Velká novela spotřebitelského práva JUDr. Bc. Svatava Veverková, Ph.D. Co nás dnes čeká? 1. Spotřebitelské recenze 2. Poskytování slev 6. Návody 8. Záruky a reklamace 3. Personalizované ceny 4. Online tržiště 5. Úprava tlačítek pro objednání 7. Distanční prodej a prodej mimo obchodní prostory 9. Soukromoprávní nároky při porušení nekalých obchodních prakQk 10. Opakování VELKÁ SPOTŘEBITELSKÁ NOVELA Novela OchSpotř a OZ (prezident podepsal zákon) Novela OchSpotř (sněmovní tisk 967 předložen PS) 11. 8. 2020 2. 9. 2020 4. 5. 2022 3. 11. 2022 Novela OZ (sněmovní tisk 994 předložen PS) Novela OchSpotř a OZ (sněmovník tisk 213 předložen PS) Novela OchSpotř a OZ (senátní tisk 311 schválen Senátem) 16. 11. 2022 Klíčové právní předpisy • OZ – občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.) • OchSpotř – zákon o ochraně spotřebitele (zákon č. 634/1992 Sb.) • SmPS – směrnice 2011/83/EU o právech spotřebitelů • Směrnice 2019/771 o některých aspektech smluv o prodeji zboží • povinnost transponovat do 1. 7. 2021, účinnost nejpozději 1. 1. 2022 • Směrnice 2019/770 o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb • povinnost transponovat do 1. 7. 2021, účinnost nejpozději 1. 1. 2022 • Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2161 ze dne 27. listopadu 2019, kterou se mění směrnice Rady 93/13/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/6/ES, 2005/29/ES a 2011/83/EU, pokud jde o lepší vymáhání a modernizaci právních předpisů Unie na ochranu spotřebitele (tzv. omnibus directive) • Povinnost transponovat do 28. 11. 2021, účinnost nejpozději do 28. 5. 2022 Pojem spotřebitel Spotřebitelem může být pouze člověk, nikoliv právnická osoba. § 419 OZ: Spotřebitelem je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná. 4 definiční znaky: 1. Člověk, nikoliv právnická osoba 2. Jednání mimo rámec své podnikatelské činnosti 3. Jednání mimo rámec samostatného výkonu povolání 4. Jednání s podnikatelem (+ zastoupení podnikatele) Pojem spotřebitel Spotřebitel spadá do kategorie nepodnikatele. Pojem nepodnikatel je širší než pojem spotřebitel. • Spotřebitelem může být i osoba, která uvedla své IČO • uvedení IČO nevylučuje status spotřebitele, uzavřel-li smlouvu k soukromým účelům a podnikateli jsou tyto informace objektivně známy v souladu s principem ochrany důvěry v závazkových vztazích a poctivého jednání (ÚS sp. zn. IV. ÚS 3271/10, NS sp. zn. 30 Cdo1022/2013) • Spotřebitelem není třetí osoba, které spotřebitel zcizil věc • spotřebitel musí postoupit třetí osobě práva z vadného plnění (§ 1879 OZ), jinak může prodejce reklamaci zamítnout pro neoprávněnost Spotřebitelské recenze Spotřebitelské recenze • § 5a odst. 5 OchSpotř, příloha č. 1 písm. y) a z) OchSpotř • Spotřebitelské recenze = recenze zboží, služeb, e-shopu, zaměstnanců aj. • Kde? Všude tam, kde podnikatel recenze využívá: • na webu i sociálních sítích podnikatele • na webu třetích stran, pokud na ně odkazuje (např. recenze z Heuréky nebo Google) • Povinnost informovat spotřebitele o tom, zda a jak podnikatel ověřuje, že spotřebitel (recenzent zboží či služby) výrobek nebo službu skutečně použil nebo si je zakoupil (§ 5a odst. 5 OchSpotř) • Pozor! Nikoliv automatická povinnost ověřovat všechny recenze • Recenze: 1. Sponzorované –> povinnost označit jako placené 2. Ověřené –> povinnost přijmout přiměřená opatření k ověření toho, že recenze pochází od spotřebitele, který výrobek nebo službu skutečně použil nebo zakoupil 3. Ostatní –> uvést, že podnikatel nekontroluje a neověřuje původ Spotřebitelské recenze • Nové klamavé obchodní prakKky (příloha č. 1 