Adobe Systems 1 Reformy veřejné správy Reforma veřejné správy v ČR BM505Zk Základy správní vědy 6. přednáška 22. 11. 2024 Petr Havlan BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy Adobe Systems BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy 2 Osnova přednášky a její cíl qReformy veřejné správy qpojem qčasové a věcné aspekty qznaky (rysy) a témata qReforma veřejné správy v ČR qvývoj po roce 1945 qvývoj po roce 1990 qvývoj po roce 2000 ̶ ̶ Cíl: cílem této přednášky je, aby studenti byli s to vymezit, co je to reforma veřejné správy obecně, a orientovali se v základních etapách vývoje reformy veřejné správy v ČR. ̶ Adobe Systems 3 Reformy veřejné správy qobecně lze R VS charakterizovat jako zásadní, podstatnou změnu kvality systému veřejné správy qprincipiálně se R VS týkají organizační i funkční stránky veřejné správy, jejích subsystémům, resp. jejích jednotlivých součástí [USEMAP] BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy Adobe Systems 4 Časové a věcné aspekty správních reforem q60. a 70. léta minulého století v západní Evropě - cílem byla vyšší efektivnost (přes ekonomické limity právního státu; šlo zejm. o kvalitu a rozsah veřejných služeb), a debyrokratizace (a tím zvýšení pružnosti) veřejné správy - dochází k širšímu využívání manažerských metod ve veřejné správě a následně také k zavádění nových metod hodnocení (evaluace) veřejné správy q80. a 90. léta minulého století přinesla zejm. snahu po - větší otevřenosti veřejné správy vůči občanům a jejich větší účasti (participaci) na rozhodování - metodologickém zvládnutí evaluace [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy Adobe Systems 5 Znaky (rysy) a témata správních reforem SR se děje v rámci základních východisek VS, čili akceptace daného druhu demokracie, právního státu, správní kultury a vztahu mezi správou a ekonomikou qSR v širším smyslu je projevem dynamiky VS qSR v užším smyslu je komplexem vzájemně propojených změn v organizaci, legislativě, ekonomickém fungování a případně také prostorovém uspořádání VS qsoučasný trend: sbližování evropských správních systémů, a to z pohledu sledovaných cílů a hodnot qtémata správních reforem jsou otázky, na které se reforma VS v tom které státě obsahově zaměřuje příklady: zvyšování participace občanů na VS, uplatnění decentralizace a subsidiarity ve VS , fiskální decentralizace , modernizace VS a vytváření předpokladů pro její objektivní hodnocení, důraz na pojetí VS jako služby, podpora sdružování územních samospráv , rozšiřování a zkvalitňování kontroly VS , … BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy Adobe Systems 6 Reforma veřejné správy v ČR vývoj po roce 1945 tzv. Gottwaldovy kraje qzákonem č. 280/1948 Sb. došlo ke vzniku 19 krajů, z toho 13 v českých zemích a 6 na Slovensku qsoustavu národních výborů tvořily místní (MNV), okresní (ONV) a krajské (KNV) národní výbory, kterým byl svěřen výkon veřejné správy ve všech oborech, zatímco jiným orgánům příslušel pouze výjimečně, na základě zákona BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy Adobe Systems 7 Reforma veřejné správy v ČR vývoj po roce 1945 Krajské zřízení z r. 1960 qzákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, zachoval členění na kraje, okresy a obce, ale snížil jejich počet: u krajů z 19 na 10 a u okresů z 291 na 108 qnové rozdělení vedlo k narušení přirozených vazeb uvnitř regionů a k oslabení tradičních center (např. Olomouce, Zlína či Pardubic) qbyla vytipována tzv. střediska místního významu; šlo o obce, které se staly sídly místních národních výborů s rozšířenou působností (tzv. střediskové obce) - ̶ BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy Adobe Systems 8 