Práce, právo a moderní společnost

5) Jak a kdy chodit do práce? [dr. Smejkal]

1. Cíl lekce

Cílem lekce je studujícím přiblížit problematiku pracovní doby, dob odpočinku a pracovních podmínek. Po absolvování lekce budou studující (mimo jiné) vědět, kdy musejí chodit zaměstnanci do práce, kdy mohou odpočívat, jaká jsou pravidla pro čerpání dovolené či jaké faktory mohou ovlivnit jejich pracovní podmínky.

2. Bližší představení tématu

V této přednášce se studující dozví, jaká je v České republice stanovená týdenní pracovní doba, kdy se uplatní a v jakých případech a za jakých podmínek může být kratší a kdy je možno si v rámci pracovněprávního vztahu odpočinout, a to jak v rámci jedné směny, tak i každý den a každý týden. Rovněž budou studující seznámeni s podmínkami, za jakých zaměstnavatel může zaměstnanci nařídit práci přesčas a za jakých podmínek se na ní mohou domluvit. Bude vysvětlen pojem dovolené, podmínky vzniku práva na dovolenou a princip čerpání dovolené. Studující se rovněž dozví např. i to, zda si zaměstnance může „vzít dovolenou“. Bude vysvětleno, zda je možno převést dovolenou do příštího roku či zda je v souladu s právní úpravou možné nevyčerpanou dovolenou zaměstnanci proplatit. Téma v sobě zahrnuje rovněž vyložení pojmu pracovní podmínky a specifikaci toho, co vše je možné pod tento pojem zahrnout.

3. Literatura ke studiu před přednáškou

Rozsudek Nejvyššího soudu k tématu lekce
ze dne 7. 8. 2018, sp. zn. 21 Cdo 3004 2017.

4. Podnět k zamyšlení před přednáškou

1) Může si zaměstnanec po příchodu na pracoviště přečíst noviny a nasnídat se?
2) Může si zaměstnanec „vzít dovolenou“?

5. Přednáška a přednášející

Přednášející: dr. Smejkal

Prezentace

Jak a kdy chodit do práce?
PDF ke stažení

6. Procvičení tématu

Po absolvování přednášky a přečtení literatury by studující měl být připraven odpovědět na následující otázky. Odpovědi na otázky si lze doplnit k poznámkám z přednášky.

1) Co musí zaměstnanec dělat v pracovní době?
2) Může si zaměstnanec obědovou přestávku vyčerpat už ráno a radši si chvíli přispat?
3) Musí zaměstnanec odpovídat na e-maily mimo pracovní dobu?
4) Může si zaměstnanec „vzít dovolenou“?
5) Může si zaměstnanec „nechat proplatit“ dovolenou?