PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Katedra správní vědy a správního práva MP701Zk Správní právo procesní 8. přednáška 13.11.2023 Témata: I. Nečinnost správního orgánu. Správní a soudní ochrana před nečinností II. Zvláštní ustanovení o některých řízeních dle správního řádu doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ochrana před nečinností 2 I. Nečinnost správního orgánu n nTématem: nNečinnost, a to nezákonná, a to na straně orgánů VS. n nNutno totiž vzít v úvahu, že: n •Nečinnost správních orgánů („SO“) může být právem předvídána •(srov. např. správní uvážení, fiktivní rozhodnutí). • •Nečinnost (resp. „nespolupráci“) na straně adresátů VS (účastníků řízení, dalších osob) – řešena jinými prostředky (např. k zajištění průběhu a účelu řízení). n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ochrana před nečinností 3 Východiska: nVeřejná správa vnímána jako činnost – aktivita směřující k naplňování cílů a úkolů veřejné správy (funkční pojetí). n n„Nečinnost“ tedy obecně vnímána jako nežádoucí, a to mj. z pohledu: nzákladních principů (zásad), zejm. nLegality nRychlosti a hospodárnosti nPrávní jistoty a ochrany legitimního očekávaní nVS jako služby, n na v evropském kontextu porušující principy dobré správy (Doporučení VM RE č.(2007)7, čl. 41 Charty Základních práv EU). www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ochrana před nečinností 4 Obecný požadavek: nna včasnost projednání a rozhodnutí věci ze strany veřejné správy - n jako součást práva na řádný, spravedlivý proces. n n nečinnost - potenciálně také zásah do základních práv: n nzejm. čl. 36/1 a 38/2 Listiny (právo na projednání věci „bez zbytečných průtahů“) (IV. ÚS 114/96, II. ÚS 342/99), npříp. čl. 6/1 evropské Úmluvy (právo na projednání věci “v přiměřené lhůtě“). n n(POZN.: ESLP – zohledňuje z tohoto pohledu - trvání řízení správního, a také následného soudního projednání u vnitrostátních soudů = celková doba řízení). n n=> významné právní důsledky nečinnosti. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ochrana před nečinností 5 (Nezákonná) nečinnost /NN/: n nPříčiny různé, nezákonnou nečinnost však nelegitimizují (I. ÚS 209/98)- např. nedostatky na straně správního orgánu např. v rovině personální (přetíženost, neznalost, nezkušenost), materiální, technické, apod. n n Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Příznaky korupce - Euro.cz Ze Sněmovny: Jak probíhalo projednávání nového odpadového zákona – Sdružení komunálních služeb www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ochrana před nečinností 6 (Nezákonná) nečinnost: n= porušení povinnosti SO uplatnit zákonem předvídanou činnost , a to v příslušné formě (druhu) činnosti, resp. stanovený postup, mnohdy s právem předvídaným, formalizovaným výsledkem, a to ve lhůtě zákonné, resp. přiměřené. n nNezákonnost = pojmový znak nečinnosti SO: njde o „porušení povinnosti vydat rozhodnutí, či osvědčení (NSS 5A 170/2002-15). n nNN ve formě: nprůtahů v řízení (postupu) – tj. nečinnost dosud trvá, resp. postup neukončen, nči absolutní nečinnosti (k činnosti vůbec nedošlo, resp. postup nebyl ani zahájen). n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ochrana před nečinností 7 Zásada rychlosti ( jako obecný základ a rámec): n- řízení a dalších postupů SO (§ 6/1 SŘ) nSprávní orgán vyřizuje věci bez zbytečných průtahů. nNečiní-li správní orgán úkony v zákonem stanovené lhůtě nebo ve lhůtě přiměřené, není-li zákonná lhůta stanovena, použije se ke zjednání nápravy ustanovení o ochraně před nečinností (§ 80). n nU správních orgánů („SO“) - zejména v rámci vydávání rozhodnutí (spr.