LLM: Právní propedeutika II. – veřejné právo SPRÁVNÍ PRÁVO PrF MU © petr průcha, září 2022 Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice Osnova výuky n n ·předmět správního práva, metody a formy regulace ·právní řád a veřejná správa ·zásady dobré správy ·právní záruky ve veřejné správě, kontrola veřejné správy ·správní soudnictví n I. PŘEDMĚT SPRÁVNÍHO PRÁVA, METODY A FORMY REGULACE JÍM POUŽÍVANÉ n nsprávní právo - právním řádem výkonné moci n ve sféře veřejné správy, je právem „veřejným“ n npředmětem správního práva jsou pravidla činnosti a úprava organizace veřejné správy n nmetodou právní regulace ve správním právu je tzv. administrativně právní metoda regulace (podstata této metody spočívá v nerovnosti postavení subjektů regulovaných správně-právních vztahů) n n n Právní formy činnosti (realizace) veřejné správy - jednostranné (subordinační), - vícestranné (koordinační i subordinační) n n normativní správní akty n individuální správní akty n správní akty smíšené povahy n veřejnoprávní smlouvy (dohody správně právního charakteru) n evidenční a registrační úkony n faktické úkony s přímými právními důsledky n 4 II. PRÁVNÍ ŘÁD A VEŘEJNÁ SPRÁVA n n Prameny správního práva n nÚstava, Listina, ústavní zákony n nzákony, n nnařízení vlády, n nvyhlášky ministerstev a dalších ústředních orgánů státní správy, n nobecně závazné právní předpisy obcí a krajů (obecně závazné vyhlášky a nařízení) n n------ nprameny Evropského správního práva (nařízení, směrnice, doporučení, aj.) Správní řád – základní kodex činnosti veřejné správy n nrozsah působnosti správního řádu nzásady činnosti správních orgánů núprava obecných institutů správního řízení núprava zvláštních institutů správního řízení núprava tzv. vyjádření, osvědčení a sdělení núprava veřejnoprávních smluv núprava opatření obecné povahy Veřejná správa n n Veřejná správa je součástí systému veřejné moci nčlení se na státní správu a samosprávu n n npojem a charakteristické rysy státní správy npojem a charakteristické rysy samosprávy nvztah státní správy a samosprávy n . n n Veřejná správa jako „činnost“ je činností výkonnou, podzákonnou a nařizovací n n Veřejná správa jako „organizace“ je představována n orgány státní správy n orgány samosprávy n ostatními vykonavateli veřejné správy Struktura organizace veřejné správy . n n Ústřední orgány státní správy n n Územně dekoncentrované (specializované) orgány n státní správy n n Organizace územní veřejné správy s všeobecnou n působností n n Orgány (subjekty) profesní a zájmové samosprávy Ministerstva - ústřední orgány státní správy, resp. ústřední správní úřady, v jejichž čele stojí člen vlády (v pořadí dle zákona č. 2/1969 Sb.) n nMinisterstvo financí, nMinisterstvo zahraničních věcí, nMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy, nMinisterstvo kultury, nMinisterstvo práce a sociálních věcí, nMinisterstvo zdravotnictví, nMinisterstvo spravedlnosti, nMinisterstvo vnitra, nMinisterstvo průmyslu a obchodu, nMinisterstvo pro místní rozvoj, nMinisterstvo zemědělství, nMinisterstvo obrany, nMinisterstvo dopravy, nMinisterstvo životního prostředí . n nVyšší územní samosprávné celky – kraje n (ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků) n n nHlavní město Praha nStředočeský kraj nJihočeský kraj nPlzeňský kraj nKarlovarský kraj nÚstecký kraj nLiberecký kraj nKrálovéhradecký kraj nPardubický kraj nKraj Vysočina nJihomoravský kraj nOlomoucký kraj nMoravskoslezský kraj nZlínský kraj Organizace obcí nkategorizace obcí nobce (běžné) (6 258) nobce s pověřeným obecním úřadem (388) nobce s rozšířenou působností (205) n nměstysy, města (230/608) nstatutární města (26) nhlavní město Praha n npozn. : na úroveň obcí navazuje úroveň okresů (bez organizace všeobecné územní veřejné správy) a dále úroveň krajů, dotvářející „územní samosprávu“ n n III. ZÁSADY DOBRÉ SPRÁVY n n Zásady dobré správy n nvýrazem n n podstaty veřejné správy a n n poslání veřejné správy ZÁSADY, resp. PRINCIPY, (činnosti) DOBRÉ SPRÁVY (obecně dovozované teorií) n nEtické chování