Adobe Systems Ústavní základy PŽP, právo na informace a zákon č. 17/1992 Sb. JUDr. Jiří Vodička, Ph.D. 22. 11. 2023 Obsah obrázku text, klipart, Písmo, kreslené Popis byl vytvořen automaticky Osnova ̶Obecná východiska ̶ ̶Ústavní základy ̶ ̶Zákon o ŽP ̶ ̶Právo na informace ̶ Obecná východiska ̶Lidská práva ̶ ̶Přístup k soudní ochraně ̶ ̶Veřejný zájem na ochraně ŽP ̶ ̶Vztah k EU Adobe Systems Ústavní základy PŽP Mezinárodní právo OSN ̶Rada pro lidská práva (UNCHR) ̶Právo na zdravé ŽP (2021) ̶Valné shromáždění OSN ̶Rezoluce: Právo na zdravé ŽP (2022) ̶Zaměřuje se na: čistý vzduch bezpečné klima zdravě a udržitelně produkované potraviny přístup k bezpečné vodě a odpovídajícím hygienickým zařízením netoxické prostředí k životu, práci i ke hře zdravé ekosystémy a biodiversita ̶Viz jaro 2023 Mezinárodní právo Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod ̶ ̶Neobsahuje právo na příznivé ŽP ani zdravé ŽP ̶Musíme hledat spojnici skrze jiné základní práva ̶Čl. 2 – právo na život ̶Čl. 8 – právo na respektování soukromého a rodinného života ̶Dodatkový protokol č. 1 ̶ ̶Viz jaro 2023 EU Primární právo ̶Smlouva o EU (SEU) ̶preambule + čl. 3 odst. 3 (udržitelný rozvoj, posilování ochrany ŽP) ̶ ̶Smlouva o fungování EU (SFEU) ̶Čl. 11 + Hlava XX. Část III. čl. 191 – 193 EU Listina základních práv Evropské unie ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Tzn. ochrana ŽP při všech činnostech EU (zejména legislativní a výkonná) Ústavní základy ̶Ústava (ústavní z.č. 1/1993 Sb.) ̶Preambule, čl. 7, čl. 10, čl. 10a ̶ ̶Listina (z.č. 2/1993 Sb.) ̶Čl. 11, čl. 35 a čl. 41 ̶Související čl. 6 a čl. 31 ̶ ̶Ústavní z.č. 110/1993 Sb., o bezpečnosti ČR ̶Možnost vyhlásit mimořádný (krizový) stav (např. nouzový stav, stav nebezpečí) ̶Omezení některých lidských práv ̶Zjednodušení či zkrácení některých povolovacích procesů + z.č. 240/2000 Sb., krizový zákon ̶ + principy a zásady Ústavní základy – Ústava Čl. 7 ̶Omezení činností poškozující ŽP ̶ ̶Činnosti bránící ohrožení ŽP ̶ ̶Přírodní bohatství = životní prostředí ̶ ̶Nutno vykládat ve spojení se z.č. 17/1992 Sb. ̶A dalšími specifickými předpisy ̶ ̶Zohledňování při každé činnosti státu (průřezová + horizontální ochrana) ̶ Pouze jiný akcent Státní cíl Ústavní základy– návrhy ̶ ̶Návrh MŽP ze dne 1.11.2022, čj. 190/23, novelizace čl. 7 Ústavy Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství. Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů, zejména vody a půdy, a o ochranu životního prostředí. ̶ ̶ https://odok.cz/portal/veklep/material/ALBSCKRGU5Z2/ Ústavní základy – Ústava Při posouzení povahy ochrany životního prostředí z hlediska uvedeného rozlišování nutno přisvědčit názoru stěžovatele, podle něhož skutečnost, že životní prostředí je veřejným statkem (hodnotou) ve smyslu preambule Ústavy a Listiny a čl. 7 Ústavy, nevylučuje existenci subjektivního práva na příznivé životní prostředí (čl. 35 odst. 1 Listiny), jakož i práva v zákonem stanoveném rozsahu se jej domáhat (čl. 41 Listiny). Nález ÚS III.ÚS 70/97 ze dne 10. 7. 