Integrované povolování a další nástroje prevence JUDr. Vojtěch Vomáčka, Ph.D., LL.M. MP904Zk Právo životního prostředí II PrF MU, Brno, 27. 9. 2023 * prezentace až na výjimky používá velké písmo, aby byla lépe čitelná pro studenty se zrakovým postižením; zvažte, zda při tisku nedostačuje více snímků na jednu stranu – šetřte přírodní zdroje :-) logo F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif Masarykova univerzita - Home | Facebook Obsah prezentace • Princip prevence a nástroje jeho uplatňování v právu životního prostředí • Integrované povolování – od IPPC po IED • Procesní zasazení IPPC • Důvody a rozsah integrace • BAT a BREF • Soudní judikatura PRINCIP PREVENCE (viz JARO 2023) Základní princip práva životního prostředí •Zakotven v ústavně právní rovině (čl. 7 Ústavy, čl. 11/3, a 35/3 LZPS) Na úrovni zákonných předpisů - § 17 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí: •Každý je povinen, především opatřeními přímo u zdroje, předcházet znečišťování nebo poškozování životního prostředí a minimalizovat nepříznivé důsledky své činnosti na životní prostředí. - konkretizace zejm. ve složkových předpisech (např. regulace nakládání s odpady) •Každý, kdo využívá území nebo přírodní zdroje, projektuje, provádí nebo odstraňuje stavby, je povinen takové činnosti provádět jen po zhodnocení jejich vlivů na životní prostředí a zatížení území, a to v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními předpisy - konkretizace zejm. v procesech SEA/EIA a v procesech podle stavebního zákona •Každý, kdo hodlá zavést do výroby, oběhu či spotřeby technologie, výrobky a látky, či kdo je hodlá dovážet, je povinen zabezpečit, aby splňovaly podmínky ochrany životního prostředí a aby v případech stanovených tímto zákonem a zvláštními předpisy byly posouzeny z hlediska jejich možných vlivů na životní prostředí. - konkretizace zejm. v procesu IPPC, registraci podle nařízení REACH, požadavky na výrobky apod. + další obecné i složkové předpisy včetně OZ (povinnost předcházet, zakročit, oznámit) PRINCIP PREVENCE (viz JARO 2023) •Článek 191 SFEU Politika Unie v oblasti životního prostředí je zaměřena na vysokou úroveň ochrany, přičemž přihlíží k rozdílné situaci v jednotlivých regionech Unie. Je založena na zásadách obezřetnosti a prevence, odvracení ohrožení životního prostředí především u zdroje a na zásadě "znečišťovatel platí". (…) Při přípravě politiky v oblasti životního prostředí přihlédne Unie k dostupným vědeckým a technickým údajům •Článek 37 Listiny základních práv EU (Ochrana životního prostředí) Vysoká úroveň ochrany životního prostředí a zvyšování jeho kvality musí být začleněny do politik Unie a zajištěny v souladu se zásadou udržitelného rozvoje. Princip prevence ≠ princip předběžné opatrnosti (obezřetnosti) Viz § 13 zákona o životním prostředí: Lze-li se zřetelem ke všem okolnostem předpokládat, že hrozí nebezpečí nevratného nebo závažného poškození životního prostředí, nesmí být pochybnost o tom, že k takovému poškození skutečně dojde, důvodem pro odklad opatření, jež mají poškození zabránit. C‑333/14 (The Scotch Whisky Association) 112/84 (Humblot) Znalezione obrazy dla zapytania 1984 FRENCH CARS F:\DATA\grafika\spodek.gif § 45i zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (NATUROVÉ HODNOCENÍ) (1) Ten, kdo zamýšlí pořídit koncepci nebo uskutečnit záměr uvedený v § 45h odst. 1 (dále jen „předkladatel“), je povinen návrh koncepce nebo záměru předložit orgánu ochrany přírody ke stanovisku, zda může mít samostatně nebo ve spojení s jinými koncepcemi nebo záměry významný vliv na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti. Orgán