Základní pojmy nekalé soutěže Přehled právní úpravy •nikoli speciální zákon, ale § 2976 až 2989 NOZ •§ 2976/1 NOZ: –generální klauzule •§ 2976/2 NOZ: –demonstrativní výčet základních skutkových podstat •§§ 2977 – 2987 NOZ: –základní skutkové podstaty nekalosoutěžních deliktů • §§ 2988 a 2989 NOZ: – právní prostředky ochrany proti nekalé soutěži Další normy •nekalé soutěže se dotýkají i některé normy veřejného práva: –některá ustanovení zákona na ochranu spotřebitele (634/1992 Sb.) –zákona o provozování rozhlas. a tel. vysílání (231/2001 Sb.) –zákon o regulaci reklamy (40/1995 Sb.) –trestní postih nekalé soutěže (§ 248 TZ) Pojmové znaky hospodářského styku •nejde o právní vztah, je to faktický vztah, ale právně relevantní •vztah vzniká mezi těmi, kdo si hospodářsky konkurují, a to i nepřímo •pojmové znaky: –pluralita subjektů tržní nabídky –existence relevantního trhu Jednání v hospodářském styku •jednání: –hlavně aktivní, komisivní (konání) • např. okopírování či napodobení loga a jeho použití –i pasivní, omisivní, spočívající v nečinnosti (opomenutí) •zpřístupnění obch. tajemství zapomenutím dokumentace v hotelu –nutno posuzovat se zřetelem ke konkrétnímu případu Rozpor s dobrými mravy soutěže •nikoli rozpor s dobrými mravy obecně •předpoklad určité drsnosti (funkce hospodářské soutěže a její celkový charakter) •faktická morálka existující •buď v obchodě vůbec •nebo alespoň v příslušném obchodním odvětví •jsou-li narušeny principy výkonové soutěže, tj. soutěže, v níž se náskok oproti konkurentům získává –kvalitnějšími výrobky –lepšími službami –nižší cenou –nápaditější reklamou Způsobilost přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo zákazníkům •nekalá soutěž = ohrožovací delikt •nedopouští se jí jen ten, kdo jiné soutěžitele nebo zákazníky již poškodil, ale každý soutěžitel, který svým jednáním může jiným soutěžitelům nebo zákazníkům přivodit újmu •újma (nikoliv pouze škoda ve smyslu materiálním): –nekalou soutěží mohou být ohroženy i tzv. ideální statky soutěžitelů •např.dobrá pověst (goodwill), dobré jméno, získaný okruh zákazníků •rozsah újmy zákon nestanoví (oproti tomu např. Německo - bagatelní případy) Základní pojmy z právní úpravy firmy Základní charakteristika firmy Obchodní firma je jméno, pod kterým je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku (§ 423/1). Firma je věc. § 489: věc je vše, co je rozdílné od osoby a slouží potřebě lidí. § 496: nehmotné věci jsou práva, jejichž povaha to připouští, a jiné věci bez hmotné podstaty. § 498: firma je věc movitá převod: § 1099 a násl., smluvní typy § 2055 n. Zásady firemního práva Zásada výlučnosti Zásada pravdivosti Zásada jednotnosti Zásada firemní přísnosti Zásada jasnosti Právní jistota – dostatečné odlišení podnikatele v právním styku – zákaz zaměnitelnosti Zákaz zaměnitelnosti - § 424 Zákaz klamavosti – v právní úpravě však nejsou podrobnější pravidla Zákaz klamavosti - § 424 Jeden podnikatel – jedna firma Podnikatel nesmí mít víc obchodních firem - § 423/1 Omezení autonomie vůle podnikatele při volbě firmy Pravidla jsou uvolněna - § 425 Zejména jazyková jasnost, firma by neměla „klamat jazykem“ Není vyjádřeno Prameny firemního práva Občanský zákoník Obecná pravidla Speciální úpravy Evropské společnosti Subjekty na kapitálovém trhu - Jméno fyzických osob - § 77 - Název právnických osob - § 132 a násl. - Úprava firmy jako takové - § 423 - 428 ZOK Úprava firemního označení jednotlivých korporací Další práva na označení užívaná při podnikání Ochranné známky -z. č. 441/2003 Sb. - pojem: Ochrannou známkou může být jakékoliv označení, zejména slova, včetně osobních jmen, barvy, kresby, písmena, číslice, tvar výrobku nebo jeho obal nebo zvuky, pokud je toto označení způsobilé a) odlišit výrobky nebo služby jedné osoby od výrobků nebo služeb jiné osoby a b) být vyjádřeno v rejstříku ochranných známek (dále jen „rejstřík“) způsobem, který příslušným orgánům a veřejnosti umožňuje jasně a přesně určit předmět ochrany poskytnuté vlastníkovi ochranné známky. -principy: teritorialita registrace pro skupiny výrobků a služeb Označení původu a zeměpisná označení -z. č. 452/2001 Sb. -pojem: označením původu název oblasti, určitého místa nebo země používaný k označení zboží pocházejícího z tohoto území, jestliže kvalita nebo vlastnosti tohoto zboží jsou výlučně nebo převážně dány zvláštním zeměpisným prostředím s jeho charakteristickými přírodními a lidskými faktory a jestliže výroba, zpracování a příprava takového zboží probíhá ve vymezeném území; za označení původu pro zemědělské výrobky nebo potraviny jsou pokládána i tradiční zeměpisná nebo nezeměpisná označení pro zboží pocházející z vymezeného území, splňuje-li takové zboží ostatní podmínky podle tohoto ustanovení; zeměpisným označením název území používaný k označení zboží pocházejícího z tohoto území, jestliže toto zboží má určitou kvalitu, pověst nebo jiné vlastnosti, které lze přičíst tomuto zeměpisnému původu, a jestliže výroba nebo zpracování anebo příprava takového zboží probíhá ve vymezeném území Doménové jméno -Je to označení, které v elektronické komunikaci nahrazuje IP adresu, tedy jde o slovní vyjádření číselné adresy internetového protokolu. -Není upraveno speciálním právním předpisem -Je jedinečné -Právo na užívání vzniká na základě smlouvy mezi budoucím vlastníkem a doménovou autoritou -Hierarchie: top-level domain……… cz, eu second-level domain …. muni subdomain ……………….. law