1 Úvod do předmětu Vnitřní správa se zvláštním zaměřením na shromažďování občanů BM507Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy II 1. přednáška 22. 9. 2023 Petr Havlan 2 Úvod do předmětu qprezentace k přednáškám budou vkládány do ISu a IO qbyla založena interaktivní osnova qforma (způsob) zkoušky: q1) ústní zkouška - při ní si student losuje 2 otázky s tím, že když odpověď na jednu otázku je hodnocena „neuspěl“, neuspěl v rámci celé zkoušky q2) pokud si to vyžádá epidemická situace: písemná distanční zkouška, která bude sestávat z jedné otevřené („odpovídací“) otázky a pěti otázek testových s volbou jednoho ze čtyř řešení; podrobnosti ke zkoušce (přihlašování, vyplňování, hodnocení) budou uvedeny v interaktivní osnově v ISu qtematické okruhy ke zkoušce byly vloženy do ISu Osnova přednášky a její cíl qvnitřní správa qpojem qstruktura qorganizace qprávo shromažďovací * • •Cíl: cílem této přednášky je, aby studenti byli s to vymezit a v tom podstatném přiblížit pojem vnitřní správy, její strukturu a organizaci, jakož i blíže představit správu při výkonu práva shromažďovacího. * 3 4 Vnitřní správa - pojem q„tradiční“ odvětví (úsek) veřejné správy (dříve správa policejní), původně zahrnující veškerou správní činnost státu, kromě správy finanční, správy vojenské, správy zahraniční a správy justiční qpostupně (zejména v období liberálního právního státu) se z tohoto odvětví vydělovala nová specializovaná odvětví (úseky) státní správy (např. správa zdravotnictví, správa školství, správa dopravy či později bezpečnostní správa) qlze vymezit negativně (ve vztahu ke „zbylé“ veřejné správě) či pozitivně (z hlediska obsahu – viz dále) Vnitřní správa – struktura qZabezpečení osobního stavu obyvatelstva qjméno a příjmení, matriky (z.č.301/2000 Sb.) qevidence obyvatel (z.č.133/2000 Sb.) qobčanské průkazy a cestovní doklady (z.č.328/1999 Sb. /od 1.2.2022 z.č.269/2021 Sb./ a z.č.329/1999 Sb.) qcizinecké (z.č.326/1999 Sb.) a azylové právo (z.č.325/1999 Sb.) qstátní občanství (z.č.186/2013 Sb.) 5 Vnitřní správa – struktura qOchrana osobních údajů qz.č.110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů + GDPR (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, které představuje nový právní rámec ochrany osobních údajů v evropském prostoru /od 25. května 2018 přímo stanovuje pravidla pro zpracování osobních údajů, včetně práv subjektů údajů - fyzických osob/) qArchivnictví, spisová služba, vidimace a legalizace qz.č.499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě, a z.č.21/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu (zákon o ověřování) qÚzemní členění státu, státní symboly a sčítání lidu qz.č.51/2020 Sb. , z.č.3/1993 Sb. a z.č.332/2020 Sb. qPrávo shromažďovací q(právo sdružovací) qobčanský zákoník * 6 [USEMAP] [USEMAP] Organizace vnitřní správy (státní správa) qMinisterstvo vnitra (ústřední orgán státní správy) qz.č.2/1969 Sb. qOrgány kraje qOrgány obcí (všech typů) qCelní správa qPolicie České republiky q… 7 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Právo shromažďovací qvýkon tohoto práva slouží k využívání svobody projevu a dalších ústavních práv a svobod, k výměně informací a k účasti na řešení veřejných záležitostí qzák. č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím qčl. 19 Listiny základních práv a svobod qčl. 19/2 LZPS: „Toto právo lze omezit zákonem v případech shromáždění na veřejných místech, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, ochranu veřejného pořádku, zdraví, mravnosti, majetku nebo pro bezpečnost státu. Shromáždění však nesmí být podmíněno povolením orgánu veřejné správy.