ochrany přírody vydá odůvodněné stanovisko do 30 dnů ode dne doručení žádosti. V případě politiky územního rozvoje a územně plánovací dokumentace se předkládá zpráva o jejím uplatňování, nebo její zadání, anebo návrh obsahu aktualizace či změny územně plánovací dokumentace. (2) Jestliže orgán ochrany přírody svým stanoviskem podle odstavce 1 významný vliv podle § 45h odst. 1 nevyloučí, musí být daná koncepce nebo záměr předmětem posouzení podle tohoto odstavce postupem podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Nevyloučí-li výsledek posouzení podle tohoto odstavce významný negativní vliv koncepce nebo záměru na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, musí předkladatel zpracovat varianty řešení, jejichž cílem je významný negativní vliv vyloučit, nebo v případě, že vyloučení není možné, alespoň zmírnit; tyto varianty musí být také předmětem posouzení podle tohoto odstavce postupem podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Politika územního rozvoje a územně plánovací dokumentace se posuzují podle zvláštního právního předpisu. – PŘÍKLAD UPLATNĚNÍ ZÁSADY PŘEDBĚŽNÉ OPATRNOSTI PRÁVNÍ PROSTŘEDKY REALIZACE PRINCIPU PREVENCE •standardy kvality životního prostředí (složek), •limity znečišťování, •koncepční nástroje (plány, programy, apod.), •posuzování vlivů na životní prostředí (EIA, SEA), •příkazy, zákazy, omezení (stanovené přímo právním předpisem nebo rozhodnutím nebo jiným aktem např. opatřením obecné povahy), •administrativní nástroje (souhlasy v podobě stanovisek či závazných stanovisek, vyjádření, povolení včetně IPPC, rozhodování o nápravných opatřeních či omezení, resp. zastavení provozu), •ekonomické nástroje, •nástroje evidenční, •kontrola, dozor, •právní odpovědnost, •pravidla pro řešení mimořádných situací (živelní události, havárie, havarijní plánování). F:\DATA\grafika\spodek.gif 8 ÚP Povolení záměru Kolaudační rozhodnutí F:\DATA\grafika\spodek.gif R OOP R Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, OvzdZ, OdpZ, Vodz, ZPF, LesZ) Výsledek obrázku pro house picture JES (Řízení o odstranění stavby Řízení o dodatečném povolení stavby F:\DATA\grafika\spodek.gif 9 ZÚR ÚP Kolaudační řízení F:\DATA\grafika\spodek.gif OOP R OOP R Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, OvzdZ, OdpZ, Vodz, ZPF, LesZ) Výsledek obrázku pro factory picture JES Povolení záměru F:\DATA\grafika\spodek.gif 10 ZÚR ÚP F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA OOP R OOP R SEA SEA Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, ZPF, LesZ) ZS IPPC (povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle některých zvl. Předpisů - , OvzdZ, OdpZ, Vodz, VeřZd) R Výsledek obrázku pro factory picture JES Kolaudační řízení Povolení záměru Příklad: Výstavba vepřína o kapacitě 500 prasnic (pod limitem zákona EIA a IPPC), umístěného ve vzdálenosti 30 m od lesa na zemědělské půdě, kde se nachází několik stromů a ohrožených živočichů; dojde k zásahu do krajinného rázu, je požadován odběr povrchové vody k užitkovým účelům (zavlažování zelené střechy staveb). Vyžadované akty podle stávající úpravy (zjednodušeně): Odnětí ze ZPF (závazné stanovisko orgánu ochrany ZPF), souhlas k dotčení lesa (závazné stanovisko orgánu ochrany lesů), souhlas k zásahu do krajinného rázu (závazné stanovisko orgánu ochrany přírody), výjimka z ochrany ohroženého druhu živočicha (rozhodnutí orgánu ochrany přírody), povolení kácení dřevin (závazné stanovisko orgánu ochrany přírody), územní a stavební povolení (rozhodnutí stavebního úřadu), kolaudační souhlas (rozhodnutí stavebního úřadu), povolení k nakládání s vodami (rozhodnutí vodoprávního úřadu), povolení