1997 ̶ Ústavní základy – Ústava Z uvedených premis dle názoru Ústavního soudu plyne, že v podmínkách České republiky jsou myslivost a právo myslivosti společenskými aktivitami aprobovanými státem k ochraně a rozvoji jedné ze složek životního prostředí – zvěře. Zákon o myslivosti nepředstavuje úpravu myslivosti jako zájmové aktivity, ale ve svém základu jako cílevědomé a regulované činnosti k ochraně a rozvoji přírody. (Pl. ÚS 34/03) ̶ Pl. ÚS 39/18 U každé skupiny se v různé míře projevuje určitá kombinace sociálních, hospodářských a environmentálních souvislostí, ale všechny tři spojují otázky zvyšování adaptability hospodářství České republiky a jeho připravenosti na dopady klimatických změn. Ústavní soud si je vědom toho, že ne všechny příčiny (či korelace) a účinky klimatických změn jsou vědecky popsány, spolehlivě ověřeny či kvantifikovány, nicméně tyto podmínky podle jeho názoru nemusí být pro úsudek o naléhavé společenské potřebě přípravy preventivních, popř. následky zmírňujících opatření v těchto klíčových oblastech prokazatelně splněny – u rizik, které (byť i s relativně nízkou mírou pravděpodobnosti) mohou mít při jejich naplnění za následek vážné dopady do sociálních, hospodářských či environmentálních poměrů státu, není nutné pro rozumný úsudek o naléhavé potřebě vylepšení podmínek pro přípravu odpovídajících opatření trvat na nezpochybnitelném prokázání rizik. ̶ Ústavní základy – Listina – čl. 11 (2) Specifické určení vlastnictví – viz horní zákon (vyhrazené nerosty), památková péče (archeologické nálezy), ZOPK (zcizování pozemků ve vlastnictví státu), přírodní zdroje (3) Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem. ̶ (4) Vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu. ̶ Ústavní základy – Listina – čl. 35 (1) Každý má právo na příznivé životní prostředí. (2) Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů. (3) Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem. ̶ z.č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí Ústavní základy – Listina – čl. 41 (1) Práv uvedených v čl. 26, čl. 27 odst. 4, čl. 28 až 31, čl. 32 odst. 1 a 3, čl. 33 a 35 Listiny je možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí. Ústavní základy – Listina Čl. 35 ̶Antropocentrické pojetí ̶ ̶Sociální právo ̶ ̶Právo na příznivé ŽP má kompozitní charakter (více složkový) ̶Pozitivní a negativní závazky státu ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ALE judikaturní vývoj Vztah mezi ohroženým zájmem a konkrétní osobou Ústavní základy – Listina Čl. 35 ̶ ̶Čl. 35 veřejný zájem na ochraně ŽP ̶ ̶„Prázdné“ právo naplnění skrze čl. 41 ̶ ̶Souvisí s čl. 7 Ústavy ̶ ̶ Ústavní základy – Listina Čl. 35 odst. 3 ̶Omezení výkonu práv ve prospěch ochrany ŽP ̶Doplňuje a konkretizuje čl. 11 odst. 3 a 4 a čl. 26 odst. 2 ̶Zahrnuje výkon všech práv, jejichž výkonem může dojít k ohrožení či poškození životního prostředí v širším slova smyslu ̶Zhmotnění v podobě specifických zákazů a povinností v konkrétních zákonech ̶ Veřejnoprávní i soukromoprávní Ústavní základy – Listina – přezkum Nositelé práva na ŽP ̶Fyzické osoby ̶ ̶Právnické osoby ̶Ne (I. ÚS 282/97) Pouze procesní práva (III. ÚS 70/97) subjektivní právo (I. ÚS 59/14) ̶Problematika „dotčenosti“ ̶FO prokazují dotčenost na právech x širší dotčenost pro eko spolky (IV. ÚS 3572/14) ̶ ̶Test racionality (Pl. ÚS 1/08) ̶Poslední krok 4krokového testu: zda zákonný prostředek použitý k dosažení legitimního cíle identifikovaného ve třetím kroku je rozumný (racionální), byť nikoliv nutně nejlepší, nejvhodnější, nejúčinnější či nejmoudřejší. Občanská sdružení § 70 ZOPK Eko spolky, spolky, Obce (Pl. ÚS 18/17) Ústavní základy – Ústava ̶ÚS považuje „…ochranu životního prostředí považuje za legitimní, ústavně konformní cíl (veřejný zájem).