Společná zemědělská politika Evropské unie Hospodářské politiky Evropské unie Mgr. Ing. Mgr. Hana Cejpek Musilová Evropský model zemědělství uMultifunkční zemědělství, konkurenceschopné, šetrné k životnímu prostředí uKomoditní i nekomoditní výstupy uZemědělství založené na malém a středním podnikání rodinného typu uProvázání s rozvojem venkova uProdukce kvalitních bezpečných potravin Faktory a vypracovávání politiky uFaktory ovlivňující politiku uPoliticko-ekonomické uPřebytky produkce a tržní nerovnováha uSocio-politické uOchrana domácí výroby, lobbystické skupiny uSocio-ekonomické uPokles počtu zemědělců a vylidňování venkova uZvýšení cen zemědělských produktů pro spotřebitele uPři vypracovávání SZP a zvláštních metod, které může zahrnovat, se má přihlížet: uke zvláštní povaze zemědělské činnosti, vyplývající ze sociální struktury v zemědělství a ze strukturálních a přírodních rozdílů mezi různými zemědělskými oblastmi uk nutnosti provádět vhodné úpravy postupně uke skutečnosti, že v členských státech zemědělství představuje odvětví, které je těsně spjato s celým hospodářstvím. uZohledňovány také požadavky environmentální politiky EU u Právní základ uHlava III (čl. 38 - 44) Smlouvy o fungování EU uSdílená pravomoc EU a členských států uVnitřní trh se zemědělskými produkty u uČl. 38 Evropská unie vymezuje a provádí společnou zemědělskou politiku a společnou rybářskou politiku uVnitřní trh zahrnuje rovněž zemědělství, rybolov a obchod zemědělskými produkty uZemědělskými produkty se rozumějí produkty rostlinné a živočišné výroby a rybolovu, jakož i výrobky po prvotním zpracování, které mají s těmito produkty přímou souvislost uOdkazy na společnou zemědělskou politiku nebo na zemědělství a užívání výrazu „zemědělský“ se rovněž vztahují na rybolov, s ohledem na zvláštní rysy tohoto odvětví u Fungování a rozvoj vnitřního trhu se zemědělskými produkty musí být doprovázeny zavedením společné zemědělské politiky Cíle společné zemědělské politiky uČl. 39 SFEU – rovnocenné, ale protikladné u ua) zvýšit produktivitu zemědělství podporou technického pokroku a zajišťováním racionálního rozvoje zemědělské výroby a optimálního využití výrobních činitelů, zejména pracovní síly uzajistit tak odpovídající životní úroveň zemědělského obyvatelstva, a to zejména zvýšením individuálních příjmů osob zaměstnaných v zemědělství ustabilizovat trhy uzajistit plynulé zásobování uzajistit spotřebitelům dodávky za rozumné ceny Case law 5/67 a 5/73 uTHE OBJECTIVES SET OUT IN ARTICLE 39 OF THE EEC TREATY, WHICH ARE INTENDED TO SAFEGUARD THE INTERESTS OF FARMERS AND CONSUMERS, MAY NOT ALL BE SIMULTANEOUSLY AND FULLY ATTAINED u uTHE COMMUNITY INSTITUTIONS MUST HARMONIZE THE VARIOUS OBJECTIVES OF THE COMMON AGRICULTURAL POLICY WHICH, TAKEN SEPARATELY, APPEAR TO CONFLICT WITH ONE ANOTHER AND, WHERE NECESSARY, ALLOW TEMPORARY PRIORITY TO ONE OF THEM IN ACCORDANCE WITH THE DEMANDS OF THOSE ECONOMIC FACTORS OR CONDITIONS IN VIEW OF WHICH THEIR DECISIONS ARE MADE u Společná zemědělská politika od roku 1962 uVýchodiska uNízká úroveň samozásobení uMnožství malých rodinných farem uNerozvinutá dopravní infrastruktura uAbsence záchranné sociální sítě uEkonomická nemožnost přímé finanční podpory uHlavní nástroj uSpolečné cenové systémy a finanční režim u uDůsledky uRůst přebytků, zahlcení intervenčních skladů, rostoucí finanční náklady uIntenzifikace zemědělství, nekonkurenceschopnost, nízká výkonnost uNespravedlivá a nerovnoměrná distribuce finanční podpory mezi zemědělce a členské státy u Reformy společné zemědělské politiky u60. – 80. léta 20. století u„Oběť vlastního úspěchu“ uKrize nadvýroby „hory másla, jezera vína“ uDumping na světových trzích, pokles světových cen, mezinárodní tlak uMansholtův plán (1968) uNávrh podpory vzdání se zemědělské výroby, snížení cenové hladiny uReformy 80. let uProdukční kvóty a limity cenového systému uMacSharryho reforma (1992) uOd podpory trhu k podpoře producentů uSnižování intervenčních cen, uvádění půdy do klidu a využívání zemědělské půdy pro jiné účely uKompenzační platby uOd plošně vyplácených podpor k přímým platbám u Reformy společné zemědělské politiky uAgenda 2000 uOd strukturální k regionální politice uPosun od podpory produkčního k podpoře multifunkčního modelu zemědělství uHlavní prvky reformy uSnižování intervenčních cen u významných komodit u(o 15 % u obilí, 20 % u hovězího masa a od roku 2005 u mléka o 15 %) uKompenzace vyššími přímými platbami uPodpora tržního chování zemědělců uBezpečnost potravin a animal welfare (dobré životní podmínky zvířat) uAgroenvironmentální otázky a problematika venkov u Mid-term Review 2003 (Fischlerova reforma) uDecoupling = oddělení plateb od produkce