BEP301Zk Evropské právo

5. seminář - vnitřní trh, volný pohyb zboží a osob


Semináře, jejichž náplní bude problematika fungování vnitřního trhu, a to zejména praktické aspekty volného pohybu zboží a osob mezi členskými státy, proběhnou ve čtvrtky 28.11. a 5.12.2024

Důležité upozornění

V posledních dvou týdnech semestru se standardní semináře již nekonají. V posledním týdnu (dne 19.12.) se nekoná ani přednáška, na tento den a čas je vypsán předtermín zkoušky

Ve čtvrtek 12.12. od 12:12 :-) proběhne seminář - skupinová konzultace k tématům z oblasti evropského práva, které budete chtít probrat. Téma tedy není předem stanoveno, máte možnost přijít a prodiskutovat, co vás zajímá, případně co nebylo jasné z výuky či učebnice při studiu během semestru. 

Toto setkání můžete tedy pojmout i jako shrnutí probrané látky a přípravu ke zkoušce. Účast na této konzultaci je zcela dobrovolná! Nabízím vám ji jako možnost. 

V případě, že vám chybí požadovaný počet účastí v seminářích, můžete konzultaci (seminář), který proběhne nad rámec standardních seminářů dne 12.12.2024, využít za účelem do(s)plnění potřebných účastí v seminární výuce - v takovém případě se od vás očekává vysoká míra aktivní účasti, nikoli jen prostá přítomnost. Což je ovšem žádoucí pro všechny zúčastněné. Budu vám totiž k dispozici pro zodpovězení otázek, nejedná se o přednášku. 

Náplň a cíle 5. semináře


Náplní posledního semináře bude: 

  • fungování vnitřního trhu a s ním související otázky (obecně)
  • připomenutí forem (stupňů) ekonomické integrace a jejich pojmové odlišení
  • svoboda pohybu zboží mezi čl. státy  
  • svoboda pohybu osob v rámci vnitřního trhu, občanství Unie 
  • (ne)dovolená omezení svobody obchodu se zbožím a pohybu osob mezi čl. státy 


Příprava na seminář: 

1. Před seminářem si prosím prostudujte základní ustanovení Smlouvy, týkající se budování vnitřního trhu a dvou výše uvedených svobod, zejména: 

  • čl. 26 a čl. 114 SFEU (vymezení VT, obecné kompetenční ustanovení)
  • čl. 18, 20 a 21 SFEU (zákaz diskriminace a práva občanů EU)
  • čl. 30, 34 - 36 SFEU (volný pohyb zboží)
  • čl. 45 SFEU (volný pohyb pracovníků)
  • čl. 49 - 54 SFEU (svoboda usazování)

2. Dále si prosím otevřete směrnici č. 2004/38/ES o právu občanů Unie a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států a zběžně si ji prostudujte. Zaměřte se prosím na následující otázky: 

  • Kdo (jaké osoby a za jakých podmínek) se rozumí rodinným příslušníkem občana EU? 
  • Jaké režimy pobytu na území hostitelského členského státu směrnice rozlišuje? 
  • Jaké podmínky jsou stanoveny pro občany (jejich rodinné příslušníky) pro jednotlivé kategorie pobytů? 
  • V čem je směrnice pro rodinné příslušníky přínosem? Jaké výhody jim přiznává? 
  • Za jakých podmínek může hostitelský členský stát, řekněme Česká republika, omezit pobyt cizince - občana EU či jeho rod. příslušníka na svém území ? 
  • je tato směrnice způsobilá přímého použití? Mohou z ní vyplývat povinnosti jejím adresátům (občanům Unie a jejím rodinným příslušníkům)? Mohou si jí jednotlivci dovolávat vůči členskému státu ? Zdůvodněte. 

3. Připomeňte si přednášku věnovanou fungování vnitřního trhu, svobodě pohybu zboží (dr. Malachta dne 14.11.) a svobodě pohybu osob mezi členskými státy (prof. Týč dne 21.11.). Nastudujte si též příslušné pasáže v učebnici, např.: 

Studijní text - učebnice

TÝČ, Vladimír. Základy práva Evropské unie pro ekonomy. Praha: Leges, 2017. 

  • IX. Činnosti Unie. Jednotný vnitřní trh. - podkapitoly 1 až 3 (volný pohyb zboží a osob)

4. Zamyslete se nad a připravte si řešení zadaných případů a doplňující otázek: 

Zadání na seminář - promyslete si řešení předem !