“ qčl. 11 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod 8 [USEMAP] Právo shromažďovací (§ 1) qkaždý má právo pokojně se shromažďovat (odst. 1) qvýkon tohoto práva slouží občanům k využívání svobody projevu a dalších ústavních práv a svobod, k výměně informací a názorů a k účasti na řešení veřejných a jiných společných záležitostí vyjádřením postojů a stanovisek (odst. 2) qza shromáždění ve smyslu tohoto zákona se považují též pouliční průvody a manifestace (odst. 3) 9 Výkon působnosti ve věcech práva shromažďovacího (§ 2) qpřenesená působnost qobecní úřad, v jehož územním obvodu se má shromáždění konat, qpověřený obecní úřad, přesahuje-li místo konání shromáždění územní obvod obecního úřadu qkrajský úřad, pokud místo konání shromáždění přesahuje správní obvod pověřeného obecního úřadu qMinisterstvo vnitra, pokud místo konání shromáždění přesahuje hranice kraje qzákon užívá legislativní zkratky "úřad" 10 [USEMAP] Oznamovací princip (§ 4) qrealizace shromažďovacího práva je založena na oznamovacím principu qnepodléhá tak předchozímu povolení qv některých případech zákon nepředepisuje ani tuto povinnost (shromáždění členů právnických osob, náboženská shromáždění apod.) qrada obce může nařízením určit místa, kde lze konat shromáždění bez oznámení, včetně stanovení doby, kdy se taková shromáždění konat nesmějí 11 [USEMAP] Svolání shromáždění (§ 3 a násl.) qoznámení podává „svolavatel“ shromáždění q„svolavatelem“ může být občan starší 18 let nebo právnická osoba se sídlem na území ČR anebo skupina osob qoznámení se podává v písemné formě tak, aby bylo doručeno nejméně 5 dní předem (v odůvodněných případech může „úřad“ přijmout oznámení i v kratší lhůtě) qv oznámení musí být uveden zejména účel shromáždění, den, místo a doba zahájení, předpokládaný počet účastníků, identifikace svolavatele atd. • * 12 [USEMAP] [USEMAP] Činnost „úřadu“ qnemá-li oznámení všechny náležitosti, úřad svolavatele neprodleně vyzve k opravě či doplnění qneodstraní-li svolavatel vady oznámení ve stanovené lhůtě anebo se nejedná o shromáždění podle zákona o právu shromažďovacím, úřad oznámení usnesením bez zbytečného odkladu odloží (o příp. odvolání musí být rozhodnuto do 3 dnů) qúřad posoudí oznámené shromáždění z pohledu zachování veřejného pořádku, bezpečnosti místa a účastníků, ale také účelu, který nesmí být protiprávní či protiústavní * * 13 Zákaz/rozpuštění shromáždění qsměřuje-li shromáždění k výzvě popírat nebo omezovat osobní, politická nebo jiná práva občanů pro jejich národnost, pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení, náboženské vyznání a sociální postavení nebo k rozněcování nenávisti a nesnášenlivosti qa z těchto důvodů by účel shromáždění směřoval k výzvě dopouštět se násilí nebo hrubé neslušnosti či jinak porušovat ústavu a zákony qo zákazu musí být rozhodnuto bezodkladně, nejpozději však do 3 dnů od okamžiku, kdy bylo doručeno oznámení qproti rozpuštění shromáždění může svolavatel nebo účastník shromáždění podat do 15 dnů žalobu * * * * * 14 [USEMAP] [USEMAP] Místa vyloučená z „realizace“ shromažďovacího práva qzakázána jsou shromáždění v blízkosti budov Parlamentu České republiky qspecifikace míst je provedena v příloze zákona qdo 31.10.2016 byl zákaz stanoven „v okruhu 100 m od budov zákonodárných sborů nebo od míst, kde tyto sbory jednají“ 15 [USEMAP] [USEMAP] Povinnosti svolavatele (§ 6) qposkytnout úřadu na jeho žádost součinnost nezbytnou k zajištění řádného průběhu shromáždění, zejména plnit pokyny úřadu a Policie České republiky a splnit povinnosti stanovené zvláštními právními předpisy qzajistit potřebný počet způsobilých pořadatelů starších 18 let qbýt přítomen na jím oznámeném shromáždění a řídit průběh shromáždění tak, aby se podstatně neodchylovalo od účelu shromáždění uvedeného v oznámení qdávat závazné pokyny pořadatelům 16 [USEMAP] Povinnosti svolavatele qdbát o pokojný průběh shromáždění a činit opatření, aby nebyl narušován qshromáždění ukončit qnepodaří-li se svolavateli při narušení pokojného průběhu shromáždění zjednat nápravu, požádá bez zbytečného odkladu o potřebnou pomoc úřad nebo Policii České