Management

Týden 3 - Korporátní aspekty řízení - MODELOVÁ SPOLEČNOST I


Datum:                             11.10.2023

Téma:                              Korporátní aspekty řízení obchodních společností

Přednáška/seminář:      přednáška

Na přednášce začneme formovat modelovou právnickou osobu (sro nebo as), vysvětlíme si organizační strukturu, vztahy mezi jednotlivými odděleními, vnitřní předpisy, atd.


UPDATE: 12.10.2023

Obchodní společnost, kterou jsme na přednášce začali společně - krok za krokem - vytvářet v současné době vypadá následovně:

Společnost s ručením omezeným s hlavním předmětem činnosti výroba nábytku. V současné době se jedná stále o relativně malou obchodní společnost s cca ....... zaměstnanci. Společnost má dva jednatele Andreu a Michala. 

Do kompetence Andrey spadá oddělení Prodeje a oddělení IT. Dále má Andrea na starosti externího účetního a externí osobu zajišťující marketing.

Do kompetence Michala spadá oddělení Nákupu a oddělení Výroby.

Oddělení Nákupu řídí Honza V. V současné době má oddělení dva týmy: (i) cestující nákupčí  a (ii) kancelář. K dispozici mají nyní 1 osobní vůz.  Nákup materiálu probíhá buď od Lesy ČR nebo od individuálních pil.

Oddělení Prodeje řídí Veronika. V současné době má oddělení dva týmy: (i) cestující prodejce a (ii) kancelář. K dispozici mají 2 osobní vozy. Prodávaný produkt představuje: (i) nábytek na míru a (ii) standardní nábytek. K prodeji dochází prostřednictvím dvou kanálů: (i) e-shop a (ii) prodejní síť (jedná se o cizí prodejny, které nabízí za provizi nábytek naší společnosti; většinou se tímto způsobem jedná o prodej standardního nábytku). Prodej nábytku na míru zatím funguje tak, že zákazník dá poptávku prostřednictvím e-shopu, následně se mu ozve osoba z týmu Prodej-kancelář, domluví s ním návštěvu cestujícího prodejce (se znalostí designu). Ten se dostaví k zákazníkovi, přeměří prostory a následně zákazníkovi pošle nabídku.

Oddělení Výroby řídí Jan Š. V současné době má oddělení dva týmy: (i) truhláře (zatím 4 osoby) a (ii) montéry (zatím 2 osoby). Montéři mají na starost primárně montování nábytku na míru u zákazníků. V současné době má oddělení k dispozici jeden osobní vůz.

Oddělení IT má zatím pouze jednu osobu, která má na starosti sítě a úpravu e-shopového webu.

Před několika dny byl koupen vlastní nákladní vůz (dříve byl používán externí dopravce). Tento nákladní vůz má být určen pro: (i) dovážení nábytku vytvořeného na míru zákazníkům a případně i pro (ii) dovážení nakoupeného materiálu (dřeva).

Aktuální otevřené otázky, které jsme na hodině začali diskutovat, ale zatím nevyřešili:

1) Měl by úvodní měření v místě budoucí instalace udělat namísto cestujícího prodejce raději montér z oddělení Výroby, který bude následně nábytek i montovat?

2) Má nově najatý řidič nákladního vozu spadat pod oddělení Prodeje nebo oddělení Výroby? Nebo případně přímo pod nějakého jednatele?

Společnost má 5 společníků (dva z nich jsou jednatelé). Každý ze společníků má podíl o velikosti 1/5.

Na příští hodině se zaměříme na situaci, kdy se zvyšuje obrat, společnost roste a je třeba upravit strukturu. Bude také nutné rozdělit si přípravu vybraných dokumentů (zejm. korporátních a obchodních).

Grafické zobrazení stávajícího stavu: