Rozpočty v právu bilančním Bilanční právo Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství Struktura veřejných rozpočtů lSoustava veřejných rozpočtů lnadnárodní rozpočet l lústřední (státní) rozpočet l lrozpočty jednotlivých celků územní samosprávy l lrozpočty neziskových organizací působících ve veřejném sektoru l l Saldo veřejných rozpočtů lvyrovnaný lpřebytkový lschodkový l lProhlubování deficitu: lPříjmy Výdaje lstagnují rostou lrostou pomaleji než výdaje rostou rychleji než příjmy lklesají rostou lklesají rychleji než výdaje klesají pomaleji než příjmy Význam a podstata státního rozpočtu lnejvýznamnější veřejný rozpočet l l lsoustřeďuje největší část příjmů rozpočtové soustavy (prochází jím 80 % příjmů soustavy veřejných rozpočtů) l l lnejdůležitější finanční nástroj užívaný ústřední vládou v hospodaření státu k financování státních netržních činností l l lnejvýznamnější nástroj stabilizační politiky l l lprostřednictvím státního rozpočtu se nenávratným způsobem přerozděluje významná část HDP Státní rozpočet lNejdůležitější bilance státu lpříjmy a výdaje st. rozpočtu závazně člení rozpočtová skladba lrozpočtové provizorium lvzhledem k objemu st. rozpočtu je významná výše jeho deficitu l lfinanční plán lnabývá podoby rozpočtového zákona lza plnění odpovídá Ministerstvo financí lvláda je většinou zmocněna provádět v případě potřeby dílčí úpravy rozpočtu lpo skončení období se sestavuje závěrečná bilance skutečného plnění st. rozpočtu – tzv. státní závěrečný účet l lvýznamný nástroj rozpočtové politiky lpokladní plnění se uskutečňuje na účtech ČNB Příjmy a výdaje SR lRozpočtová skladba třídí příjmy a výdaje z hlediska: lodpovědnostního (do jednotlivých kapitol) ldruhového lVýdaje – dle druhu věci, služby, práce, výkonu nebo práva, které bylo daným výdajem pořízeno, u transferů - druh podpory, kterou transfer představuje. lPříjmy - dle právního důvodu platby, která do rozpočtu plyne. lodvětvového (funkčního) ldle druhu činnosti, z níž příjmy plynou nebo na kterou se finanční prostředky vynakládají lkonsolidačního lna příjmy a výdaje vznikající uvnitř soustavy veřejných rozpočtů l l § 2/1 vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě Třídění rozpočtové skladby lOdvětvové lhttps://ucetniportal.cz/wiki/html?item=14798 l lKonsolidační lhttps://ucetniportal.cz/wiki/html?item=215022 l Zákon o SR na rok 2022 lZákon o SR lhttps://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Zak_2022-057_Zakon-o-statnim-rozpoctu-Ceske-republiky-na-rok-2 022.pdf lStátní rozpočet v kostce lhttps://www.mfcr.cz/assets/cs/media/2022-06-07_Statni-rozpocet-2022-v-kostce_v02.pdf lVšeobecná pokladní správa lpříjmy a výdaje státního rozpočtu, které mají všeobecný charakter; součástí je i vládní rezerva, která slouží ke krytí nezbytných a nepředvídaných výdajů a vytváří se ve výši 0,3 % výdajů státního rozpočtu na příslušný rozpočtový rok. lplatby státu na zdravotní pojištění za nevýdělečně činné skupiny obyvatelstva lodvody a příspěvky do rozpočtu Evropské unie lstátní záruky linvestiční pobídky lpodpora exportu lstátní podpora stavebního spoření ltransfery mezinárodním organizacím a na zahraniční pomoc l https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/Prijmy_a_vydaje_CR.png Hospodaření veřejného sektoru jako % HDP https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/gov_10dd_edpt1/default/table?lang=en Důsledky deficitu státního rozpočtu lkrátké období - pozitivní leliminace vlivu exogenních faktorů lfinancování efektivních veřejných výdajových programů lv krátkém období je obtížné zvýšit daně, stejně jako je obtížné provést škrty ve výdajích l ldlouhodobé období - negativní lrůst veřejného dluhu lvyvolává inflační tlaky l l Financování deficitu státního rozpočtu lDluhové financování lemisí st. dluhopisů lvnitřní dluh lvnější dluh lPeněžní financování lpůjčkou od centrální banky, půjčkou ze zahraničí lmonetizace dluhu – tzn. transformace deficitu do přírůstku peněžní zásoby lZe státních aktiv Krytí deficitu lKrátkodobé řešení deficitu: lmimorozpočtovými nenávratnými zdroji lz rezerv lpoužitím návratných finančních prostředků l lDlouhodobé řešení deficitu: lze státních finančních aktiv lzvýšením daní l Veřejný dluh lVeřejný dluh je souhrn závazků: lstátu ljednotlivých článků územní samosprávy lveřejných fondů lveřejně právních institucí zřizovaných státem a územní samosprávou lveřejných podniků Veřejný dluh zemí EU v % HDP lhttps://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sdg_17_40/default/table?lang=en l Důsledky veřejného dluhu lRozpočtové lplacení úroků z veřejného dluhu zatěžuje veřejné výdaje lvysoké úrokové náklady vedou v mnoha případech ke vzniku deficitu v dalším období l lRedistribuční lu vnitřního dluhu je zpravidla nominální hodnota emitovaných státních cenných papírů na krytí dluhu příliš vysoká, nemohou ji nakupovat domácnosti. Prostřednictvím úroků z veřejného dluhu je přerozdělována část finančních prostředků z veřejných rozpočtů ve prospěch bohatých subjektů. l lFiskální ldochází k fiskální nerovnováze – zvyšováním podílu dluhu na HDP – zužuje se prostor pro působení stabilizační politiky l lZměna struktury portfolia lz portfolia soukromého sektoru se vytlačují ostatní aktiva l lInflace l lPřestoupení konvergenčního kritéria lpodíl veřejného dluhu na HDP nižší než 60 %. Zákon o rozpočtové odpovědnosti lPakt stability a růstu lhttps://www.cnb.cz/cs/o_cnb/mezinarodni-vztahy/hospodarska-a-menova-politika-v-eu/-pakt-stability- a-rustu/ l lZákon o rozpočtové odpovědnosti + novely zákona přijaté v roce 2020 l Kontrola nakládání s veřejnými financemi lNárodní rozpočtová rada lhttps://unrr.cz lhttps://unrr.cz/zprava-nrr-o-plneni-pravidel-rozpoctove-odpovednosti-za-rok-2021-rozvolnena-fiskal ni-pravidla-predstavuji-pro-vyvoj-verejnych-financi-riziko-i-nadale/ lNejvyšší kontrolní úřad lhttps://www.nku.cz lhttps://www.nku.cz/czcz/pro-media/tiskove-zpravy/hospodareni-cr-v-roce-2021:-rekordni-schodek-stat niho-rozpoctu--nejrychleji-se-zadluzujici-zeme-v-eu-a-ekonomicky-rust-jeden-z-nejnizsich-id12710/ l