Reforma veřejné správy v ČR vývoj po roce 1990 qhlavní cíl: decentralizace veřejné správy, tj. zrušení soustavy národních výborů a vytvoření samosprávných obcí qnárodní výbory byly zrušeny ústavním zákonem č. 294/1990 Sb. qsamosprávné obce vznikly na základě zákona č. 367/1990 Sb. qvedle toho byly zákonem č. 425/1990 Sb. zřízeny okresní úřady, které představovaly státní správu s všeobecnou působností na území jednotlivých okresů BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy Adobe Systems 9 Reforma veřejné správy v ČR vývoj po roce 1990 qdekoncentrované územní specializované orgány státní správy vznikaly v tomto období zcela nekoncepčně podle okamžitých potřeb ministerstev nebo jiných ústředních orgánů státní správy BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy Adobe Systems 10 Reforma veřejné správy v ČR vývoj po roce 1990 koncepce reformy veřejné správy z r. 1998 obsahovala zejm. tyto cíle: qmodernizaci ústřední státní správy a jejího výkonu qreformu územní veřejné správy qzvýšení kvality výkonu celé veřejné správy qzabezpečení podmínek pro aplikaci norem komunitárního práva na administrativní úrovni jako základního předpokladu pro členství v EU qimplementaci opatření v souvislosti s požadavky na moderní výkon veřejné správy obsažené ve Zprávě Evropské unie z roku 1997 q bylo také mj. doporučeno přijetí právní úpravy státní služby a zajištění koordinace činností veřejné správy horizontálním způsobem na všech úrovních jejich výkonu BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy Adobe Systems 11 Reforma územní veřejné správy v ČR vývoj po roce 2000 (krajská úroveň) I. fáze reformy q proběhla ve znamení principů decentralizace, dekoncentrace a subsidiarity a zachování určitých funkcí státu q území nově vzniklých (samosprávných) krajů se liší od území (státosprávních) krajů (viz zák. č. 36/1960 Sb.; srov. ale i nyní platný (a účinný) zák. č. 51/2020 Sb. o územně správním členění státu ) q vlastní činnost začala vykonávat krajská zastupitelstva a další krajské orgány (vč. krajských úřadů) od 1. 1. 2001 [USEMAP] BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy [USEMAP] Adobe Systems 12 Reforma územní veřejné správy v ČR vývoj po roce 2000 II. fáze reformy qdne 31. 12. 2002 ukončilo svoji činnost 73 okresních úřadů a jejich působnost byla přenesena převážně na 205 obcí s rozšířenou působností, a to s cílem přiblížit státní správu občanům; menší část kompetencí zaniklých okresních úřadů pak byla s účinností od 1. 1. 2003 přenesena na krajské úřady a na další správní úřady - qdošlo k rozvinutí decentralizačních a dekoncentračních procesů, a to zejm. přesunutím kompetencí, které byly dosud vykonávány orgány státní správy (tj. především okresními úřady), na samosprávu (a to jak do samostatné, tak zejm. do přenesené působnosti) qpro přenos působností byla rozhodující následující kritéria: qdostupnost pro občany qpočet obyvatel správního obvodu qprvoinstanční rozhodování na co nejnižší možné úrovni veřejné správy qčetnost vydaných prvoinstančních rozhodnutí na jednotlivých úsecích státní správy qefektivnost, kvalita a hospodárnost výkonu veřejné správy na příslušném stupni qnáročnost přenášených působností na kvalifikovanost zaměstnanců úřadů ̶ BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy Adobe Systems 13 Prameny ke studiu •Skulová, S. a kol. Základy správní vědy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023, s. 239-252 •Rys, R.: Správní věda, nauka o správních reformách a teorie reforem. Časopis pro právní vědu a praxi č. 2/2010 •Baroš, L. a kol.: Reforma veřejné správy v České republice. Ministerstvo vnitra ČR, Praha 2003 ̶ BM505Zk Základy správní vědy - Reformy veřejné správy