Adobe Systems Úschova, Péče o Zdraví, Zájezd 1 Úschova, Péče o zdraví, Zájezd JUDr. Lukáš Hadamčík, Ph.D. Adobe Systems Úschova 2 Úschova Adobe Systems Úschova 3 Podstata úschovy • Schovatel x Uschovatel • Povinnost schovatele převzít věc a opatrovat ji pro uschovatele. • Konsenzuální kontrakt. • Může být úplatná i bezúplatná (§ 2406 odst. 2). • Předmětem může být i nemovitá věc i věc nehmotná. • Nepravidelná úschova – předmětem je zastupitelná věc. • Úprava se přiměřeně použije i při opatrování věci pro jiného v souvislosti s jiným závazkem (§ 2408). Adobe Systems Úschova 4 Povinnosti schovatele • Povinnost převzít věc. • Povinnost opatrovat věc jak bylo ujednáno, jinak tak pečlivě, jak to odpovídá povaze věci a možnostem schovatele, aby na věci nevznikla škoda. • Povinnost vrátit věc uschovateli při skončení úschovy, nebo i před uplynutím ujednané doby, požádá-li o to uschovatel. • V případě úschovy na dobu neurčitou může věc rovněž schovatel kdykoli vrátit. • Schovatel nemá právo věc užívat. Adobe Systems Úschova 5 Povinnosti uschovatele • Povinnost uhradit schovateli nezbytné náklady. • Jiné náklady dle úpravy nepřikázaného jednatelství. • Povinnost uhradit úplatu, bylo-li tak ujednáno, nebo plyne-li to ze zvyklostí, z předchozího styku stran nebo z předmětu činnosti schovatele. • Limitováno tříměsíční promlčecí lhůtou § 2407 Adobe Systems Úschova 6 Zpřísněná odpovědnost za škodu • § 2405 • Užije-li schovatel převzatou věc pro sebe, umožní-li jinému užití věci nebo dá-li ji do úschovy jinému bez svolení uschovatele nebo bez nezbytné potřeby, nahradí uschovateli veškerou škodu, a to i nahodilou. To neplatí, prokáže-li schovatel, že by škoda postihla věc i jinak. • Ale pozor na nesystémový § 2944 • Každý, kdo od jiného převzal věc, která má být předmětem jeho závazku, nahradí její poškození, ztrátu nebo zničení, neprokáže-li, že by ke škodě došlo i jinak. • Limitováno tříměsíční promlčecí lhůtou § 2407 • 25 Cdo 3497/2021 - Proto odvolací soud správně žalobce a) v daném smluvním vztahu pokládal za spotřebitele ve smyslu § 419 o. z., k ujednání omezujícímu jeho právo na náhradu újmy nepřihlížel (§ 1812 odst. 2 o. z.) a povinnost žalovaného k náhradě škody způsobené zraněním a následným úhynem koně posoudil podle § 2944 o. z., podle něhož každý, kdo od jiného převzal věc, která má být předmětem jeho závazku, nahradí její poškození, ztrátu nebo zničení, a to bez ohledu na to, zda žalovaný porušil svou povinnost či nikoli. Žalovaný totiž ani netvrdil (a tedy ani neprokázal), že by ke škodě došlo i jinak. Námitky dovolatele proti závěru odvolacího soudu, že žalovaný při péči o koně porušil svou povinnost, jsou tudíž bez významu. Adobe Systems Úschova 7 Některé zvláštní případy úschovy • Úschova cenného papíru § 2409 a násl. • Advokátní úschova § 56 a § 56a zákona o advokacii. • Notářská úschova § 81 - § 89b notářského řádu. • Soudní úschova § 289 - § 302 zřs. Adobe Systems Péče o zdraví 8 Péče o zdraví Adobe Systems Péče o zdraví 9 Základní východiska • Po přijetí OZ1964 a zákona o péči o zdraví lidu byl vztah lékaře a pacienta považován za vztah administrativněsprávní. • Aktuální úprava inspirována nizozemskou právní úpravou. • Význam právní úpravy tak spočívá v tom, že odstraňuje pochybnost v tom, že vztah lékaře a pacienta je vztahem soukromoprávním, a to smluvním (význam z hlediska odpovědnosti za škodu). • Podstatná část úpravy v o. z. je však v případě poskytování zdravotních služeb ve zdravotnických zařízeních vyloučena existencí zvláštní úpravy – zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách ve znění pozdějších předpisů (případně další předpisy – zákon o specifických zdravotních službách). • Úprava se však vztahuje na jakékoliv léčebné výkony (např. léčitelé, maséři, atd.). Adobe Systems Péče o zdraví 10 Podstata péče o zdraví • Poskytovatel x příkazce x ošetřovaný • Povinnost poskytovatele za řádné poskytnutí služby (odbornost výkonu), nikoliv však za dosažení výsledku. • Poskytovatel postupuje podle smlouvy s péčí řádného odborníka, a to i s pravidly svého oboru (§ 2643). • Poskytovatel odpovídá za to, že splní své povinnosti s péčí řádného odborníka; k ujednáním, která to vylučují nebo omezují, se nepřihlíží (§ 2645). Adobe Systems Péče o zdraví 11 Postup lege artis • Postup, který respektuje pravidla vědy v daném oboru, vychází z uznávaných odborných postupů a současně respektuje individualitu ošetřovaného, konkrétní podmínky a objektivní možnosti. • Pravidla oboru • požadavek současnosti užívaných poznatků • uznání těchto poznatků odbornou veřejností. • Nutno hodnotit ex ante – na základě informací, které měl poskytovatel v době rozhodování k dispozici. Adobe Systems Zájezd 12 Zájezd Adobe Systems Zájezd 13 Prameny • směrnice 90/314/EHS • výše uvedená směrnice nahrazena směrnicí (EU) 2015/2302 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách • zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu („CestRuch“) • § 2521 a § 2549 o. z. Adobe Systems Zájezd 14 Na co se úprava nevztahuje § 1 odst. 2 CestRuch • Na „zájezdy“ nebo „spojené cestovní služby“: • a) na dobu kratší než 24 hodin, jestliže nezahrnují nocleh, • b) jejichž nabízení, prodej nebo zprostředkování není činností vykonávanou podnikatelským způsobem (Ale pozor na § 2523 odst. 2 o. z.), • c) zakoupené osobou na základě rámcové smlouvy o pořádání pracovních cest souvisejících s její obchodní činností, podnikáním nebo povoláním. • Vyjádřeno též v § 2548 o. z. • Adobe Systems Zájezd 15 Služby cestovního ruchu • Pro vymezení zájezdu o. z. v § 2521 odst. 2 odkazuje na CestRuch (§1a) • Službou cestovního ruchu je: • a) doprava zákazníka, • b) ubytování, které není součástí dopravy a není určeno k účelům bydlení, • c) nájem automobilu, motocyklu nebo jiného motorového vozidla, nebo • d) jiná služba z oblasti cestovního ruchu, která není ze své podstaty součástí některé ze služeb cestovního ruchu uvedených v písmenu a), b) nebo c), zejména prodej vstupenek na kulturní nebo sportovní události, pořádání výletů, prohlídek s průvodcem, prodej skipasů nebo nájem sportovního vybavení. Adobe Systems Zájezd 16 Zájezd • Zájezdem je soubor alespoň dvou různých typů služeb cestovního ruchu podle § 1a pro účely téže cesty nebo pobytu, pokud • a) soubor těchto služeb je nabízen jediným podnikatelem, případně je sestaven na žádost nebo podle výběru zákazníka ještě před uzavřením jediné smlouvy o zájezdu, nebo • b) bez ohledu na to, zda jsou uzavřeny samostatné smlouvy s jednotlivými poskytovateli služeb cestovního ruchu, jsou tyto služby cestovního ruchu • 1. zakoupeny na jediném prodejním místě a zákazníkem vybrány před tím, než se zavázal k úhradě jejich ceny, • 2. nabízeny, prodávány nebo účtovány za celkovou cenu, • 3. inzerovány nebo prodávány s označením "zájezd" nebo s podobným označením, • 4. sestaveny po uzavření smlouvy, která opravňuje zákazníka k výběru z různých typů služeb cestovního ruchu, nebo • 5. zakoupeny od jednotlivých poskytovatelů služeb cestovního ruchu prostřednictvím online rezervačního systému, při kterém podnikatel, s nímž je uzavřena první smlouva, předá jméno, platební údaje a elektronickou adresu svého zákazníka dalšímu podnikateli a s tímto podnikatelem je uzavřena smlouva o další službě cestovního ruchu do 24 hodin po potvrzení rezervace první služby cestovního ruchu. Adobe Systems Zájezd 17 Co není zájezd • Zájezdem není soubor jednoho typu služby cestovního ruchu uvedené v § 1a písm. a), b) nebo c) s jednou nebo více službami cestovního ruchu uvedenými v § 1a písm. d), pokud tyto služby • a) nepředstavují významnou část zájezdu, přičemž se má za to, že významnou část zájezdu představují