Marketing
Marketing je možné považovat za určitou podnikatelskou filozofii, jejímž cílem je vytvořit smysluplný vztah se zákazníkem vedoucí ke spokojenosti zákazníka a současně i subjektu, který daný produkt či službu prodal nebo poskytl. I zde existuje nepřeberné množství různých definic, nicméně vždy je zákazník středobodem této filozofie.
Proto, kdo chce nabízet nějaké produkty či poskytovat služby, měl by si především ujasnit:
- kdo jsou potencionální zákazníci, jaké mají požadavky a přání, jaké jsou jejich nákupní zvyklosti, jaká je kupní síla těchto zákazníků?
- kdo je konkurentem? jaká je tržní síla těchto subjektů, jejich vize a cíle?
- jací jsou na trhu potencionální obchodní partneři?
- jaké je celkové klima trhu?
Poté se ekonomický subjekt má zabývat stanovením produktové strategie a produktového portfolia nazývané marketingový mix, které tradičně obsahuje 4 základní marketingové nástroje (tzv. 4P):
produkt (product),
cena (price),
distribuce (place),
propagace (promotion).
Existují také nástroje označované jako 4C (potřeby a přání zákazníka (customer needs and wants), náklady na straně zákazníka (cost to the customer), dostupnost (convenience), komunikace (communication)) nebo 4E (zákazník má mít koupi produktu spojenou s příjemnými pocity (experience), zaplacenou cenu musí považovat za férovou (exchange), tuto je možné realizovat kdekoliv na světě (everyplace) a má sdílet pozitivní zkušenosti s produktem (evangelism)).
Literatura:
BLAŽEK, Jiří, Michal JANOVEC, Ivana PAŘÍZKOVÁ, Johan SCHWEIGL a Eva TOMÁŠKOVÁ. Ekonomické základy práva. 1 vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2020. 188 s. ISBN 978-80-7598-699-3; kapitola 6.
Přednáška doc. Ing. Evy Tomáškové, Ph.D.
Ověření znalostí
Zvládnutí materie tohoto tématu lze ověřit v následujícím odpovědníku.