- seznámíte se s některými způsoby pronikání na cizí trh
- dozvíte se, co se rozumí přímým a nepřímým obchodem
- charakterizujete obchodní zastoupení v mezinárodním obchodě - jak ekonomickou podstatu, tak právní režim
- uvedete charakteristiku distributorské smlouvy, její podstatu a právní režim
- seznámíte se také s podstatou a právním režimem mezinárodního franchisingu
Kapitoly 11 a 12: Pronikání na cizí trh (obchodní zastoupení, mezinárodní distribuce, mezinárodní franchising)
Povinná literatura:
Rozehnalová, N., Valdhans, J., Kyselovská, T. Právo mezinárodního obchodu. Včetně problematiky mezinárodního rozhodčího řízení. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2021, s. 377-390.
Doporučená literatura:
K obecnějšímu pojetí obchodně distribučních forem a franchisingu, mj. z pohledu českého vnitrostátního práva, doporučujeme publikaci:
Bejček, J. a kol. Obchodní smlouvy - závazky v podnikání. Praha: C. H. Beck, 2015, s. 345-370 a 423-436. Dostupné i v e-prezenčce katalogu MUNI po přihlášení.
Využitelné jak pro obchodní zastoupení, tak distributorskou a franchisingovou smlouvu:
Pro distributorství lze uvést dále:
- Úmluva UNIDROIT o zastoupení při mezinárodní koupi zboží (ČR není smluvním státem)
- Úmluva o právu rozhodném pro smlouvy o zprostředkování a zastoupení (ČR není smluvním státem)
- směrnice Rady o koordinaci právní úpravy členských států týkající se nezávislých obchodních zástupců
Webové stránky:
- Draft Common Frame of Reference (DCFR) - jak pro obchodní zastoupení, tak pro distribuci a franchising, s. 347-364 - v angličtině, nicméně doporučujeme pročíst
- Franchising UNIDROIT (Model Law, Guides)
- Franchising Guide (Franchising.com)
- Intellectual Property Issues in Franchising (WIPO)
- ICC Model International Franchising Contract (ICC) (odkaz na placenou publikaci pro zájemce)
- ICC Model Distributorship Contract (ICC)
(odkaz na placenou publikaci
pro zájemce)
- ICC Model Commercial Agency Contract
(odkaz na placenou publikaci pro zájemce)
Než půjdete dále:
Zamyslete se, zda znáte nějaké společnosti s rozsáhlou franchisingovou sítí. Loga některých společností naleznete pod klíčem.
Klíčová slova
obchodní zástupce, zastoupený, smlouva o obchodním zastoupení, smlouva o poskytování služeb, distributorská smlouva, rámcová smlouva, distributor, akvizace a organizace prodeje, franchisingová smlouva, franchisor, franchisant, přímá metoda, kolizní metoda, nestátní prostředky přímé úpravy
obchodní zástupce, zastoupený, smlouva o obchodním zastoupení, smlouva o poskytování služeb, distributorská smlouva, rámcová smlouva, distributor, akvizace a organizace prodeje, franchisingová smlouva, franchisor, franchisant, přímá metoda, kolizní metoda, nestátní prostředky přímé úpravy
OBCHODNÍ ZASTOUPENÍ
Proč? Důvodů, proč zastoupený pronikne na cizí trh prostřednictvím obchodního zástupce, je více. Podnikatel tak nemusí v jiné zemi zřizovat pobočku či provozovnu, což by znamenalo vyšší finanční náklady. Obchodní zástupce přinese jednak úsporu nákladů (a to i v té rovině, že není zaměstnancem a neplatí se za něj tak odvody), může být navíc specializován na daný trh (jak věcně, tak teritoriálně - zná území, zná problematiku, nemusí být školen apod.).
Charakteristika
Nutno si uvědomit, že právní úprava může vykazovat rozdíly v různých státech, protože unifikace v této oblasti nemá větší význam. V českém občanském zákoníku je úprava v ustanoveních § 2483 a následující.
Obchodní zástupce nenakupuje zboží za účelem dalšího prodeje, ale zprostředkovává příležitost k uzavření smlouvy. Odměnou obchodního zástupce je provize. V mezinárodním obchodním prostředí je obchodní zástupce je přítomen v dané zemi, ve které reprezentuje zastoupeného. Zástupce zpravidla není v pracovněprávním vztahu se zastoupeným. Zástupce tak vystupuje samostatně a je i ekonomicky samostatný. Zastoupení může být soustavné i příležitostné. Hlavním účelem je utvoření vztahu mezi zastoupeným a třetí osobou prostřednictvím obchodního zástupce, který do smluv nevstupuje a také nepřebírá žádná rizika. Vznikají tak různé vztahy:
Část vzoru a další informace (v angličtině), kromě odkazu na stránky Mezinárodní obchodní komory, kde lze zakoupit placenou publikaci, je dostupné v angličtině také na stránkách globalnegotiator.
