1 Organizace veřejné správy, její systém a principy Nositelé (subjekty) veřejné správy a vykonavatelé veřejné správy Vláda, ministerstva a jiné správní úřady s celostátní působností NP111Zk Správní právo pro veřejnou správu I II. kolektivní konzultace 10. 11. 2023 Petr Havlan Osnova přednášky a její cíl qorganizace veřejné správy qorganizační systémy a principy veřejné správy qnositelé a vykonavatelé veřejné správy qstruktura veřejné správy qvláda qministerstva a jiné ústřední správní úřady qsprávní úřady s celostátní působností qpoznámka k související problematice územně dekoncentrovaných orgánů státní správy • Cíl: cílem této přednášky je, aby studenti byli s to vymezit v tom podstatném organizaci veřejné správy, její organizační principy, nositele a vykonavatele veřejné správy, jakož i postavení, pravomoc a působnost vlády, ministerstev a jiných správních úřadů. * * * 2 Na co má konzultace zejména odpovědět? 1)Co je příznačné pro pojem organizace? 2)Co je podstatou duálního pojetí veřejné správy? 3)Jaké organizační principy veřejné správy znáte? 4)Co zejména charakterizujte nositele veřejné správy a co její vykonavatele? 5)Co v daném kontextu zejména charakterizujte vládu? 6)Jak je tvořena a co zahrnuje soustava ústředních orgánů státní správy? 7)Co zejména charakterizujte postavení ministerstev a jaký je jejich aktuální výčet? 8)Co zejména charakterizujte postavení tzv. jiných ústředních správních úřadů a jaký je jejich aktuální výčet. 9)Jaké jsou společné úkoly ministerstev a tzv. jiných ústředních správních úřadů? 10)Jaké je kompetenční zaměření příkladmo vybraných ministerstev a tzv. jiných ústředních správních úřadů? 11)Jaké je kompetenční zaměření příkladmo vybraných tzv. jiných orgánů státní správy s celostátní působností 12)Jaký je rozdíl mezi ústředním správním úřadem a územním správním úřadem? * 3 Organizace veřejné správy •pojem organizace (veřejné správy) qmnohoznačnost pojmu qinstituce nebo soubor institucí qstruktura qsystém určitého organizačního uspořádání qčinnost(i) organizačního charakteru qtzv. formální a tzv. neformální organizace qreorganizace • •VS: - funkční(funkcionální) neboli materiální (dynamické) pojetí = VS jako činnost - organizační (institucionální) neboli formální (statické) pojetí = VS jako soustava subjektů VS a jejich orgánních představitelů • 4 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 5 Organizační systémy a principy veřejné správy •organizačně technické systémy veřejné správy •uplatnění příslušných organizačních principů ve veřejné správě umožňuje rozlišovat následující tzv. organizačně technické systémy veřejné správy: qsystém centralizované a decentralizované správy qsystém koncentrované a dekoncentrované správy qsystém územní a rezortní (věcný) qsystém monokratický a kolegiální qsystém volební a jmenovací qsystém úřední a neúřední (občanský) •Pozn. organizační struktury (podle způsobu uplatňování rozhodovací pravomoci): lineární (liniové) a štábní • [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Nositelé a vykonavatelé veřejné správy qNositel neboli subjekt VS má práva a povinnosti (náleží jí mu) a nese odpovědnost qSTÁT qVEŘEJNOPRÁVNÍ KORPORACE – obce, kraje, profesní komory, veřejné vysoké školy, … qtzv. VEŘEJNÉ PRÁVNICKÉ OSOBY – veřejné ústavy , veřejné podniky , veřejné fondy , … qFYZICKÉ a PRÁVNICKÉ OSOBY na základě zákonné delegace – tzv. veřejné stráže, STK, … qVykonavatel neboli orgán/úřad, který bezprostředně vykonává jménem, v zájmu a na účet subjektu VS veřejnou správu – má: qpravomoc – souhrn právních prostředků k realizaci působnosti qpůsobnost – předmět, obsah a rozsah činnosti 6 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Struktura veřejné správy qvláda – qústřední orgány státní správy qsprávní úřady s celostátní působností • qveřejné bezpečnostní sbory qnezávislé správní úřady • qúzemně dekoncentrované /specializované/ orgány státní správy qúzemní subjekty /jejich orgány/ veřejné správy s všeobecnou