1 MOOT COURT - ZADÁNÍ KLINIKA PRÁVA VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK HAVEL & PARTNERS Zadavatel: Statutární město Brno Dodavatel (smluvní strana): Advokátní kancelář Kopecká, s.r.o. Navrhovatel: Advokátní kancelář Studenti, s.r.o. Skutkový stav: Zadavatel uzavřel v roce 2020 s Dodavatelem níže uvedené smlouvy. Tyto smlouvy byly uzavřeny napřímo, bez provedení zadávacích řízení. Všechny smlouvy byly řádně uveřejněny v registru smluv, což je také zdroj, z něhož se Navrhovatel dozvěděl o (tvrzeném nezákonném) uzavření těchto smluv. 1. Smlouva č. 1/2020 ze dne 1. 1. 2020 – „provoz lyžařského areálu Kraví hora“ Předmět: Zadavatel na základě poskytnutých ekonomických analýz zjistil, že stávající provoz lyžařského areálu Kraví hora je finančně velice náročný a stávající provozovatel nezvelebuje a nemodernizuje areál. Rozhodl se proto pro změnu provozovatele tohoto lyžařského areálu. Tato smlouva byla uzavřena v návaznosti na nezbytnost komplexního právního poradenství při realizaci Zadavatelem připravované změny provozovatele lyžařského areálu Kraví hora. Předmětem smlouvy bylo poskytování komplexních právních služeb souvisejících s přenecháním Ski Areálu Kraví hora a Skokanského areálu Kraví hora k provozování a obchodnímu využití novému provozovateli, a to v souladu s předmětem plnění, vymezeným ve smlouvě. Právní služby v průběhu času zahrnovaly zejm. provedení analýzy ve věci posouzení Zadavatele jakožto veřejného zadavatele ve vztahu k společnosti Ski areál Kraví hora, a.s.; analýzu nejvhodnějšího způsobu a formy změny provozovatele a jeho výběru; přípravu kompletní dokumentace ke změně provozovatele areálu (např. smlouva o pachtu závodu, nájemní smlouvy, smlouvu o spolupráci zúčastněných subjektů); dále přípravu veškerých souvisejících materiálů do Rady a Zastupitelstva města Brna; přípravu prezentací pro strategického partnera Zadavatele i jednotlivé orgány města; změnu stanov společnosti Ski areál Kraví hora; přípravu smluv (nájemní a příkazní) pro dočasné provozování areálu; přípravu smluv o správě souboru majetku pro tento areál; analýzy znaleckého posudku oceňujícího majetek areálu; přípravu a realizaci soutěže o nejvýhodnější nabídku na nového provozovatele areálu; koordinaci s ekonomickým poradcem; vlastní předání majetku dle smluvní dokumentace; zápis korporátních změn v areálu Kraví hora do obchodního rejstříku; řešení salda závodu, příplatku do společnosti Kraví hora, a.s.; přípravu materiálu k distribuci plnění dle smlouvy o podpoře sportu; jakož i množství souvisejících jednání a konzultací. Smluvní cena: Celková smluvní cena byla ohraničena částkou 1.990.000,- Kč bez DPH. Smlouva byla čerpána měsíčně dle hodinové sazby podle skutečně stráveného času. Za dobu plnění smlouvy byla vyfakturována částka 350.000,- Kč bez DPH. Hodnota 1.990.000,- Kč bez DPH byla stanovena jako maximální možná pro čerpání dle této smlouvy, aby hodnota tohoto samostatného plnění nepřekročila limit pro veřejnou zakázku malého rozsahu. Doba plnění: Doba poskytování právních služeb nebyla časově vymezena. Jejich poskytování bylo navázáno na splnění účelu smlouvy. 2 2. Smlouva č. 2/2020 ze dne 1. 4. 2020 – „zajištění MHD v Brně“ Předmět: Zadavatel potřeboval zajistit nového dopravce pro MHD na období od 1. 1. 2021 na dobu 10 let, neboť předchozí smlouva s dopravcem byla uzavřena na dobu od 1. 1. 2011 do 31. 12. 2020, a tedy blížil se konec této smlouvy a tím i zajištění dopravce pro dopravu v MHD. Účelem této smlouvy tak bylo poskytnutí právního poradenství při nastavení nového smluvního závazku mezi Zadavatelem a dopravcem při zajišťování městské hromadné dopravy na území statutárního města Brna pro období od 1. 1. 