úředníků nRovné zacházení s adresáty působení nSoučinnost s adresáty působení nInformační otevřenost vůči adresátům působení nPřiměřenost prostředků ke sledovanému účelu nPředvídatelnost výsledků nOdpovědnost úředníků dle Veřejného ochránce práv n nV našich podmínkách se nejuceleněji o vymezení souhrnu těchto principů pokusil v r. 2006 Veřejný ochránce práv, jemuž zákon ukládá „působit k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí uvedených, pokud je v rozporu s právem, neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy, jakož i před jejich nečinností, a tím přispívá k ochraně základních práv a svobod“. Jmenovitě za tyto principy přitom označil : n ndodržování právního řádu, nnestrannost, nvčasnost, npředvídatelnost, npřesvědčivost, npřiměřenost, nsoučinnost, nodpovědnost, notevřenost a nvstřícnost. n . nV r. 2007 bylo přijato Doporučení Rec(2007)7 Výboru ministrů Rady Evropy o dobré veřejné správě, které definovalo celkem osm zásad dobré správy, a to : n nzákonnost, nrovnoprávnost, nnestrannost, nproporcionalitu, nprávní jistotu, nčasovou přiměřenost, nparticipaci, núctu k soukromí a ntransparentnost n IV. PRÁVNÍ ZÁRUKY VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ, KONTROLA n nPoslání záruk zákonnosti ve veřejné správě n nČlenění a druhy záruk zákonnosti ve veřejné správě n n- Kontrola veřejné správy n - soudní kontrola n - Veřejný ochránce práv n - Právo na informace ve veřejné správě n n - Odpovědnost n Kontrola veřejné správy, podstata a systém n n n Poslání a funkce kontroly veřejné správy n n n Členění a druhy kontroly veřejné správy n n - Správní kontrola (vykonávaná správními orgány n z moci úřední, na základě podání občanů, ve spojení s právem na informace) n n - Vnější kontrola (vykonávaná zákonodárnými orgány, soudní kontrola, Nejvyšším kontrolním úřadem, ve spojení s institutem Veřejného ochránce práv) n n Soudní kontrola n n Funkce soudní kontroly veřejné správy n n Systém soudní kontroly veřejné správy, právní úprava nsprávní soudnictví (zákon č. 150/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů), n nobecné soudnictví (zákon č . 99/1963 Sb., ve znění pozdějších předpisů), n nústavní soudnictví (zákon č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Veřejný ochránce práv n nVyřizování podnětů n n - na základě podnětu fyzické nebo právnické osoby (dále jen "podnět") jemu adresovaného, n - na základě podnětu adresovaného poslanci nebo senátorovi, který jej ochránci postoupil, n - na základě podnětu adresovaného některé z komor Parlamentu, která jej ochránci postoupila, anebo n - z vlastní iniciativy. V. SPRÁVNÍ SOUDNICTVÍ n nKoncepční pojetí správního soudnictví n n n - základem tzv. smíšený model, NSS a specializované senáty krajských soudů, se svébytnou procedurální úpravou n n - uzákoněno pod vlivem nálezu ÚS č. 276/2001 Sb. n n - cílem dosáhnout slučitelnosti s požadavky zejm. čl. 6 Evropské úmluvy (tzv. plná jurisdikce) n n n n Organizace soudů ve správním soudnictví (v užším slova smyslu) n n n postavení a poslání n n krajských soudů n n Nejvyššího správního soudu n n Zaměření kontroly v rozhodování před správními soudy nSoudy ve správním soudnictví rozhodují o : n n - žalobách proti rozhodnutím správního orgánu, n - ochraně proti nečinnosti správního orgánu, n - ochraně před nezákonným zásahem správního orgánu, n - kompetenčních žalobách, n n Žalobce lze uspokojit po podání žaloby n nVe správním soudnictví dále soudy rozhodují : n - ve věcech volebních a ve věcech místního a krajského referenda, n - ve věcech politických stran a politických hnutí, n - o zrušení opatření obecné povahy nebo jeho částí pro rozpor se zákonem (žalobce lze uspokojit po podání návrhu) n - o zrušení služebního předpisu n nZvláštním případem rozhodování je rozhodování v kárných věcech. n nS výjimkou řízení o kasačních stížnostech není povinné zastoupení advokátem . nStudijní materiály n n nučební text n nPrůcha, P.: Základy správního práva. 2. vyd. Brno, 254 s., Edice učebnic Právnické fakulty MU Brno, 2018 n SHRNUTÍ, ZÁVĚR