10. Nástroje prosazování práva EU a sjednocování jeho výkladu
V této části kurzu se dozvíte:
- Jak probíhá řízení proti členskému státu,
který porušil povinnost stanovenou unijním právem.
- Co je to oficiální výstražný dopis, kdo jej komu zasílá, co takový dopis obsahuje a jaký je jeho účel.
- Co je to odůvodněné stanovisko, kdy a kým je vydáváno, co obsahuje a jaký účel plní.
- Které orgány jsou oprávněny provádět interpretaci norem práva EU a jakým zpsobem.
Doporučený studijní text:
Nastudujte si v učebnici Úvod do mezinárodního a evropského práva stranu 88 - 94.
Dále je doporučováno nastudovat si v učebnici Tomášek, M., Týč, V., Malenovský, J., Křepelka, F. a kol. Právo Evropské unie. 3. aktualizované vydání. Praha: Leges, 2021, s. 388 - 445.
Důležité pojmy:
Vynucování unijního práva
Řízení proti členskému státu,
který porušil povinnost stanovenou unijním právem
Řízení před
Komisí v rámci její kontrolní pravomoci
Tato
žaloba slouží také, v případě potřeby, k interpretaci ustanovení sporné
směrnice a tím i ke stanovení přesného obsahu porušené povinnosti.
Není
rozhodující, co je důvodem porušení práva. Neuznává se argument vyšší moci
(např. nefungování státní správy z důvodu stávky nebo nedostatku
kvalifikovaných zaměstnanců), ani argument, že jinému členskému státu podobné
porušení prošlo.
a)
stížnosti Komisi ze strany jednotlivců, které jsou hlavním zdrojem informací
(tento zdroj se označuje písmenem P),
b)
vlastní zdroje (označovány písmenem B), kam patří:
- sledování implementace směrnic na základě povinných notifikací členských států,
- sledování tisku publikovaného v členských státech,
- sledování národních soudních řízení a judikatury,
- vyhodnocování řízení o předběžných otázkách.
V rámci
zjišťování skutkového stavu odborné útvary Komise korespondují s orgány
členského státu za účelem vyjasnění problému. Tato fáze, která je neoficiální a
neveřejná, trvá zpravidla přibližně několik měsíců a jejím účelem je eliminovat
nejasnosti, což může vést ke konstatování, že k porušení práva nedošlo nebo že
náprava bude zcela jistě sjednána v dohledné době. Nejde zde ještě o správní
řízení ve vlastním slova smyslu, nýbrž o jeho přípravu. V případě zcela
zjevného a vážného porušení je však možno tuto předběžnou fázi vynechat.
- odůvodnění svého stanoviska, včetně popření, že právo je porušováno,
- pokus přesvědčit Komisi o oprávněnosti svého chování (např. odkazem na nutnost ochrany životního prostředí),
- sdělení, že náprava bude neprodleně sjednána (např. že návrh odpovídajícího zákona je již projednáván parlamentem),
- sdělení, že dělá vše proto, aby náprava byla sjednána co nejdříve.
Nespokojí-li
se Komise s připomínkami členského státu, vydává odůvodněné stanovisko. To
sice není rozhodnutím, ale plní stejnou funkci.
Podstatné
náležitosti odůvodněného stanoviska:
-
dostatečné odůvodnění, tj. skutkové a právní argumenty ukazující na porušení
práva,
-
uvedení opatření, která Komise považuje za nutné pro ukončení protiprávního
stavu,
- lhůta
pro sjednání nápravy (zpravidla 2 měsíce).
Odůvodněné
stanovisko není právně závazné. Jeho faktická závaznost je však nade vší
pochybnost, neboť při jeho nerespektování může následovat žaloba Komise k ESD.
b) Fáze soudního
řízení (před Soudním dvorem)
Tato
fáze nenastává, pokud se členský stát včas podrobí odůvodněnému stanovisku.
Žaloba podaná Komisí k SD by v takovém případě byla neodůvodněná.
c) Postih státu,
který nerespektuje rozhodnutí SD (čl. 260 SFEU)
- Komise
vyhodnotí chování příslušného státu. Dojde-li k závěru, že nepřijal opatření k
respektování rozsudku, vydá další odůvodněné stanovisko, v němž
uvede, v čem konkrétně se členský stát rozsudku nepodrobil (tj. co nadále
porušuje). Stanoví rovněž lhůtu ke sjednání nápravy.
-
Nerespektuje-li členský stát toto stanovisko, může Komise podat novou žalobu k SD, tentokrát s
návrhem pokuty.
