Mezinárodní obchodní transakce II

Kapitola 3: Bezvadnost zboží (vč. veřejnoprávní regulace) a obalu, provázání na přechod nebezpečí, reklamační proces

Cíl samostudia

  • připomenout si vady zboží a obalu a jejich úpravu v Úmluvě OSN o smlouvách o mezinárodní koupi zboží
  • zopakovat si okamžik přechodu nebezpečí a jeho význam
  • procvičit si reklamační proces (kontrolu a oznámení vad)
  • to vše na praktických příkladech 

Základní klíčová slova, která byste měli být schopni vysvětlit z předchozího semestru (k této kapitole)

odpovědnost za vady, bezvadnost zboží, vada obalu, aliud, faktické a právní vady, zjevné a skryté vady, kvalitativní a kvantitativní vady, podstatné porušení smlouvy, okamžik přechodu nebezpečí, kontrola zboží, oznámení vady (reklamace), smluvní záruka

Pokud si některé pojmy a souvislosti nevybavujete, je potřeba se vrátit k povinné literatuře z předchozího semestru (Rozehnalová, N., Valdhans, J., Kyselovská, T. Právo mezinárodního obchodu. Včetně problematiky mezinárodního rozhodčího řízení. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2021, s. 231-253 a 278-285), případně k těmto osnovám:

Opakovací odpovědník

Než půjdete řešit příklady....

K zopakování teoretických základů Úmluvy OSN o smlouvách o mezinárodní koupi zboží (dále také jako Vídeňská úmluva či CISG) pro část bezvadnost zboží, vady zboží, okamžik přechodu nebezpečí, kontrolu zboží a oznámení vad - reklamační proces, si projděte následující odpovědník. Odpovědník obsahuje 15 otázek s výběrem možností a-b-c-d, z nichž správně může být u každé otázky 1 až 4 odpovědi. Při vyplňování odpovědníku doporučujeme pracovat s textem Vídeňské úmluvy, případně s materiály z předmětu Mezinárodní obchodní transakce I. Odpovědník si můžete kdykoliv spustit a lze se k němu libovolně vracet. Správné odpovědi se Vám zobrazí po uložení a odevzdání odpovědníku. K řešení, tj. správným odpovědím, se také můžete libovolně vracet. Odpovědník se nachází pod touto tabulkou.

PŘÍKLADY K PROCVIČENÍ

V rámci procvičení si projděte a vyřešte následující praktické příklady. Každá Vaše odpověď by měla obsahovat nejen správné řešení, ale měl by z ní být patrný myšlenkový postup a úvahy, které Vás navedly k závěru. Při řešení pracujte s právním předpisem - Úmluvou OSN o smlouvách o mezinárodní koupi zboží. Každá Vaše odpověď (pokud to povaha otázky umožňuje) by měla obsahovat odkaz na příslušný článek (příp. článek a odstavec) Úmluvy.

Příklad 1

Společnost Cougnes (Francie), se zaměřuje na produkci koňaku. Chce proniknout i na český trh. V dubnu 2020 oslovili v ČR několik vybraných společností a e-shopů specializovaných na alkohol, a to tak, že jim zaslali emailem katalog svých produktů se specifikací ceny za láhev, objemu, který jsou schopni dodávat, koncepce slev z kupní ceny v návaznosti na objem objednávek, dodací a platební podmínky. Zároveň tento email nabízel osobní schůzku s ochutnávkou. Společnost Kvalitnialhokol.cz, s.r.o (Praha) informace zaujaly, reagovala emailem s tím, že by rádi vzájemnou spolupráci prodiskutovala a koňaky ochutnala. Schůzka s ochutnávkou se uskutečnila v červnu 2020 v Praze. Obě strany byly spokojené, takže na schůzce předjednaly základní parametry spolupráce s tím, že je třeba vše ještě sepsat a odsouhlasit alespoň v elektronické podobě. To společnost Cougnes udělala a 20. června zaslala společnosti Kvalitnialkohol.cz email s přiloženým PDF dokumentem, který obsahoval mimo jiné tato ujednání:

