Práva na označení Práva na označení - přehled firma ochranná známka doménové jméno označení původu Označení podnikatele jako osoby Označení výrobků a služeb podnikatele Označení výrobků Označení osob i výrobků „telefonní číslo“ označení v obchodním styku Označení produktů pro účely propagace, prodeje, reklamy apod. Obchodní firma Soudobý účinný stav právní úpravy Zapsaný do obchodního rejstříku Podnikatel Nezapsaný do obchodního rejstříku Obchodní firma Název, pod nímž je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku. Podniká pod svou firmou Fyzická osoba Právnická osoba Podniká pod svým jménem Podniká pod svým názvem Funkce obchodní firmy identifikační soutěžní investiční Výhradní označení, které určuje identitu subjektu vstupujícího do obchodně právního vztahu. Posílení právní jistoty, pokud jde o identitu podnikatele. zásada zákaz zaměnitelnosti jeden podnikatel – jedna firma Prosazování vlastních produktů na trhu ve střetech s produkty jiných podnikatelů. Garance kvality. zásada zákaz klamavosti Obchodní firma jako věc náležející do jmění závodu. stabilita, dobrá pověst, převody a přechody firmy Firma jako identifikace Formální požadavky Zápis do obchodního rejstříku Posílení právní jistoty: - zápis má konstitutivní účinky - zapsané skutečnosti jsou veřejně přístupné Firma může být pouze slovní Firma jako identifikace Materiální požadavky Zákaz zaměnitelnosti Zákaz klamavosti Ztráta individuality -nastává při totožnosti nebo podobnosti - objektivní kriterium - posuzováno podle průměrného zákazníka - silné a slabé prvky - závislost na konkrétní situaci Způsobilost vyvolat mylnou představu - subjektivní kriterium - ochrana též pomocí nekalé soutěže Firma jako identifikace Materiální požadavky Rozlišovací způsobilost Firma musí být schopna odlišit jednotlivé podnikatele. - obecná označení druhů provozoven, činností, produktů, profesí - zákonná pravidla pro tvorbu firmy - kmen a dodatky (osobní, věcné, smíšené, fantazijní, názvy míst, patronymy) - silné a slabé prvky Zásady firemního práva výlučnost stabilita pravdivost jednotnost přísnost Slouží právní jistotě v obchodním styku, má bránit záměnám subjektů a parazitování na dobrém jménu jiných účastníků soutěže Vyjádření dlouhodobé snahy o dobré jméno podnikatele, pravidla pro užívání tzv. „staré firmy“ Ochrana spolehlivosti informací, které podnikatelé vnášejí do obchodního styku, zmírňování informačních deficitů. Vázanost firmy na závod. Regulace tvorby obchodní firmy pomocí kogentních pravidel, které limitují tvůrčí rozlet podnikatele. Vytváření firmy Jméno a příjmení Fyzická osoba Právnická osoba Dodatek (fakultativní) + název + Dodatek (obligatorní) Firma člověka je zpravidla tvořena jeho jménem - § 425 Jméno fyzické osoby ve firmě právnické osoby - společník nebo člen - § 133, 134, 428. Obchodní firma u obchodních korporací tvoří povinnou součást společenské smlouvy, popř. stanov. Jméno a příjmení, popř. jiné označení Ochrana firmy Ochrana práv k firmě náleží tomu, kdo ji po právu použil poprvé - § 423 odst. 2 Práva na ochranu jsou totožná s právy při nekalé soutěži: - požadavek zdržení se zásahů do firmy jiného podnikatele - požadavek, aby byl odstraněn závadný stav - přiměřené zadostiučinění - náhrada škody - vydání bezdůvodného obohacení Ochranná známka Ochranné známky -Právní úprava: z. č. 441/2003 Sb. Pojem: Ochrannou známkou může být jakékoliv označení, zejména slova, včetně osobních jmen, barvy, kresby, písmena, číslice, tvar výrobku nebo jeho obal nebo zvuky, pokud je toto označení způsobilé a) odlišit výrobky nebo služby jedné osoby od výrobků nebo služeb jiné osoby a b) být