k provozování zařízení pro nakládání s odpady (rozhodnutí krajského úřadu). • - při větší kapacitě vepřína by některé akty především z oblasti ochrany vod, ochrany ovzduší a nakládání s odpady nahradilo integrované povolení – vydávalo by se samostatné rozhodnutí IPPC Integrovaná prevence (IPPC)* * Integrovaná prevence a omezování znečištění (angl. Integrated Pollution Prevention and Control - IPPC) je pokročilým způsobem regulace vybraných průmyslových a zemědělských činností při dosažení vysoké úrovně ochrany životního prostředí jako celku. Integrovaná prevence (IPPC) •Preventivní nástroj unijního původu, odlišný od end-of-pipe regulace nebo ekonomických nástrojů typu emisních povolenek. •Integrované povolení – rozhodnutí vydávané ve správním řízení - kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení - a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných podle zvláštních právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství, pokud to tyto předpisy umožňují. •IPPC se nevztahuje na: - emise a imise radioaktivních látek - nakládání s GMO • Právní úprava • Směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích (IED) • Nařízení č. 166/2006, kterým se zřizuje Evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek • • Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů •Zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí •Vyhl.č. 288/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o integrované prevenci •Nař.vl.č. 145/2008 Sb., kterým se stanoví seznam znečišťujících látek a prahových hodnot a údaje požadované pro ohlašování do integrovaného registru znečišťování životního prostředí •žádný komentář, odborné zdroje zaměřené na technické otázky • Směrnice IPPC (2008/1/ES) 2005-1-19-usine-raffinerie Směrnice o omezení emisí některých znečišťujících látek do ovzduší z velkých spalovacích zařízení (LCPD, 2001/80/ES) Směrnice o spalování odpadů (2000/76/ES) Směrnice o o omezování emisí těkavých organických sloučenin (1999/13/ES) Směrnice ke zpracování oxidu titaničitého (78/186, 82/883, 92/112) Směrnice o průmyslových emisích Industrial Emissions Directive (IED) 2010/75/EU Nařízení č. 166/2006, kterým se zřizuje Evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek (E-PRTR) IPPC/LCPD/IED Účel zákona: • stanovit podmínky pro provoz příslušného zařízení (často s velkým množstvím navazujících činností a spojených technologických jednotek), včetně provozu činností přímo spojených s provozem tohoto zařízení v místě. (...) Smyslem povolovacího řízení je stanovit takové podmínky provozu, aby i přes zátěž, kterou provoz těchto zařízení z hlediska životního prostředí vyvolává, byly zajištěny základní standardy jeho ochrany (Rozsudek NSS z 3. 12. 2015, č. j. 9 As 113/2015-42) Takto stanovené emisní limity nesmějí být mírnější než emisní limity, které by jinak byly stanoveny podle zvláštních právních předpisů. Provozní podmínky zařízení mají být stanovovány tak, aby nedocházelo k přenosu znečištění mezi jednotlivými složkami životního prostředí. (Rozsudek NSS z 16. 4. 2015, č. j. 5 As 201/2014-65) Účel zákona: Flexibilita a proměnlivost podmínek v čase Integrované povolení je vydáváno s výhradou pozdější změny rozhodnutí. Provozovatel zařízení tedy musí počítat s jeho změnou, přičemž k přezkumu závazných podmínek integrovaného povolení může dojít též na základě podnětu České inspekce životního prostředí nebo krajské hygienické stanice, a to bez dalšího omezení (jedná se o samostatný důvod k přezkumu podmínek integrovaného povolení). (Rozsudek KS v Hradci Králové – pobočka v Pardubicích ze 4. 5. 