řízení), ale také jiných (správních) úkonů či postupů, nkdy je založena povinnost VS konat (úkony dle části IV., uzavírání VP smluv, přijímání opatření obecné povahy). n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ochrana před nečinností 8 Úloha stanovení lhůt: -Lhůta = vymezený časový úsek pro předvídaný úkon. n -Úloha - „prostředek prevence“ před nečinností. - nV případě nečinnosti – významné určení počátku nezákonné nečinnosti. n nLhůty v SŘ – obecně dle § 6/1: •pokud výslovně nestanoveny v konkrétním ustanovení (tj. „zákonné“), •povinnost konat v tzv. lhůtě přiměřené (jak rovněž stanoví zákon). n = neurčitý právní pojem, výklad dle správní praxe a judikatury (vliv např. legitimního očekávání). n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ochrana před NN ve VS nNečinnost jako zcela nežádoucí jev (ať již nastala v neprospěch účastníka, či veřejného zájmu), n je ošetřena : nsystémem prostředků, institutů n(systém = jednotlivé na sebe mohou navazovat, být podmíněny uplatněním předchozího, a to nejen v rámci úpravy činnosti VS). n nProstředky povahy: •Prevence, •Restituce, •Kompenzace (satisfakce). • Ochrana před nečinností 9 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ochrana před NN ve VS nVe SŘ : •kromě obecné zásady rychlosti •více ustanovení působící k ochraně před nečinností (více procesních institutů), •+ specifický režim – „opatření proti nečinnosti“ (§ 80). • nDále zejm. soudní ochrana: •správní soudnictví, •ÚS, •náhrada škody a nemater. újmy (z.č. 82/1998 Sb.) jako specifický případ odpovědnosti (příslušné civilní soudy). • §A také Veřejný ochránce práv („porušení zákonnosti a principů dobré správy“). Ochrana před nečinností 10 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ustanovení působící k ochraně ve SŘ: nLhůty pro vydání rozhodnutí (viz § 71/2) •obecná = bez zbytečného odkladu (§ 71/1) •teprve pokud nelze - nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení, k nimž se připočítává doba (§ 71/3): •a) až 30 dnů (pokud v řízení uplatněno ústní jednání, místní šetření, předvolání či předvedení, doručování veřejnou vyhláškou, nebo jde-li o zvlášť složitý případ), •b) nutná k provedení dožádání, ke zpracování znaleckého posudku nebo k doručení písemnosti do ciziny. •Nedodržení se nemůže dovolávat úč., který je způsobil (§ 71/5). n nLhůty pro realizaci tzv. jiných úkonů (viz § 154, 155). n nNutno brát v úvahu také - subsidiární povahu SŘ ve vztahu k postupům dle zvláštních zákonů. n Ochrana před nečinností 11 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled (další) ustanovení působící k ochraně ve SŘ nLhůty pro zahájení a provedení přezkumného řízení (§ 94) n nPovinnost SO přijímat podněty k zahájení řízení (§ 42) + oprávnění žádat nezbytná vysvětlení (§ 137) nNezahájí-li příslušný SO řízení ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy se dozvěděl o skutečnostech odůvodňujících zahájení řízení (nemusí být okamžik podání podnětu) nNavazuje úprava opatření proti nečinnosti (viz dále). n nZajišťovací prostředky (§ 58 - 63), nZjednodušené postupy (např. příkaz, příkaz na místě - § 150, řízení na místě - § 143), nMezitímní rozhodnutí a rozhodnutí v části věci (§ 148) na některá další (k odstranění nedostatků podání, resp. žádosti)… Ochrana před nečinností 12 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled „Opatření proti nečinnosti“ dle § 80 SŘ n- na základě § 6/1 (zásada rychlosti) slouží ke zjednání nápravy, nečiní-li SO úkony v zákonem stanovené lhůtě nebo ve lhůtě přiměřené. nJde o konkrétní procesní prostředky pro řešení existující (hrozící) nečinnosti. n nVlastní úprava „Opatření“ - v rámci části II. SŘ, uplatní se však na jakékoli postupy a úkony SO, na které se vztahuje SŘ (viz § 6/1, 1/1), tedy: nsprávní řízení v 1. stupni, nřízení o opravných a dozorčích prostředcích, npostupy podle části IV., V., VI., ni na vyřizování stížností podle § 175. Ochrana před nečinností 13 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Opatření proti nečinnosti (§ 80) nK přijetí opatření - příslušný nadřízený SO (projev dozorové funkce). nI