3. a 4. přednáška: prameny práva EU (primární a sekundární právo, judikatura SDEU)
Evropská unie se
od jiných mezinárodních organizací zásadním způsobem odlišuje tím, že je
oprávněna vytvářet vlastní legislativu, a to specifickým, na členských státech
relativně nezávislým, způsobem. Ke splnění svých úkolů a za podmínek
stanovených zakládacích (tj. Smlouvě o Evropské unii a Smlouvě o fungování
Evropské unie) mohou orgány Společenství vydávat:
- nařízení;
- směrnice;
- rozhodnutí;
- doporučení; a
- stanoviska.
Z uvedených
aktů společenství pouze nařízení, směrnice a některá rozhodnutí mají povahu
pramene práva. Doporučení a stanoviska nejsou právně závazná a proto je za
pramen práva nepovažujeme.
Shora vyjmenované
akty Unie jsou stručně charakterizovány v čl. 288 Smlouvy o fungování EU.
Jiná ustanovení Smlouvy pak stanoví, které orgány, jakou legislativní
procedurou a za jakým účelem mohou tyto akty vydávat. Jako příklad lze uvést
např.:
- čl. 53 odst. 1 Smlouvy o fungování EU stanoví: Za účelem usnadnění přístupu osob k samostatným výdělečným činnostem a jejich výkonu přijmou Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem směrnice upravující vzájemné uznávání diplomů, osvědčení a jiných dokladů o kvalifikaci, jakož i koordinaci právních a správních předpisů členských států týkajících se přístupu k samostatným výdělečným činnostem a jejich výkonu.
- Čl. 108 odst. 2 Smlouvy o fungování EU stanoví:
Zjistí-li Komise poté, co vyzvala zúčastněné strany k podání připomínek, že podpora
poskytovaná některým státem nebo ze státních prostředků není slučitelná s
vnitřním trhem podle článku 107 nebo že je zneužívána, rozhodne, že dotyčný stát ve lhůtě stanovené Komisí takovou podporu
zruší nebo upraví.
Z čl. 288 Smlouvy
o fungování EU vyplývá, že nařízení má obecnou působnost. Je závazné v celém
rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech. Nařízení je obdobou
vnitrostátních zákonů. Z hlediska jeho povahy a účinků se od běžných
zákonů nijak neodlišuje. Je rovněž všeobecně závazným právním aktem, který
dopadá na blíže neurčený okruh subjektů a upravuje situace, které nastanou
v budoucnosti. Pro jednotlivce nemá za normálních okolností význam mezi
vnitrostátními předpisy a unijními nařízeními rozlišovat. Jednotlivec totiž
může být adresátem obou jak zákonů, tak nařízení, je povinen se řídit tím, co
stanoví a může uplatňovat práva, která mu přiznávají.
Nařízení vykazuje následující charakteristiky:
·
unijní charakter
·
přímá použitelnost
Nařízení se
používá tam, kde je vhodné určitou otázku regulovat jednotně pro celou
Evropskou unii. Tato jednotná unijní právní úprava následně nahrazuje případnou
dosavadní vnitrostátní právní úpravu a používá se namísto ní. Nařízení je proto
označováno jako nástroj viditelné unifikace práva.
Nařízení mohou být
přijímány Radou, Radou společně s Evropským parlamentem, Komisí a
Evropskou centrální bankou.
Příklad nařízení
(zkráceno)
Nařízení
Rady (EHS) č. 684/92 ze dne 16. března 1992 o společných pravidlech pro
mezinárodní přepravu cestujících autokary a autobusy RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ, s ohledem na [… následuje preambule …] PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ: […
ustanovení nařízení vypuštěna …] KONTROLY
A SANKCE Článek
14 Jízdenky 1. Cestující v linkové dopravě nebo
kyvadlové dopravě, s výjimkou zvláštní linkové dopravy, musí mít během jízdy
jednotlivou nebo souhrnnou jízdenku, která uvádí tyto údaje: - výchozí a cílové místo, případně i
zpáteční jízdy, - dobu platnosti jízdenky, - cenu přepravy, a pokud cestující
zaplatili rovněž za ubytování, tak též celkovou cenu za přepravu včetně
ubytování a údajů o ubytování. 2. Jízdenka ve smyslu odstavce 1 musí
být předložena na žádost oprávněného kontrolora. Článek
15 Silniční
kontroly a kontroly v provozovnách dopravců 1. Povolení nebo kontrolní doklad musí
být ve vozidle a musí být předloženy na žádost oprávněného kontrolora. U dopravy uvedené v čl. 4 odst. 2
zastupuje kontrolní doklad smlouva nebo její ověřený opis. 2. Provozovatelé mezinárodní přepravy
cestujících autokary a autobusy umožní všechny kontroly, které mají zajistit
řádné provozování této přepravy, zejména pokud jde o dobu řízení a odpočinku.
