Ústavní právo II - semináře ZV a LV
Seminář č. 3: Listina základních práv a svobod
Na konci tematického bloku budete vědět...
- co je obsahem Listiny základních práv a svobod
- jaké další prameny lidských práv jsou relevantní na území ČR a proč
- co je obsahem jednotlivých práv a z jakých důvodů mohou být práva omezována
- proč lidská práva dělíme do generací a čím se tyto od sebe odlišují
- jaký je rozdíl mezi testem proporcionality a testem racionality
Materiály k nastudování
Právní předpisy:
- povinně: přečtěte si celou Listinu základních práv a svobod (č. 2/1993 Sb., je součástí ÚZ)
- dobrovolně: přečtěte si celou Evropskou úmluvu o ochraně základních práv a svobod
- dobrovolně: přečtěte si celou Listinu základních práv Evropské unie
- pro nadšence: nakoukněte rovněž do MPOPP a MPHSKP
Literatura (tato kapitola je klíčová):
- WINTR, J. Principy českého ústavního práva. 5. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2020, str. 146-209
Judikatura:
- nález sp. zn. Pl. ÚS 31/13 (sleva na dani pro pracující důchodce)
- nález sp. zn. II. ÚS 807/19 (zabrání věci poškozenému)
Další literatura (dobrovolně):
- BOBEK, M. Postavení Úmluvy v právním řádu České republiky, str. 147-152
Otázky k zamyšlení (po přečtení Wintra):
- Co znamená, že jsou lidská práva nezadatelná, nezcizitelná, nezrušitelná a nepromlčitelná?
- Čím se od sebe odlišují práva první, druhé a třetí generace?
- Někdy se mluví o právech čtvrté generace: jaká práva do ni patří?
- Co znamená, že liberální princip převažuje nad principem demokracie?
- Patří celá Listina do materiálního jádra chráněného čl. 9 odst. 2 Ústavy?
- Co znamená, že lidská práva prozařují do celého právního řádu?
- Z jakých důvodů mohou být lidská práva omezena?
- Jaký je rozdíl mezi testem proporcionality a testem racionality?
- Jaký je rozdíl mezi pozitivními a negativními závazky států?
- Jaké jsou tři typy pozitivních závazků?
- Jak se liší vertikální a horizontální účinek lidských práv?
- Jaké další prameny lidských práv jsou relevantní na území ČR? Proč?
- Co je to "Superlistina"?
Písemný úkol
Otázka: Má nenarozené dítě právo na život ve smyslu čl. 6 Listiny základních práv a svobod?
Rozsah cca. 1 strana.
Odevzdávejte do stejné odevzdávárny jako předchozí úkol, a to vždy do půlnoci dva dny před seminářem (tj. pondělní semináře do sobotní půlnoci, středeční semináře do pondělní půlnoci):