- Pokud
SD uzná, že členský stát se nepodrobil jeho dřívějšímu rozsudku, může mu uložit pokutu, a to novým
rozsudkem.
-
jednorázová pokuta (paušální částka),
-
periodická pokuta (penále) ukládaná ve stanovených intervalech do doby, než se
stát rozsudku podrobí,
-
kombinace obou.
- C-70/06 - Portugalsko - penále 19.392/denně
- C-79/06 - Francie - penále 168.800/denně
- C-121/07 - Francie - paušál 10.000.000
- C-568/07 - Řecko - paušál 1.000.000
- C-109/08 - Řecko - paušál 3.000.000 + penále 31.536/denně
Částky jsou uvedeny
v EUR. Denní pokuta (penále) se vždy ukládá ode dne vydání rozsudku o pokutě,
nikoli od data prvního rozsudku, který nebyl respektován.
b)
paušální částka nebyla obsažena v návrhu Komise, a tedy rozsudek jde nad rámec
návrhu.
- Datem
rozhodným pro posouzení, zda porušení práva trvá, je uplynutí lhůty stanovené v druhém odůvodněném stanovisku Komise.
Navíc z rozhodnutí ESD ve věci Komise v. Itálie (C-119/04) vyplývá, že uložení
penále není odůvodněné, pokud k datu
posouzení skutkových okolností Soudním dvorem již porušení práva
nepřetrvává. Za stejných okolností ale může být uložena paušální pokuta se
sankční funkcí.
- Podle
SD je smyslem penále co nejrychleji přimět členský stát, aby s porušováním
práva přestal, zatímco paušální částka je vyjádřením důsledků - dopadů na
soukromé a veřejné zájmy a má rovněž zohlednit dlouhodobost porušení.
- Ani v
jednom případě nejde o paušalizovanou náhradu škody, ale o ekonomický nátlak na
členský stát, aby přestal porušovat právo, resp. o odstrašující účinek.
SD pochopitelně může také návrhu Komise nevyhovět a navrženou pokutu vůbec neuložit, jak se stalo v rozhodnutí C-119/04 Komise v. Itálie. Není ovšem pochyb o tom, že SD nemůže rozhodovat bez návrhu Komise, tj. nemůže uložit jakoukoli pokutu ex offo (tj. z vlastní iniciativy).
Doba mezi porušením práva a uložením
pokuty - důležitý časový faktor
2. Řízení proti jednotlivci,
který porušil povinnost stanovenou unijním právem
Jednotný právní režim v rámci EU
vyžaduje existenci jednotné právní úpravy. Má-li mít unifikace smysl, musí k ní
dojít nejen na úrovni legislativní, ale také úrovni aplikační (interpretační). Interpretace je prvním stádiem
aplikace práva. Smyslem interpretace právních je stanovení jejího skutečného obsahu.
Interpretace je tak zvláštní postup aplikujícího orgánu, jímž je před vlastní
aplikací specifikován vlastní obsah PN. Má-li být výklad v jednotlivých členských státech skutečně jednotný, musí být „nadstátní“, tj. „autonomní“ (členské státy mohou totiž přisuzovat
různým pojmům různý obsah). Proto může být prováděn pouze nadstátním orgánem SDEU.
Autonomní a dynamický výklad
Autonomní výklad – vyplývá z požadavku jednotné aplikace unijní práva a znamená samostatný výklad bez ohledu na význam obdobných vnitrostátních právních norem a pojmů. Tradičními výkladovými metodami jsou výklad jazykový, systematický, teleologický a historický výklad -> specifická povaha unijního práva má za následek, že soudy používají tyto metody s jinou intenzitou a kladou menší důraz na jazykový výklad
Dynamický výklad – umožňuje zjistit úmysl zákonodárce i v případě neurčitých právních norem nebo při rozdílech mezi jednotlivými jazykovými verzemi. Zejména je používán teleologický výklad – určení smyslu unijní normy s ohledem na její účel, významnou roli hraje argument effet utile – je třeba dát právním normám takový výklad, který zajistí co nejefektivnější dosažení cíle, který sledují.
