BDM103Zk Ekonomické základy práva pro bakaláře

Marketing

Marketing je možné považovat za uritou podnikatelskou filozofii, jejímž cílem je vytvoit smysluplný vztah se zákazníkem vedoucí ke spokojenosti zákazníka a souasn i subjektu, který daný produkt i službu prodal nebo poskytl. I zde existuje nepeberné množství rzných definic, nicmén vždy je zákazník stedobodem této filozofie. 

Proto, kdo chce nabízet njaké produkty i poskytovat služby, měl by si především ujasnit:

  1. kdo jsou potencionální zákazníci, jaké mají požadavky a přání, jaké jsou jejich nákupní zvyklosti, jaká je kupní síla tchto zákazníků?
  2. kdo je konkurentem? jaká je tržní síla tchto subjekt, jejich vize a cíle?
  3. jací jsou na trhu potencionální obchodní partneři?
  4. jaké je celkové klima trhu?

Poté se ekonomický subjekt má zabývat stanovením produktové strategie a produktového portfolia nazývané marketingový mix, které tradičně obsahuje 4 základní marketingové nástroje (tzv. 4P):

  • produkt (product),

  • cena (price),

  • distribuce (place),

  • propagace (promotion).

Existují také nástroje označované jako 4C (poteby a pání zákazníka (customer needs and wants), náklady na stran zákazníka (cost to the customer), dostupnost (convenience), komunikace (communication)) nebo 4E (zákazník má mít koupi produktu spojenou s píjemnými pocity (experience), zaplacenou cenu musí považovat za férovou (exchange), tuto je možné realizovat kdekoliv na svt (everyplace) a má sdílet pozitivní zkušenosti s produktem (evangelism)).

Literatura:

BLAŽEK, Jiří, Michal JANOVEC, Ivana PAŘÍZKOVÁ, Johan SCHWEIGL a Eva TOMÁŠKOVÁ. Ekonomické základy práva. 1 vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2020. 188 s. ISBN 978-80-7598-699-3; kapitola 6.

Přednáška doc. Ing. Evy Tomáškové, Ph.D.

Ověření znalostí

Zvládnutí materie tohoto tématu lze ověřit v následujícím odpovědníku.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/law/akreditace2017podzim/BDM103Zk/odp/Marketing.qref