Při uplatňování tohoto nařízení jsou oprávnění kontroloři zmocněni: a) prověřovat účetní knihy a jiné
podklady o činnosti dopravce; b) na místě vyhotovovat kopie nebo
výtahy z účetních knih a jiných podkladů; c) mít přístup do všech provozoven
dopravce, na jeho pozemky a do jeho vozidel; d) požadovat zpřístupnění všech
informací obsažených v účetních knihách, podkladech a databázích. […
ustanovení nařízení vypuštěna …] Článek
22 Platnost
a použitelnost Toto nařízení vstupuje v platnost třetím
dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropských společenství. Použije se ode dne 1. června 1992. Toto nařízení je závazné v celém rozsahu
a přímo použitelné ve všech členských státech. V Bruselu dne 16. března 1992. Za Radu předseda Jorge Braga De Macedo |
Směrnice je ve Smlouvě
o fungování EU definovaná právní akt, který je závazný pro členské státy, pokud
jde o výsledek, jehož má být dosaženo, přičemž volba formy a prostředků se
ponechává vnitrostátním orgánům. Charakteristika směrnic nejlépe vynikne, když
si je srovnáme s nařízeními.
S nařízeními
mají směrnice společné to, že jsou rovněž všeobecně závaznými normativními
právními akty. Liší se naopak tím, že adresátem nařízení mohou být jak členské
státy, tak i jednotlivci. Adresáty směrnic jsou naproti tomu výhradně členské
státy. Další důležitá odlišnost pak spočívá ve skutečnosti, že nařízení
zpravidla obsahují konkrétní a použitelnou právní úpravu. Jednotlivci se jimi
mohou, resp. musí řídit. Soudy a správní orgány jsou povinny je aplikovat.
Směrnice, jsou konstruovány odlišně. Můžeme si je představit spíše jako závazný „pokyn“ určený státu,
v němž je vyzýván ke změně vnitrostátního práva, a v němž se zároveň
uvádí standard, který má být dosažen. Státu je přitom ponechána tzv.
implementační lhůta pro to, aby potřebné změny provedl. Pokud by se tak nestalo
a potřebný standard by ve vnitrostátním právu nebyl dosažen, mohl by být tento
stát žalován Komisí k Evropskému soudnímu dvoru.
Důvod proč unijní
právo obsahuje nástroj, jako je směrnice musíme hledat v rozdílnostech
mezi členskými státy. Může se jednat o odlišnosti právní, historické, kulturní
aj. Ty jsou mezi jednotlivými státy natolik zásadní, že vyžadují specifický
přístup, mají-li být překonávány. Integrace je z tohoto pohledu
zajišťována dvojím způsobem:
1. unifikací práva, tj. „tvrdým způsobem“ prostřednictvím
nařízení, kdy je určitá otázka upravena výlučně komunitárním právem, které
nahradí případnou vnitrostátní legislativu. V každodenní praxi je pak
používáno komunitární právo;
2.
sbližováním práva,
tj. „měkkým“ způsobem prostřednictvím směrnic. Ty stanoví právní rámec a cíl,
který má být dosažen. Účel směrnice je naplněn její následnou implementací do
vnitrostátního práva. V praxi je pak používáno vnitrostátní právo, jež
bylo pozměněno k obrazu směrnice.
Obdobu směrnic v
českém vnitrostátním právu nenalezneme. V členských státech obecně není
rámcová legislativa zpravidla potřebná. Česká republika je unitárním státem
s jednotným právem.
