Fiskální politika Typy fiskální politiky l Expanzivní l přímé nástroje: zvýšení vládních výdajů l nepřímé nástroje: snížení daní l výsledek: rozpočtový schodek l Restriktivní l přímé nástroje: snížení vládních výdajů l nepřímé nástroje: zvýšení daní l výsledek: rozpočtový přebytek Fiskální opatření l Automatické stabilizátory l působí automaticky, dlouhodobě a proticyklicky, např. progresivní důchodové zdanění l nemají žádné nulové vnitřní zpoždění l Diskrétní opatření l opatření vlády, která mají jednorázový charakter, např. změny v daňových sazbách, zavedení nových daní l mají časová zpoždění Veřejný rozpočet l vyrovnaný l přebytkový l schodkový Prohlubování deficitu: Příjmy Výdaje stagnují rostou rostou pomaleji než výdaje rostou rychleji než příjmy klesají rostou klesají rychleji než výdaje klesají pomaleji než příjmy Členění deficitu dle veřejných financí l Strukturální l strukturální rozpočet propočítává, jaké by byly státní příjmy, výdaje či deficity, kdyby ekonomika fungovala na hladině potenciálního produktu l Cyklický l cyklický rozpočet je rozdíl mezi skutečným a strukturálním rozpočtem l Celkový deficit l = - (hotovostní příjmy – hotovostní výdaje – úroky z veřejného dluhu) Členění deficitu l U st. rozpočtu je důležité, zda deficit je: l plánovaný (aktivní) l neplánovaný (pasivní) l krátkodobý l výsledný deficit ročního hospodaření l střednědobý a dlouhodobý deficit J Příčiny rozpočtového deficitu l Endogenní faktory l expanzivní charakter fiskální politiky l časové rozložení výdajového šoku l časové rozložení daňového zatížení na více generací l vládní populismus l Exogenní faktory l tempo ekonomického růstu l deprese ve světě l růst cen základních surovin l vývoj úrokové míry l úrok z veřejného dluhu l mimořádné události Důsledky deficitu státního rozpočtu l krátké období - pozitivní l eliminace vlivu exogenních faktorů l financování efektivních veřejných výdajových programů l v krátkém období je obtížné zvýšit daně, stejně jako je obtížné provést škrty ve výdajích l dlouhodobé období - negativní l růst veřejného dluhu l vyvolává inflační tlaky Deficity státního rozpočtu v ČR (mld. Kč) Výsledky ankety: Deficit státního rozpočtu Plánované a skutečné saldo SR Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1tn%C3%AD_rozpo%C4%8Det_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky#/media/Soubo r:Prijmy_a_vydaje_CR.png Aktuální informace: https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/2022-06-07_Statni-rozpocet-2022-v-kostce_v02.pdf Přebytek v roce 2016 l 1. ekonomický růst l 2. čerpání dotací z EU l Čistá pozice ČR ve vztahu k rozpočtu EU l Pozice ČR vůči rozpočtu EU | Hospodaření EU | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz) Hospodaření veřejného sektoru jako % HDP Financování deficitu státního rozpočtu l Dluhové financování l emisí st. dluhopisů l vnitřní dluh l vnější dluh l Peněžní financování l půjčkou od centrální banky, půjčkou ze zahraničí l monetizace dluhu – tzn. transformace deficitu do přírůstku peněžní zásoby l Ze státních aktiv J Krytí deficitu l Krátkodobé řešení deficitu: l mimorozpočtovými nenávratnými zdroji l z rezerv l použitím návratných finančních prostředků l Dlouhodobé řešení deficitu: l ze státních finančních aktiv l zvýšením daní Zákon o SR na rok 2023 l Zákon o SR https://www.mfcr.cz/assets/cs/rozpoctova-politika/statni-rozpocet/legislativa-statniho-rozpoctu l Státní rozpočet v kostce https://www.mfcr.cz/assets/cs/rozpoctova-politika/statni-rozpocet/rozpocet-v-kostce l Všeobecná pokladní správa l příjmy a výdaje státního rozpočtu, které mají všeobecný charakter; součástí je i vládní rezerva, která slouží ke krytí nezbytných a nepředvídaných výdajů a vytváří se ve výši 0,3 % výdajů státního rozpočtu na příslušný rozpočtový rok. l platby státu na zdravotní pojištění za nevýdělečně činné skupiny obyvatelstva l odvody a příspěvky do rozpočtu Evropské unie l státní záruky l investiční pobídky l podpora exportu l státní podpora stavebního spoření l transfery mezinárodním organizacím a na zahraniční pomoc J Veřejný dluh l Veřejný dluh je souhrn závazků: l státu l jednotlivých článků územní samosprávy l veřejných fondů l veřejně právních institucí zřizovaných státem a územní samosprávou l veřejných podniků Veřejný dluh v ČR l V roce 1993 stát převzal dluh ve výši 164 mld. Kč, z toho: l Vnitřní státní dluh cca 92 mld. Kč (věřitelem se stala ČNB a obchodní banky) l Vnější dluh ve výši zhruba 72 mld. Kč. l 90. léta - nízký podíl tzv. sekuritizace dluhu (tzn. krytý státními cennými papíry). Dnes je plně sekuritizován vnitřní dluh. l Emitování střednědobých státních dluhopisů s dobou splatnosti 15, 10 a 11 let. l Většinu státních dluhopisů skupuje bankovní sektor a pojišťovací společnosti. l Podíl veřejného dluhu na HDP se v posledních letech výrazně zvyšuje, podle prognózy vývoje deficitu st. rozpočtu se tento veřejný dluh v nejbližších letech ještě zhorší. Úroky státního dluhu Důsledky veřejného dluhu l Rozpočtové l placení úroků z veřejného dluhu zatěžuje veřejné výdaje l vysoké úrokové náklady vedou v mnoha případech ke vzniku deficitu v dalším období l Redistribuční l u vnitřního dluhu je zpravidla nominální hodnota emitovaných státních cenných papírů na krytí dluhu příliš vysoká, nemohou ji nakupovat domácnosti. Prostřednictvím úroků z veřejného dluhu je přerozdělována část finančních prostředků z veřejných rozpočtů ve prospěch bohatých subjektů. l Fiskální l dochází k fiskální nerovnováze – zvyšováním podílu dluhu na HDP – zužuje se prostor pro působení stabilizační politiky l Změna struktury portfolia l z portfolia soukromého sektoru se vytlačují ostatní aktiva l Inflace l Přestoupení konvergenčního kritéria l podíl veřejného dluhu na HDP nižší než 60 %. Řešení dluhového problému l využít vlivu pozitivních exogenních faktorů l vyšší tempo eko. růstu než reálná úroková sazba z veřejného dluhu l inflace l zahraniční pomoci l využít vlivu aktivních vládních opatření l přebytek státního rozpočtu l mimořádné jednorázové paušální dávky z kapitálu k umoření dluhu l monetárním řešením l odmítnutí existujícího dluhu, případně úroku Řízení státního dluhu l https://www.mfcr.cz/cs/rozpoctova-politika/rizeni-statniho-dluhu/statistiky/struktura-a-vyvoj-statn iho-dluhu Státní dluhopisy dle typu instrumentu l https://www.mfcr.cz/cs/rozpoctova-politika/rizeni-statniho-dluhu/statistiky/podle-typu-instrumentu/ 2023 Státní dluhopisy dle typu držitele l https://www.mfcr.cz/cs/rozpoctova-politika/rizeni-statniho-dluhu/statistiky/podle-typu-drzitele/202 3 J Účinné řešení dluhového problému zamezují l nepopulárnost většiny opatření l omezený časový horizont vlády l politické tlaky Fiskální iluze obyvatelstva Veřejný dluh zemí EU v % HDP l https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sdg_17_40/default/table?lang=en Zákon o rozpočtové odpovědnosti l Pakt stability a růstu l https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/mezinarodni-vztahy/hospodarska-a-menova-politika-v-eu/-pakt-stability-a -rustu/ l Zákon o rozpočtové odpovědnosti + novely zákona přijaté v roce 2020 Kontrola nakládání s veřejnými financemi l Národní rozpočtová rada l https://unrr.cz l https://unrr.cz/zprava-nrr-o-plneni-pravidel-rozpoctove-odpovednosti-za-rok-2021-rozvolnena-fiskaln i-pravidla-predstavuji-pro-vyvoj-verejnych-financi-riziko-i-nadale/ l Nejvyšší kontrolní úřad l https://www.nku.cz l https://www.nku.cz/czcz/pro-media/tiskove-zpravy/hospodareni-cr-v-roce-2021:-rekordni-schodek-statn iho-rozpoctu--nejrychleji-se-zadluzujici-zeme-v-eu-a-ekonomicky-rust-jeden-z-nejnizsich-id12710/ J Koncepce reformy veřejných financí l Hlavní cíl: l snižovat podíl schodku veřejných rozpočtů na HDP při dosahování sociální soudržnosti a kvality veřejných služeb l snížení deficitu státního rozpočtu l Neexistuje definice konečného cíle. Dílčí cíle reformy veřejných financí l Reforma zdravotního a sociálního zabezpečení l Reforma veřejného sektoru l Snížení pracovníků ve veřejném sektoru l Reforma daní l Stabilizovat daňové kvóty, zjednodušit daně, zefektivnit opatření proti daňovým únikům l Místní poplatky (daně) – především rozšíření okruhu obecních daní, např. daň z reklamy, posílit pravomoce obcí u daně z nemovitostí Dosažení cílů l z 1/3 růstem rozpočtových příjmů l DPH, l spotřební daně, l pojistné l ze 2/3 poklesem rozpočtových výdajů l platy ve veřejném sektoru, l snížení nemocenských dávek, l výdajové škrty Současný stav l Pouze změny v právní úpravě, které neposkytují systémové řešení l Nedostatečné růstové impulsy l nedostatečná revize daní a daňových formulářů l Mandatorní výdaje – sporadické škrty l Přetrvává nárůst veřejného dluhu