OchSpotř) • pokud prodávající uvádí, že recenze výrobku nebo služby podává spotřebitel, který produkt skutečně použil nebo jej zakoupil, aniž by přijal přiměřená opatření k ověření toho, zda pocházejí od takového spotřebitele • pokud prodávající zveřejňuje falešné spotřebitelské recenze či doporučení nebo zadává jiné osobě, aby takové spotřebitelské recenze či doporučení podala, nebo zkresluje spotřebitelské recenze nebo doporučení na sociálních síkch s cílem propagovat výrobek nebo službu • Sankce za porušení – nekalá obchodní praklka (5 milionů Kč, nově právo na odstoupení od smlouvy do 90 dnů od uzavření smlouvy) Spotřebitelské recenze • Zveřejňování falešných spotřebitelských recenzí • Umožnění vkládání recenzí pouze uživatelům s vygenerovaným linkem • Kontaktování třetích osob za účelem zpracování recenze • Umožnění vkládání recenzí pouze registrovaným uživatelům po přihlášení se k účtu • Zkreslování recenzí odstraňováním těch negativních • Uvádění informace, že recenze nejsou nijak ověřovány (nelze se tím ale zbavit povinnosti odstraňovat recenze falešné) • Uvádění informace o ověřování neověřených recenzí 1) 2) Poskytování slev Poskytování slev • § 12a OchSpotř • Co všechno je sleva? Faktické snížení ceny, ať jej nazve prodávající jakkoliv: • „Sleva“ • „Výprodej“ • „Black Friday“ • „Akce“ • „Totální krach cen“ • „Speciální nabídka“ aj. • Povinnost informovat jak o původní ceně, tak o nové ceně včetně všech daní a poplatků 1. Jaká je nejnižší cena, za kterou prodávající telefon prodával v posledních 30 dnech? 2. Pokud jej neprodává ani 30 dní, za kolik telefon začal prodávat? 3. Pokud zvyšuje slevu telefonu postupně, za jakou nejnižší cenu jej prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy? Původní cena, ze které se počítá sleva 1. Jaká je nejnižší cena, za kterou prodávající telefon prodával v posledních 30 dnech? 1. Jaká je nejnižší cena, za kterou prodávající telefon prodával v posledních 30 dnech? 2. Pokud jej neprodává ani 30 dní, za kolik telefon začal prodávat? 2. Pokud jej neprodává ani 30 dní, za kolik telefon začal prodávat? 3. Pokud zvyšuje slevu telefonu postupně, za jakou nejnižší cenu jej prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy? 3. Pokud zvyšuje slevu telefonu postupně, za jakou nejnižší cenu jej prodával v době 30 dnů před prvním poskytnuTm slevy? Poskytování slev • povinnost informovat jak o původní ceně, tak o poskytnuté slevě (včetně nové ceny) • Kde se toto pravidlo neuplatní? • Výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo výrobky s krátkou dobou spotřeby (např. kvělny, mléčné výrobky, lahůdkářské výrobky, masné výrobky, uzeniny, čerstvé pečivo, ryby) • Obecná komunikace (obecné propagační materiály – katalog výrobků, reklamní letáky, brožury), které necílí na upozornění na konkrétní slevovou akci x ne slevový leták • Věrnostní programy (slevové karlčky, narozeninové slevy, slevy za nasbírané body) • Kombinované nebo vázané podmíněné nabídky (např. „kupte jednu, získejte dvě“, „20% sleva při nákupu tří výrobků“, „2+1 zdarma“) • Sankce za porušení: až 5 milionů Kč, odstoupení od smlouvy až do 90 dnů Poskytování slev • Výpočet slevy z ceny zboží, za kterou se nikdy neprodávalo • Zobrazování slevy výpočtem z nejnižší ceny, za kterou se zboží prodávalo za posledních 30 dnů • Výpočet slevy z doporučené ceny výrobcem, za kterou se v posledních 30 dnech neprodávalo • Označení nové ceny s proklikem na vývoj ceny společně s vyznačením nejnižší ceny za posledních 30 dnů • Navýšení ceny těsně před slevovou akcí • Prakticky celý sortiment neustále ve slevě • Ukazování pouze