Z uvedených
charakteristik směrnic vyplývají následující důležité skutečnosti:
- adresátem směrnic jsou pouze státy – jednotlivec tedy nemůže směrnici porušit. Porušena může být pouze členským státem, a to tehdy, pokud není do vnitrostátního práva implementována;
- implementací směrnice rozumíme její zapracování do vnitrostátního práva. Není potřebná tehdy, pokud vnitrostátní právo již před přijetím směrnice vyhovuje jejímu standardu;
- k tomu aby směrnice mohla ovlivňovat právní postavení jednotlivců, je nezbytná činnost na straně státu. Dokud stát směrnici nezapracuje, je uplatňováno dosavadní vnitrostátní právo. Standard je potom v různých státech různý, což není žádoucí;
- i po implementaci směrnic ve vnitrostátních právních řádech nejsou jednotlivé národní právní úpravy přesně stejné. Dochází pouze k jejich sblížení dosažením stanoveného standardu;
- právní úprava otázek řešených směrnicemi je tedy dvojkolejná. Jednak je obsažena v komunitárním právu a jednak v právu vnitrostátním. Vůči jednotlivcům je obecně používáno jen právo vnitrostátní;
- státy mohou bránit v dosahování cílů Společenství vyjádřených ve směrnicích tím, že směrnice neimplementují do vnitrostátního práva. To představuje problém, který musel být řešen. Popis řešení naleznete v kapitole.
V níže
uvedené tabulce naleznete příklad směrnice. Povšimněte si prosím specifického
jazyku, který tato směrnice používá, zejména se zaměřte na podtržený text. Tyto
formulace jsou pro směrnice charakteristické a plně odráží jejích povahu a
skutečnost, že nemají být aplikovány přímo jako nařízení.
Příklad
směrnice (zkráceno, podtržení doplněno autorem tohoto textu)
Směrnice Rady 76/207/EHS o
zavedení zásady rovného zacházení pro muže a ženy … vzhledem k tomu, že […
následuje preambule …] PŘIJALA TUTO SMĚRNICI: Článek 1 [… ustanovení směrnice vypuštěny …] Článek 6 Členské
státy zavedou do svého právního řádu nezbytná
opatření, aby umožnily každé osobě, která se cítí poškozena nedodržením
zásady rovného zacházení ve smyslu článků 3, 4 a 5, domáhat se nápravy soudní
cestou případně poté, co se obrátila na jiné příslušné orgány. Článek 7 Členské
státy přijmou veškerá nezbytná opatření na
ochranu pracovníků před propouštěním, které je reakcí zaměstnavatele na
stížnost podanou na úrovni podniku nebo soudní žalobu usilující o dodržování
zásady rovného zacházení. Článek 8 Členské
státy zajistí, aby předpisy přijaté k provedení
této směrnice a odpovídající předpisy, které jsou již platné, byly oznámeny
zaměstnancům všemi odpovídajícími prostředky, například oznámením na jejich
pracovišti. Článek 9 1. Členské
státy uvedou v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení
souladu s touto směrnicí nejpozději do třiceti měsíců po jejím oznámení a
neprodleně o nich uvědomí Komisi. [… ustanovení směrnice vypuštěna …] Článek 11 Tato směrnice
je určena členským státům. |
V další tabulce uvidíte příklad
implementace směrnice do českého práva.
Příklad
implementace směrnice do českého práva
Směrnice
7/97/ES: Článek 6 - Právo odstoupit od smlouvy |
|
český
občanský zákoník (40/1964 Sb.): § 53 |
1. V případě jakékoli smlouvy uzavřené na dálku musí být spotřebiteli
poskytnuta lhůta alespoň sedmi pracovních dnů, v rámci které může od smlouvy
odstoupit bez sankcí a bez uvedení důvodu. Jedinou platbou, která může být po
spotřebiteli požadována, jsou skutečně vynaložené náklady spojené s vrácením
zboží. |
(7) Byla-li
smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel
právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14
dnů od převzetí plnění. (10) Uplatní-li
spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy podle odstavce 7, má dodavatel
právo pouze na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením
zboží. Dodavatel je zároveň povinen vrátit spotřebiteli zaplacené finanční
částky nejpozději do 30 dnů od odstoupení. |
Rozhodnutí jsou
individuální právní akty zpravidla určené konkrétní osobě/osobám nebo
státu/státům. Ti jsou v rozhodnutí jmenovitě uvedeni a rozhodnutí je
závazné jen pro ně. Rozhodnutí tedy postrádají na rozdíl od nařízení všeobecnou
právní závaznost a nelze je tak považovat za skutečný pramen práva. Představují
akt jeho aplikace.
