Adobe Systems Nedokonalosti právní úpravy nekalé soutěže po rekodifikaci doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 2 Přehled aktuálních problémů práva proti nekalé soutěži •1. skupina problémů •Problémy, které přinesla nová právní úprava (§ 2972 – 2990 OZ) •2. skupina problémů •Problémy, které přináší praxe (viz další semináře) • Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 3 Ad 1. Aktuální problémy práva proti nekalé soutěži, které přinesla nová právní úprava •Klamavá reklama •Srovnávací reklama •Vyvolání nebezpečí záměny •Dotěrné obtěžování •Právní prostředky ochrany proti nekalé soutěži (obrácení důkazního břemene ve prospěch spotřebitele) Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 4 Klamavá reklama •§ 2977 a 2979 OZ •(1) Klamavá reklama je taková reklama, která souvisí s podnikáním nebo povoláním, sleduje podpořit odbyt movitých nebo nemovitých věcí nebo poskytování služeb, včetně práv a povinností, klame nebo je způsobilá klamat podáním nebo jakýmkoli jiným způsobem osoby, jimž je určena nebo k nimž dospěje, a tím i zřejmě způsobilá ovlivnit hospodářské chování takových osob. Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 5 Srovnávací reklama I •§ 2980 OZ •(2) Srovnávací reklama je přípustná, pokud se srovnání týče, a)není-li klamavá, b)srovnává-li jen zboží a službu uspokojující stejnou potřebu nebo určené ke stejnému účelu, c)srovnává-li objektivně jednu nebo více podstatných, důležitých, ověřitelných a příznačných vlastností zboží nebo služeb včetně ceny, Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 6 Srovnávací reklama II d)srovnává-li zboží s označením původu pouze se zbožím stejného označení, e)nezlehčuje-li soutěžitele, jeho postavení, jeho činnost nebo její výsledky nebo jejich označení ani z nich nekalým způsobem netěží, a f)nenabízí-li zboží nebo službu jako napodobení či reprodukci zboží nebo služby označovaných ochrannou známkou soutěžitele nebo jeho názvem. a) Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 7 Vyvolání nebezpečí záměny I •§ 2981 OZ •(1) Kdo užije jména osoby nebo zvláštního označení závodu užívaného již po právu jiným soutěžitelem, vyvolá tím nebezpečí záměny. •(2) Nebezpečí záměny vyvolá i ten, kdo užije zvláštního označení závodu nebo zvláštního označení či úpravy výrobku, výkonu nebo obchodního materiálu závodu, které v zákaznických kruzích platí pro určitý závod za příznačné. a) Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 8 Vyvolání nebezpečí záměny II •§ 2981 OZ •(3) Stejně tak vyvolá nebezpečí záměny, kdo napodobí cizí výrobek, jeho obal nebo výkon, ledaže se jedná o napodobení v prvcích, které jsou již z povahy výrobku funkčně, technicky nebo esteticky předurčeny, a napodobitel učinil veškerá opatření, která lze na něm požadovat, aby nebezpečí záměny vyloučil nebo alespoň podstatně omezil, pokud jsou tato jednání způsobilá vyvolat nebezpečí záměny nebo klamnou představu o spojení se soutěžitelem, jeho závodem, pojmenováním, zvláštním označením nebo s výrobkem či výkonem jiného soutěžitele. a) Adobe Systems Úprava ObchZ Vyvolání nebezpečí záměny III Úprava NOZ doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 9 Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 10 Dotěrné obtěžování I •§ 2984 OZ •Pozitivní vymezení: •(1) Dotěrné obtěžování je sdělování údajů o soutěžiteli, zboží nebo službách, jakož i nabídka zboží nebo služeb s využitím telefonu, faxového přístroje, elektronické pošty nebo podobných prostředků, ačkoli si takovou činnost příjemce zjevně nepřeje, nebo sdělování reklamy, při kterém její původce utají nebo zastře údaje, podle nichž ho lze zjistit, a neuvede, kde příjemce může bez zvláštních nákladů přikázat ukončení reklamy. a) Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 11 Dotěrné obtěžování II •Negativní vymezení: •(2) Rozesílá-li se reklama na elektronickou adresu, kterou podnikatel získal v souvislosti s prodejem zboží nebo poskytnutím služby, nejde o dotěrné obtěžování, pokud podnikatel tuto adresu používá k přímé reklamě pro vlastní zboží nebo služby a druhá strana reklamu nezakázala, ačkoli ji podnikatel při získání adresy i při každém jejím použití k reklamě zřetelně upozornil na právo přikázat bez zvláštních nákladů ukončení reklamy. a) Adobe Systems Je vůbec podstatné, co je v zákoně ohledně zvláštních skutkových podstat nekalé soutěže? doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D.5 12 •Nepostačí nám pouze generální klauzule nekalé soutěže? •§ 2976 odst. 1 OZ •(1) Kdo se dostane v hospodářském styku do rozporu s dobrými mravy soutěže jednáním způsobilým přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo zákazníkům, dopustí se nekalé soutěže. Nekalá soutěž se zakazuje. • a) Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 13 Obrácení důkazního břemene ve prospěch spotřebitele? I •§ 2989 odst. 2 OZ •Ve vztahu ke všem skutkovým podstatám? •Je-li žalobcem ze skutkové podstaty dotěrného obtěžování ( § 2984 OZ) spotřebitel, obrací se důkazní břemeno? •Řešení: § 2989 odst. 2 OZ: •„…jde-li o některý případ stanovený v § 2976 až 2981 nebo v § 2987…“ 2016 reklamace Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 14 Obrácení důkazního břemene ve prospěch spotřebitele? II •§ 2989 odst. 2 OZ •Ve vztahu ke všem nárokům? •Obrací se důkazní břemeno, požaduje-li spotřebitel nárok na přiměřené zadostiučinění a bezdůvodné obohacení? •Řešení: § 2989 odst. 2 OZ: •(2) Uplatní-li spotřebitel právo, aby se rušitel zdržel nekalé soutěže nebo aby odstranil závadný stav… Uplatní-li spotřebitel právo na náhradu škody, musí rušitel prokázat, že škoda nebyla způsobena nekalou soutěží. Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 15 Děkuji za pozornost! Adobe Systems doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. 16 Literatura •Ondrejová, D. Nekalá soutěž v novém občanském zákoníku. Komentář. Praha: C. H. Beck, 2014 •Ondrejová, D., Sehnálek, D. Nekalosoutěžní reklama a nekalé obchodní praktiky v české i evropské právní úpravě a judikatuře. Praha: Leges, 2018 •Ondrejová, D. Přehled judikatury ve věcech nekalé soutěže. Praha: Wolters Kluwer a.s., 2011 ̶