“(Pl. ÚS 8/08) ̶Zásah do vlastnictví za účelem ochrany ŽP není považován za takové omezení vlastnického práva ve smyslu čl. 11 LPS, který by ve všech případech vyžadoval náhradu. ̶ ̶ ̶Zákaz regrese – snižování ochrany pod základní poslání (Pl. ÚS 30/15) ̶ ̶Snížení ochrany –snížení úrovně ochrany práva na příznivé životní prostředí (zejména procedurální práva) není a priori neústavní (Pl. ÚS 4/18) ̶ ̶ Ústavní základy – Listina – souvislosti ̶Čl. 4 – Obecný rámec uplatňování ̶Čl. 11 odst. 3 – zákaz vykonávat vlastnické právo poškozováním přírody a životního prostředí nad míru stanovenou zákonem. ̶Čl. 14 – svoboda pohybu (volný průchod krajinou), ale i omezení ̶Čl. 17 – generální vůči (35 odst. 2), ale jiný cíl ̶Čl. 31 – právo na zdraví ̶ Adobe Systems Zákon č. 17/1992 Sb. Zákon č. 17/1992 Sb. ̶Obecný právní rámec pro ochranu ŽP ̶ ̶ ̶Výkladová vodítka ̶ ̶Souvislost s dalšími předpisy ̶Čl. 7 Ústavy ̶Ekologická újma ̶Složkové předpisy ŽP ̶ ̶Použitelnost? ̶ Struktura zákona ̶Základní pojmy ̶Základní zásady ̶Obecné povinnosti při ochraně ŽP ̶Odpovědnost ̶Přestupky ̶Ekonomické nástroje ŽP, ekosystém, trvale udržitelný rozvoj, eko újma atd. Pouze PO a FOp Daně, poplatky, odvody A jiné platby + dotace Adobe Systems Právo na informace o ŽP Informace o ŽP ̶Aarhuská úmluva ̶Jeden z pilířů: Právo na přístup k informacím o ŽP ̶ ̶Unijní právo ̶ ̶Čl. 35 odst. 2 Listiny ̶ ̶§ 18 odst. 2 ZoŽP ̶ ̶Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí Informační zákon(y) ̶Zákon č. 106/1999 Sb. a zákon č. 123/1998 Sb. ̶§ 2 odst. 3 106ky: Zákon se nevztahuje na poskytování […], a dalších informací, pokud zvláštní zákon [č. 123/1998 Sb.] upravuje jejich poskytování, zejména vyřízení žádosti včetně náležitostí a způsobu podání žádosti, lhůt, opravných prostředků a způsobu poskytnutí informací. Není subsidiarita a specialita! ̶ ̶Každý zákon se užije na jiné informace ̶Posuzování žádosti dle obsahu a ne formy ̶ Informační zákon(y) Zákon č. 123/1998 ̶ ̶Vykreslení stavu životního prostředí, který se může těchto jednotlivců přímo a bytostně dotýkat Zákon č. 106/1999 Sb. ̶ ̶Kontrola hospodaření s veřejnými prostředky a uspokojení zájmu jednotlivců o chodu věcí veřejných Zákon č. 123/1998 Sb. ̶Zpřístupňování informací ̶Aktivní (bez žádosti) ̶Pasivní (na žádost) ̶ ̶Široká definice informací o ŽP ̶ ̶Problematika povinného subjektu Databáze, mapy, veřejné dokumenty Zákon č. 123/1998 Sb. ̶Žádost ̶lze učinit ústně, písemně, telefonicky, elektronicky, faxem nebo jinou technicky proveditelnou formou ̶Nutnost identifikace informace (o co žádám) ̶Nemusím odůvodňovat ̶Obecná identifikace žadatele ̶ ̶Zpřístupnění informace ̶Žadatel si může v žádosti zvolit ̶Pokud je informace veřejně přístupná, subjekt na ni odkáže ̶Bez zbytečného odkladu , jinak do 30 dnů (možnost prodloužení o dalších 30 dnů) ̶Pozor na náklady Povinný subjekt může žádat i úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací. ̶ Obrys legračního obličeje se souvislou výplní Zákon č. 123/1998 Sb. ̶Odepření informace ̶Obligatorní § 8 odst. 1 ̶Fakultativní § 8 odst. 2 a 3 ̶ Zákon č. 123/1998 Sb. ̶Odepření informace ̶Rozhodnutí o odepření ̶Fikce odepření dle § 9 odst. 3 ̶ ̶Výjimka pro osobní údaje § 9 odst. 5 ̶ ̶Nejsou-li dány důvody pro odepření zpřístupnění informace ̶Odvolací orgán zruší rozhodnutí (řízení zastaví) a přikáže poskytnout informaci ̶Soud zruší všechna rozhodnutí a přikáže zpřístupnit informaci ̶ ̶ Odvolání Adobe Systems Otázky? Adobe Systems Děkuji za pozornost! Adobe Systems Zdroje ̶Jančářová I. Ústavně právní základy práva životního prostředí zpřístupňování informací o ŽP. MU 2022. ̶ ̶Tomoszek M. , Tomoszková V. a V. Vomáčka. Čl. 35. Listina základních práv a svobod, 1. vydání (1. aktualizace, 2021). ̶ ̶Syllová J. Ústava České republiky, 2. vydání, 2016, s. 90 – 98.