Po absolvování semináře bude student schopen vymezit pojem řízení a schopen popsat jednotlivé základní zásady správy daní včetně doplňkových.
Seminář
Cíl semináře
Klíčová slova nebo definice
Subjekty oprávněné, subjekty povinné, základní zásady správy daní, doplňkové zásady, počítání času.
Osoby zúčastněné na správě
daní
Mezi osoby zúčastněné na správě daní patří daňové subjekty a osoby třetí.
Daňový subjekt
Za daňový subjekt je daňovým řádem považována osoba, kterou takto označí
zákon, a dále také osoba označena zákonem jako poplatník nebo plátce daně. Daňový
subjekt je nositelem práv a povinností, které jsou mu ukládány předpisy
hmotného práva- daňovými zákony.
Daňový subjekt může být zákony označován jako plátce či poplatník.
Všude, kde daňový předpis použije slova daňový subjekt, plátce či poplatník,
bude tím zamýšlen daňový subjekt. Tato definice je významná i z toho pohledu,
že daňové zákony ne vždy kopírují soukromoprávní úpravu. Je tomu tak zejména v
oblasti organizačních složek zahraničních právnických osob dislokovaných na
území České republiky. Byť tyto organizační složky (odštěpné závody, pobočky,
provozovny) dle soukromého práva nedisponují právní osobností, v právu daňovém
jim tato může být přiznána.[1]
Obecně jsou poplatníci spojováni s oblastí daní přímých a plátci s
oblastí daní nepřímých (k rozdělení daní na přímé a nepřímé srovnání komentář ke kapitole
3). Toto dělení však není bezvýjimečné. Hned první výjimku z tohoto pravidla
představuje daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, kde je
upraveno, že zaměstnanec je osoba poplatníka a zaměstnavatel osoba plátce.
V rámci správy daně může nastat situace, kdy daňový subjekt sám o sobě
nemůže či nesmí vykonávat práva a plnit povinnosti. V těchto situacích jeho
roli přebírají specifické osoby, kterými jsou osoba spravující pozůstalost,
svěřenský správce (tyto osoby jsou definovány v občanském zákoníku) či
insolvenční správce (osoba je definována insolvenčním zákonem). Uvedené osoby
vystupují namísto daňového subjektu, což má dopad např. na otázku doručování
písemností.
V ostatních případech fyzická osoba zúčastněná na správě daní může
při správě daní samostatně jednat v rozsahu, v jakém je svéprávná. Plnou
svéprávnost člověk nabývá dosažením zletilosti, tedy dovršením 18. roku věku.
Jménem právnické osoby je oprávněn při správě daní jednat její
statutární orgán, nebo ten, kdo prokáže, že je oprávněn jejím jménem podle
jiného právního předpisu jednat. Právnická osoba je oprávněna pověřit svého
zaměstnance nebo jinou fyzickou osobu, která vykonává činnost této právnické
osoby, aby jednala jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření.
Prokurista právnické osoby je při správě daní oprávněn jednat jejím jménem,
může-li podle udělené prokury jednat samostatně.[2]
S touto problematikou úzce souvisí téma zastoupení. Daňový
subjekt si pro daňové řízení může stanovit zmocněnce. Výjimkou jsou jen
případy, kdy má subjekt při správě daní něco vykonat. Typicky voleným zmocněncem
v rámci daňového řízení bude daňový poradce.
V daňovém řízení platí, že v jedné věci lze zvolit zásadně pouze
jednoho zmocněnce. Daňový subjekt, tedy zmocnitel, je v takovém případě
povinen důkladně vymezit rozsah zmocnění, aby bylo zřejmé, k jakým úkonů a
řízením se plná moc vztahuje. Ta by taktéž měla obsahovat časové určení, tedy
na jak dlouho se vystavuje (například na určité zdaňovací období). Plná moc je
účinná od okamžiku, kdy je uplatněna u konkrétního správce daně.
Pokud svéprávnost daňového subjektu, fyzické osoby, není pro konkrétní jednání
dostatečná, je třeba aby byl daňový subjekt zastoupený. Zástupcem osoby
zúčastněné na správě daní je:
a) zákonný zástupce fyzické osoby nebo opatrovník,
b) ustanovený zástupce,
c) zmocněnec,
d) společný zmocněnec, nebo
e) společný
zástupce.[3]
Jako příklad, kdy bude zástupcem v daňovém řízení zákonný zástupce,
lze uvést třeba situaci, kdy dítě obdrží jako cenu za sportovní soutěž 50.000,-
Kč. Rodič za něj, jako jeho zákonný zástupce, v takovém případě bude
podávat daňové přiznání k dani z příjmů.
