MV927K - Veřejný majetek 1 Hospodaření jiných veřejných subjektů MV927K - III. přednáška Dagmar Sochorová Osnova přednášky §SUBJEKTY ZÁJMOVÉ SAMOSPRÁVY §Vysokoškolská samospráva •Hospodaření veřejné vysoké školy •Kontrola hospodaření veřejné vysoké školy §Profesní komory •Profesní komory s povinným členstvím a hospodaření s jejich majetkem §VEŘEJNÉ VÝZUKUMNÉ INSTITUCE § MV927K - Veřejný majetek 2 SUBJEKTY ZÁJMOVÉ SAMOSPRÁVY §zájmová samospráva – profesní samospráva §negativní vymezení – samospráva neúzemní §Srovnání se samosprávou územní (V. Sládeček): §„exkluzivita osobního substrátu“ zájmové korporace; §členství předpokládá volní jednání uchazeče; §některé další nezbytné předpoklady k získání členství (např. získání určitého vzdělání, vykonání profesních zkoušek, absolvování předepsané praxe apod.); §vázanost nejen právními předpisy, ale rovněž tzv. stavovskými předpisy, vnitřními předpisy korporace; §existence dohledu, resp. kontroly. § MV927K - Veřejný majetek 3 §Charakteristické základy zájmové samosprávy: §Zákonný základ jejího zřízení, §právní základ, §ekonomický základ, §osobní základ. §Zájmová samospráva je reprezentována: §profesními komorami s povinným členstvím, §komorami s nepovinným členstvím, §vysokoškolskou samosprávou. § MV927K - Veřejný majetek 4 Vysokoškolská samospráva §Veřejné vysoké školy, §státní vysoké školy, §soukromé vysoké školy. § §Veřejná vysoká škola – představitelka tzv. akademické samosprávy (samosprávné působení, relativně samostatná činnost spojená s odpovědností za vlastní všestranný rozvoj, která respektuje veřejný zájem). §Veřejné vysoké školy vymezeny zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). § MV927K - Veřejný majetek 5 Hospodaření veřejné vysoké školy §Samosprávná působnost veřejné vysoké školy (§ 6 odst. 1 ZVŠ), §Majetek veřejné vysoké školy - § 19 ZVŠ, §O nakládání s majetkem veřejné vysoké školy rozhoduje rektor nebo orgány nebo osoby, o nichž to stanoví statut veřejné vysoké školy. §Předchozí písemný souhlas správní rady je vyžadován u těchto jednání: §k právním jednáním, kterými vysoká škola hodlá nabýt nebo převést vlastnické právo k nemovitým věcem, §k právním jednáním, kterými vysoká škola hodlá nabýt nebo převést vlastnické právo k movitým věcem, jejichž cena je vyšší než pětisetnásobek částky, od níž jsou věci považovány podle zvláštního předpisu za hmotný majetek, §k právním jednáním, kterými vysoká škola hodlá zřídit věcné břemeno nebo jiné věcné právo nebo předkupní právo, §k právním jednáním, kterými vysoká škola hodlá jinou právnickou osobu ustavit, zrušit nebo přeměnit, a ke vkladům s peněžitým nebo nepeněžitým předmětem do těchto a jiných právnických osob. § MV927K - Veřejný majetek 6 Kontrola hospodaření veřejné vysoké školy §Dozor: §Při hospodaření se veřejná vysoká škola řídí právními předpisy, ale rovněž svými vnitřními předpisy. §MŠMT dohlíží na soulad vnitřních předpisů s právními předpisy. §Dozor při registraci vnitřního předpisu. §Kontrola hospodaření: §MŠMT dle zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole; §Funkce veřejné kontroly: správní rada, akademický senát vysoké školy a akademický senát fakulty; §Parlament ČR; §Vláda ČR; §Úřad pro ochranu hospodářské soutěže; §Nejvyšší kontrolní úřad. § MV927K - Veřejný majetek 7 Profesní komory §Patří k veřejnoprávním korporacím „osobního“ typu, §nemají ústavní zakotvení, §každá profesní komora má svůj zákon, jímž byla v minulosti zřízena, §činnost komor je vedle „vlastních“ zákonů upravena i dalšími právními předpisy a vnitřními předpisy. § MV927K - Veřejný majetek 8 Profesní komory s povinným členstvím a hospodaření s jejich majetkem § §I. ÚS 181/01 ze dne 16.4.2003: „… jde o problematiku týkající se tzv. zájmové samosprávy, konkrétně profesních komor s povinným členstvím, sdružujících samostatně výdělečné fyzické osoby v určitých povoláních, kde je dán silný veřejný zájem na jejich řádném výkonu. Tyto komory jsou právnickými osobami veřejného práva, zřizované zákonem, vybavené oprávněním vydávat různé vnitřní předpisy pro komoru a její členy, kteří se jím musí s ohledem na povinné členství podřídit. Komora tak nad těmito členy – příslušníky určitého profesního stavu – vykonává určitá mocenská oprávnění, mezi něž typicky patří právě kárná pravomoc. Tato pravomoc však samozřejmě není bezbřehá, je regulována zákonem a proti rozhodnutí, které členu komory stanoví jakékoli povinnosti, musí být umožněno podat návrh na soudní přezkum.