působností qsubjekty /jejich orgány/ zájmové samosprávy • • 7 Vláda qvláda je (podle ústavní úpravy ) vrcholný (kolegiální) orgán výkonné moci; disponuje tzv. všeobecnou působností a v tomto smyslu je také vrcholným koncepčním a řídícím orgánem výkonu státní správy; řídí, sjednocuje a kontroluje činnost ministerstev qúkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády České republiky a jejích orgánů plní Úřad vlády České republiky; jako o organizační jednotce Úřadu vlády ČR se uvažovalo o Generálním ředitelství státní služby qvláda může zřídit jako svůj poradní orgán Legislativní radu; v jejím čele stojí člen vlády qvláda se skládá z předsedy, místopředsedů a jednotlivých ministrů vlády; funkce člena vlády je neslučitelná s funkcí člena Ústavního soudu; mimo to člen vlády nesmí vykonávat ani další činnosti, jejichž povaha odporuje výkonu dané funkce qnormotvorná pravomoc vlády: nařízení vlády (ExtNorSprAkt) + usnesení vlády (InterNorSprAkt) 8 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Vláda * qvládě může být (byť ojediněle) svěřen také výkon určité správní činnosti, kdy bude vláda vystupovat jako správní orgán, tzn. může: qvydávat individuální správní akty qvydávat smíšené správní akty (např. „opatření“ podle § 6 a 7 zákona • č. 240/2000 Sb., krizového zákona) q v těchto případech jde o aplikace správního řádu (vláda tedy není vyloučena z rozsahu působnosti SŘ) q následně je možná také soudní ochrana (viz judikatura) – 9 [USEMAP] [USEMAP] Vláda * qporadní orgány vlády qněkteré (fakultativně) předpokládá tzv. kompetenční zákon (§ 28a), jde o: qLegislativní radu vlády a qRadu hospodářské a sociální dohody qdalší jsou zřizovány usneseními vlády, např.: qRada vlády pro lidská práva qRada vlády pro národnostní menšiny qRada pro výzkum, vývoj a inovace qRada vlády pro nestátní neziskové organizace qVládní výbor pro osoby se zdravotním postižením 10 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Ministerstva a jiné ústřední správní úřady qministerstva jsou monokratické orgány ústřední státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády • qjiné (další) ústřední správní úřady jsou monokratické orgány státní správy, v jejichž čele člen vlády nestojí • qprávní postavení ústředních orgánů státní správy je v současné době upraveno ve vazbě na úst. zák. č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů. • 11 [USEMAP] [USEMAP] Ministerstva a jiné ústřední správní úřady qpodle současného právního stavu jsou ústředními orgány státní správy, resp. ústředními správními úřady: qministerstva (v čele stojí člen vlády): qspráva administrativně – politická •Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo zahraničních věcí qspráva sociálně – kulturní •Ministerstvo kultury, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo práce a sociálních věcí qspráva hospodářská •Ministerstvo financí, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo životního prostředí * 12 [USEMAP] [USEMAP] Ministerstva a jiné ústřední správní úřady qjiné, resp. další ústřední správní úřady (v čele nestojí člen vlády): – –1. Český statistický úřad, 2. Český úřad zeměměřický a katastrální, 3. Český báňský úřad, 4. Úřad průmyslového vlastnictví, 5. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, 6. Správa státních hmotných rezerv, 7. Státní úřad pro jadernou bezpečnost, 8. Národní bezpečnostní úřad, 9. Energetický regulační úřad, 10. Úřad vlády České republiky, 11. Český telekomunikační úřad, 12. Úřad pro ochranu osobních údajů, 13. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, 14. Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, 15. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, 16. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost, 17. Národní sportovní agentura • 13 [USEMAP] [USEMAP] Ministerstva a jiné ústřední správní úřady qministerstva a ostatní ústřední správní úřady se ve veškeré své činnosti řídí ústavními a ostatními zákony a usneseními vlády qv okruhu své působnosti plní úkoly stanovené v zákonech a v jiných obecně závazných právních předpisech a úkoly vyplývající z členství České republiky v Evropské unii a v ostatních integračních seskupeních a mezinárodních organizacích, pokud jsou pro Českou republiku závazné qposláním těchto orgánů je: v souvislosti s plněním jejich úkolů, mj.: qzpracovávat koncepce rozvoje svěřených odvětví a řešit stěžejní otázky qza svěřená odvětví předkládat vládě podklady potřebné pro sestavení návrhu státního rozpočtu a pro přípravu jiných opatření širšího dosahu qzaujímat stanoviska k návrhům, předkládaným vládě jinými ministerstvy a ostatními ústředními orgány státní správy, pokud se týkají okruhu jejich působnosti • 14 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Ministerstva a jiné ústřední správní úřady qpřipravují návrhy zákonů a jiných právních předpisů týkajících se věcí, které patří do jejich působnosti, jakož i návrhy, jejichž přípravu jim uložila vláda qna svých úsecích přijímají vlastní závazné předpisy, a to: vyhlášky a směrnice qnavzájem si tyto orgány také vyměňují potřebné informace a podklady qnižší orgány státní správy jim podávají zprávy a sdělují údaje, které si ministerstva a jiné ústřední správní úřady vyžádají v rozsahu nezbytně nutném pro plnění svých úkolů qdiferenciace ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy souvisí s jejich diferencovaně vymezovanou (věcnou) působností podle aktuálně platné a účinné právní úpravy • 15 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Správní úřady s celostátní působností qzpr. podřízeny ministerstvu qvedoucí jmenuje a odvolává obvykle ministr qcelostátní územní působnost qúzce vymezená věcná působnost qzřízeny kompetenčním zákonem nebo zvláštními zákony (např. Úřad pro civilní letectví, Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí) qMŠMT – Česká školní inspekce qMZdr – Český inspektorát lázní a zřídel, Inspektorát omamných a psychotropních látek qMSp – Vězeňská služba ČR qMPO – Česká energetická inspekce, ČOI, Puncovní úřad, Licenční úřad qMZe – Státní veterinární správa ČR, ČZPI, Česká plemenářská inspekce, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský qMŽP – ČIŽP, Český hydrometeorologický ústav 16 [USEMAP] Poznámka k související problematice územně dekoncentrovaných orgánů státní správy qúzemně dekoncentrované orgány státní správy neboli územní správní úřady jsou specializované orgány, které existují a působí v jednotlivých územních jednotkách územní organizace státu na základě ustanovení zvláštních zákonů; jde o orgány zpr. přímo odvozované od některých ústředních orgánů státní správy qdané orgány se specializují na některý úsek státní správy nebo jen část takového úseku, či jen na některé činnosti, případně jen na zvláštní funkci výkonu státní správy /např. na inspekci/ qzřizují se v případech, kdy vzhledem k jejich úzce specializovaně pojaté působnosti by ji nebylo dobře možné vykonávat orgány obcí či krajů, jako orgány s všeobecnou působností, a kdy ji současně není možné vykonávat samotnými ústředními orgány státní správy z centra qjejich územní působnost se přitom vždy nekryje s územním členěním státu /viz zák. č. 51/2020 Sb. o územně správním členění státu / a pokud se s ním kryje, nebývají zpr. tyto orgány zřizovány na všech úrovních územního členění • 17 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Prameny ke studiu * •Průcha, P.: Správní právo, obecná část. 8. vydání. Brno : Doplněk, 2012, s. 170 – 180 a 182 – 183 •Hendrych, D. a kol. Správní právo: obecná část. 9. vydání. Praha: C.H. Beck, 2016, s. 79 – 83 •Hendrych, D.: Správní věda. Teorie veřejné správy. 4. vyd. Praha : Wolters Kluwer, 2014, s. 137 – 143 •Horzinková, E. – Novotný, V.: Základy organizace veřejné správy v ČR. 3. vydání. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013, s. 36 – 46, 62 – 70 •Sládeček, V.: Obecné správní právo. 4. vydání. Praha : Wolters Kluwer, 2019, – s. 249 – 304 * * * – 18