záměru, které by podle závazného stanoviska příslušného úřadu vydaného podle § 9a odst. 6 mohly mít významný vliv - ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ (podle verifikačního stanoviska) Které záměry podléhají posouzení (EIA)? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif PORTÁL EIA http://portal.cenia.cz/eiasea/view/eia100_cr • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA – předmět a postup posuzování Základní schéma procesu EIA oznámení zjišťovací řízení NE rozhodnutí (odvolání, soudní přezkum) dokumentace posudek závazné stanovisko EIA podklad pro navazující řízení F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Průběh EIA F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Oznámení Zjišťovací řízení Dokumentace EIA Posudek Závazné stanovisko EIA Posuzované vždy – rozsah dokumentace a posuzování. Ostatní: ano ð EIA, ne ð rozhodnutí Investor zpracuje dokumentaci (autor. osoba) a úřad ji zveřejní Úřad zpracuje posudek (autor. osoba) a následuje veřejné projednání (§ 17) Závazné stanovisko (platnost 7 let, možnost opakovaného prodloužení o 5 let) EIA – předmět a postup posuzování Předkladatel oznámí příslušnému úřadu a úřad zveřejní základní informace 48 není to správní řízení! F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA a „navazující řízení“ PŘÍLOHA I KATEGORIE I + ZMĚNY PODLIMITNÍ ZMĚNY KAT. I KATEGORIE II + ZMĚNY PODLIMITNÍ ZÁMĚRY (POKUD PŘÍSLUŠNÝ ÚŘAD STANOVÍ) NATURA 2000 (orgán ochrany přírody svým stanoviskem nevyloučí vliv) ZMĚNA V NAVAZ. ŘÍZENÍ ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ x ZÁVAZNÉ STANOVISKO ROZHODNUTÍ SAMOTNÉ POSOUZENÍ + NENÍ TŘEBA POSOUDIT JE TŘEBA POSOUDIT Navazující řízení • Nenavazující řízení Případné odvolání •Proběhnuvší posouzení EIA znamená závažné procesní i hmotněprávní důsledky: •Pro navazující řízení (povolující umístění a provedení stavby) platí zvláštní režim (viz dále) => závazné stanovisko EIA se zde uplatní jako závazné stanovisko (ve smyslu § 149 správního řádu) •v jiných řízeních (nenavazujících – tzv. souvisejících) slouží závazné stanovisko EIA jako podklad pro rozhodnutí. • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA a „navazující řízení“ proces EIA navazující řízení dle § 3 písm. g) zákona EIA Další řízení (postupy) nezbytné k uskutečnění záměru EIA, které však nejsou navazujícími řízeními => řízení související věcná a časová souvislost pozor mj. na judikaturu: „není navazující řízení jako navazující řízení“ => řízení navazující vs. související • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Navazující řízení - § 3 písm. g) zákona EIA —1. územní řízení, —2. stavební řízení, —3. společné územní a stavební řízení, —4. opakované stavební řízení, —5. řízení o dodatečném povolení stavby, —6. řízení o povolení hornické činnosti, —7. řízení o stanovení dobývacího prostoru, —8. řízení o povolení činnosti prováděné hornickým způsobem, —9. řízení o povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami, —10. řízení o vydání integrovaného povolení, —11. řízení o vydání povolení provozu stacionárního zdroje, —12. řízení o vydání souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů, —13. řízení, v němž se vydává rozhodnutí nezbytné pro uskutečnění záměru, není-li vedeno žádné z řízení podle bodů 1 až 12, a —14. řízení o změně rozhodnutí vydaného v řízeních podle bodů 1 až 13 k dosud nepovolenému záměru nebo jeho části či etapě, má-li dojít ke změně podmínek rozhodnutí, které byly převzaty ze stanoviska. EIA a „navazující řízení“ • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvláštnosti „navazujících řízení“ (§ 9b – 9e) •nutnost verifikačního závazného stanoviska (tzv. coherence stamp): § 9a odst. 6 –Příslušný úřad EIA ověří (na základě oznámení o zahájení řízení zaslaného tomuto úřadu správním orgánem příslušným k vedení navazujícího řízení) každý záměr a vydá nesouhlasné závazné stanovisko, jestliže došlo ke změnám záměru, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí, zejména ke zvýšení jeho kapacity a rozsahu nebo ke změně jeho technologie, řízení