2021. Předmětem smlouvy bylo komplexní právní poradenství při uzavření nové smlouvy s Dopravním podnikem města Brna („DPMB“) dle relevantních právních předpisů upravujících veřejné služby v přepravě cestujících, včetně souvisejícího posouzení stávajících smluvních závazků DPMB a jeho poddodavatele, společnosti Jezdíme s.r.o., analýzy a návrhu řešení nové formy smluvního vztahu a právní ověření současného modelu financování DPMB ze strany Zadavatele. Zadavatel tak obdržel komplexní právní služby související s nastavením nového smluvního vztahu při zajištění MHD v Brně, které zahrnovaly zejm. úvodní jednání za účelem vyjasnění způsobu a formy nového smluvního nastavení fungování MHD v Brně; posouzení stávajících smluvních závazků mezi DPMB a společností Jezdíme s.r.o., včetně posouzení zákonnosti postupu DPMB při uzavření smlouvy a možnosti tuto smlouvu prodloužit; analýzu současného modelu financování DPMB ze strany Zadavatele; harmonogram postupu Zadavatele při uzavírání smluv s DPMB; přípravu a uveřejnění předběžných oznámení pro poskytování autobusové dopravy a trolejbusové dopravy; přípravu souvisejících podkladů a materiálů pro jednání Rady a Zastupitelstva města; právní posouzení výhodnosti formy kompenzačního modelu; přípravu a uveřejnění veškerých oznámení vyžadovaných zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících a nařízením 1370/2007; přípravu memoranda mezi objednateli dopravy (městem Brnem a Jihomoravským krajem); přípravu samostatných smluvních dokumentací k zajišťování MHD v autobusové dopravě a k zajišťování MHD v tramvajové dopravě, včetně nezbytných příloh vyžadovaných právními předpisy; související účast na jednáních Zastupitelstva a zasedáních Rady města; související jednání se Zadavatelem a další. Smluvní cena: Celková smluvní cena byla ohraničena částkou 1.990.000,- Kč bez DPH. Smlouva byla čerpána měsíčně dle hodinové sazby podle skutečně stráveného času. Za dobu plnění smlouvy byla vyfakturována částka 1.200.000,- Kč bez DPH. Hodnota 1.990.000,- Kč bez DPH byla stanovena jako maximální možná pro čerpání dle této smlouvy, aby hodnota tohoto samostatného plnění nepřekročila limit pro veřejnou zakázku malého rozsahu. Doba plnění: Doba poskytování právních služeb nebyla časově vymezena. Jejich poskytování bylo navázáno na splnění účelu smlouvy. 3. Smlouva č. 3/2020 ze dne 1. 9. 2020 – „Restrukturalizace společnosti Odpady Brno“ Předmět: Zadavatel na základě podkladů k výroční zprávě a účetní závěrce zjistil, že jím 100 % vlastněná společnost Odpady Brno s.r.o. vykazuje výraznou předluženost a nedaří se ji stabilizovat. Zadavatel proto rozhodl, že přistoupí k restrukturalizaci společnosti. Ze společnosti Odpady Brno s.r.o. tak odštěpením vznikla nová společnost Čisté Brno s.r.o., kterou Zadavatel rovněž kapitálově posílil výrazným navýšením kapitálu. Původní společnost Odpady Brno s.r.o. vstoupila do insolvence. Předmětem této smlouvy tak byly komplexní právní služby související s vlastní přeměnou společnosti, vytvoření projektu přeměny, právní zajištění kapitálového posílení, zpracování 3 veškerých souvisejících smluv, splnění povinností vůči veřejným rejstříkům, zajištění průběhu insolvenčního řízení apod. Smluvní cena: Celková smluvní cena byla stanovena (a uhrazena) na 450.000,- Kč bez DPH. Doba plnění: Doba poskytování právních služeb nebyla časově vymezena. Jejich poskytování bylo navázáno na splnění účelu smlouvy. 4. Smlouva č. 4/2020 ze dne 14. 9. 2020 – „Revize zadávacích podmínek VZ“ Předmět: Předmětem této smlouvy byla odborná právní revize a doplnění zadávacích podmínek a smluvní dokumentace k zadávacímu řízení na zajištění parkovacího informačního a navigačního systému v Brně. Tyto zadávací podmínky, včetně smluvní dokumentace, byly vyhotoveny Zadavatelem, přičemž s ohledem na složitost předmětu připravovaného zadávacího řízení, kdy se jednalo o nadlimitní veřejnou zakázku zadávanou v režimu ZZVZ, si nechal Zadavatel provést odbornou právní revizi připravených zadávacích podmínek. Výstupem byly zrevidované a upravené zadávací podmínky na tuto veřejnou zakázku. Smluvní cena: Celková smluvní cena byla stanovena (a uhrazena) na 100.000,- Kč bez DPH. Doba plnění: Doba poskytování právních služeb byla stanovena na 30 dnů od uzavření smlouvy. Moot court: Navrhovatel Úkolem týmu „Navrhovatel“ bude na moot courtu namítat nezákonnost samostatného a přímého uzavření smluv (tj. bez provedení zadávacího řízení). Zadavatel Úkolem týmu „Zadavatel“ bude obhájit svůj postup, a tedy že uzavření samostatných smluv na jednotlivá dílčí plnění bylo v souladu se zákonem. Právní kvalifikace U přípravy doporučujeme zaměřit se na pravidla stanovení předpokládané hodnoty veřejných zakázek. Termín konání 6. seminář Konzultace Pro jakékoli konzultace v průběhu celé přípravy jsou studentům k dispozici jednotliví cvičící, na které se studenti můžou kdykoli obrátit e-mailem, telefonicky či osobně po předchozí domluvě v kanceláři HAVEL & PARTNERS v budově Titania, Nové sady 25.