slevy a schování původní referenční ceny Prodávající naskladnil mobilní telefon s doporučenou prodejní cenou 1 000 Kč. Začal jej prodávat za 900 Kč. Po 15 dnech cenu snížil na 800 Kč. Které/která označení ceny je/jsou správně? A) Původní cena 1 000 Kč, sleva 20 %, nyní 800 Kč B) Nejnižší cena za posledních 30 dnů 900 Kč, sleva 11 % C) 800 Kč, 900 Kč D) Původní cena 900 Kč, sleva 11 %, nyní 800 Kč E) Cena 800 Kč Prodávající naskladnil mobilní telefon s doporučenou prodejní cenou 1 000 Kč. Začal jej prodávat za 900 Kč. Po 15 dnech cenu snížil na 800 Kč. Které/která označení ceny je/jsou správně? A) Původní cena 1 000 Kč, sleva 20 %, nyní 800 Kč B) Nejnižší cena za posledních 30 dnů 900 Kč, sleva 11 % C) 800 Kč, 900 Kč D) Původní cena 900 Kč, sleva 11 %, nyní 800 Kč E) Cena 800 Kč Personalizované ceny Personalizované ceny • Personalizovaná cena = přizpůsobení ceny jednotlivému zákazníkovi podle jeho předchozího nákupního chování • Podmínka dle OZ: Povinnost informovat spotřebitele před uzavřením smlouvy o tom, že mu podnikatel přizpůsobuje cenu na základě automatizovaného rozhodování (§ 1820 odst. 1 písm. f) OZ) • Podmínka dle GDPR: výslovný souhlas zákazníka s použitím jeho osobních údajů k individuálnímu přizpůsobení ceny (ne předzaškrtnutá políčka) • Sankce od ČOI i ÚOOÚ On-line tržiště • On-line tržiště = internetový portál, který zveřejňuje nabídky prodávajících k přímému prodeji, avšak sám vystupuje pouze jako zprostředkovatel • § 2 odst. 2 písm. b) a c) OchSpotř Povinnosti poskytovatelů on-line tržišť • § 11b OchSpotř • Povinnost informovat o hlavních parametrech určující pořadí nabídek • informace bude muset být umístěna tak, aby byla přímo a snadno přístupná z místa, na němž jsou nabídky spotřebiteli zobrazeny • nekalou obchodní prak>kou je, pokud poskytovatel on-line tržiště uvede ve výsledku vyhledávání zboží nebo služeb placenou reklamu za účelem dosažení lepšího pořadí, aniž by spotřebitele o placené reklamě nebo lepším umístění informoval • Povinnost informovat, zda je či není tře< strana nabízející výrobky či služby podnikatelem, a to na základě prohlášení této tře8 strany vůči poskytovateli on-line tržiště (není-li, povinnost informovat o tom, že se neuplatní spotřebitelská ochrana) • Povinnost sdělit spotřebiteli, kdo a v jakém rozsahu je odpovědný za splnění smluvních povinností – tře8 strana (prodávající), nebo poskytovatel on-line tržiště • Porušení je nekalou obchodní prakLkou, sankce až do výše 4 % celkového ročního obratu prodávajícího (při neznalosL výše obratu pokuta až do 50 milionů Kč) Úprava tlačítek pro objednání Úprava tlačítek pro objednání • § 1826a odst. 2 OZ, čl. 8 odst. 2 druhý pododstavec a bod 39 odůvodnění SmPS • Týká se smluv uzavíraných elektronickými prostředky • Povinnost vzít výslovně na vědomí, že se spotřebitel zavazuje k zaplacení • Booking Německo – tlačítko „dokončit rezervaci“ (SDEU C-249/21) • Bod 33: „V tomto ohledu bude muset předkládající soud zejména ověřit, zda je výraz ,rezervace‘ v německém jazyce jak v běžném jazyce, tak v povědomí průměrného spotřebitele, který má dostatek informací a je v rozumné míře pozorný a opatrný, nutně a systematicky spojován se vznikem platební povinnosti. V opačném případě by bylo nutno konstatovat nejednoznačnou povahu výrazu ,Dokončit rezervaci‘, takže tento výraz by nebylo možné považovat za formulaci odpovídající výrazu ,objednávka zavazující k platbě‘, který je uveden v čl. 8 odst. 2 druhém pododstavci směrnice 2011/83.“ • Bod 34: „(…) je třeba vycházet pouze z výrazu uvedeného na tomto tlačítku nebo této podobné funkci.