Adobe Systems Správa daní Zásady správy daní Jan Neckář NF101Zk Daňové právo I - obecná část MP702Z Finanční právo I - seminář říjen 2021 Daně a daňový proces Nullum tributum sine lege čl. 11 odst. 5 LZPS: Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona • •Co je tributum? • •Co je lex? • •problematika zásady zákazu zneužití práva v daních? Právní zakotvení daňového procesu •Nový zákon upravující správu daní •Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád •Účinnost – 1. ledna 2011 •Nahradil dříve platný zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů •Významná novela k 1. lednu 2021 Úprava správy daní Daňový řád (zákon č. 280/2009 Sb.) Subsidiární povaha DŘ Speciální úprava – „daňové“ zákony •Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů •Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty •Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční •Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí •Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních •Zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů •Zákonné opatření č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí •+ další zákony upravující daně ve smyslu legislativní zkratky daň dle DŘ a obsahující procesněprávní úpravu Pojetí správy daně Organizační •Soustava orgánů, které vykonávají správu daní (tzv. „správci daně“) •Orgány veřejné moci, kterým zákon svěřil do kompetence správu daně Funkční •Rozdělení do etap procesu výkonu správy daně •Registrace + vyměření + inkasní správa Definice správy daní •Jeden z dílů veřejné správy •Obecně se tím rozumí správa veřejných záležitostí realizovaná jako projev výkonné moci ve státě •Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady •Pojem širší než daňové řízení •Veškerá činnost (funkční pojetí) správce daně při péči o příslušnou daň, jež se děje v rámci právem regulovaných i neregulovaných procesních postupů •Zvláštní díl veřejné správy – od ostatních částí VS ji odlišuje její předmět = daň • Vztah řízení a správy Správa daní Postupy Řízení Daňové řízení Daňový proces Definice správy daní •Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady •§1 odst. 2 DŘ • •Cíl: zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady !!! Definice daňového procesu •Širší pojem než správa daní •Překračuje rámec DŘ •Zahrnuje postupy účastníků všech daňových vztahů (např. postupy v rámci vztahu poplatník X plátce v rámci jedné daně a nikoli jen vztahu poplatníka a správce daně) Definice postupu •Zákon přímo neobsahuje •Můžeme dovodit – postup je obecné označení pro veškeré úkony a soubory úkonů (tvořící postupy a řízení) které jsou činěny v rámci správy daní, a to primárně správcem daně (za součinnosti osob zúčastněných na řízení, které k tomu zavazuje zákon nebo správce) Daňové řízení podle DŘ •Koncipován jako do jisté míry kontinuální proces •Zahájen vznikem daňové povinnosti •Skončení řízení: splnění nebo zánik daňové povinnosti (úhrada, uplynutí lhůty pro stanovení daně) • •Účel: správné zjištění a stanovení daně a zabezpečení její úhrady •Posouzení daně: ke zdaňovacímu období, k jednotlivým skutečnostem •Dílčí daňová řízení → Konstrukce DŘ •266 paragrafů •šest částí 1.ÚVODNÍ USTANOVENÍ § 1- § 9 2.OBECNÁ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ § 10 - § 124 3.ZVLÁŠTNÍ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ § 125 - § 245 4.NÁSLEDKY PORUŠENÍ POVINNOSTÍ PŘI SPRÁVĚ DANÍ § 246 - § 254 5.USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, ZMOCŇOVACÍ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ § 255 - § 265 6.