Řízení o předběžné otázce
§V případě pochybností o výkladu nebo platnosti unijní právní normy má soud možnost (a někdy i povinnost) podat k SDEU předběžnou otázku podle čl. 267 SFEU. Existují dva základní druhy předběžných otázek, a to na výklad unijních právních norem a na jejich platnost. O předběžných otázkách rozhoduje v současné době pouze Soudní dvůr, přestože SFEU předpokládá, že o nich může rozhodovat i Tribunál
Řízení o předběžné otázce je součástí třífázového procesu aplikace unijního práva, v němž první a třetí fáze probíhají před vnitrostátním soudem, samotné řízení o předběžné otázce je druhou fází a probíhá před Soudním dvorem. V první fázi probíhá obvyklé řízení před vnitrostátním soudem, v jehož rámci dospěje soud k závěru, že projednávaná věc je v působnosti unijní právní normy a existuje nejistota ohledně jejího výkladu nebo platnosti -> soud řízení přeruší a předloží Soudní dvůr předběžnou otázku -> ve druhé fázi vydá Soudní dvůr rozhodnutí, v němž unijní právní normu vyloží nebo posoudí její platnost -> následuje třetí fáze, ve které vnitrostátní soud dokončí řízení ve věci samé a rozhodne na základě rozhodnutí Soudního dvora.
- Zajištění jednoty výkladu unijního práva na celém území EU při jeho aplikaci vnitrostátními soudy
- Nepřímá kontrola právních aktů unijních orgánů – přezkum legality unijních předpisů (v případě předběžné otázky na platnost)
- Ochrana subjektivních práv jednotlivců, která jim unijní právo poskytuje
- Jedná se o řízení mezi dvěma soudy, které má nespornou povahu a v němž mají účastníci vnitrostátního řízení druhotné postavení.
- Soudní dvůr není vázán zněním předběžné otázky, jeho přístup je pragmatický, veden snahou dát předkládajícímu soudu tzv. užitečnou odpověď (takovou, která mu umožní rozhodnout věc), otázku často zkoumá i z jiných hledisek.
- Role vnitrostátního soudu a Soudního dvora jsou rozděleny a jsou komplementární.
- Soudní dvůr unijní právo vykládá, aniž by ho aplikoval na konkrétní příklad, tato aplikace přísluší vnitrostátnímu soudu. Stejně tak Soudní dvůr posuzuje platnost unijních právních norem, aniž by vyvozoval důsledky z případné neplatnosti pro konkrétní případ, to přísluší vnitrostátnímu soudu.
- V praxi se však rozdělení rolí částečně stírá, výklad SD je ve skutečnosti abstraktněkonkrétní – nerozhoduje o významu unijní normy izolovaně a zcela abstraktně, vždy s ohledem na konkrétní skutkový stav a použitelné vnitrostátní právní předpisy -> k určité aplikace na konkrétní případ tak dochází.
- Soudní dvůr nemá pravomoc v řízení o předběžné otázce rozhodnout, že je určitý vnitrostátní právní předpis neslučitelný s unijním právem – může však omezit volnou úvahu vnitrostátního soudu tím, že přeformuluje předběžnou otázku, aby výsledné rozhodnutí nedávalo vnitrostátnímu soudu příliš prostoru.
- Průběh řízení o předběžné otázce je ovlivněn procesními předpisy předkládajícího soudu – týká se jazykového režimu, zastoupení v řízení a nákladů řízení.
1) První fáze: předložení předběžné otázky
Předběžnou otázku je oprávněn předložit každý soud členského státu, projednává-li věc, která má být ukončena rozhodnutím, jež má povahu soudního rozhodnutí. Tento orgán musí splňovat 3 podmínky
- musí být soudem ve smyslu čl. 267 SFEU – zejména všechny soudy, které tvoří součást řádné soudní soustavy čl. státu, výjimečně také orgán, který stojí mimo tuto soudní soustavu, pokud má srovnatelnou povahu s běžnými soudy (zákonný základ, stálost, závaznost jurisdikce, rozhodování ve sporném řízení, používání právních předpisů a nezávislost) -> rozhodčí soudy tak nejsou považovány za soudy ve smyslu čl. 267 SFEU, jelikož jejich pravomoc je založena na smluvním, nikoli zákonném základě.
- musí být navíc soudem členského státu – to vylučuje jak soudy ze států mimo EU, tak i soudy mezinárodních organizací (např. ESLP), může jím však být soud společný několika čl. státům (jako např. Soudní dvůr v Beneluxu)
- Na Soudní dvůr se může obrátit jen tehdy, pokud projednává věc, která má být ukončena rozhodnutím s povahou soudního rozhodnutí.
