4. Bankovní právo - veřejnoprávní vztahy
Dne: 13.10.2022
Vyučující přednáška: JUDr. Johan Schweigl, Ph.D.
Vyučující seminář/cvičení: doc. Ing. Martin Svoboda, Ph.D.
Obsah přednášky: Veřejnoprávní vztahy v bankovním právu - viz níže
Obsah cvičení: Rizika na finančním trhu
Na přednášce se zaměříme na veřejnoprávní problematiku v bankovním právu. Tedy ne problematiku typicky soukromoprávní (kam spadají např. otázky různých smluv s klienty banky či smluvními partnery, problematika pracovně-právních vztahů a některé korporátní otázky, jako vztahy mezi orgány banky), ale tzv. regulatorní otázky, které vyplývají převážně z veřejnoprávních předpisů.
Mezi tyto předpisy patří typicky zákony a vyhlášky (na základě zákonného zmocnění vyhlášky v této oblasti vydává zejména ČNB). S ohledem na provázanost bankovního sektoru v celé EU, je široká oblast regulace obsažena i v sekundárním právu EU, zejména nařízeních Rady (a EP).
Veřejnoprávní regulaci, o které budeme hovořit, můžeme dělit do několika skupin:
1. podmínky pro zahájení provozování bankovní činnosti
2. podmínky samotného provozování bankovní činnosti (sem spadají mj. i obezřetnostní požadavky, typu požadavků kapitálové přiměřenosti, dodatečné požadavky na kapitál, požadavky na páku a na likviditu, ale dále celá řada specifických povinností, které musí banka během své činnosti dodržovat)
3. podmínky řešení úpadku a krizí významných bank
4. související otázky spojené s opatřeními proti praní špinavých peněz a financování terorismu
5. povinnost reportování dohledovému orgánu, specifika vedení účetnictví a auditu bank
V elektronické podobě si nachystejte zejména následující právní předpisy:
zákon č. 21/1992 Sb., o bankách
vyhláška 163/2014 Sb., o výkonu činnosti bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry
zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
Nařízení Evropského parlamentu a rady (EU) č. 575/2013 ze dne 26. června 2013 o obezřetnostních požadavcích na úvěrové instituce a investiční podniky
Zevrubně se seznamte s problematikou:
- makroobezřetnostního dohledu https://www.cnb.cz/cs/financni-stabilita/makroobezretnostni-politika/
- dohledových a úředních sdělení https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/vykon-dohledu/dohledova-uredni-sdeleni-a-benchmarky/#
Vybraná ustanovení právních předpisů:
Bankami se rozumějí akciové společnosti se sídlem v České republice, které přijímají vklady od veřejnosti, a poskytují úvěry, a které k výkonu činností podle písmen a) a b) mají bankovní licenci (dále jen "licence"). Banka nesmí vykonávat jiné podnikatelské činnosti než ty, které má povoleny v licenci. Bez licence nesmí nikdo přijímat vklady od veřejnosti, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.
Slovo "banka" nebo "spořitelna", jeho překlady nebo slova od nich odvozená smí užívat v obchodní firmě pouze právnická osoba, které byla udělena licence, pokud není zřejmé ze souvislosti, v níž se slovo "banka" nebo "spořitelna" používá, že tato osoba se nezabývá činností uvedenou v § 1 odst. 1.
Žádost o licenci se předkládá České národní bance. Minimální výše základního kapitálu banky činí 500 000 000 Kč a minimálně v této výši musí být tvořen peněžitými vklady. O udělení licence rozhoduje Česká národní banka.
Pro udělení licence musí být splněny tyto podmínky:
a) průhledný a nezávadný původ základního kapitálu a dalších finančních zdrojů banky, jejich dostatečnost a vyhovující skladba,
b) splacení základního kapitálu v plné výši,
c) důvěryhodnost a odborná způsobilost osoby, které má být licence udělena,
d) důvěryhodnost a způsobilost osob s kvalifikovanou účastí na bance nebo, nejsou-li takové osoby, 20 největších akcionářů banky podle podílu na hlasovacích právech k výkonu práv akcionáře při podnikání banky,
e) důvěryhodnost, odborná způsobilost a zkušenost členů statutárního orgánu, členů správní rady a členů dozorčí rady banky a splnění dalších požadavků na orgány banky a jejich členy podle § 8; statutárním orgánem, správní radou a dozorčí radou se pro účely tohoto zákona rozumí také jiný orgán, jemuž přísluší obdobná působnost, a to v závislosti na právní formě této osoby,
f) technické a organizační předpoklady pro výkon navrhovaných činností banky, účinný řídicí a kontrolní systém banky a organizační uspořádání banky včetně údajů o ovládajících osobách a finančních holdingových osobách a smíšených finančních holdingových osobách ve skupině,
g) obchodní plán vycházející z navrhované strategie činnosti banky je podložený reálnými ekonomickými kalkulacemi a jednoznačně z něj vyplývají činnosti, které má banka v úmyslu provozovat,
h) průhlednost skupiny osob s úzkým propojením s bankou,
i) úzké propojení v rámci skupiny podle písmene h) nebrání výkonu dohledu,
j) ve státě, na jehož území má skupina podle písmene h) úzké propojení, nejsou právní ani faktické zábrany k výkonu dohledu,
k) sídlo banky musí být na území České republiky,
l) banka má alespoň 3 zaměstnance nebo fyzické osoby, které uskutečňují svou činnost podle příkazu jiného (dále jen „pracovník“), kteří zastávají výkonnou řídicí funkci a jsou členy jejího statutárního orgánu nebo správní rady.
ČNB vydává různé benchmarky a úřední sdělení, kde blíže specifikuje uvedené podmínky.
§ 5a ZOB - Banky se sídlem v členských státech mohou vykonávat na území České republiky prostřednictvím svých poboček činnosti podle tohoto zákona bez licence, pokud oprávnění k jejich výkonu jim bylo uděleno v zemi jejich sídla a pokud zahraniční banka dodržela postup podle § 5c až 5m. Banky se sídlem v členských státech jsou dále za stejných podmínek oprávněny k provozování těchto činností i bez založení pobočky, pokud jejich provozování nemá charakter trvalé hospodářské činnosti.
§ 5c ZOB - Banky se sídlem na území členského státu Evropské unie (dále jen "domovský stát") mohou vykonávat na území jiného členského státu Evropské unie (dále jen "hostitelský stát") prostřednictvím své pobočky činnosti vyjmenované v § 5d bez licence, pokud oprávnění k jejich výkonu bylo těmto bankám uděleno v domovském státě. Stejné oprávnění s výjimkou činnosti uvedené v § 5d písm. a) se vztahuje i na finanční instituce splňující podmínky uvedené v § 5e odst. 1 (dále jen "oprávněná finanční instituce").
§ 6 ZOB - Licence se uděluje na dobu neurčitou a není převoditelná na jinou osobu.
§ 7 ZOB - Úplný seznam bank a poboček zahraničních bank působících na území České republiky vede Česká národní banka. Seznam je k nahlédnutí v ústředí a pobočkách České národní banky a Česká národní banka jej uveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup.
AML - Banka je povinnou osobou. Má povinnost provádět identifikaci a kontrolu (§5-10). V případě, že není možné provést (či aktualizovat) identifikaci, banka neprovede bankovní obchod (případně ho ukončí) (§15 AML zákona a vyhláška 67/2018 Sb.)