“ §Rozsudek NSS ze dne 4.5.2005, č.j. 1 As 21/2004-38 § MV927K - Veřejný majetek 9 §Česká advokátní komora (zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, v platném znění), §Česká lékařská komora, Česká stomatologická komora a Česká lékárnická komora (zákon č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře, v platném znění), §Komora veterinárních lékařů České republiky (zákon č. 381/1991 Sb., o Komoře veterinárních lékařů České republiky, v platném znění), §Česká komora architektů a Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, v platném znění), §Notářská komora České republiky (zákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), v platném znění), §Komora daňových poradců České republiky (zákon č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky, v platném znění), §Komora patentových zástupců České republiky (zákon č. 417/2004 Sb., o patentových zástupcích a o změně zákona o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, v platném znění) §Komora auditorů České republiky (zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a změně některých zákonů /zákon o auditorech/, ve znění pozdějších předpisů), §Exekutorská komora České republiky (zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti /exekuční řád/, ve znění pozdějších předpisů). § MV927K - Veřejný majetek 10 §Profesní komory mají vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu, §Ve všech uvedených zákonech – existence pravidel pro hospodaření s majetkem, nicméně vysoká míra obecnosti těchto pravidel vyžaduje jejich konkretizaci ve vnitřních předpisech §Zákony, kterými byly komory zřízeny, obsahují především vymezení organizace komor a postavení, pravomoc a působnost jednotlivých orgánů. §Nejvyšší orgány: §valná hromada (Česká komora architektů, Komora daňových poradců ČR), §sněm (Česká advokátní komora, Notářská komora ČR, Exekutorská komora, Komora patentových zástupců ČR, Komora auditorů ČR, Komora veterinárních lékařů), §sjezd delegátů (Česká lékařská komora, Česká stomatologická komora, Česká lékárnická komora), §shromáždění delegátů (Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě). §Výkonné orgány: §představenstvo (Komora veterinárních lékařů, Česká advokátní komora, Komora patentových zástupců ČR, Česká lékařská komora, Česká stomatologická komora, Česká lékárnická komora, Česká komora architektů, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě ), §prezidium (Notářská komora ČR, Komora daňových poradců ČR, Exekutorská komora), §výkonný výbor (Komora auditorů ČR). §Dozorčí orgány: §revizní komise (Komora veterinárních lékařů, Notářská komora ČR, Česká lékařská komora, Česká stomatologická komora, Česká lékárnická komora, Exekutorská komora), §kontrolní rada (Česká advokátní komora, dozorčí rada (Česká komora architektů, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě), §dozorčí komise (Komora daňových poradců ČR, Komora auditorů ČR, Komora patentových zástupců ČR). § MV927K - Veřejný majetek 11 Finanční hospodaření profesních komor §Zákony, jimiž byly komory zřízeny, obsahují pouze obecné vymezení jednotlivých orgánů. §Pravidla pro hospodaření s majetkem profesních komor vyžadují konkretizaci ve stavovských předpisech. §Předpisy vykazují značnou rozdílnost. §Posouzení předpisů: §České advokátní komory, §Exekutorské komory ČR, §České lékařské komory, §České stomatologické komory, §České lékárnické komory, §Komory auditorů ČR, §Komory patentových zástupců ČR a §České komory architektů. § MV927K - Veřejný majetek 12 §V rámci finančního hospodaření profesních komor lze nalézt ve vnitřních předpisech problematiku: §návrh rozpočtu, §proces schvalování rozpočtu, §úprava rozpočtového provizoria, §změna rozpočtu, §účetní závěrka. § §Oznámení výsledku hospodaření. § MV927K - Veřejný majetek 13 §Česká advokátní komora: §čl. 56 a násl. usnesení sněmu č. 3/1999 Věstníku ze dne 8. 11. 