“ • Sankce: neplatnost smlouvy (ledaže se spotřebitel smlouvy dovolá), pokuta za přestupek až 5 milionů Kč Úprava tlačítek pro objednání • Objednejte • Objednávka zavazující k platbě • Zaregistrujte se • Kupte nyní • Potvrďte • Zaplaťte nyní • Objednejte nyní • Závazně potvrďte nákup • Dokončit rezervaci Návody § 9 OchSpotř nyní (1) Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné. § 9 OchSpotř po novele (1) Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o způsobu použi? a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použi? nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou. Je-li to potřebné s ohledem na povahu prodávaného výrobku nebo poskytované služby a způsob a dobu jejich užívání, je prodávající povinen zajisKt, aby tyto informace byly obsaženy v písemném návodu a aby byly srozumitelné. (2) Prodávající poskytne spotřebiteli návod podle odstavce 1 na trvalém nosiči dat. Návod v lis>nné podobě poskytne prodávající spotřebiteli, pokud o to spotřebitel požádá a neníli to s ohledem na okolnosK nebo způsob uzavření smlouvy, vlastnosK prodávaného výrobku nebo charakter poskytované služby nepřiměřené. Návody ! Vada v důsledku návodu – odpovědnost prodávajícího (§ 2161a OZ) Distanční prodej a prodej mimo obchodní prostory Distanční prodej a prodej mimo obchodní prostory Prodej, v rámci kterého je spotřebitel specificky chráněn, a to zejména právem na odstoupení od smlouvy bez nutnosti uvést důvod a bez jakéhokoliv postihu. Distanční prodej Prodej mimo obchodní prostory (+ oslovení mimo OP) Distanční prodej a prodej mimo obchodní prostory • Prodej během organizovaného zájezdu a nevyžádaný podomní prodej • rozšíření lhůty pro odstoupení od smlouvy ze 14 dnů na 30 dnů (§ 1829a OZ) • Uzavírání smlouvy po telefonu (§ 1825 OZ) • Povinnost sdělit spotřebiteli na začátku každého hovoru obchodní účel hovoru a údaje o své totožnosti, a pokud telefonuje v zastoupení jiné osoby, rovněž údaje o její totožnost • Povinnost bezprostředně po uskutečnění telefonu odeslat spotřebiteli potvrzení nabídky v textové podobě • Smlouva uzavřena až poté, co spotřebitel dodatečně akceptuje (elektronicky nebo potvrzením nabídky na listině) – tzv. doba na rozmyšlenou (cooling-off period) • Společné • zpřesnění informační povinnosti podnikatele a výjimek z práva na odstoupení od smlouvy § 1833 OZ Spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. To neplatí, pokud podnikatel nesdělil spotřebiteli informace podle ustanovení § 1820 odst. 1 písm. f). Bod 47 odůvodnění SmPS Odpovědnost za snížení hodnoty zboží Čl. 14 odst. 2 SmPS ...aby se obeznámili s povahou, vlastnostmi a funkčnosW zboží… –> § 1833 nového OZ Záruky a reklamace Práva z vadného plnění 1. obecně u závazků (§ 1919 an. OZ) 2. obecně pro kupní smlouvu (§ 2099 an. OZ) 3. prodej zboží v obchodě (§ 2158 an. OZ) Novela: prodej zboží spotřebiteli Dokdy lze reklamovat vady? Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí. 2 roky záruční doba a reklamační lhůta Kupující může vytknout vadu, která se na věci projeví v době dvou let od převzetí. (u věci s digitálními vlastnostmi vyskytne/ projeví) Doba vymezující vady, z nichž je prodávající zavázán + obecná 3letá promlčecí lhůta (čl. 10 směrnice 2019/771 a bod 42 odůvodnění) k vytknutí vady –> až 5 let (není povinnost vytknout bez zbytečného odkladu, nelze použít § 1921 odst. 2 OZ) § 2165 odst. 1 OZ nyní § 2165 odst. 1 OZ po novele Povinnost zajišťovat u věcí s digitálními vlastnostmi ujednané aktualizace/ nezbytné po dobu 2 let nebo po rozumnou dobu, ledaže upozornění před uzavřením smlouvy, že aktualizace poskytovány nebudou + výslovný souhlas spotřebitele (§ 2161b OZ) u použitého zboží lze zkrátit na 12 měsíců x nově 1 rok (§ 2168 OZ) stavění záruční doby po dobu reklamace (§ 1922 OZ) x nově § 2161 odst. 4 OZ stavění doby, ve které se může vada projevit vytknutí vady = označení vady nebo oznámení, jak se projevuje (§ 1921 OZ) Práva kupujícího zakládají vady, které má věc při převzetí (§ 2161/1 OZ) Domněnka vadnosti zboží Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí. 6 měsíců od převzetí Projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí, ledaže to povaha věci nebo vady vylučuje. 1 rok od převzetí (směrnice umožňovala až 2 roky) § 2161 odst. 2 OZ nyní § 2161 odst. 5 OZ po novele 1. Oprava 2. Dodání nové věci/součásti věci bez vad 3. Odstoupení od kupní smlouvy - Vždy lze požadovat přiměřenou slevu Nároky spotřebitele při reklamaci nyní (§ 2169 OZ) Spotřebitel má právo sám odstranit vady nebo si je nechat odstranit jiným a domáhat se náhrady nákladů odstranění pouze, pokud tento postup byl sjednán (NS 29 Odo 556/2003, NS 29 Cdo 2264/2008) Jiný režim při opakovaném výskytu vady a větším počtu vad či podstatném porušení smlouvy. Co je co • NS Rc 22/1983 – dodání nové věci bez vad: „Při uplatnění tohoto práva ani při jeho realizaci nedochází k zániku smlouvy o prodeji v obchodě. Z toho vyplývá, že kupující má právo na výměnu vadné věci (…) pouze za takovou věc, která bude značkou, typem, provedením shodná s původně odevzdanou věcí.“ • Pokud kupující věc po účinném uplatnění svého práva z vadného plnění vrací, nemá prodávající nárok na náhradu za znehodnocení této věci vzniklé jejím užíváním a opotřebením, protože kupující věc do okamžiku zrušení smlouvy nebo výměny věci tuto věc užíval v dobré víře jako vlastník (viz NS Rc 22/83 s. 142 a Rc 17/1976, obdobně § 2110 OZ). • NS Cpj 40/82: „Prodávající je povinen provést záruční opravu s veškerou odbornou péčí takovým způsobem, aby byla vada řádně a beze zbytku odstraněna a prodaná věc nebyla v důsledku výskytu vady ani opravy nijak znehodnocena.“ § 2169 OZ nyní 1. Oprava 2. Dodání nové věci/součásti věci bez vad 3. Odstoupení od kupní smlouvy • Vždy lze požadovat přiměřenou slevu § 2169 a § 2171 OZ po novele 1. Oprava nebo dodání nové věci/součásti věci bez vad dle volby kupujícího – ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým způsobem nápravy nepřiměřeně nákladný 2. Přiměřená sleva nebo odstoupení od kupní smlouvy, pokud: • prodávající vadu odmítl odstranit nebo ji neodstranil • se vada projeví opakovaně (?, větší počet vad?) • je vada podstatným porušením smlouvy, • je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího Nároky z vadného plnění srovnání ! Nelze odstoupit od smlouvy, pokud je vada nevýznamná (podmnožina nepodstatného porušení, prokazuje podnikatel) Jaké povinnosti má prodejce, když spotřebitel reklamuje nyní? Rozhodnout o reklamaci • ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů (§ 19 odst. 3 OchSpotř) • nezapočítává se doba nutná k odbornému posouzení • Porušení je přestupkem (§ 24 odst. 7 písm. x) OchSpotř –> pokuta až 3 miliony Kč) Vyřídit reklamaci včetně odstranění vady • bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 kalendářních dnů od uplatnění (§ 19 odst. 3 OchSpotř) • lhůtu lze prodloužit dohodou • marné uplynutí lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy • Povinnost také informovat o vyřízení • Porušení je přestupkem (§ 24 odst. 7 písm. x) OchSpotř –> pokuta až 3 miliony Kč) Pravidla pro počítání času – lhůta určená podle dnů počíná dnem, který následuje po skutečnosti rozhodné pro její počátek, výjimky u svátků