Ustanoveným zástupcem bude zástupce, jehož ustanoví správní orgán pro
konkrétní řízení zpravidla v případech, kdy chybí daňovému subjektu
procesní způsobilost (např. když společnost s ručením omezeným nemá
žádného jednatele).
Třetí osoby
Mezi osoby zúčastněné na správě daní lze řadit také třetí osoby, které
zákon definuje jako osoby jiné než daňový subjekt, které mají při správě daní
práva a povinnosti, nebo jejichž práva mohou být dotčena. Jako příklad třetích
osob v daňovém řízení lze uvést například svědky, znalci, osoby mající v držení
listiny, auditoři, tlumočníci, ručitelé, odborní konzultanti.[4]
Správce daně je na základě daňového řádu definován jako
správní orgán či jiný státní orgán v rozsahu, kterému je zákonem či na
základě zákona svěřena působnost v oblasti daní. Správním orgánem mohou
být nejen orgány moci výkonné, ale také orgány územně samosprávných celků, což
jsou obce, kraje, jiné orgány i právnické nebo fyzické osoby, pokud vykonávají
působnost v oblasti veřejné správy.
Za správce daně tak nelze považovat jen všeobecně známé
územní finanční orgány, ale s ohledem na širokou definici pojmu „daň“ také
další orgány, kterým působnost stanoví zvláštní zákon. Správcem daně tak budou
také například soudy v případě soudních poplatků, obce v případě
místních poplatků či poplatků za komunální odpady, orgány celní správy
v případě mýtného, Česká inspekce životního prostředí v případě
poplatku za vypouštění odpadních vod atd. a správní úřady v souvislosti
s vybíráním a správou správních poplatků.[5]
Správce daně vykonává svou pravomoc prostřednictvím
úředních osob. Tyto osoby pak za správce daně vedou samotné řízení. Typicky si
lze představit zaměstnance finančního úřadu.
Daňový subjekt je osoba,
která je v daňovém systému povinna platit, odvádět nebo strpět daň. Mohou jím
být jak fyzické osoby, tak právnické osoby. Dále se daňový subjekt dělí
na plátce
daně a poplatníka. Poplatníkem je
osoba, jejíž příjem nebo majetek je podroben daní. Jinými slovy, je to ten, kdo
je povinen platit daň. Naopak plátcem daně je
osoba, která je povinna odvádět daň do veřejného rozpočtu za jiné subjekty,
například za zaměstnance ve formě záloh na daň z příjmu.
Daňovým subjektem může být fyzická nebo právnická osoba,
což zahrnuje jednotlivce, rodiny, podnikatele, společnosti, neziskové
organizace a další subjekty. Také manželé nebo partneři ve společné domácnosti mohou
být společně daňovými subjekty. Daňovým subjektem mohou být i jiné osoby, které
určí zákon, např. nástupce, ručitel.
Za daňový subjekt může v určitých případech jednat jeho zástupce. Zástupce může
být například zmocněnec, který jedná jménem
daňového subjektu. U zástupce je důležité dbát na přesné plnění povinností daní
a respektování pravidel.[6]
Kontrolní otázky a úkoly
1. Vymezte
pojem daňový subjekt
2. Vymezte
pojem správce daně
3. Jaký
je rozdíl mezi osobou poplatníka a plátce daně
4. Pojem
procesní způsobilost a zastupování
5. Charakterizujte
osoby třetí
Úkoly
1. Vyhledejte
v odborné literatuře názory k pojmu poplatník a plátce daně
2. Zamyslete
se nad osobou odborného konzultanta
[1]
ROZEHNAL, Tomáš. Daňový řád: praktický komentář. 3.
vydání. Praktický komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2024. ISBN
978-80-7676-989-2. str. 15 anásl.
[2] Blížeji
ROZEHNAL, Tomáš. Daňový řád: praktický
komentář. 3. vydání. Praktický komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2024. ISBN
978-80-7676-989-2. str. 7 a násl.
[3]
§ 25 z. č. 280/2009 Sb., daňový řád,
v platném znění.
[4] Z. č. 280/2009 Sb., daňový řád,
v platném znění.
[5] Blížeji
ROZEHNAL, Tomáš. Daňový řád: praktický
komentář. 3. vydání. Praktický komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2024. ISBN
978-80-7676-989-2. str. 7 a násl.
[6]
Blížeji
Daňový řád: komentář. I. díl, (§ 1 až
124). Komentáře Wolters Kluwer. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011.
ISBN 978-80-7357-564-9.