1999, kterým se schvaluje organizační řád České advokátní komory, §úprava návrhu rozpočtu, proces jeho schvalování, rozpočtové provizorium, úprava změny rozpočtu a čerpání rozpočtové rezervy. §Exekutorská komora ČR: §návrh rozpočtu sestavuje prezidium, které přitom postupuje tak, aby byly dodrženy schválené požadavky na rozpočtovou skladbu a požadavky stanovené zvláštními právními předpisy, §uvedena lhůta, kdy se návrh rozpočtu projednává, § MV927K - Veřejný majetek 14 §Komora patentových zástupců §finanční hospodaření v ustanovení § 47 až 52 OŘ, §jednotlivé příjmy a výdaje rozděleny do rozpočtových kapitol. §Česká lékařská komora §Stavovský předpis č. 17 – Finanční řád ČLK §Česká komora architektů §návrh rozpočtu zveřejněn nejméně dvacet jeden den před jeho projednáním valnou hromadou komory, §rozpočet má být zásadně v rozpočtové a výdajové části vyrovnaný. § § MV927K - Veřejný majetek 15 §Ověření účetní závěrky auditorem §Statut Komory auditorů ČR •proces výběru auditora , jeho náhradníka, orgán, který je volí, a doba, na kterou jsou voleni, omezující ustanovení. §Organizační, jednací a volební řád České komory architektů •proces ověřování roční účetní závěrky, povinnost údaje z účetní závěrky zveřejnit, zpracování zjednodušené čtvrtletí bilance a zpracování měsíčního účetního výkazu hospodaření. §Finanční řád ČLK •ověření auditorem řádné i mimořádné účetní závěrky, •povinnost zveřejnit do konce měsíce září každého roku hlavní údaje účetní závěrky předchozího kalendářního roku, zprávu o hospodaření s majetkem komory v předchozím kalendářním roce, údaje o stavu majetku komory k 31. prosinci předchozího kalendářního roku a výrok auditora o ověření účetní závěrky. • § § § MV927K - Veřejný majetek 16 Závěrem §Právní úprava hospodaření subjektů zájmové samosprávy vykazuje odlišnou úroveň. §Vhodnost úpravy, která obsahuje obecně jednání jménem komory, finanční hospodaření se zaměřením na proces schvalování rozpočtu a rozpočtové provizorium, rozhodování při hospodaření s majetkem komory, cenový limit majetku nebo závazku pro konání výběrového řízení, stanovení, který orgán pro toto řízení v konkrétním případě stanoví podmínky, dále pravidla pro uzavírání smluv, u nichž je riziko střetu zájmů, zákaz poskytování darů spolu s výjimkami z tohoto zákazu, jakož i otázku vedení účetnictví a kontrolní mechanismus. §Absentuje podrobnější úprava procesu ověřování roční účetní závěrky a jejího zveřejnění. §Zveřejňování zprávy o hospodaření a hlavních údajů účetní závěrky. §Skutečnost, že komory hospodaří s veřejným majetkem, by měla vést k vytvoření a přijetí takového vnitřního předpisu, který by uceleně, vedle podrobnější úpravy jednání orgánů komory v majetkoprávních věcech, dostatečně upravil rovněž pravidla hospodaření a nakládání s majetkem komory a odpovídající odpovědnostní a kontrolní mechanismus v této oblasti. § MV927K - Veřejný majetek 17 VEŘEJNÉ VÝZKUMNÉ INSTITUCE §Zákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích, ve znění pozdějších změn a doplňků §veřejný ústav, §právnická osoba, jejímž hlavním předmětem činnosti je výzkum, včetně zajišťování infrastruktury výzkumu, §hlavní činností zajišťuje výzkum podporovaný zejména z veřejných prostředků v souladu s podmínkami pro poskytování veřejné podpory stanovenými právem Evropských společenství (viz čl. 87 a 89 Smlouvy o založení ES), §veřejná výzkumná instituce může být zřízena státem nebo územním samosprávným celkem, §vydání zřizovací listiny – identifikační údaje, určení doby, na kterou je zřízena, účel, ke kterému je zřizována, druh činnosti ve výzkumu, předmět, podmínky a rozsah činností, které nejsou výzkumem nebo jeho infrastrukturou, vymezení majetku, který je vkládán do veřejné výzkumné instituce, a vymezení závazků, které souvisejí s vkládaným majetkem, stanovení základní organizační struktury, §vznik – den, ke kterému je instituce zapsána do rejstříku veřejných výzkumných institucí. § MV927K - Veřejný majetek 18 §Pro hospodaření rozhodující, aby svůj majetek využívala k realizaci hlavní činnosti (výzkumu či jeho infrastruktury) a další nebo jiné činnosti jen tehdy, stanoví-li tak sám zákon. §O nakládání s majetkem rozhodují její orgány v souladu s podmínkami stanovenými zákonem. §Zákaz zajišťovat závazky jiných osob, zákaz zřizovat zástavní právo k nemovitostem a v zásadě i nemožnost nabývat jiné cenné papíry vydané státem nebo územním samosprávným celkem, za jejichž splacení se stát nebo územní samosprávný celek zaručil. § MV927K - Veřejný majetek 19 § § § § § Děkuji za pozornost. § MV927K - Veřejný majetek 20