vyjádřeno v rejstříku ochranných známek (dále jen „rejstřík“) způsobem, který příslušným orgánům a veřejnosti umožňuje jasně a přesně určit předmět ochrany poskytnuté vlastníkovi ochranné známky. Principy: -teritorialita -registrace pro skupiny výrobků a služeb – ochranná známka se uplatňuje pouze v rámci skupiny, pro kterou byla registrována Teritorialita Na území České republiky požívají ochrany ochranné známky, které jsou a) zapsány v rejstříku vedeném Úřadem průmyslového vlastnictví - národní ochranné známky, b) s účinky pro Českou republiku zapsány v rejstříku vedeném Mezinárodním úřadem Světové organizace duševního vlastnictví na základě mezinárodní přihlášky ve smyslu Madridské dohody o mezinárodním zápisu továrních nebo obchodních známek, c) zapsány podle nařízení Evropského parlamentu a Rady o ochranné známce Evropské unie v rejstříku vedeném Úřadem Evropské unie pro duševní vlastnictví - ochranná známka Evropské unie, d) na území České republiky všeobecně známé - všeobecně známé známky ve smyslu článku 6bis Pařížské úmluvy a článku 16 Dohody o obchodních aspektech práv k duševnímu vlastnictví. - Niceská dohoda o mezinárodním třídění výrobků a služeb pro účely zápisu ochranných známek - uzavřena dne 15. června 1957 na diplomatickém summitu v Nice. Dohoda je spravována Světovou organizací duševního vlastnictví (WIPO). - pro ČR vyhlášena vyhl. 118/1979 Sb. Systém třídění tvoří: - seznam tříd, k němuž jsou v případě potřeby připojeny vysvětlivky; - abecední seznam výrobků a služeb s označením třídy, do které se zařazuje každý výrobek nebo služba. Třídění obsahuje 45 tříd, z nichž pro výrobky jsou vyčleněny třídy 1 až 34 a pro služby třídy 35 až 45. Při podání přihlášky ochranné známky je nutno v přihlášce uvést seznam výrobků nebo služeb, pro které si přihlašovatel přeje, aby byla ochranná známka zapsána. V ČR je elektronická verze třídění vystavena na webových stránkách ÚPV ČR na http://isdvapl.upv.cz Příklady jednotlivých tříd Výrobky: Třída 2 - Barvy, nátěry, laky; ochranné výrobky proti korozi a proti deteriorizaci dřeva; barviva; mořidla; přírodní pryskyřice v surovém stavu; kovy lístkové a práškové pro malíře, dekoratéry a umělce. Služby: Třída 45 - Právní služby; bezpečnostní služby pro ochranu majetku a jednotlivců; osobní a sociální služby poskytované ostatními za účelem uspokojování potřeb jednotlivců Skupiny výrobků nebo služeb Práva spojená s ochrannou známkou Vlastník ochranné známky má výlučné právo užívat ochrannou známku ve spojení s výrobky nebo službami, pro něž je chráněna. Vlastník ochranné známky je oprávněn používat spolu s ochrannou známkou značku (R). Nikdo nesmí v obchodním styku bez souhlasu vlastníka ochranné známky užívat a) označení shodné s ochrannou známkou pro výrobky nebo služby, které jsou shodné s těmi, pro které je ochranná známka zapsána, b) označení, u něhož z důvodu jeho shodnosti nebo podobnosti s ochrannou známkou a shodnosti nebo podobnosti výrobků nebo služeb označených ochrannou známkou a označením existuje pravděpodobnost záměny na straně veřejnosti, včetně pravděpodobnosti asociace mezi označením a ochrannou známkou, c) označení shodné s ochrannou známkou nebo jí podobné pro výrobky nebo služby, které sice nejsou podobné těm, pro které je ochranná známka zapsána, avšak jde o ochrannou známku, která má dobré jméno v České republice, a jeho užívání by nepoctivě těžilo z rozlišovací způsobilosti nebo dobrého jména ochranné známky nebo jim bylo na újmu. Povinnost ochrannou známku užívat (§ 13 zákona). Práva spojená s ochrannou známkou -Práva na základě registrace v rejstříku vedeném Úřadem průmyslového vlastnictví -právo přednosti dnem podání přihlášky, -Úřad provádí formální a materiální přezkum přihlášky, -možnost podat připomínky a námitky -zápis ochranné známky platí 10 let ode dne podání přihlášky. Nepožádá-li vlastník o obnovu zápisu, ochranná známka zanikne. Označení původu a zeměpisná označení Označení původu a zeměpisná označení -z. č. 452/2001 Sb. -pojem: označením původu název oblasti, určitého místa nebo země používaný k označení zboží pocházejícího z tohoto území, jestliže kvalita nebo vlastnosti tohoto zboží jsou výlučně nebo převážně dány zvláštním zeměpisným prostředím s jeho charakteristickými přírodními a lidskými faktory a jestliže výroba, zpracování a příprava takového zboží probíhá ve vymezeném území; za označení původu pro zemědělské výrobky nebo potraviny jsou pokládána i tradiční zeměpisná nebo nezeměpisná označení pro zboží pocházející z vymezeného území, splňuje-li takové zboží ostatní podmínky podle tohoto ustanovení; zeměpisným označením název území používaný k označení zboží pocházejícího z tohoto území, jestliže toto zboží má určitou kvalitu, pověst nebo jiné vlastnosti, které lze přičíst tomuto zeměpisnému původu, a jestliže výroba nebo zpracování anebo příprava takového zboží probíhá ve vymezeném území Ochrana - O zápis označení původu do rejstříku může požádat u Úřadu sdružení výrobců nebo zpracovatelů pro zboží vyrobené nebo zpracované anebo připravené na území a za podmínek vymezených zákonem. Jednotlivá fyzická nebo právnická osoba může o zápis označení původu do rejstříku požádat, jestliže v době podání žádosti jako jediná vyrábí, zpracovává a připravuje zboží na území. - Ochrana označení původu vzniká dnem zápisu do rejstříku. Doba ochrany označení původu není časově omezena. - Zapsané označení původu je oprávněn užívat každý, kdo vyrábí, zpracovává a připravuje zboží s odpovídající kvalitou či vlastnostmi na vymezeném území; v případě zemědělských výrobků či potravin je podmínkou užití označení původu na tomto zboží, které pochází z vymezeného území, rovněž dodržení specifikace stanovené zákonem. - Na zapsané označení původu nelze poskytovat licenci. - Zapsané označení původu nesmí být poskytnuto jako zástava. Doménové jméno Doménové jméno -Je to označení, které v elektronické komunikaci nahrazuje IP adresu, tedy jde o slovní vyjádření číselné adresy internetového protokolu. -Není upraveno speciálním právním předpisem -Je jedinečné -Právo na užívání vzniká na základě smlouvy mezi budoucím vlastníkem a doménovou autoritou -Hierarchie: top-level domain……… cz, eu second-level domain …. muni subdomain ……………….. law Kolize firemních označení a ochranných známek firemních označení a doménových jmen Firma a ochranná známka označují různé objekty, jejich konflikty mohou být řešeny i v rovině nekalé soutěže - jednání dle formálního práva (též z ochranné známky a z obchodní firmy) nevylučuje, aby soud dospěl k závěru, že takové jednání je jednáním nekalé soutěže specifika doménových jmen: - registrována soukromým subjektem - neuplatňují se práva priority ani možnost namítat, že k určitému slovu v adrese má právo někdo jiný - odlišnosti jsou založeny i na detailech, odlišnost je dána i jinou TLD (.cz, .com, .eu) Kolize je založena tím, že doménové jméno obsahující jako SLD firemní kmen nebude registrováno nositelem příslušné firmy, ale jinou osobou. Řešení: - podle zásady “first come, first served” - podle pravidel nekalé soutěže (např. při domain-grabbingu) - pomocí absolutní ochrany firmy firemních označení a zvláštních označení Zpravidla jde o narušení práv k firmě, které se řeší pomocí absolutní ochrany firmy (§ 423 odst. 2 OZ).