proti nečinnosti nadřízeného SO. n - včetně nečinnosti ústředního správního úřadu - byť poněkud sporné (viz 8 Ans 2/2012 a disenty). n n§ 80/1-3 podmínky uplatnění, n§ 80/4 a) - d) jednotlivá opatření proti nečinnosti („typy“)- n nJe přijímáno z moci úřední (§ 80/1-3) nebo na základě žádosti (§ 80/3 in fine). n n Ochrana před nečinností 14 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Opatření proti nečinnosti (§ 80): nZ moci úřední: n§ 80/1 „Nevydá-li správní orgán rozhodnutí ve věci v zákonné lhůtě, nadřízený správní orgán učiní z moci úřední opatření proti nečinnosti, jakmile se o tom dozví.“ n n§ 80/2 „Opatření proti nečinnosti učiní nadřízený správní orgán i tehdy, nezahájí-li příslušný správní orgán řízení ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy se dozvěděl o skutečnostech odůvodňujících zahájení řízení z moci úřední.“ n n§ 80/3 „Opatření proti nečinnosti může nadřízený správní orgán učinit i v případě, kdy je z okolností zjevné, že věcně a místně příslušný správní orgán nedodrží lhůtu stanovenou pro vydání rozhodnutí o žádosti nebo zahájit řízení z moci úřední anebo v řízení řádně pokračovat.“ n Ochrana před nečinností 15 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Opatření proti nečinnosti (§ 80) nNa základě žádosti •§ 80/3 „Po uplynutí lhůt pro vydání rozhodnutí může žádost o uplatnění opatření proti nečinnosti podat účastník.“ • •Podání podle § 37 - způsob, náležitosti. •Sporné, zda závazné označení typu požadovaného opatření. • •O žádosti se rozhoduje usnesením (§ 80/6). • A to ve lhůtách podle § 71/1 (9 Ans 8/2009). • •Nelze se odvolat, ale lze - žalobu proti nečinnosti (viz dále). Ochrana před nečinností 16 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Opatření proti nečinnosti (§ 80) nDruhy opatření: •§ 80/4 a) „přikázat nečinnému správnímu orgánu, aby ve stanovené lhůtě učinil potřebná opatření ke zjednání nápravy nebo vydal rozhodnutí“ •Přikázání (příkaz) projevem „vnitřního vztahu“ mezi SO •Méně „represivní“ než následující: • •§ 80/4 b) „usnesením převzít věc a rozhodnout namísto nečinného správního orgánu“ •= Zvláštní varianta atrakce. Ochrana před nečinností 17 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Opatření proti nečinnosti (§ 80) n(další) varianty opatření: •§ 80/4 c) „usnesením pověřit jiný správní orgán ve svém správním obvodu vedením řízení“ •Zvláštní varianta delegace. • •§ 80/4 d) „usnesením přiměřeně prodloužit zákonnou lhůtu pro vydání rozhodnutí, lze-li důvodně předpokládat, že správní orgán v prodloužené lhůtě vydá rozhodnutí ve věci, a je-li takový postup pro účastníky výhodnější; přitom přihlíží ke lhůtám uvedeným v § 71 odst. 3“ • Prodloužit, nikoli prodlužovat… • I na podnět SO vedoucího řízení. Ochrana před nečinností 18 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Opatření proti nečinnosti (§ 80) nVýběr konkrétního opatření - jde-li tedy o opatření z moci úřední - provádí nadřízený SO podle svého uvážení. nZásada procesní ekonomie. n nNávaznost i kombinace použití typů opatření. n n„Forma“ přijatých opatření - mimo příkazu také usnesení. nÚčastníci, kterým se usnesení oznamuje, se mohou odvolat (bez suspenzivního účinku). n nTypy pod písm. b) a c) NELZE - vůči orgánům ÚSC při výkonu samostatné působnosti (ochrana práva na samosprávu). n n Ochrana před nečinností 19 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soudní ochrana před nečinností VS nPřed SŘS neexistence správněsoudní ochrany před nečinností => kritika (zejm. viz Pl. ÚS 16/99) n nSŘS - „dvojkolejnost“ soudní ochrany před nečinností §Ochrana proti nečinnosti správního orgánu (§ 79 – 81) §Řízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu (§ 82 – 87) n nDále potenciálně ústavní stížnost (možné dotčení čl. 36/1 a 38/2 Listiny) či stížnost k ESLP (čl. 6/1 Úmluvy) n nPrincip subsidiarity soudní ochrany