  • a) Smlouva se uzavírá na dobu určitou do 31.12.2021 s automatickým prodloužením o jeden kalendářní rok, pokud kterákoliv ze stran do 30.11. daného roku nezašle druhé straně výpověď.
  • b) Kvalitnialkohol.cz se zavazuje k odběru produktů společnosti Cougnes ve specifikacích dle jednotlivých objednávek s cenou za lahev dle www Cougnes k datu objednání. Při objednávce nad 2.500 EUR bude uplatněna sleva 8% a při objednávce nad 4.000 EUR bude uplatněna sleva120%. Součástí této ceny je balné a dopravné.
  • c) Dodací podmínka DAP, provozovna kupujícího, INCOTERMS, dodáno do 15 dnů od objednání. Kupující je oprávněn při objednání určit jinou dodací lhůtu, nikoliv však kratší než 7 dnů od objednání.
  • d) V případě navýšení nákladů na balné a dopravné o více než 20% se strany zavazují k jednání o spoluúčasti kupujícího na balném a dopravném.
  • e) Otázky neupravené touto smlouvou se řídí francouzským právem.

Kvalitnialkohol.cz reagoval tak, že děkuje, že vše souhlasí a že tedy potvrzuje. Následně 12. července realizoval Kvalitnialkohol.cz emailem první objednávku specifikující množství a druhy koňaků, kterou Cougnes emailem obratem (ve stejný den) potvrdil.

1. Dodávka objednaná v listopadu 2020 byla naskladněna. Ve dvou dnech následujících po naskladnění byla provedena kontrola všech kartonů z hlediska jejich počtu v návaznosti na objednané kategorie koňaků, neporušenosti obalů, byla provedena namátková kontrola čirosti vína v lahvích. Kontrola odhalila, že prodávající dodal částečně jiné koňaky, než byly objednány. Kvalitnialkohol.cz tuto informaci zpracoval a telefonicky ji oznámil Cougnes 6 dnů po převzetí zboží. Analyzuj povahu vady, v návaznosti na to analyzuj proces vytknutí vady kupujícím. Prezentuj úvahu o dovolenosti a vhodnosti formy vytknutí vady. 

-

Příklad 2

Společnost StarFjord (ČR) provozuje v Praze obchod s mořskými plody, který navíc v listopadu 2019 rozšířila o restauraci. Obě činnosti realizuje ve společných prostorách. Zákazník si může jak vybrat ze široké nabídky mořských plodů, přičemž si vybrané produkty buď zakoupí ke zpracování doma, nebo si je nechá přímo připravit ke konzumaci na místě. Ještě před rozšířením o restauraci měla společnost StarFjord zájem o odběr lososů (v celku, filety, uzené filety) od společnosti Grieg Seafood (sído a ústředí společnosti v Bergenu, Norsko), člena Scottish Salmon Producers Organisations, která vlastní mořské farmy jak na Shetlandách (správní oblast Skotska), tak v Britské Kolumbii a Newfounladu (Kanada) a v Norsku. Ve všech mořských farmách společnosti Grieg Seafood jsou dodržovány stejné standardy produkce, které splňují unijní hygienické standardy. Společnost StarFjord proto v březnu 2019 kontaktovala společnost Grieg Seegfood emailem s poptávkou obsahující konkretizaci požadovaných produktů, měsíčního množství, způsobu dopravy a informaci o možných způsobem platby kupní ceny. Společnost Grieg Seafood odpověděla také emailem, informovala společnost StarFjord, že požadované měsíční množství je schopna dodávat a jsou pro ni přijatelné i další podmínky. Zároveň konkretizovala odlišné cenové hladiny, v nichž je schopna dodávat poptávané produkty, které závisí na celkovém množství produktů reálně odebraných v rámci jednotlivých období (lze sjednat jak měsíční, tak čtvrtletní způsob výpočtu). Navrhla také, aby smlouva byla v tomto ohledu finalizována na osobním jednání v sídle společnosti. Tento návrh společnost StarFjord přijala a její jednatel s právním zástupcem v dubnu 2019 navštívili v Bergenu sídlo společnosti Grieg Seafood a na osobním jednání dojednali a v písemné podobě podepsali ze zástupci společnosti Grieg Seafood smlouvu s následujícím obsahem:

  • začátek spolupráce: květen 2019;
  • délka spolupráce 12 měsíců s automatickým prodloužením, ledaže smluvní strana do konce měsíce února zašle druhé smluvní straně výpověď;
  • objednávka do 25. dne měsíce předcházejícího realizaci dodávky;
  • dodací podmínka: DAP Praha, Dlouhá 15, 110 00 Praha, CZ, 8:00-20:00hod, a to nejpozději 10. den po zaslání objednávky;
  • sleva z kupní ceny ve výši 3% při měsíčním odběru ve výši minimálně 3.001 EUR a 5% při měsíčním odběru ve výši minimálně 5.001 EUR.
  • strany sjednávají penále pro pozdní dodání ve výši 8% hodnoty produktů s jejichž dodáním je prodávající v prodlení, a to za každý den prodlení;
  • Smlouva, vztahy z ní vyplývající a vztahy se smlouvou související se řídí norským právem.

