Seminární skupiny prof. Fryštáka předmětu Trestní právo II

11. TČ proti České republice....., TČ proti pořádku ve věcech veřejných

Na  tyto otázky by jstě měli být schopni po absolvování semináře odpovědět

  1. Co je druhovým objektem trestných činů uvedených v hlavě IX zvláštní části trestního zákoníku? Směřuje tato hlava k ochraně zájmů individuálních, anebo naopak celospolečenských?
  2. Jaké skupinové objekty chrání jednotlivé díly hlavy IX?
  3. Lze se v této hlavě setkat s trestnými činy s tzv. omezeným okruhem pachatelů? A  pokud ano, jde o speciální či konkrétní subjekt?
  4. Jak byste vymezili pojmy "ústavní zřízení", "obranyschopnost", "územní celistvost" či "samostatnost" České republiky?
  5. Jaký je rozdíl mezi organizovanou zločineckou skupinou a teroristickou skupinou?
  6. Lze se v hlavě IX zvláštní části setkat s okolnostmi vylučujícími protiprávnost resp. trestnost? A s okolnostmi způsobujícími zánik trestní odpovědnosti?
  7. Lze se v hlavě IX zvláštní části setkat s tzv. předčasně dokonanými trestnými činy?
  8. Lze se v hlavě IX zvláštní části setkat s případy, kdy zákonodárce povyšuje některé formy trestné součinnosti na hlavní pachatelství?
  9. Naleznete v hlavě IX zvláštní části tzv. verbální delikt?
  10. Jak byste vymezili pojmy "stav ohrožení státu" a "válečný stav", resp. kde můžete nalézt vymezení těchto pojmů?

Doporučená studijní literatura:


  • Jelínek, J. a kol. Trestní právo hmotné. Obecná část. Zvláštní část. 8. vydání. Praha: Leges, 2022, hlava XXXI, §  1 - 4; hlava XXXII, § 1 - 9 zvláštní části
  • Šámal, P. a kol. Trestní právo hmotné. 9. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2022, kapitola VIX, § 1 - 4; kapitola X, § 1 - 9 zvláštní části

  • v další odkazuji na obsah přednášek a powerpointy k nim

Z judikatury k  pojmu úřední osoba:  

8 Tdo 1092/2012 (R 69/2013)

Sociální pracovník orgánu sociálně-právní ochrany dětí je úřední osobou ve smyslu § 127 odst. 1 písm. d) tr. zákoníku, neboť jako odpovědný úředník orgánu územní samosprávy vykonávajícího státní správu v přenesené působnosti při své činnosti plní úkoly společnosti a státu a používá přitom pravomoci svěřené přímo zákonem č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, včetně rozhodování o právech a povinnostech jiných subjektů (§ 13 posledně uvedeného zákona, § 1 odst. 2, § 109 zákona č. 108/2006, o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů).

7 To 17/2011 (R 57/2013) 

Strážník obecní policie požívá ochrany úřední osoby i tehdy, provede-li v pracovní době výjimečně (např. vzhledem k aktuálně nastalé situaci, zejména je-li páchán trestný čin nebo přestupek bezprostředně ohrožující život, zdraví nebo majetek, apod.), zákrok nebo úkon k plnění úkolů obecní policie v občanském oděvu, a nemůže-li prokázat svoji příslušnost k obecní policii způsobem stanoveným v § 9 odst. 1 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, tj. stejnokrojem s odznakem obecní policie, identifikačním číslem a názvem obce, ale prokáže ji průkazem obecní policie. Jestliže pachatel v takovém případě užil násilí v úmyslu působit na výkon či pro výkon pravomoci strážníka obecní policie při provádění zákroků a úkonů k plnění úkolů obecní policie, přičemž na základě konkrétních skutečností věděl, že napadená osoba vystupuje jako strážník obecní policie a vykonává svoji pravomoc spočívající např. v oprávnění požadovat prokázání totožnosti, naplnil zákonné znaky skutkové podstaty přečinu násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1 tr. zákoníku.

8 Tdo 197/2013 (R  77 2013)

Probační úředník provádějící dohled nad odsouzeným ve smyslu § 49 až 51 tr. zákoníku má postavení úřední osoby podle § 127 odst. 1 písm. d) tr. zákoníku, neboť jakožto zaměstnanec Probační a mediační služby je odpovědným úředníkem orgánu veřejné moci, a to zejména při realizaci výkonu trestu uloženého soudy v rámci trestního řízení. Při plnění těchto svých pravomocí vyplývajících zejména z trestního zákoníku, trestního řádu a zákona č. 257/2000 Sb., o Probační a mediační službě, ve znění pozdějších předpisů, se podílí na realizaci výkonu konkrétních soudních rozhodnutí, což je činnost, kterou je nutné považovat vedle vydávání rozhodnutí za součást rozhodovací pravomoci státu.

Tpjn 304/2014  (R 51/2015) 

Vykonavatele soudního exekutora, provádí-li z písemného pověření soudního exekutora úkony, které je ve výkonu rozhodnutí podle občanského soudního řádu oprávněn provést soudní vykonavatel, lze za splnění dalších zákonných podmínek pokládat za úřední osobu ve smyslu § 127 odst. 1 písm. d) tr. zákoníku.

Trestný čin výtržnictví a místo veřejně přístupné

A něco ze slovenské judikatury - účast na organizované zločinecké skupině, zneužití pravomoci úřední osoby 

A nápocný Vám bude určitě i powerpoint 

Následující