Ochrana před nečinností 20 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soudní ochrana před nečinností VS nOchrana proti nečinnosti správního orgánu (§ 79 – 81 SŘS): n nPouze proti nevydání rozhodnutí ve věci samé nebo osvědčení, nikoliv vůči všem formám nečinnosti. nOchrana - subjektivnímu veřejnému právu procesnímu - tedy i pokud hmotněprávní nárok v řízení soukromoprávní povahy (5 As 31/2003). n nNevydání „rozhodnutí“: nMeritorní, nikoli procesní povahy, nVe smyslu § 65 SŘS: •Zakládá, mění, ruší nebo závazně určuje práva a povinnosti •Způsobilé zkrátit na právech žalobce •+ materiální pojetí rozhodnutí Ochrana před nečinností 21 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soudní ochrana před nečinností VS n nVůči nevydání „osvědčení“ (potvrzení): nNedefinované, tzv. jiný správní úkon nOsvědčením se osvědčují (potvrzují) skutečnosti úředně zřejmé, a to buď skutkové, nebo právní (I. ÚS 618/04) n •Na rozdíl od deklaratorních aktů (rozhodnutí dle § 141 a 142 SŘ) potvrzované skutečnosti nejsou sporné. •V řadě řízení podkladem pro budoucí rozhodnutí. •Veřejná listina. n Ochrana před nečinností 22 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soudní ochrana před nečinností VS n nŽalobní výluka (§ 79) pro fiktivní rozhodnutí (zpravidla rozhodnutím podle § 65) = odmítnutí žaloby (1 Ans 5/2007) n nDále nelze použít zejm. v případech: nVydání rozhodnutí v řízení, jež nebylo zahájeno a které lze zahájit jen z moci úřední (3 Ans 1/2009), nZahájení řízení o mimořádném opravném prostředku, které lze zahájit pouze z moci úřední (4 Ans 3/2009), nVydání rozhodnutí ve věci samé, bylo-li správní řízení pravomocně zastaveno (2 Ans 5/2006). Ochrana před nečinností 23 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soudní ochrana před nečinností VS n nPodmínka přípustnosti = bezvýsledné vyčerpání prostředků (zákonných), k ochraně proti nečinnosti“: •Opatření proti nečinnosti na žádost (§ 80/3 SŘ), případně obdobné prostředky ve zvláštních zákonech. •V zásadě 3 možnosti situace „vyčerpání“ prostředků: §Nadřízený SO nekoná (lhůta podle SŘ), §Nečinný SO i nadále nekoná, §Nadřízený SO zamítne žádost. n nPokud žaloba předčasně, soud povinen vyčkat (2 Ans 5/2009). n Ochrana před nečinností 24 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soudní ochrana před nečinností VS nLhůta = 1 rok od počátku nečinnosti. nRozsudkem - je-li návrh důvodný, soud uloží SO povinnost vydat a stanoví k tomu přiměřenou lhůtu, (ne však delší, než kterou určuje zvláštní zákon) n nOstatní formy nečinnosti… nDle ÚS = nezákonný zásah, resp. spadají pod § 82 - 87 SŘS (I. ÚS 618/04). nPotvrdil - rozšířený senát NSS (7 Aps 3/2008) - zásahem také nečinnost. n=> Řízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu. Ochrana před nečinností 25 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled II: téma: Zvláštní ustanovení o správních řízeních n n- dle správního řádu (§ 140 – 146 SŘ), tedy: a)společné řízení b)sporné řízení c)řízení o určení právního vztahu d)řízení na místě e)řízení s velkým počtem účastníků f)řízení s předstihem žádosti g)řízení o výběru žádosti h) n= zvláštní druhy obecného správního řízení. nUplatňují se také v rámci zvláštních správních řízení (řízení upravených zvl. předpisy), jež vykazují některá specifika oproti SŘ. 26 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled a) Společné řízení (§ 140) nPodstata = možnost SO spojit různá řízení, ke kterým je příslušný, do jednoho společného (přínosnost jak pro SO, tak pro účastníky) nV zájmu naplňování zásad rychlosti (§ 6/1), hospodárnosti (§ 6/2), souladnosti postupů (§ 8/1) nNení vázáno na zvláštní zmocnění => na zvážení SO, pokud splněny podmínky, někdy však obligatorně. n nSpojení ex offo nebo na základě návrhu (avšak není nárok) nLze i v průběhu řízení, pokud nevznikne nebezpečí újmy některému z účastníků nLze