1.      Grieg Seafood dodal v srpnu 2019 dodávku v termínu, okamžitě po převzetí dodávky byly jak syrové ryby, tak uzené produkty zkontrolovány odpovědným zaměstnancem společnosti StarFjord. Druhý den byly tyto produkty předány k prodeji. Týden po zahájení prodeje produktů z této dodávky byla společnost StarFjord kontaktována Hygienickou stanicí hl. m. Prahy s podezřením, že filety uzeného lososa (maso v plastovém obalu), kterého prodávala, obsahují bakterii Listeria monocytogenes (způsobuje zažívací potíže, v ojedinělých případech může vést k úmrtí postižené osoby). Byla provedena kontrola naskladněných uzených filet společnosti StarFjord, která podezření potvrdila (kontrola musela být provedena v odborné laboratoři, jiným způsobem nelze přítomnost inkriminované bakterie zjistit). Provedení kontroly trvalo 7 dní (filety mezitím již nebyly nabízeny k prodeji). Společnost A okamžitě po obdržení výsledků kontroly informaci o přítomnosti baktérie předala společnosti Grieg Seafood. Posuď vytýkací proces ve všech jeho aspektech. Hrálo by roli, kdyby informace o výsledcích kontroly byla předána společnosti Grieg Seafood telefonicky nebo emailem? 

-

Příklad 3

Společnost A (sídlo a místo podnikání ČR) a společnost B (sídlo a místo podnikání Portugalsko) uzavřely pomocí emailů v prosinci 2016 následující smlouvu. Společnost B se zavázala dodávat společnosti A kování pro skleněné posuvné dveře a další příslušenství pro skleněné posuvné dveře dle katalogu společnosti B. Smlouva byla uzavřena s účinností od 1. 1. 2017 na dobu 2 let s automatickým prodloužením na další 2 roky v případě nezaslání výpovědi nejpozději 2 měsíce před ukončením smlouvy. Dodávky měly být realizovány na základě jednotlivých objednávek, které společnost A zašle společnosti B nejpozději 20. dne předcházejícího měsíce s dodáním do 10. dne daného měsíce. Společnost A se zavázala k minimálním odběrům v hodnotě 5.000 EUR měsíčně, a proto mohla zboží objednávat za katalogovou cenu -20%.

Smlouva obsahovala mimo jiné následující doložky:

a) Dodací podmínka: DDP závod prodávajícího, INCOTERMS 2010

b) Kupující je povinen informovat prodávajícího o zjevných nedostatcích v dodávce nejpozději do 3 pracovních dnů následujících po dni dodání.

c) Sjednává se limit pro nárok na náhradu škody způsobené smluvní straně porušením jedné smluvní povinnosti druhou smluvní stranou na částku rovnající se hodnotě dodávky, které se porušení smluvní povinnosti týká.

d) Tato smlouva a veškeré vztahy z ní vyplývající a na ní založené se řídí českým právem a Zásadami mezinárodních obchodních smluv UNIDROIT.

Během prvního půl roku, tj. do konce června 2017 probíhaly objednávky dle smlouvy, dodávky byly realizovány v termínech dle smlouvy. Několikrát se objevily drobné nedostatky v dodávkách, zejména množstevní. Kupující na ně prodávajícího upozornil vždy v rozmezí 6-8 dnů. Prodávající vždy informaci přijal a případné cenové rozdíly zohlednil v následující fakturaci.

1. Dodávka objednaná v červnu 2017 a dodána v červenci 2017 byla při přebírce ve skladu kupujícího zběžně (zda obaly nejsou poškozeny, zda odpovídá počet krabic) zkontrolována a naskladněna. V druhé polovině srpna, kdy technici společnosti A začali používat zboží z této dodávky, se ukázalo, že v krabicích od kování BXC_150 je ve skutečnosti kování BXC_50 (nižší nosnost). Společnost A ihned oznámila tuto skutečnost společnosti B, ta ovšem odmítá reklamaci jako pozdní. Analyzuj pozice obou stran.