2015, č. j. 52 A 17/2015-101) Změny v nárocích na provoz mohou přinést provozovateli nové povinnosti, které nebude moci bez zásadní rekonstrukce a technologické modernizace plnit. (V kontextu územního plánování viz argumentace odpůrce v rozsudku NSS z 24. 11. 2011, č. j. 7 Ao 4/2011-126.) How does a coal-fired power plant work? Jaké akty se integrují? Pomůcka: Jak fungují velká spalovací zařízení? (ovzduší, odpady, voda) http://img.ct24.cz/cache/900x700/article/46/4566/456540.jpg?1365770011 http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/302143-vitkovicke-strojirny-prijmou-desitky-lidi-z-uzavren e-ocelarny/ Vymezení procesů podléhajících integraci Správní akty nahrazované integrovaným povolením jsou v režimu těchto zákonů (viz MŽP Čj. /ENV/13 se zohledněním změn právní úpravy): • Vodní zákon (§ 126 odst. 5) • Zákon o ochraně ovzduší (§ 40 odst. 2) • Zákon o odpadech (§ 151) • Lázeňský zákon (§ 37 odst. 6) • Zákon o ochraně veřejného zdraví (§ 31 odst. 1) • Veterinární zákon (§ 77a) •Závazné podmínky provozu, které se týkají ochrany ovzduší, vod a nakládání s opady, nikoliv však z oblasti ochrany zemědělského půdního fondu, lesů nebo přírody a krajiny. •Spolehlivým vodítkem nebývá ani název zařízení, který může být výstižný („Výroba acetylenu“, „Závod 13 – Ocelárna“, „Řízená skládka TKO Český Krumlov“), méně návodný („Výroba nealkoholických nápojů, balených vod a sirupů“), ale i vcelku nekonkrétní („Výrobní zařízení Bohumín“). Rovněž nemusí být na první pohled patrné, která povolení byla skutečně nahrazena integrovaným povolením. • Viz například rozsudek NSS z 11. 12. 2015, č. j. 5 As 150/2015-81 (NSS vytkl krajskému soudu, že přehlédl, že IPPC nahrazuje jak povolení provozu stacionárního zdroje, tak i závazné stanovisko ke stavbě a změně stavby stacionárního zdroje (ve výrokové části + v odůvodnění podle povahy). Povinnosti provozovatele zařízení •Provozovat zařízení v souladu s vydaným povolením •Ohlásit každou plánovanou změnu v provozu •Ohlásit neprodleně všechny mimořádné situace a přijmout opatření k omezení dopadů na ŽP •Vést evidenci údajů o plnění podmínek povolení • •Zákaz provozovat zařízení bez platného integrovaného povolení. • •Pokuta do výše 2 000 000, resp. 10 000 000 Kč - možnost rozhodnout o zastavení řízení o uložení pokuty •Opatření k nápravě •Zastavení provozu zařízení •Specifická možnost upuštění od uložení správního trestu Kdy se vydává integrované povolení? Pro zařízení: „stacionární technická jednotka, ve které probíhá jedna či více průmyslových činností uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu, a jakékoli další s tím přímo spojené činnosti, které po technické stránce souvisejí s průmyslovými činnostmi uvedenými v příloze č. 1 k tomuto zákonu probíhajícími v dotčeném místě a mohly by ovlivnit emise a znečištění, nejde-li o stacionární technickou jednotku používanou k výzkumu, vývoji a zkoušení nových výrobků a procesů; za zařízení se považuje i stacionární technická jednotka, ve které neprobíhá žádná z činností uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu, jestliže pro ni bylo požádáno o vydání integrovaného povolení“ Kdy se vydává integrované povolení? Povinně: Zařízení, ve kterém probíhá - jedna či více průmyslových činností vymezených v příloze č. 1 zákona, - související činnosti v dotčeném místě, které by mohly ovlivnit emise a znečištění, - ne výzkum, vývoj a zkoušení nových výrobků a procesů Dobrovolně zařízení, ve kterém neprobíhá žádná činnost uvedená v příloze č. 1 zákona důvody pro/proti? Kdy se vydává integrované povolení? Cca 50 tisíc zařízení v EU, 1800 v ČR Identifikace zařízení je klíčová pro závěr, zda zařízení musí disponovat integrovaným povolením, a může být logicky otázkou předběžnou pro hodnocení toho, zda došlo ke spáchání souvisejícího správního deliktu. (viz např. rozsudek KS v Brně z 31. 