i opačný postup, tj. určitou věc vyloučit k samostatnému rozhodnutí n nVe společném řízení společný spis n 27 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Společné řízení (§ 140) nPodmínky pro vedení nPříslušnost k vedení spojovaných řízení nTentýž předmět, účastníci nebo jiná věcná souvislosti nNebrání tomu povaha věci, účel řízení anebo ochrana práv nebo oprávněných zájmů účastníků nNemusí jít o řízení podle jednoho zákona nObligatorně nO společné žádosti více žadatelů (např. stavební povolení u nemovitosti s více vlastníky) nO společné žádosti týkající se téhož předmětu řízení nebo jiných věcně souvisejících otázek (např. povolení umístění a realizace stavby) nStanoví-li to zvláštní zákon (např. vodní zákon povolování nakládání s vodami a povolování staveb vodních děl) nVydává se společné rozhodnutí, pokud jsou však k jednotlivým výrokům příslušné jiné odvolací orgány, vydává se více rozhodnutí- 28 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled b) Sporné řízení (§ 141) nPodstata řízení = SO řeší spory z veřejnoprávních smluv (viz § 169) a v případech stanovených zvláštními zákony spory ze soukromoprávních vztahů. n nSpory ze soukromoprávních vztahů nRozhodování VS ve výjimečných případech (např. některé agendy ERÚ, ČTÚ) nZákonné „svěření“ pravomoci (nemusí být výslovný odkaz). nZvláštní soudní přezkum = část V. OSŘ. n nŘízení ovládáno dispoziční zásadou => vždy na návrh (náležitosti § 45, především sporná otázka a petit) nHlavními účastníky atypicky navrhovatel a odpůrce (kontradiktorní postavení), dále vedlejší účastníci n 29 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sporné řízení (§ 141) nZvláštní režim dokazování nPovinnost SO zjistit skutečný stav věci, ALE vychází přednostně z důkazů, které byly účastníky navrženy, a teprve tehdy, pokud nepostačují ke zjištění stavu věci, může provést i důkazy jiné (SO není povinen zjišťovat všechny rozhodné okolnosti svědčící v pro i proti) nPlyne z podstaty sporného řízení, kde SO (do určité míry) v roli soudu => zásada materiální pravdy (§ 3) se uplatní v omezeném rozsahu. n nRozhodnutí směřuje k autoritativní deklaraci práv a povinností. nLze vyhovět i z části, či ukončit smírem. n nNa rozdíl od obecné zásady, podle níž nese účastník své náklady sám (§ 79/3) lze přiznat náhradu nákladů potřebných k účelnému uplatňování nebo bránění práva proti úč., který ve věci neměl úspěch. n 30 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled c) Řízení o určení právního vztahu (§ 142) nPodstata = potřeba autoritativního určení (ne)existence určitého právního vztahu, je-li to nezbytné pro uplatnění práv navrhovatele nPodmínky: nŽádost o určení; v mezích příslušnosti SO, nProkázání nezbytnosti (obdobně se uplatní ustanovení o dokazování v rámci sporného řízení => důkazní břemeno zejména na navrhovateli) nNelze vydat osvědčení anebo otázku řešit v rámci jiného řízení. n nPříklad uplatnění: Účelovou komunikací je i pozemní komunikace v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu ... V pochybnostech, zda z hlediska pozemní komunikace jde o uzavřený prostor nebo objekt, rozhoduje příslušný silniční správní úřad. (§ 7/2 ZPK). n 31 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled d) Řízení na místě (§ 143) nPodstata = v určitých případech řízení, nkdy je třeba postupovat bez zbytečného odkladu, nje možné vést přímo v terénu (na místě) a na méně formálním způsobem. n nLze uplatnit v těchto situacích: na) hrozí-li bezprostřední nebezpečí životu nebo zdraví, vážná maj. újma anebo dojde-li k náhlé havárii, nb) je-li důvodná obava, že by se osoba, jíž má být uložena povinnost, vyhýbala jejímu splnění, nc) jde-li o uložení záruky za splnění povinnosti (§ 147), předběžného opatření (§ 61) nebo pořádkového opatření (§ 62 a 63), nd) v řízení navazujícím na výkon dozoru (např. uložení sankce). n 32 