republiky a vlastními prostředky vyzve účastníky k obnovení pokojného průběhu shromáždění qmůže tak učinit též, jestliže se účastníci po ukončení shromáždění pokojně nerozejdou. – * 17 [USEMAP] Povinnosti účastníků shromáždění (§ 7) qdbát pokynů svolavatele a pořadatelů a zdržet se všeho, co by narušilo řádný a pokojný průběh shromáždění qpo ukončení shromáždění se pokojně rozejít qje-li shromáždění rozpuštěno, neprodleně opustit místo shromáždění; v rozchodu jim nesmí být žádným způsobem bráněno qúčastníci shromáždění nesmějí mít u sebe střelné zbraně, výbušniny nebo pyrotechnické výrobky, jakož i jiné předměty, jimiž lze ublížit na zdraví, lze-li z okolností nebo z chování účastníků usuzovat, že mají být užity k násilí nebo pohrůžce násilím qúčastníci shromáždění nesmějí mít obličej zakrytý způsobem ztěžujícím nebo znemožňujícím jejich identifikaci 18 Působnost příslušného úřadu (§ 8) qúřad může s ohledem na místní podmínky nebo na veřejný pořádek navrhnout svolavateli, aby se shromáždění konalo na jiném místě nebo v jinou dobu qv nezbytných případech pro účely ochrany veřejného pořádku nebo práv a svobod jiných může úřad rozhodnutím stanovit podmínky konání shromáždění qzástupce úřadu (popř. příslušník Policie ČR) může v místě shromáždění udílet pokyny sloužící k zajištění účelu shromáždění, k odstranění rozporů při střetu práv více svolavatelů, včetně pokynu k úpravě místa konání shromáždění, nebo při střetu různých práv a k ochraně veřejného pořádku, zdraví a majetku qpřípadný zásah do práva na svobodu shromažďování nebo jiného práva musí šetřit jeho podstatu a nepřekročit nezbytnou míru k dosažení účelu sledovaného zákonem • 19 [USEMAP] [USEMAP] Konání zakázaného shromáždění (§ 12) qvýzva zástupce úřadu k neprodlenému ukončení shromáždění qzástupce úřadu může shromáždění rozpustit, jestliže nastaly okolnosti, které by odůvodnily jeho zákaz, nebo je-li zakázáno ze zákona (platí i pro shromáždění, která se neoznamují) qshromáždění může být rozpuštěno, jestliže se lze důvodně domnívat, že jeho účastníci při něm páchají trestné činy, pokud se účastníci neřídí rozhodnutím úřadu nebo nebyly splněny povinnosti účastníků shromáždění a nápravu se nepodařilo zjednat jiným způsobem qrozpuštění je zásahem na místě; shromáždění rozpouští zástupce úřadu výzvou svolavateli, aby shromáždění ukončil; pokud svolavatel neučiní účinná opatření, aby se účastníci pokojně rozešli, zejména je nevyzve k rozchodu, sdělí zástupce úřadu účastníkům, že shromáždění je rozpuštěno, a vyzve je, aby se pokojně rozešli 20 [USEMAP] [USEMAP] Přestupky (§ 14) qfyzických osob qpřestupky svolavatele (odst. 3), účastníka (odst. 2) i „kolemjdoucího“ či odpůrce shromáždění (odst. 1) qpokuta až do výše 15 000 Kč qprávnických osob qpokuta až do výše 30 000 Kč • 21 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Mimořádná opatření (§ 19) qustanovení zákonů o mimořádných opatřeních v době vyhlášení stavu nebezpečí, nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu a o opatřeních proti šíření infekčních onemocnění mají přednost q§ 5 písm. d) krizového zákona (zák. č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení): za nouzového stavu nebo za stavu ohrožení státu lze na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu omezit právo pokojně se shromažďovat ve vymezeném prostoru území ohroženého nebo postiženého krizovou situací * 22 Prameny ke studiu •základní •Jurníková, J. a kol. Správní právo. Zvláštní část. Studijní text pro bakaláře. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 14 a násl. •doporučené •Jurníková, J. a kol. Správní právo: zvláštní část. 6. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 7 a násl. •Potěšil, L., Bražina R., Hejč, D., Králová, A., Svoboda T. Správní právo - zvláštní část : (v příkladech a otázkách). 2. vydání. Brno : Masarykova univerzita, 2021, s. 17 a násl. * 23