3. 2016, č. j. 30 A 4/2014-158) Posouzení, co je či není předmětem integrovaného povolení, není otázkou skutkovou, ale otázkou právní, s níž se musí správní orgán v rozhodnutí o vydání integrovaného povolení náležitě vypořádat. (např. rozsudek MS v Praze z 30. 5. 2006, č. j. 11 Ca 218/2005-37) I jediné zařízení v rámci provozu, které spadá pod zákonnou definici pojmu „zařízení“ zavazuje provozovatele integrované povolení obstarat. Například v rozsudku z 16. 4. 2015, č.j. 5 As 201/2014- 65, NSS blíže vyložil smysl zákona při posuzování zařízení určeného k výrobě stavebních hmot, ovšem při současném materiálovém využití odpadů („Rekultivace území bývalého odvalu Dolu Jan Šverma v Ostravě – Zařízení na výrobu stavebních hmot“). Průměrné denní množství využívaného odpadu několikanásobně překračovalo prahové hodnoty denní kapacity, která je uvedena v bodu 5.1 přílohy č. 1, ovšem stěžovatel namítal, že se na něj povinnosti v zákoně o integrované prevenci nevztahují, neboť se stále jedná o zařízení k výrobě stavebních hmot. NSS vyšel mimo jiné ze skutečnosti, že s odpadem zahrnujícím úletové popílky, slévárenské písky a plniva (kaly) bylo nakládáno prostřednictvím fyzikálněchemické úpravy. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif IPPC – co nahrazuje? https://www.mzp.cz/ippc/ippc4.nsf/appliances.xsp V jaké fázi realizace záměru? § 45 (1) Práva a povinnosti vyplývající ze stavebního povolení, nebo společného povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje, vydaného pro zařízení podle zvláštního právního předpisu lze vykonávat nejdříve ode dne právní moci integrovaného povolení. (...) § 4 odst. 1 písm. r) r) údaj o tom, zda provozovatel žádá o vydání integrovaného povolení před vydáním, nebo po vydání stavebního povolení, nebo společného povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje, podle zvláštního právního předpisu IPPC: Postup 1.Žádost o vydání integrovaného povolení (předběžná informace o žádosti – na žádost provozovatele); součástí žádosti je „Základní zpráva“ 2.Postoupení žádosti a její zveřejnění 3.Vyjádření subjektů 4.Ústní jednání o žádosti 5.Rozhodnutí 6.Opravné prostředky proti rozhodnutí 7.Kontrola – přezkum plnění závazných podmínek 8.Přechod, změna a zánik integrovaného povolení IPPC: Účastníci řízení - § 7 IPPC: Účastníci řízení - § 7 „…vymezuje pro účely řízení o vydání integrovaného povolení speciální okruh účastníků tohoto řízení, a tím vylučuje aplikaci obecné definice účastníků řízení dle § 27 správního řádu“ (rozsudek NSS ze 4. 5. 2011, č. j. 1 As 43/2011-53) Účastenství ve správním řízení o vydání povolení nebo o podstatné změně nebude přiznáno např. jedincům nacházejícím se v bezprostřední blízkosti zařízení na výrobu acetylénu a plnírny technických plynů. (rozsudek NSS z 12. 2. 2015, č. j. 9 As 152/2014-43, který navazuje na rozsudek NSS z 13. 7. 2011, č. j. 9 As 36/2011-105) Naproti tomu pokud je předmětem řízení změna integrovaného povolení, která není podstatnou změnou, vztahuje se na takové řízení úprava účastenství obsažená ve správním řádu. Tu považují správní soudy za restriktivní v porovnání s vymezením účastníků v § 7, takže například spolky, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana veřejných zájmů, budou účastníky pouze řízení o podstatné změně. (rozsudek KS v Ústí nad Labem z 29. 4. 2015, č. j. 15 A 15/2012-50, který obstál před NSS se závěrem, že se v posuzované věci jednalo o změnu podstatnou, takže žalobci měli být přibráni mezi účastníky řízení. Viz rozsudek NSS z 3. 