I. volný pohyb zboží

  1. Česko a Německo mají vážné podezření, že maso dovážené z Polska je zdravotně závadné, a proto chtějí jeho dovozu na své území a následnému prodeji českým/ německým spotřebitelům zabránit. Jaké kroky mohou v souladu s unijním právem učinit? 
  2. Dánsko zavedlo dovozní daň na veškeré potraviny dovážené z jiných členských států, které jsou baleny v netypizovaných plastových obalech. Argumentuje přitom ochranou životního prostředí. Konkrétně má toto opatření dle Dánska směřovat ke snížení množství plastových obalů. Dovozcům z jiných členských států se to přirozeně nelíbí a chtějí opatření přijaté Dánskem napadnout soudní cestou. Poradíte jim, jak mohou postupovat? Jaké ustanovení unijního práva jim v argumentaci pomůže? Kde bude případný spor řešen? 

II. volný pohyb osob 

  1. Jako student(ka) české veřejné vysoké školy máte zájem vyjet na 6timěsíční studijní pobyt do zahraničí - na partnerskou univerzitu v jiném členském státě. 
    1. Jaké možnosti vám v tomto ohledu přiznává unijní právo? Jaké podmínky musíte splnit, abyste mohli vycestovat a v jiném členském státě po uvedenou dobu pobývat ? 
    2. Během Vašeho pohybu v zahraniční dojde k několika útokům na jednotlivce s následky vážného poškození zdraví či smrti. V reakci na tyto události přijme vláda tohoto státu opatření (nařízení vlády), jímž omezí pohyb osob v ulicích města ve večerních hodinách a také provoz restaurací, a to v době od 21:30 do 6 hodin ráno. Výjimku mají pouze osoby cestující do / ze zaměstnání s 24hod provozem a pracovníci složek IZS, a dále osoby ve stavu ohrožení života či zdraví a jiných důvodů nouze výslovně uvedených v onom nařízení. Dva čeští studenti vyrazí jednoho večera, po 22.hodině na procházku městem, aby si "vyčistili hlavu" po náročném studijním dni. Okolo 22:30 je objeví hlídka strážníků, jak sedí na lavičce v parku, s otevřenou lahví slivovice a jointem v ruce. Ani jeden z nich navíc u sebe nemá doklad totožnosti, který strážníci žádají předložit. Za uvedené jednání je jeden ze studentů pokutován částkou 500,-EUR, druhý částkou 1000,-EUR. Vzhledem k tomu, že se situace v krátkém časovém horizontu opakuje, jsou následně odsouzeni k 2 měsícům veřejných prací a podmíněnému trestu vyhoštění ze země v délce trvání 3 roky. Posuďte uvedené sankce pohledem unijního práva. 
    3. Předpokládejme, že po skončení studijního pobytu se rozhodnete v daném členském státě zůstat. Za jakých podmínek tak můžete učinit? Mohou vám v tom úřady hostitelského státu zabránit?  
  2. Pan Wolf, občan Spolkové republiky Německo, vystudoval lékařskou v fakultu v Bonnu, následně absolvoval praxi na americké Mayo Clinic a ve švýcarském Zurichu. Během svého pobytu v Zurichu se seznámil s paní Basri, občankou Izraele. Po skočení praxe se vrací do rodného Německa. 
    1. Může paní Basri, jakožto jeho družka, cestovat s panem Wolfem do Německa a následně zde pobývat? Byla by situace odlišná, kdyby byla jeho manželkou? 
    2. Bez ohledu na výše uvedené předpokládejte následující situaci: pan Wolf se po skočení své praxe vrátí do Německa, kde se začne ucházet o místo ve fakultní nemocnici v Mnichově. Již v prvním kole VŘ je však odmítnut s odůvodněním nesplnění podmínky praxe - k praxi získané v zahraniční se dle odůvodnění nemocnice nepřihlíží. Co byste panu Wolfovi poradili? Jak se může bránit? 
    3. Alternativně ve vztahu k zadání a první otázce předpokládejte, že se pan Wolf s paní Basri seznámí v Německu, po návratu pana Wolfa do země. Po uplynutí tří měsíců podá paní Basri žádost o udělení povolení k dlouhodobému pobytu. Ta je však zamítnuta a je jí nařízeno opustit zemi. Pomůže paní Basri argument, že je družkou/ rodinným příslušníkem občana EU ? Které pravidlo v unijním právu ji svědčí? Byla by situace odlišná, kdyby byla jeho manželkou? 
    4. Z důvodu neúspěchu - z hledáním pracovního místa i získáním pobytu pro paní Basri - se pan Wolf rozhodne přestěhovat do Česka a hledat si práci zde. Zvažuje, zda se bude ucházet o zaměstnání ve státní nemocnici, anebo si otevře soukromou praxi. Co byste mu doporučili? Jaké možnosti mu, jakožto občanu jiného členského státu, unijní právo přiznává? Může jej v tomto případě paní Basri následovat a žít s ním na území České republiky?