uJednotná platba na farmu (SPS) uJednotná platba na plochu (SAPS) (pro nové členské státy) uCross compliance – pravidla podmíněnosti uZávislost výplaty plateb na plnění environmentálních požadavků uModulace uZvyšování objemu finančních prostředků na rozvoj venkova uSnižování přímých plateb velkým farmám uSet aside opatření uUkládání půdy do klidu u Fischlerova reforma uRozvoj venkova uPoradenský systém pro zemědělce (audity farem) uRozdělení Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu pro zemědělství (EAGGF) na uEvropský zemědělský záruční fond (EAGRD - pro přímé platby) uEvropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD) uFlexibilita u uJednotná společná organizace zemědělských trhů uSnížení intervenčních cen, příp. zrušení intervenčních nákupů Health Check 2008 (kontrola funkčnosti) uÚprava stávajících mechanismů uZvýšení povinné modulace uVazba na výzvy uPokračování v oddělování plateb od produkce uZměny v systému mléčných kvót uZrušení povinného vyjímání části půdy z produkce (set-aside opatření) uZrušení hektarové podpory pěstování energetických plodin u uNové výzvy v rámci programu rozvoje venkova uŘízení rizik, Změny klimatu, Biopaliva, Voda, Biologická rozmanitost Společná zemědělská politika v letech 2014 – 2020 (a 2021 a 2022) uNové problémy, výzvy a cíle (čl. 110 odst. 1 nařízení č. 1306/2013) uHospodářské uDostatek kvalitních potravin, zemědělská produktivita uStabilní ceny uEnvironmentální uUdržitelné hospodaření s přírodními zdroji uAdaptace na změny klimatu uÚzemní/pozemkové uRozvoj venkova uVyvážený rozvoj území uKonkurenceschopnost, udržitelnost a efektivita uLegislativa uNové společná zemědělská politika po roce 2022 (od 1. 1. 2023) Schéma SZP 2014 – 2020 (a 2021 a 2022) uI. Pilíř uSpolečná organizace trhů se zemědělskými produkty uNařízení EU č. 1308/2013 uPřímé platby uNařízení EU č. 1307/2013 uII. Pilíř uPolitika rozvoje venkova uNařízení EU č. 1305/2013 uNařízení EU č. 1310/2013 Financování, řízení a sledování Nařízení EU č. 1306/2013 Financování, řízení a sledování SZP uFondy pro financování zemědělských výdajů uEvropský zemědělský záruční fond (EZZF) uOpatření pro regulaci nebo podporu zemědělských trhů uPřímé platby zemědělcům uDalší výdaje uRozpočtový strop a rozpočtová kázeň uRezerva pro případ krizí v odvětví zemědělství uEvropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EZFRV) uSdílené financování uPlatby pro programy rozvoje venkova uPlatební agentury uSubjekty členských států pověřené řízením a kontrolou výdajů – nutnost akreditace uVýdaje mohou být financovány Unií, pouze pokud je uskutečnily akreditované platební agentury uZemědělský poradenský systém uPoskytování poradenství zemědělcům v oblasti podmínek obhospodařování půdy a řízení zemědělských podniků uKontrolní systémy uIntegrovaný administrativní a kontrolní systém u Přímé platby uVícesložkový/multifunkční systém uPřímá platba (až 70 %) uZákladní platba uJednotná platba na plochu (do roku 2020-2022) u„Zelená“ platba, tzv. Greening (30 %) uPlatba na zemědělské postupy příznivé pro klima a životní prostředí udiverzifikace plodin uzachování stávajících trvalých travních porostů uvyhrazení plochy využívané v ekologickém zájmu v rámci zemědělských ploch uPlatba pro mladé zemědělce Politika rozvoje venkova uII. pilíř společné zemědělské politiky uPodpora multifunkčního zemědělství a produkce veřejných statků uEvropský zemědělský fond pro rozvoj venkova uOd 1. 1. 2014 součást Evropských strukturálních a investičních fondů u uObecné cíle uPřispění ke konkurenceschopnosti zemědělství, udržitelnému řízení přírodních zdrojů, k opatřením v oblasti klimatu a k vyváženému územnímu rozvoji venkovských oblastí uPriority uPodpora předávání znalostí a inovací uZvýšení životaschopnosti zemědělských podniků a konkurenceschopnosti všech druhů zemědělské činnosti ve všech regionech a podpora inovativních zemědělských technologií a udržitelného obhospodařování lesů uPodpora organizace potravinového řetězce, včetně zpracovávání zemědělských produktů a jejich uvádění na trh, dobrých životních podmínek zvířat a řízení rizik v zemědělství uObnova, zachování a zlepšení ekosystémů uPodpora účinného využívání zdrojů a podpora přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku uPodpora sociálního začleňování, snižování chudoby a hospodářského rozvoje ve venkovských oblastech u u Program rozvoje venkova uProgram rozvoje venkova na úrovni členského státu uKombinace nástrojů k dosažení obecných cílů na základě priorit uZjištění potřeb – stanovení cílů – volba opatření k dosažení cílů uStanovený rámcový obsah uSchválení Komisí u uTematické podprogramy uZvláštní potřeby členských států u Děkuji J u