a víkendů (§ 605 odst. 1 OZ a § 607 OZ) Jaké bude mít prodejce povinnosti, když spotřebitel bude reklamovat po novele? Rozhodnout o reklamaci • ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů (§ 19 odst. 3 OchSpotř) • nezapočítává se doba nutná k odbornému posouzení • Porušení je přestupkem (§ 24 odst. 7 písm. x) OchSpotř –> pokuta až 3 miliony Kč) Vyřídit reklamaci včetně odstranění vady • bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 kalendářních dnů od uplatnění (§ 19 odst. 3 OchSpotř), lhůtu lze prodloužit dohodou • Digitální obsah – v přiměřené době s přihlédnutím k povaze digitálního obsahu a k účelu, pro nějž je spotřebitel požadoval • marné uplynutí lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy –> možnost odstoupit od smlouvy nebo přiměřená sleva • Povinnost informovat o vyřízení výslovně zakotovena v OchSpotř • Porušení je přestupkem (§ 24 odst. 7 písm. x) OchSpotř –> pokuta až 3 miliony Kč) V přiměřené době pro provedení opravy nebo výměny (§ 2170/1 OZ) Reklamační protokol § 19 odst. 1 OchSpotř • (1) Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy. § 19 odst. 2 a odst. 5 OchSpotř po novele • (2) Prodávající je povinen spotřebiteli vydat při uplatnění reklamace písemné potvrzení, ve kterém uvede datum, kdy spotřebitel reklamaci uplatnil, co je jejím obsahem, jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje a kontaktní údaje spotřebitele pro účely poskytnuS informace o vyřízení reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy. • (5) Prodávající je povinen vydat spotřebiteli potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy, a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnuS reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy. Záruka za jakost • Poskytována dobrovolně nad rámec zákona • Poskytovatel záruky vydá kupujícímu nejpozději při převzetí věci potvrzení o záruce za jakost (záruční list) v textové podobě (§ 2174a OZ) • Záruční list musí být sepsán jasným a srozumitelným jazykem a musí obsahovat: • údaj, že má kupující ze zákona právo vůči prodávajícímu na bezplatnou nápravu a že toto právo není zárukou za jakost dotčeno, a • označení věci, na niž se záruka vztahuje, obsah záruky, jméno a bydliště nebo sídlo poskytovatele záruky, postup k uplatnění práv ze záruky a podmínky záruky. Je maximální lhůta pro vytknutí vady zboží 2 roky od převzetí? • NE – Spotřebitel má právo reklamovat vadu věci, která se projeví do dvou let od předání věci. Zároveň se však uplatní obecná promlčecí 3letá lhůta, ve které musí spotřebitel vadu vytknout. Maximální lhůta je proto 5 let. Soukromoprávní nároky při porušení nekalých obchodních praktik Zjednání nápravy • Spotřebitel může: • odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů ode dne uzavření smlouvy, nebo • požadovat přiměřené snížení ceny v rozsahu odpovídajícím povaze a závažnosl nekalé obchodní praklky • Spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy, pokud podnikatel prokáže, že to je s ohledem na předmět smlouvy, povahu a závažnost nekalé obchodní praklky nepřiměřené • Nově také možnost dozorování soukromoprávních povinnosk v OZ dozorovými orgány (neposkytnuk informace k právu na odstoupení od smlouvy aj.) Co jsme dnes prošli? 1. Spotřebitelské recenze 2. Poskytování slev 6. Návody 8. Záruky a reklamace 3. Personalizované ceny 4. Online tržiště 5. Úprava tlačítek pro objednání 7. Distanční prodej a prodej mimo obchodní prostory 9. Soukromoprávní nároky při porušení nekalých obchodních prakQk 10. Opakování JUDr. Bc. Svatava Veverková, Ph.D. veverkova@kroupahelan.cz www.KROUPAHELAN.cz