12. 2015, č. j. 9 As 113/2015-42) Změny integrovaného povolení U integrovaného povolení se přímo předpokládá, že v průběhu času bude docházet k jeho změnám, přičemž změna integrovaného povolení nebude vždy jakousi „komplexní“ změnou s dopadem na veškeré otázky, jichž se integrované povolení týká. (rozsudek NSS z 11. 12. 2015, č. j. 5 As 150/2015-81) Provozovatel zařízení je povinen ohlásit každou plánovanou změnu v užívání, způsobu provozu nebo rozšíření zařízení pouze tehdy, může-li mít změna účinky pro životní prostředí: Povinnost nahlásit změnu v provozu zařízení se tedy upíná pouze ke změnám určité kvality (tj. k takovým změnám, které mohou, nejspíše negativně, ovlivnit ekosystém, včetně člověka), nikoli paušálně, k jakýmkoli myslitelným změnám. Do posledně uvedené skupiny patří nepochybně i situace, kdy dojde ke změně vlastníka provozovaného zařízení (jeho části); bez přistoupení dalších okolností tato skutečnost sama o sobě nemůže mít jakékoli důsledky pro životní prostředí. (rozsudek NSS z 15. 10. 2015, č. j. 3 As 70/2014-52) BAT a BREF Při stanovení závazných podmínek provozu, zejména emisních limitů, úřad vychází z nejlepších dostupných technik (Best Available Techniques - BAT) a použije závěry o nejlepších dostupných technikách (Závěry o BAT – součást BREF), aniž by však předepisoval použití jakékoliv konkrétní metody a technologie. Možnost výjimek: -odborné posouzení prokáže, že nedojde k závažnému znečištění životního prostředí, -plus nepřiměřené náklady. BAT • Vlastnosti: - Vědecká vyspělost (nejpokročilejšího stádium, co nejvyšší účinnost výroby a kumulativně i ochrany životního prostředí jako celku, - Praktičnost (vyzkoušené pro praxi), - Ekonomická a technická únosnost. - Nejlepší ekologická účinnost. - Testování – dočasná výjimka (9 měsíců) Hlediska pro určování BAT • 1. Použití nízkoodpadové technologie. 2. Použití látek méně nebezpečných. 3. Podpora využívání a recyklace látek, které vznikají nebo se používají v technologickém procesu, a případně využívání a recyklace odpadu. 4. Srovnatelné procesy, zařízení či provozní metody, které již byly úspěšně vyzkoušeny v průmyslovém měřítku. 5. Technický pokrok. 6. Charakter, účinky a množství příslušných emisí. 7. Datum uvedení nových nebo existujících zařízení do provozu. 8. Doba potřebná k zavedení nejlepší dostupné techniky. 9. Spotřeba a druh surovin (včetně vody) používaných v technologickém procesu a energetická účinnost. 10. Požadavek prevence nebo omezení celkových dopadů emisí na životní prostředí a rizik s nimi spojených na minimum. 11. Požadavek prevence havárií a minimalizace jejich následků pro životní prostředí. 12. Informace zveřejňované mezinárodními organizacemi. BAT – systém výměny informací • S cílem zprostředkování informací o nejlepších dostupných technikách a nově vznikajících technikách (z angl. Emerging Techniques) mezi členskými státy Evropské unie a jednotlivými odvětvími průmyslu, je organizován Systém výměny informací. Na zabezpečení systému výměny informací se v rámci České republiky podílejí příslušné resorty, tj. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), Ministerstvo životního prostředí (MŽP) a Ministerstvo zemědělství (MZe). BREF (Reference Document on Best Available Techniques) •Všeobecné informace a souhrnné zprávy o stavu dané průmyslové činnosti v zemích EU a o používaných technikách (Evropský úřad pro IPPC v Seville). •Procesy a techniky, skladování a úprava surovin až po balení, monitoring. •Popisují a doporučují techniky, které splňují kritéria BAT. •Neposkytují však detailní návody s konkrétními technologiemi (rozpor s pravidly rovné hospodářské soutěže). BREF (Reference Document on Best Available Techniques) •Přijímané jako ZÁVĚRY O BAT (BATc) – rozhodnutím Evropské komise •Evropská komise rozhoduje o vypracování nového referenčního dokumentu o nejlepších dostupných technikách (BREF) nebo o zahájení revize stávajícího referenčního dokumentu o BAT (BREF). Požadavkem je, aby referenční dokumenty o BAT (BREF) byly aktualizovány nejpozději osm let po zveřejnění předchozí verze. • BATc nejsou vydané pro všechny druhy zařízení, ale jejich počet rychle stoupá, takže pokrývají již zhruba 60 % všech zařízení. U těch mají správní orgány k dispozici velmi přesná a závazná kritéria pro stanovení používaných kritérií. • • BAT, BREF – závaznost •V rozsudku z 25. 6. 2015, č. j. 1 As 13/2015-295, NSS uvedl, že „nesplnění kritérií uvedených v referenčních dokumentech BREF nemusí znamenat nesplnění nejlepších dostupných technik BAT. Předmětný záměr splňuje kritéria BAT; nesplňuje pouze jediné indikativní kritérium čisté tepelné účinnosti uvedené v BREF, což je důsledkem zejména nekvalitního paliva, které v daných podmínkách nelze sanovat.“ • •Výraz „vychází z použití“ nelze vnímat jako bezvýhradné a bezpodmínečné aplikování BAT bez ohledu na konkrétní okolnosti projednávaného případu. Provoz zařízení může být povolen i tehdy, není-li okamžité dosažení BAT zaručeno. (rozsudek MS v Praze z 27. 11. 2014, č. j. 7 A 58/2010-53) • Evropský úřad pro IPPC (EIPPCB) •Zpracování referenčních dokumentů o BAT (BREF) v EU zajišťuje Evropský úřad pro IPPC (European Integrated Pollution Prevention and Control Bureau - EIPPCB) se sídlem v Seville (http://eippcb.jrc.ec.europa.eu/reference/) • •Úlohou Evropského úřadu pro IPPC (EIPPCB) tedy je koordinovat výměnu informací a zajistit, aby byly za účelem vypracování nebo přezkoumání referenčních dokumentů o BAT (BREF) informace shromažďovány a zpracovávány podle pokynů uvedených v Rozhodnutí 2012/119/EU. • •Závěry o BAT – prováděcí rozhodnutí Komise - viz např. https://www.mzp.cz/ippc • Kontrola Obligatorní Pravidelná (každých 8 let) Mimořádná (§ 18 odst. 2, 3 a 4) Fakultativní Právní skutečnosti dle § 18 odst. 6 Důsledky Opatření k nápravě Omezení nebo zastavení provozu zařízení Správní delikt Řízení o změně IP - na žádost, z moci úřední Zánik • Zánik provozovatele zařízení bez právního nástupce. • Ukončení provozu zařízení v souladu s IP. • Nevyužívání integrovaného povolení bez vážného důvodu po dobu delší 4 let. • Vynětí zařízení z režimu zákona. • Sloučení IP. • • Integrované povolení se může vztahovat jen na zařízení, které je jako celek provozováno jedním provozovatelem. • Co dělat v případě převodu či přechodu části zařízení na jinou osobu? • Integrovaný registr znečištění •Podle zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů •Ohlašovací povinnost do IRZ je povinen plnit provozovatel (fyzická nebo právnická osoba), který provozuje provozovnu, ze které vznikají úniky a přenosy sledovaných znečišťujících látek nebo přenosy odpadů, které jsou přenášeny mimo provozovnu. • •http://www.irz.cz/ • Judikatura • Do roku 2013 celkem 3 věci před českými správními soudy, od roku 2014 asi 60, SDEU cca 50 zmínek o IED a 400 o IPPC Otázky posuzované českými soudy: • vymezení procesů podléhajících integraci, • kdy je třeba integrované povolení doložit, • identifikace zařízení, • nastavení podmínek (BAT a BREF), • změny integrovaného povolení (účast veřejnosti a soudní ochrana), • specifika trestání. • DĚKUJI ZA POZORNOST! vomacka@mail.muni.cz logo F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif Masarykova univerzita - Home | Facebook