-

Příklad 4

Společnost FineDining, s.r.o. (založená dle českého práva, se sídlem a místem podnikání v ČR) provozuje v Olomouci restauraci zaměřenou na vysokou gastronomii. Jídla jsou v ní připravována pouze z čerstvých surovin, včetně např. stařeného masa černých iberských prasat nebo ryb ze Středozemního, Severního i Baltského moře. Za účelem zajištění dodávek šéfkuchař restaurace v zastoupení provozovatelů restaurace absolvoval řadu jednání s několika rybářskými společnostmi provozujícími lov ve výše uvedených lokalitách i chovateli iberijských vepřů jak ve Španělsku, tak Portugalsku. Smlouva s dodavatelem – chovatelem vepřů (sídlo a místo podnikání v Chaves, Portugalsko) byla uzavřena písemně v místě podnikání dodavatele v srpnu 2018 s účinností od 1. září 2018 na dobu dvou let s možností opakovaného prodloužení. Obsahovala mimo jiné následující doložky:

  • a) Předmětem plnění dle této smlouvy je zajištění dodávek chlazeného vepřového masa, odrůda černé iberské, specifikovaných co do druhu a ceny dle ceníku tvořícího přílohu číslo 1 k této Smlouvě, a to dle podmínek sjednaných touto smlouvou.
  • b) Zboží bude dodáváno na základě objednávek kupujícího do 5 pracovních dnů FIX počítáno od prvního pracovního dne následujícího po zaslání objednávky do místa podnikání kupujícího dle této smlouvy.
  • c) Prodávající se zavazuje dodat kupujícímu zboží v množství, jakosti a provedení, v souladu s požadavky kupujícího, se zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých  souvisejících zákonů v platném znění, s nařízením Evropského parlamentu a rady (ES) č. 852/2004, o hygieně potravin a s vyhláškou č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, a současně dodržovat zásady HACCP.
  • d) Strany si nepřejí, aby nad rámec výslovných ustanovení této smlouvy byla jakákoliv práva a povinnosti dovozovány z dosavadní či budoucí praxe zavedené mezi stranami či zvyklostí zachovávaných obecně či v odvětví týkajícím se předmětu plnění této smlouvy, ledaže je ve smlouvě výslovně sjednáno jinak. Vedle shora uvedeného si strany potvrzují, že si nejsou vědomy žádných dosud mezi nimi zavedených obchodních zvyklostí či praxe.

1. U první dodávky v září 2018 se objevil ještě jeden problém. Dodávka masa byla v místě podnikání kupujícího převzata od přepravce v pozdních odpoledních hodinách, ale hned druhý den po převzetí kuchař odpovědný za přípravu masa odmítl s masem poté, co jej vyndal z vakuovaných obalů, dále pracovat, neboť maso bylo zatuchlé. O tomto stavu byl ještě ten den informován chovatel. Jak se následně ukázalo, při přepravě přestalo fungovat chlazení v návěsu kamionu, což řidič při přejímce zamlčel. Analyzuj, kdo ve vztahu chovatel – společnost FineDining za toto nese odpovědnost za zkažené maso.

2. Náhodná kontrola masa z dodávky v listopadu 2018 Českou potravinářskou inspekcí odhalila v mase přítomnost léčiva, které dle unijních a navazujících českých hygienických předpisů nesmí být mase obsaženo, v Portugalsku pro použití tohoto léčiva existuje povolená výjimka. Maso muselo být zlikvidováno. Společnost FineDining o problému obratem informovala chovatele, ten se brání konstatováním, že v Portugalsku je použití daného léčiva povoleno. Posuď odpovědnost chovatele.

3. Na konci ledna 2019 se u konvektomatu objevily problémy s udržováním teploty během pečení i během úpravy jídla párou. Kontrolou se zjistilo, že došlo k poruše vnitřního čidla teploty. Společnost FineDining tuto vadu uplatnila u dodavatele, ten však svoji odpovědnost odmítá s tím, že strany nesjednaly žádnou záruční dobu. Analyzuj odpovědnost společnosti UXON.

-

Pokud chcete pracovat s wordovým dokumentem, zadání příkladů si můžete stáhnout ZDE.

MÁTE DOTAZY?

Není Vám cokoliv jasného? Je potřeba něco dovysvětlit? Připravte si otázky na první konzultaci, případně kontaktujte vyučujícího. Lze využít i diskusní fórum (odkaz níže), které může sloužit k řešení otázek mezi studenty navzájem.