Volný pohyb osob na vnitřním trhu EU OD PRACOVNÍKŮ K OBČANŮM Osoby ekonomicky činné Pravidla pro pohyb a pobyt 2023 l l lVolný pohyb osob jako ekonomická svoboda l(do Maastrichtu i po něm) Volný pohyb osob (pracovníků) v EHS (ekonomická svoboda jako součást společného trhu) Původně (tj. do počátku 90. let): ekonomická svoboda - pravidla pro volný §pohyb (krátkodobý – turistika bez víz) a §pohyb/pobyt (delší pobyt nebo přestěhování možné pouze za účelem ekonomické aktivity v jiném členském státě) Volný pohyb pracovníků Rakousko – dětské přídavky Diskriminace zahraničních pracovníků? (jen pro zajímavost) l lEvropská komise zažalovala Rakousko u Soudního dvora EU kvůli takzvané indexaci přídavků na děti pracujících cizinců. Podle ní je opatření diskriminační a v rozporu s unijním právem. lRakousko od 1. ledna 2019 snížilo přídavky na děti lidí z jiných zemí Evropské unie, kteří sice v Rakousku pracují, ale jejich potomci žijí ve vlasti. Na základě indexace přídavky odpovídají životním nákladům v zemích jejich původu. Výsledkem je především to, že pracovníci z chudších členských zemí včetně Česka či Slovenska dostávají na své děti žijící doma méně peněz, zatímco zaměstnanci z bohatších zemí naopak více. lUnijní soud se případem zabýval v roce 2020, kdy se na něj obrátil s dotazem ohledně slučitelnosti s unijním právem finanční soud v Rakousku. Ten tak učinil na základě stížnosti české pendlerky, které krácení krácení přídavků postihlo (řízení o předběžné otázce – čl. 267 SFEU) lTaké žaloba Komise – Rakousko ustoupilo. Volný pohyb pracovníků – čl. 45 SFEU l1. Je zajištěn volný pohyb pracovníků v Unii. l2. Volný pohyb pracovníků zahrnuje odstranění jakékoli diskriminace mezi pracovníky členských států na základě státní příslušnosti, pokud jde o zaměstnávání, odměnu za práci a jiné pracovní podmínky. l3. S výhradou omezení odůvodněných veřejným pořádkem, veřejnou bezpečností a ochranou zdraví zahrnuje právo: -a) ucházet se o skutečně nabízená pracovní místa; -b) pohybovat se za tím účelem volně na území členských států; -c) pobývat v některém z členských států za účelem výkonu zaměstnání v souladu s právními a správními předpisy, jež upravují zaměstnávání vlastních státních příslušníků; -d) zůstat na území členského státu po skončení zaměstnání za podmínek, které budou předmětem nařízení vydaných Komisí. l4. Tento článek se nepoužije pro zaměstnání ve veřejné správě. l Nárok na sociální dávky v EU lZákladní pravidlo: sociální zabezpečení občanů se odvíjí od země, ve které občan pracuje a odvádí sociální pojištění. lobčanství a bydliště nehraje roli ltýká se to především dávek: -v nemoci -v mateřství a rovnocenné otcovské dávky -v invaliditě -ve stáří -při pracovních úrazech a nemocech z povolání -v nezaměstnanosti (nikoli hned po příjezdu) lV zemi, kde se odvádí pojištění: asimilační režim (EU, EHP a Švýcarsko) l l Volný pohyb dalších osob ekonomicky činných lpodnikatelé, živnostníci, advokáti, umělci apod. lplatí stejný režim, tj. zákaz diskriminace podle státní příslušnosti lsociální dávky: jako u pracovníků l Volný pohyb osob v EHS (EU) obecně – výjimky (platí stále) 1. Odmítnutí vstupu na své území, vyhoštění: - ohrožení veřejného pořádku, veřejné bezpečnosti - ohrožení zdraví vlastního obyvatelstva (covid) (viz dále) 2. Odmítnutí vykonávat zaměstnání: - zaměstnání ve veřejné správě s možným podílem na výkonu státní moci (viz dále) 3. Odmítnutí pobytu nad 3 měsíce u jiných osob než pracovníků: - nedostatek finančních zdrojů (živobytí) - nedostatek nemocenského pojištění -- (viz dále podrobněji) Blíže k bodu 1: omezení práva vstupu a práva pobytu lvýjimky: -ohrožení veřejného pořádku, veřejné bezpečnosti -ohrožení zdraví vlastního obyvatelstva lzáleží na osobním chování dotyčné osoby (Van Duyn 41/74) lskutečné, aktuální a závažné ohrožení zájmu lveřejné zdraví: nemoci s epidemickým potenciálem, nakažlivé nemoci, pokud chráněni i domácí Blíže k bodu 2: Speciální výjimka pro všechny kategorie ekonomicky činných osob – odmítnutí zaměstnání lČl. 45 odst. 4 SFEU: 4. Tento článek se nepoužije pro zaměstnání ve veřejné správě. lČl. 51: Ustanovení této kapitoly (služby) se nevztahují na činnosti, které jsou v příslušném členském státě spjaty, i když jen příležitostně, s výkonem veřejné moci. lpojem veřejná správa – v čl. 45 chybí definice, je v rozsudku Lawrie-Blum lmožný podíl na výkonu veřejné moci llze takto vyloučit cizince a není to diskriminace lrestriktivní výklad ! Pokračování k odmítnutí zaměstnání: Restriktivní výklad výjimky – příklady (četná judikatura) lPovažuje se za výkon veřejné správy: -soudci, státní zástupci, -nejvyšší státní úředníci (ministři, náměstci, vedoucí státních orgánů) -příslušníci ozbrojených sborů (policie, armáda) -zpravodajské služby -diplomaté -jiní státní úředníci pověření výkonem nebo kontrolou dodržování práva lNepovažuje se za výkon veřejné správy: -personál státních a veřejných škol, nemocnic apod. -personál státních drah a jiných státních dopravních společností l l lTo, co bylo doteď uvedeno o ekonomické svobodě, platí stále lNavíc: od počátku 90. let je svoboda pohybu a pobytu osob rozšířena na všechny občany členských států EU, nejen ekonomicky činné l l l Bližší podmínky pro pohyb a pobyt občanů EU v Unii Občanství EU (od 1993) lMaastrichtská smlouva o EU 1992/1993 ldoplňuje (nenahrazuje) státní občanství lžádné povinnosti lpráva: l - volný pohyb a pobyt, l - volební právo (EP, místní zastupitelstva) l - petice, stížnosti ombudsmanovi l - diplomatická a konzulární ochrana Režim pohybu a pobytu - 1 lsměrnice 2004/38 lsjednocená úprava pro všechny občany EU a rodinné příslušníky lvstup na území členského státu lpobyt do 3 měsíců lpobyt nad 3 měsíce ltrvalý pobyt (nad 5 let) l Režim pohybu a pobytu - 2 lVstup na území členského státu lvýjimky (zůstaly stejné): -ohrožení veřejného pořádku, veřejné bezpečnosti -ohrožení zdraví vlastního obyvatelstva ldoklady: -občané EU: průkaz totožnosti -rodinní příslušníci ze třetích zemí: pas (+ vízum) lnárok na získání víza Režim pohybu a pobytu - 3 lPobyt do 3 měsíců lbez formalit, bez podmínek lPobyt nad 3 měsíce lpodmínky: -zaměstnání, podnikání, studium, dostatek prostředků, zdravotní pojištění – rodinní příslušníci (i cizinci ze 3. zemí) (viz dále citace směrnice 2004/38) lformality (na dobu určitou): -občan EU: osvědčení o registraci („povolení k pobytu“) -rodinný příslušník (i cizinec ze 3. země): pobytová karta Režim pohybu a pobytu - 4 l lPrávo trvalého pobytu lvznik: legální pobyt 5 let bez většího přerušení ldokumenty (na dobu neurčitou): -občan EU – doklad o trvalém pobytu -rodinný příslušník: karta trvalého pobytu l Režim pohybu a pobytu – zákaz diskriminace podle státní příslušnosti (připomenutí) l Ve všech oblastech působnosti Smlouvy o fungování EU: l zaručeno stejné zacházení jako vůči státním příslušníkům hostitelského státu l Vyhoštění občana EU lz důvodu ochrany veřejného pořádku a veřejné bezpečnosti ltrvalý pobyt: jen zcela výjimečně lDonatella Calfa (C-348/96) Automatické doživotní vyhoštění jako trestní sankce za obchod s drogami = překážka uplatňování základních svobod. Je třeba zvažovat tyto důsledky – vyhoštění jen dočasné podle závažnosti konkrétního činu lzákaz pobytu: po 3 letech lze žádat o zrušení