§Avšak ani soud, jehož rozhodnutí nelze napadnou opravnými
prostředky, nemá povinnost předložit předběžnou otázku, pokud dojde k závěru,
že:
- otázka, která vyvstala, není relevantní
- dotčené ustanovení unijního práva již bylo předmětem výkladu Soudního dvora a odpověď na předběžnou otázku lze proto jasně vyvodit z judikatury, přičemž není podstatné, v jakém řízení byla tato judikatura vydána (tzv. acte éclairé)
- je použití unijního práva tak zřejmé, že neponechává prostor pro žádnou rozumnou pochybnost o způsobu vyřešení položené otázky (tzv. acte clair, CILFIT)
Povinnost předložit předběžnou otázku mají soudy také v otázce platnosti unijních předpisů – nemohou sami rozhodnout, že je určitý unijní právní akt neplatný, tuto pravomoc má výlučně Soudní dvůr (výjimkou je situace, kdy Soudní dvůr prohlásil unijní akt za neplatný v některém svém dřívějším rozhodnutí). Plnění povinnosti předložit předběžnou otázku je v některých členských státech zajištěno vnitrostátními ústavními soudy, které ruší rozhodnutí soudů, jež nepodaly předběžnou otázku v rozporu s unijním právem, protože toto jednání kvalifikují jako zásah do ústavně zaručených práv (např. ČR)
Předmět předběžné otázky - výklad jakékoli unijní právní normy, ledaže tato norma spadá do oblasti, v níž je pravomoc Soudního dvora vyloučena.
Nezbytnost předběžné otázky - vnitrostátní soud může předložit předběžnou otázku pouze v případě, že je odpověď SD nezbytná k vyřešení projednávané věci
Účastníci řízení nemají právní nárok na to, aby rozhodující soud předběžnou otázku předložil, stejně tak může soud předložit předběžnou otázku i proti vůli účastníků řízení
2) Druhá fáze: řízení před Soudním dvorem
Po doručení žádosti Soudní dvůr nejprve zkoumá, zda má pravomoc o žádosti rozhodnout a zda jsou položené otázky přípustné -> pokud dospěje k závěru, že nemá pravomoc rozhodnout, přijme usnesení, kterým žádost odmítne. V případě, že se otázky týkají výkladu nebo platnosti unijního práva, vztahuje se na ně tzv. domněnka relevance, a Soudní dvůr je v zásadě povinen rozhodnout, výjimky:
- Žádaný výklad nemá žádný vztah k realitě nebo předmětu sporu v původním řízení
- Problém je hypotetický
- Soudní dvůr nedisponuje skutkovými nebo právními poznatky nezbytnými pro užitečnou odpověď na otázky, které jsou mu položeny
Řízení je zahájeno doručením žádosti a rozhodnutí je nejprve
přeloženo do všech úředních jazyků EU, následně je oznámeno účastníkům řízení
před vnitrostátním soudem, všem čl. státům, Komisi a unijnímu orgánu, který
předmětný unijní akt vydal -> tyto subjekty mají právo předložit písemné
vyjádření -> následně se může konat jednání -> cca 2 měsíce po konání
jednání předloží generální advokát své stanovisko a začíná porada, na které se
soudci shodnou na znění rozhodnutí
Rozhodnutí Soudního dvora: Ve věci samé rozhoduje zpravidla rozsudkem, jehož znění je závazné pouze v jednacím jazyce. V některých případech může rozhodnout meritorním usnesením s odůvodněním – v případech, kdy předběžná otázka nebyla nutná, a kdy ani soudy, jejichž rozhodnutí nelze napadnout opravnými prostředky, nemají povinnost se obrátit na Soudní dvůr (viz výše). Rozhodnutí je závazné pro všechny vnitrostátní soudy.
3) Třetí fáze: Aplikace rozhodnutí Soudního dvora
Po doručení rozhodnutí Soudního dvora pokračuje předkládající soud
v řízení, které přerušil -> řízení dokončí, rozhodne ve věci samé na
základě rozhodnutí Soudního dvora.
Zvláštní druhy řízení o předběžné otázce
Běžné řízení o PO trvá v průměru 16 měsíců, a přestože není tato doba neúměrná, existují vnitrostátní řízení, ve kterých je třeba vydat rozhodnutí v mnohem kratší době. Aby mohl vnitrostátní soud i v takovém řízení podat předběžnou otázku, byla vytvořena 2 řízení, která umožňují SD odpovědět na předběžnou otázku v řádu několika týdnů, maximálně měsíců, a to naléhavé řízení (trvá zpravidla 2-3 měsíce) a zrychlené řízení (4-6 měsíců).
Zopakujte si:
-
Jak probíhá řízení proti členskému státu,
který porušil povinnost stanovenou unijním právem?
- Co je to oficiální výstražný dopis, kdo jej komu zasílá, co obsahuje a jaký je jeho účel?
- Co je to odůvodněné stanovisko, kdy a kým je vydáváno, co obsahuje a jaký účel plní?
- Jakým způsobem je zajišťován jednotný výklad norem unijního práva?
- Popište průběh řízení o předběžné otázce.