ÚČINNOST § 266 •Obsahuje jak procesní normy, tak i normy hmotněprávní Předmět správy daní Předmět správy daní „Daň“ – příjem veřejného rozpočtu – snížení příjmu veřejného rozpočtu, vratka Daň – pro účely zákona - je peněžité plnění: •Daň, clo, poplatek •Použití DŘ (pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle DŘ) •V rámci dělené správy •Daňový odpočet, daňová ztráta, příslušenství daně Příslušenstvím daně se rozumějí úroky, penále, pokuty a náklady řízení. První tři vyjmenované sledují osud daně. Daň Sensu stricto Sensu largo - Ve smyslu zkratky daň dle DŘ (brněnská škola – berně) Daň superlargo – soc. pojištění, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, zdravotní pojištění?? – OECD (Složená daňová kvóta) Doktrinální definice - daň lze definovat jako povinnou, zákonem předem stanovenou částku, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. Veřejný rozpočet •Státní rozpočet, státní finanční aktiva nebo rezervní fond organizační složky státu •Rozpočet ÚSC •Rozpočet SF nebo NF •Rozpočet Evropské unie •Rozpočet, o kterém to stanoví zákon Základní zásady správy daní Základní zásady správy daní (1) 1. Zásada legality (§ 5/1) Správce daně postupuje při správě daní v souladu se zákony a jinými právními předpisy 2. Zásada legitimity (§ 5/2) Správce daně uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena 3. Zásada proporcionality (přiměřenosti) - (§ 5/3) Správce daně používá při vyžadování plnění povinností daňových subjektů jen takové prostředky, které je nejméně zatěžují při dosažení cíle správy daní 1. Základní zásady správy daní (2) 4. Zásada rovnosti (§ 6/1) Osoby zúčastněné na správě daní mají rovná procesní práva a povinnosti 5. Zásada spolupráce (§ 6/2) Osoby zúčastněné na správě daní a správce daně vzájemně spolupracují 6. Zásada poučení (§ 6/3) Správce daně v souvislosti se svým úkonem poskytne osobám zúčastněným na správě daní přiměřené poučení o jejich právech a povinnostech 7. Zásada vstřícnosti a zdvořilosti (§ 6/4) Správce daně podle možností vychází osobám zúčastněným na správě daní vstříc. Úřední osoby jsou povinny vyvarovat se při správě daní nezdvořilostí. 8. Zásada včasnosti (§ 7/1) Správce daně postupuje bez zbytečných průtahů 9. Zásada hospodárnosti (§ 7/2) Správce daně postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady 10. Zásada volného hodnocení důkazů (§ 8/1) Správce daně při dokazování hodnotí důkazy podle své úvahy. Správce daně posuzuje každý důkaz jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti; přitom přihlíží ke všemu, co při správě daní vyšlo najevo 11. Zásada legitimního očekávání (§8/2) Správce daně dbá na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly Základní zásady správy daní (3) Základní zásady správy daní (4) 12. Zásada materiální pravdy (§ 8/3) Správce daně vychází ze skutečného obsahu právního úkonu nebo jiné skutečnosti rozhodné pro správu daní 13. Zásada zákazu zneužití práva (§ 8 odst. 4) Při správě daní se nepřihlíží k právnímu jednání a jiným skutečnostem rozhodným pro správu daní, jejichž převažujícím účelem je získání daňové výhody v rozporu se smyslem a účelem daňového právního předpisu. 14. Zásada neveřejnosti (§ 9/1) Správa daní je neveřejná 15. Zásada mlčenlivosti (§ 9/1) Osoby zúčastněné na správě daní a úřední osoby jsou povinny zachovávat mlčenlivost za podmínek stanovených zákonem o tom, co se v souvislosti se správou daně dozvěděly Základní zásady správy daní (5) 16. Zásada inkviziční (§ 9/2) Správce daně soustavně zjišťuje předpoklady pro vznik nebo trvání povinností osob zúčastněných na správě daní a činí nezbytné úkony, aby tyto povinnosti byly splněny 17. Zásada ochrany dat (§ 9/3) Správce daně může shromažďovat osobní údaje a jiné údaje, jsou-li potřebné pro správu daní, a to jen v rozsahu, který je nezbytný pro dosažení cíle správy daní Jiné zásady a principy správy daní Princip autonomie autoaplikace Princip daňové povinnosti Princip daňového tvrzení Princip časového souladu Princip jednacího jazyka Vztah správního řádu a daňového řádu •§ 262 DŘ – „při správě daní se správní řád nepoužije“ • •§ 177 SŘ – „Základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje. “ Úkol Porovnejte základní zásady činnosti správních orgánů dle SŘ a základní zásady správy daní dle DŘ a zjistěte, zda se nějaká zásada upravená SŘ uplatní při správě daní… Zápatí prezentace 26 Adobe Systems Děkuji za pozornost!