Informační společnost a právo

Práva a povinnosti z online zábavy - František Kasl

Online zábava se stává stále dominantnější formou trávení volného času a zejména i velmi ekonomicky relevantní.

Základní okruh otázek, kterým se budeme věnovat je:

  • jak jsou chráněny počítačové hry právem, včetně problematiky možnosti nakládání s nimi (přeprodej hráčských účtů)
  • prvky hazardu v počítačových hrách - problematika lootboxů
  • základní právní otázky řešené v souvislosti s e-sportem
Výukové cíle

Po absolvování tohoto semináře by měli studenti umět:

  • vysvětlit systém ochrany počítačových her a chápat základní principy jejich distribuce (včetně problematiky tzv. "hráčských účtů"
  • charakterizovat základní právní problémy vyplývající z hazardních prvků ve videohrách
  • pochopit základní otázky řešené v e-sportu

Postup výuky

V rámci výuky budeme diskutovat tři níže uvedené příklady/otázky. Prosím projděte si je, nastudujte si příslušné zdroje a zkuste se zamyslet, jakým způsobem byste odpověděli.


Prezentace


Téma č. 1 - ochrana počítačových her a související otázky
Zadání příkladu č. 1
  • Zamyslete se, jaké prvky a jakými právy duševního vlastnictví (diskutovanými v hodině "Ochrana kreativity a inovativnosti") v počítačových hrách byste chránily?
  • Lze převádět hráčské účty (např. na platformách Battle.net a Steam?)
Povinné zdroje

Rozsudek SDEU ze dne 23. 1. 2014 ve věci C‑355/12, Nintendo a další - zejména bod 23.

Seznamte se prosím s podmínkami užívání služeb Steam (bod 1.C) a Battle.net (bod 2).

Doporučené zdroje

K ochraně videoher

Téma ochrany videoher přibližuje seriál popularizačních článků z klávesnice Matyáše Taubera na serveru epravo.cz:

V angličtině pak lze doporučit:

Zajímavá je i webová stránka WIPO (Světové organizace duševního vlastnictví) s odkazy na další zdroje: https://www.wipo.int/copyright/en/activities/video_games.html

K "přeprodávání" účtů

Pozadí případu UFC-Que Choisi v Valve popisuje:

Téma č. 2 - Monetizace her a prvky hazardu v nich

Zadání příkladu č. 2

Lze loot boxy ve videohrách považovat za hazardní hry?

Povinné zdroje

Nahlédněte prosím do článku Marka Brady o loot boxech:

Doporučené zdroje:
RICHTER, Štěpán, 2019. Právní problematika lootboxů. Revue pro právo a technologie [online]. 10(19), 69–85. ISSN 1805-2797. Dostupné z: doi:10.5817/RPT2019-1-3

Téma č. 3 - E-sport

Zadání příkladu č. 3

Váš známý má podepsat profesionální "kontrakt" s e-sport teamem. Co by tento měl obsahovat? Zamyslete se nad tím, jaké právní otázky musí řešit manažer e-sport teamu.

Povinné zdroje

Příručka AK Mavericks shrnující základní okruhy otázek: https://www.mavericks.legal/pdf/MVRS_esport.pdf