v případě, kdy tvoří alespoň 25 % celkové ceny zájezdu, a nejsou inzerovány jako podstatná část zájezdu a ani ji jiným způsobem nepředstavují, nebo • b) jsou vybrány a zakoupeny až po zahájení poskytování některého z typů služeb cestovního ruchu uvedených v § 1a písm. a), b) nebo c). Adobe Systems Zájezd 18 Spojené cestovní služby (§1c CestRuch) • Spojenými cestovními službami jsou alespoň dva různé typy služeb cestovního ruchu zakoupené pro účely téže cesty nebo pobytu, které nejsou zájezdem a na jejichž poskytnutí jsou uzavřeny samostatné smlouvy s jednotlivými poskytovateli služeb cestovního ruchu, jestliže cestovní kancelář zákazníkovi • a) při jediné návštěvě či kontaktu se svým prodejním místem zprostředkuje samostatný výběr a samostatnou platbu každé jednotlivé služby cestovního ruchu, nebo • b) zprostředkuje cíleným způsobem pořízení alespoň jedné další služby cestovního ruchu od jiného poskytovatele služeb cestovního ruchu, a pokud je smlouva s tímto poskytovatelem uzavřena do 24 hodin po potvrzení rezervace první služby cestovního ruchu. • Obdobné negativní vymezení jako u zájezdu. • CK musí srozumitelně a zřetelně informovat, že nejde o zájezd, nevztahují se na tento případ práva, která se vztahují na zájezdy, a že za poskytnutí služby odpovídají jednotliví poskytovatelé. Při neposkytnutí informace, bude CK odpovídat jako u zájezdu. • I na tento případ se vztahuje ochrana pro případ úpadku CK, o čemž musí CK také informovat. Adobe Systems Zájezd 19 Cestovní kancelář x Cestovní agentura • Cestovní kanceláří je podnikatel, který je na základě koncese oprávněn sestavovat služby cestovního ruchu pro účely zájezdu, nabízet a prodávat zájezdy nebo zprostředkovávat spojené cestovní služby. • Cestovní agentura je volnou živností a může provozovat následující činnosti: • a) nabízet a prodávat jednotlivé služby cestovního ruchu, • b) organizovat kombinace služeb cestovního ruchu a nabízet je a prodávat jiné cestovní kanceláři za účelem jejího dalšího podnikání, • c) zprostředkovávat prodej jednotlivých služeb cestovního ruchu pro jinou cestovní kancelář nebo cestovní agenturu, případně pro jiné osoby (dopravce, pořadatele kulturních, společenských a sportovních akcí apod.), • d) zprostředkovávat prodej zájezdu pro jinou cestovní kancelář; smlouva o zájezdu v těchto případech musí být uzavřena jménem cestovní kanceláře, pro kterou je zájezd zprostředkováván, • e) prodávat věci související s cestovním ruchem, zejména vstupenky, mapy, plány, jízdní řády, tištěné průvodce a upomínkové předměty. Adobe Systems Zájezd 20 Ochrana proti úpadku • CK má povinnost mít sjednané pojištění pro případ úpadku a je povinna doklad o pojištění předložit zákazníkovi. • Pojišťovna má povinnost uhradit zákazníkovi veškeré platby, které cestovní kanceláři (pořadateli) poskytl. • Podle čl. 17 směrnice (EU) 2015/2302 musí být zákazník (spotřebitel) plně chráněn při úpadku pořadatele, tj. musí mu být zajištěna bezplatná repatriace či navrácení všech finančních prostředků v případě, že se zájezd vůbec neuskutečnil. • Cestovní kancelář buď může sjednat pojištění, nebo sjednat bankovní záruku. • Existuje rovněž garanční fond, z kterého se příp. kryjí náklady, které přesahují limit pojistného plnění. • Finanční prostředky do garančního fondu jsou tvořeny ročními příspěvky cestovních kanceláří a pokutami za přestupky spáchané v oblasti cestovního ruchu, ať už byly spáchány právnickými či fyzickými osobami. Adobe Systems Zájezd 21 Smlouva o zájezdu • Zájezd jako závazkový právní vztah vzniká z titulu smlouvy o zájezdu. • Pořadatel x zákazník. • SML: konsenzuální, neformální a úplatná. • Písemná forma není obligatorně vyžadována zákonem • „Potvrzení o zájezdu“ v textové podobě • Smlouva o zájezdu zakládá synalagmalický závazek (právní vztah) obstarání zájezdu. • Obsahem