provozu nebo způsobu užívání. Tyto změny jsou předmětem posuzování podle § 4 odst. 1 písm. g). Jestliže nedošlo ke změnám záměru, příslušný úřad vydá souhlasné závazné stanovisko. •rozdíly v procesu (např. rozdílné doručování) •účast veřejnosti (viz dále) •zvláštní režim i pro využití opravných prostředků proti rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení i pro řízení před správními soudy. EIA a „navazující řízení“ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Verifikační závazné stanovisko …jestliže došlo ke změnám záměru, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí, zejména ke zvýšení jeho kapacity a rozsahu nebo ke změně jeho technologie, řízení provozu nebo způsobu užívání. Úřad, který vede navazující řízení Úřad pro EIA předložení závazné stanovisko (coherence stamp) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí § 10 zákona č. 100/2001 Sb. •Je-li předmětem řízení s posouzením vlivů pouze část nebo etapa stavebního záměru, který byl předmětem zjišťovacího řízení podle § 7, dokumentace se zpracovává k celému stavebnímu záměru. •Doba pro zpracování posudku nesmí být delší než 60 dnů ode dne, kdy byly zpracovateli posudku doručeny výsledky projednání včetně vyjádření dotčeného státu při mezistátním posuzování podle § 13. Tato lhůta může být v odůvodněných, zejména složitých, případech překročena, nejdéle však o dalších 20 dnů. •VARIANTA 1 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územní řízení stavební řízení EIA a „navazující řízení“ •VARIANTA 2 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územní řízení stavební řízení územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí EIA a „navazující řízení“ •VARIANTA 3 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územní řízení stavební řízení společné územní a stavební řízení EIA a „navazující řízení“ •VARIANTA 4 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územní řízení stavební řízení společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí EIA a „navazující řízení“ •varianta 2 – územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí (integrace EIA): § 94a-i –celý proces založen na součinnosti mezi stavebním úřadem a příslušným úřadem –je navazujícím řízením ve smyslu zákona EIA –speciálním důvodem pro jeho přerušení je zahájení řízení o uložení kompenzačních opatření (NATURA 2000) –analogické použití každého z těchto dvou institutů •varianta 3 – společné územní a stavební řízení (bez posouzení EIA): § 94j-p –jak pro stavby v působnosti obecného stavebního úřadu, tak i speciálního stavebního úřadu (typicky vodní díla) – u těch bude příslušný speciální stavební úřad (pozor na § 94p odst. 6) –jinak platí obecná zásada, že se integrují náležitosti územního a stavebního řízení, vč. účastníků apod. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA a „navazující řízení“ •varianta 4 – společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí (integrace EIA) – částečné tzv. one-stop-shop posouzení: § 94q-z –jak pro stavby v působnosti obecného stavebního úřadu, tak i speciálního stavebního úřadu –součinnost mezi stavebním úřadem a příslušným úřadem (ten má postavení dotčeného orgánu) –zásadně se nenařizuje povinné veřejné ústní jednání, jen stanovení lhůty pro uplatnění námitek, připomínek a závazných stanovisek (DOSS) => koncentrační zásada (stejně s ohledem na plnou jurisdikci správních soudů bez většího významu) –delší lhůty pro vydání společného povolení (90/120 dnů) – vzhledem k náročnosti procesů pochopitelné –opět speciální žalobní legitimace ministerstva v případě rozhodnutí speciálního stavebního úřadu: § 94y odst. 6 • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA a „navazující řízení“ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif REKODIFIKACE VEŘ. STAV. PRÁVA • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif NOVÝ STAVEBNÍ ZÁKON • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif NOVÝ STAVEBNÍ ZÁKON • •Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA a přístup k soudní ochraně F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif •veřejnost: jedna nebo více osob [§ 3 písm. h)] • •dotčená veřejnost [§ 3 písm. i)]: –osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech –právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost •která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení podle § 9 b odst. 1, případně před dnem vydání rozhodnutí, že záměr nebo jeho změna nebudou posuzovány •nebo kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob. • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA •Proces SEA –Účast veřejnosti toliko konzultativní. –Každý: •písemné vyjádření k oznámení koncepce ve lhůtě do 20 dnů ode dne jeho zveřejnění •písemné vyjádření k návrhu koncepce nejpozději do 5 dnů ode dne konání veřejného projednání návrhu koncepce •možnost se ústně vyjádřit i v rámci veřejného projednání. • •Proces EIA –Každý: •právo zaslat příslušnému úřadu své písemné vyjádření k záměru (do 30 dní ode dne zveřejnění informace o oznámení záměru), •vyjádření k dokumentaci (do 30 dní ode dne zveřejnění informace o dokumentaci). • – • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA •Proces EIA • • • • •Rozhodnutí v zjišťovacím řízení, že záměr nebude posuzován –odvolat se může pouze oznamovatel a dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2 zákona EIA, tzn. environmentální spolky splňující uvedené podmínky. –Tytéž spolky se mohou žalobou domáhat zrušení rozhodnutí vydaného ve zjišťovacím řízení, že záměr nebo jeho změna nebudou posuzovány. –Široká veřejnost ani jednu z těchto možností nemá. • •Dojde-li k posouzení záměru, je vydáno závazné stanovisko EIA a –pouze dotčené veřejnosti a dotčenému územněsamosprávnému celku svědčí oprávnění stát se plnoprávným účastníkem navazujícího správního řízení a brojit proti nesprávnosti provedeného posouzení. –Široká veřejnost opět tuto možnost nemá. – • – • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA oznámení zjišťovací řízení NE rozhodnutí (odvolání, soudní přezkum) •Účast veřejnosti v „navazujícím řízení“ •Speciální úprava vůči úpravě účastenství v jiných předpisech!!! (§ 70 ZOPK, § 7 IPPC atd.) •Vždy se jedná o řízení s velkým počtem účastníků podle správního řádu, bez ohledu na skutečný počet účastníků. •Veřejnosti svědčí v navazujícím řízení konzultativní účast, která umožňuje každé osobě uplatnit připomínky k záměru. Tyto osoby se však nestávají účastníky řízení, správní orgán je pouze povinen se s podanými připomínkami vypořádat v odůvodnění rozhodnutí. •Dotčená veřejnost dle § 3 písm. i) bod 2 zákona EIA (opět pouze environmentální spolky při splnění uvedených podmínek) může získat postavení plnoprávného účastníka navazujícího řízení, kterému předcházelo posuzování vlivů na životní prostředí. Musí se však ve 30denní lhůtě ode dne zveřejnění informací o navazujícím řízení přihlásit. •Konzultativní ani plnoprávná účast v navazujícím řízení není podmíněna aktivní účastí v předchozím procesu EIA. •Proti rozhodnutí vydaném v navazujícím řízení se lze odvolat. Aktivní legitimaci k podání odvolání mají obecně všichni účastníci daného navazujícího řízení. Zákon EIA však umožňuje environmentálním spolkům splňujícím podmínky odvolat se proti rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení i v případě, že nebyly účastníky prvostupňového řízení. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA •Dotčená veřejnost se může žalobou domáhat zrušení rozhodnutí vydaného v navazujícím řízení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost tohoto rozhodnutí (§ 9d zákona EIA) •Má se za to, že ekologické spolky mají práva, na kterých mohou být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení zkráceny. • •Přípustnost žaloby po vyčerpání řádného opravného prostředku! •Soud o žalobě rozhodne do 90 dnů po jejím doručení. •Soud rozhodne i bez návrhu o přiznání odkladného účinku žalobě nebo o návrhu na vydání předběžného opatření, hrozí-li realizací záměru závažné škody na životním prostředí => prakticky vždy? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k soudní ochraně Děkuji za pozornost!