5) Jak a kdy chodit do práce? [dr. Smejkal]
1. Cíl lekce
Cílem lekce je studujícím přiblížit
problematiku pracovní doby, dob odpočinku a pracovních podmínek. Po absolvování
lekce budou studující (mimo jiné) vědět, kdy musejí chodit zaměstnanci do
práce, kdy mohou odpočívat, jaká jsou pravidla pro čerpání dovolené či jaké
faktory mohou ovlivnit jejich pracovní podmínky.
2. Bližší představení tématu
V této přednášce se studující
dozví, jaká je v České republice stanovená týdenní pracovní doba, kdy se
uplatní a v jakých případech a za jakých podmínek může být kratší a kdy je
možno si v rámci pracovněprávního vztahu odpočinout, a to jak v rámci
jedné směny, tak i každý den a každý týden. Rovněž budou studující seznámeni
s podmínkami, za jakých zaměstnavatel může zaměstnanci nařídit práci
přesčas a za jakých podmínek se na ní mohou domluvit. Bude vysvětlen pojem
dovolené, podmínky vzniku práva na dovolenou a princip čerpání dovolené.
Studující se rovněž dozví např. i to, zda si zaměstnance může „vzít dovolenou“.
Bude vysvětleno, zda je možno převést dovolenou do příštího roku či zda je
v souladu s právní úpravou možné nevyčerpanou dovolenou zaměstnanci
proplatit. Téma v sobě zahrnuje rovněž vyložení pojmu pracovní podmínky a
specifikaci toho, co vše je možné pod tento pojem zahrnout.
3. Literatura ke studiu před přednáškou
4. Podnět k zamyšlení před přednáškou
1) Může si
zaměstnanec po příchodu na pracoviště přečíst noviny a nasnídat se?
2) Může si
zaměstnanec „vzít dovolenou“?
5. Přednáška a přednášející
Přednášející: dr. Smejkal
Prezentace:
6. Procvičení tématu
Po absolvování přednášky a přečtení literatury by studující měl být připraven odpovědět na následující otázky. Odpovědi na otázky si lze doplnit k poznámkám z přednášky.
1) Co musí
zaměstnanec dělat v pracovní době?
2) Může si
zaměstnanec obědovou přestávku vyčerpat už ráno a radši si chvíli přispat?
3) Musí
zaměstnanec odpovídat na e-maily mimo pracovní dobu?
4) Může si
zaměstnanec „vzít dovolenou“?
5) Může si
zaměstnanec „nechat proplatit“ dovolenou?