zájezdu je • závazek pořadatele obstarat zákazníkovi zájezd • závazek zákazníka zaplatit celkovou cenu. Adobe Systems Zájezd 22 Povinnosti pořadatele • Předsmluvní informační povinnost • na příslušném standardizovaném vzoru, který je stanoven vyhláškou Ministerstva pro místní rozvoj • Není-li zákazníkovi před uzavřením smlouvy o zájezdu sdělena celková cena zájezdu včetně daní a dalších poplatků, není zákazník povinen daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění platit (§ 2524 odst. 2 o. z.). Adobe Systems Zájezd 23 Potvrzení o zájezdu a další informace • Stejné informace, které má pořadatel poskytnout zákazníkovi před uzavřením smlouvy a dále pak • kontaktní informace o subjektu poskytující pořadateli ochranu pro případ úpadku • kontakt na místního zástupce pořadatele či jiné kontaktní místo pro účely případné pomoci v nesnázích. • Pokud by smlouva o zájezdu obsahovala odlišné informace a podmínky, než které byly zákazníkovy sděleny před uzavřením smlouvy, může se zákazník dovolat toho, co je pro něho výhodnější (srov. § 2525 odst. 4 o. z.). • Nejpozději sedm dnů před odjezdem musí pořadatel sdělit důležité a podrobné údaje pro realizaci zájezdu včetně informací o plánovaných časech odjezdu, popřípadě o lhůtách pro odbavení, plánovaných časech zastávek, dopravním spojení a příjezdu. (U Last-minute zájezdu nutno poskytnout již při uzavření smlouvy.) Adobe Systems Zájezd 24 Právo na zvýšení (snížení) ceny zájezdu • Sjednáno ve smlouvě o zájezdu (srov. § 2530 o. z.). • Pouze ze zákonem uvedených důvodů v § 2530 odst. 2 • Ve smlouvě o zájezdu je uveden způsob výpočtu úpravy ceny a současně má zákazník právo na snížení ceny z důvodu snížení nákladů, ke kterým dojde v době od uzavření smlouvy a zahájení zájezdu • Oznámení o zvýšení ceny musí pořadatel doručit zákazníkovi v textové podobě nejpozději dvacet dnů před zahájením zájezdu. • Je-li zvýšení větší než 8 %, může zákazník odstoupit od smlouvy. • Lze provést i jinou změnu, bylo-li to vyhrazeno ve smlouvě, je-li změna nevýznamná a je-li to zákazníkovi oznámeno v textové podobě. Adobe Systems Zájezd 25 Odstoupení od smlouvy ze strany zákazníka • Zákazník může od smlouvy odstoupit kdykoliv. • Má však povinnost hradit odstupné v přiměřené výši. • Přiměřenost: doba mezi okamžikem odstoupení od smlouvy a okamžikem zahájení zájezdu, a to s ohledem na očekávané úspory nákladů a na příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu. • Výjimka (odstupné zákazník neplatí): • v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, • a zároveň tyto okolnosti mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu (srov. § 2535 o. z.). Adobe Systems Zájezd 26 Odstoupení od smlouvy ze strany pořadatele • Pořadatel může odstoupit jen v případě, pokud byl zájezd zrušen nebo zákazník porušil svoji povinnost. • Zrušení zájezdu • nenaplnění minimálního počtu účastníků, • v případě existence nevyhnutelných a mimořádných okolností, které byly bez zbytečného odkladu zákazníkovi oznámeny ještě před zahájením zájezdu. • V těchto případech vrátí pořadatel zákazníkovi veškeré uhrazené platby za zájezd, není povinen však zákazníkovi hradit škodu. • Adobe Systems Zájezd 27 Důsledky odstoupení od smlouvy •Pořadatel: • vrátit zákazníkovi veškeré platby bez zbytečného odkladu nejpozději však ve lhůtě 14 dní od odstoupení od smlouvy; • v případě povinnosti zákazníka platit odstupné, může být platba snížena o částku odstupného za předčasné ukončení závazku ze smlouvy (§ 2536a o. z.). Adobe Systems Zájezd 28 Práva z vadného plnění • některá ze služeb cestovního ruchu zahrnutých do zájezdu není poskytována v souladu se smlouvou (§ 2537 odst. 1 o. z.) • právo na odstranění vady zájezdu • nelze podstatnou část plnění poskytnout - nabídnout vhodné náhradní řešení. • Nezjedná-li pořadatel nápravu v přiměřené lhůtě stanovené cestujícím, může si zákazník svépomocí vhodné řešení zajistit sám a po pořadateli posléze požadovat náhradu nezbytných nákladů. • Je-li nezbytné zjednání okamžité nápravy nebo v případě, že náprava je ze strany pořadatele odmítnuta, může si zákazník náhradní řešení hrazené pořadatelem zajistit sám, aniž by předtím pořadateli určil přiměřenou lhůtu (§ 2538 o. z.). Adobe Systems Zájezd 29 Práva z vadného plnění • Právo na slevu z ceny zájezdu • Vytkl-li zákazník vadu bez zbytečného odkladu. • Sleva ve výši přiměřené rozsahu a trvání vady. • Frankfurtské tabulky slev. • Jde-li o podstatnou vadu, může zákazník odstoupit od smlouvy. • Pokud zájezd zahrnuje přepravu osob – právo na přepravu do místa odjezdu, nebo do místa, na němž se strany dohodly, a to bez zbytečného odkladu i bez dodatečných nákladů pro zákazníka (§ 2539 odst. 1 o. z.). • existence nevyhnutelných a mimořádných okolností přímo v destinaci zájezdu - nelze zajistit návrat zákazníka v souladu se smlouvou, nese pořadatel náklady na nezbytné ubytování, pokud možno v rovnocenné kategorii, a to nejvýše za tři noci na jednoho zákazníka (§ 2539 odst. 2 o. z.). Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 28. 4. 2016, sp. zn. 33 Cdo 747/2015 - Při posuzování důvodnosti nároku, eventuálně jeho výše, může být vodítkem tzv. frankfurtská tabulka slev, kterou již v roce 1985 vydala 24. komora Zemského soudu ve Frankfurtu. Označuje nečastější nedostatky při plnění závazků vyplývajících z cestovní smlouvy a má pouze orientační charakter při přiznávání slev ze zájezdu. Je použitelná zejména v situaci, kdy se cestovní kancelář se zákazníkem, který uplatnil nároky vyplývající z porušení cestovní smlouvy, vyrovnává mimosoudně (tabulka je k dispozici na webových stránkách Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci www.evropskyspotrebitel.cz/files/frankfurtska-tabulka.pdf). Adobe Systems Zájezd 30 Pomoc v nesnázích • Zákazníkovi svědčí právo na pomoc v nesnázích nebo v situaci, kdy nelze v důsledku nevyhnutelných a mimořádných okolností možné zajistit jeho návrat v souladu se smlouvou. • Pořadatel má zákazníkovi např. sdělit údaje o zdravotních službách, místních úřadech a konzulární pomoci, napomoci se zprostředkováním komunikace na dálku či pomoci nalézt pro zákazníka náhradní cestovní řešení. Povinnosti pomoci v nesnázích pořadatel není zbaven ani v situacích, kdy není zákazníkovi povinen hradit škodu. Rozsah poskytované náležité pomoci však bude vždy odviset od okolností konkrétního případu. • Pokud si nesnáze zavinil zákazník sám, svědčí pořadateli právo na přiměřenou náhradu skutečně vynaložených nákladů. Adobe Systems Zájezd 31 Náhrada škody • Pořadatel odpovídá i za služby, které v rámci zájezdu poskytují jiné osoby. • Právo na náhradu škody vzniká, pokud zákazník vytkl vadu a pořadatel ji neodstranil. • Újma za narušení dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen. • ESD/SDEU C-168/00, ve věci Simone Leitner v. TUI Deutschland GmbH & Co. KG • Milner v. Carnival Plc Milner v. Carnival Plc Plavba kolem světa, měla trvat 102 dní. Manželé v důsledku technické závady lodi rušení skřípáním a boucháním kovu. Neustále měnili kajuty. Po 28 dnech odstoupili od smlouvy. Cena zájezdu 68 558 Liber. Sleva 48 270 Liber. Odčinění újmy za narušení dovolené panu Milnerovi 4 000 Liber a paní Milnerové 4 500 Liber. 33 Cdo 152/2021 - V novém rozhodnutí ve věci odvolací soud zváží všechny specifické okolnosti projednávané věci (zejména přihlédne k délce dovolené, k ceně zájezdu, k tomu, po jakou její část žalobci bezúspěšně řešili reklamace, o kolik vad se jednalo a nakolik byly způsobilé znepříjemnit žalobcům pobyt, a jaký měla dovolená pro žalobce význam a účel) i konkrétní negativní dopady zjištěných vad na ztrátu radosti z dovolené. Adobe Systems Zájezd 32 Děkuji za pozornost!