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Řízení na místě (§ 143) nOprávněné úřední osoby mohou rozhodnutím ukládat povinnosti na místě, předpokladem = zjištění stavu věci. nRozhodnutí se vyhlašuje ústně (+ písemné potvrzení) a písemné vyhotovení se bez zbytečného odkladu doručuje dodatečně. n nOdvolání nemá - z povahy věci - suspenzivní účinek (nestanoví-li zvláštní zákon jinak). nRozhodnutí tak po vyhlášení předběžně vykonatelné. n nMéně formálním postupem však není možné krátit práva účastníků, oprávněná úřední osoba proto musí při řízení zvýšenou měrou dbát, aby byla šetřena práva a oprávněné zájmy účastníků n 33 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled e) Řízení s velkým počtem účastníků (§ 144) nPodstata = zjednodušení správního řízení (zejména z hlediska doručování) tak, aby velký počet účastníků řízení neznamenal nadbytečnou administrativní zátěž SO. n nZákladní podmínka = „velký počet účastníků“ (nestanoví-li zvláštní zákon jinak, podle SŘ min. 30) nEx offo, i na žádost. nUvědomit o zahájeném řízení, podaném odvolání a doručovat písemnosti lze veřejnou vyhláškou. nAle účastníkům podle § 27 odst. 1, kteří jsou SO známi, se doručuje jednotlivě. n nOdvolatel není povinen podávat odvolání s potřebným počtem stejnopisů. n 34 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled f) Řízení s předstihem žádosti (§ 145) nPodstata - řízení, kde se o každé žádosti vede samostatné řízení v pořadí, jak byla doručena (časová priorita) nPředstih má význam v hmotném právu, příklady užití: §Průmyslová práva (přihlášky patentů či průmyslových vzorů) §Vklady práv do katastru nemovitostí. nPouze v případech, kdy zákon stanoví, že „pro vedení řízení má význam předstih žádosti“. n nZjištění předstihu: SO postupuje tak, že §vyznačí časový údaj o doručení žádosti (hodiny a minuty) §pokud více žádostí současně, rozhoduje časový údaj o podání §v pochybnostech mají přednost žádosti předané SO osobně §pokud stále nelze, předstih SO určí losem (protokol). nŘízení o ostatních žádostech se přeruší a v případně rozhodnutí se zastaví. nPokud SO žádost zamítne, pokračuje v řízení o žádosti další v pořadí. n 35 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled g) Řízení o výběru žádosti (§ 146) nPodstata = obdobně řízení s předstihem žádosti dochází k výběru žádosti, o které má být v řízení meritorně rozhodnuto. nNení však rozhodující rychlost podání žádosti, ale to, zda žádost nejlépe odpovídá stanoveným požadavkům („kvalita žádosti“). n nŘízení na základě zvláštního zákona. nNapř. řízení o (početně omezených) licencích či povoleních. nSpolečné řízení o všech žádostech (§ 140). n nZahajuje se vyhlášením veřejnou vyhláškou a zároveň se oznamuje prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků (nejméně dvou). nSoučasně se vyhlašuje lhůta pro podávání žádostí (dle SŘ min. 30 dnů), kritéria hodnocení podaných žádostí, popřípadě pravidla postupu, a má-li řízení formou výběru probíhat ve více kolech. n 36 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Řízení o výběru žádosti (§ 146) nPo uplynutí lhůty pro podávání žádostí se nepřipouští změna žádosti. nS tím souvisí také, že před uplynutím lhůty nelze nahlížet do spisu (ochrana práv ostatních žadatelů). n nKe lhůtě pro vydání rozhodnutí se připočítává doba (lhůta) pro podávání žádostí. nV zájmu transparentního a odborného výběru žádosti rozhodne SO na základě doporučení nejméně tříčlenné komise jmenované vedoucím SO (uplatní se ustanovení o podjatosti). n 37 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Studijní literatura: n nSkulová, S., a kol.: Správní právo procesní, 4. aktualizované a rozšířené vydání. Plzeň: Vydavatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2020, nstr.: 269 – 285, 206-215. n n--------------------------------------------------------------------------- n Zápatí prezentace 38