Od směrnic se
rozhodnutí liší tím, že jsou přímo použitelným konkrétním řešením určité
situace. Směrnice naopak zakotvují jen standard, jehož má být dosaženo.
Nejsou právně
závazné, a proto je nepovažujeme za pramen práva. Mají nicméně velkou
politickou váhu a v praxi bývají zohledňována. Doporučení lze chápat jako
svého druhu návody k určitému žádoucímu či preferovanému chování.
Adresátem doporučení mohou být jak členské státy, tak i jednotlivci.
Také stanoviska
nejsou právně závazné. Důležitá jsou proto, že přispívají k právní jistotě
členských států i jednotlivců tím, že právně nezávazně vymezují názory a
postoje orgánů Evropské unie, které je vydaly, k určité věci.
Společenství může vydávat i jiné
akty, než které dosud byly uvedeny. Zmíníme si alespoň specifické dokumenty
přijímané Komisí, tzv.:
1.
zelené knihy a
2.
bílé knihy
V obou
případech se nejedná o právně závazné dokumenty. Tedy, ani zelené, ani bílé
knihy nemůžeme považovat za pramen práva. Přesto jsou velmi významné a zásadní
měrou mohou ovlivňovat budoucí legislativu. Zelené knihy slouží především
k tomu, aby Komise nastartovala proces úvah a konzultací k určité
problematice, která se jeví být pro Unii důležitá a kde by bylo vhodné přijmout
určitá legislativní opatření. Bílé knihy mohou na zelené knihy navazovat.
Obsahují zpravidla konkrétní návrh možných řešení dané problematiky na úrovni
Společenství.
Důležitou bílou
knihou byla Delorsova Bílá kniha o vnitřním trhu z roku 1985, která
obsahovala seznam téměř tří stovek nejrůznějších legislativních opatření, a
která byla základem pro pozdější přijetí Jednotného evropského aktu, jenž
uvedená opatření implementoval. Příkladem zelené knihy může být Zelená kniha o
přezkumu spotřebitelského práva v níž Komise vyzývá všechny zúčastněné
osoby, aby vyjádřily svá stanoviska k problémům zjištěným v souvislosti
s přezkumem komunitárního práva na ochranu spotřebitele a navrhly možná
zlepšení stávající roztříštěné právní úpravy.
Zelené a bílé
knihy jsou stejně jako právo Evropské unie veřejně přístupné na webových
stránkách Evropské unie.
Akty druhého
pilíře, a platí to i o aktech pilíře třetího, nebyly součástí dřívějšího
komunitárního práva a nevytvářely ani samostatný a právním řádům členských
států aplikačně nadřazený systém práva. Zavazovaly pouze členské státy, ne však
jednotlivce. Přijímala je buď Rada Evropské unie na návrh Komise, nebo
některého z členských států, v některých případech též Evropská Rada.
Lisabonská smlouva, ale zrušila pilířovou strukturu Evropské unie a tím zanikly
i tyto specifické prameny evropského práva. Již přijaté právní předpisy zejména
z oblasti trestního práva ale zůstaly dočasně zachovány.
Úřední
věstník evropské unie
Moderní
demokratický a právní stát je povinen zajistit, aby se adresáti právních norem
měli možnost s těmito normami náležitým způsobem seznámit. Právo je proto
vyhlašováno ve všech 23 úředních jazycích v oficiálních sbírkách a
zpravidla nabývá účinnosti až uplynutím určité doby od vyhlášení. V České
republice je takovou sbírkou např. Sbírka zákonů České republiky. Rovněž
Evropská unie si uvědomuje důležitost náležité publikace právních předpisů, a
proto jsou veškeré právní akty Evropské unie vyhlašovány v Úředním
věstníku Evropské unie.
V případě
nařízení, směrnic a rozhodnutí je nezbytné, aby je před vyhlášením
v Úředním věstníku Evropské unie podepsal předseda Evropského parlamentu a
předseda Rady. V platnost vstupují dnem, který je v nich stanoven, jinak
dvacátým dnem po vyhlášení.
Úřední věstník
Evropské unie je závazným zdrojem práva Evropské unie a vychází každý pracovní
den ve všech úředních jazycích Evropské unie, tedy i v češtině. Dostupný je
v tištěné verzi případně elektronicky na hmotných nosičích dat. Nahlížet
do něj je možné i dálkově přes Internet prostřednictvím databáze EUR-Lex.