Právní režim
Ze zdrojů mezinárodního původu je možné uvést Úmluvu UNIDROIT o zastoupení při mezinárodní koupi zboží. Obsahuje přímé normy (hmotné právo). Podle čl. 1 dopadá na vztahy mezi osobou, která je oprávněna nebo se domnívá, že je oprávněna jménem jiné osoby (zastoupeného) uzavřít smlouvu o prodeji zboží s třetí osobou. Neupravuje tedy vztah mezi zastoupeným a zástupcem. Vzhledem k tomu, že má 5 smluvních států, není unifikační efekt (tj. sjednocení právní úpravy) významný. ČR není smluvním státem. Dalším zdrojem právní úpravy je Úmluva o právu rozhodném pro smlouvy o zprostředkování a zastoupení (Haagská úmluva), která obsahuje kolizní normy (určuje rozhodné právo), ale nemá větší unifikační význam, neboť má jen 4 smluvní strany. Řeší jednak vztahy mezi zastoupeným a zástupcem, ale i vztah ke třetím osobám.
Ze zdrojů unijního původu připadá v úvahu pro určení smlouvy o obchodním zastoupení nařízení Řím I, konkrétně pro vztah mezi zástupcem a zastoupeným. Strany si mohou zvolit rozhodné právo (volba práva) podle článku 3. V případě neexistence volby práva se použije náhradní hraniční určovatel v článku 4. Ačkoliv není výslovně obchodní zastoupení uvedeno v odstavci prvním, je možné tento závazek kvalifikovat jako smlouvu o poskytování služeb dle čl. 4 odst. 1 písm. b) - hraniční určovatel obvyklé bydliště poskytovatele služeb, tj. strana, která vykonává zastupitelskou činnost. Judikatura, ze které vyplývá, že jde o poskytování služeb, má značku C-19/09 ve věci Wood Floor. Řešení dalších otázek (způsobilost zástupce zavazovat zastoupeného ve vztahu k třetí osobě, vztah mezi zástupcem a třetí osobou) není jednoznačné a odkazujeme na povinnou literaturu.
Pokud jde o hmotněprávní úpravu, je úprava v členských státech harmonizovaná z důvodu přijetí směrnice Rady o koordinaci právní úpravy členských států týkající se nezávislých obchodních zástupců.
Nápomocné pro konstrukci smlouvy či národní úpravy mohou být nestátní prostředky právní úpravy, zde v rámci Mezinárodní obchodní komory v Paříži nebo Draft Common Frame of Reference (DCFR).
----------------------------------------------------------------------------------------------------
MEZINÁRODNÍ DISTRIBUTORSKÁ SMLOUVA
Charakteristika
V rámci distributorské smlouvy vzniká závazek mezi dodavatelem (např. prodávající) a odběratelem (tj. distributorem). Nemusí mít nutně návaznost na kupní smlouvy (např. při tvorbě distribuční sítě na cizím trhu), ale zpravidla jsou distributorské smlouvy spojeny se smlouvou kupní. Kupní smlouva tak navazuje na distributorskou smlouvu, kdy distributorská smlouva může být smlouvou rámcovou, na základě které jsou uzavírány dílčí kupní smlouvy, příp. jednorázová kupní smlouva. Distributor může uzavírat kupní smlouvy s dalšími obchodníky či zákazníky. Vztahy jsou tak následující:
Dodavatel/výrobce - distributor: Prostřednictvím distributorské smlouvy jde o vyjádření vůle stran vytvořit distribuční síť na určitém území za účelem prodeje zboží či poskytování služeb na místo výrobce svým jménem a na
svůj účet.
Dodavatel/výrobce - distributor: Prostřednictvím kupních smluv se realizuje distribuce - závazek dodavatele/výrobce prodat zboží k dalšímu prodeji nebo distribuci distributorovi a závazku distributora toto zboží/služby koupit.
Distributor - další odběratel (zákazník): Jde o závazek distributora zboží/služby dále prodávat/poskytovat koncovým uživatelům nebo distribuovat obchodníkům k finálnímu prodeji. V této části zpravidla nebývá (ale může) být mezinárodní prvek, jedná se o vnitrostátní vztah.
Rámcová smlouva stanovuje podmínky, za kterých dochází k prodeji
zboží/služeb distributorem, vymezuje území distribuce,
podmínky marketingu a užití práva duševního vlastnictví,
podmínky dalšího prodeje distributorem a odměnu
distributora za prodej zboží/služeb.
Distributor, na základě výhradního oprávnění od dodavatele, se stará o akvizici prodeje a organizuje distribuci na vymezeném území, které distribuuje v zájmu dodavatele (např. i formou reklamní činnosti) - prodává zboží, distribuuje, propaguje, a to svým jménem a na svůj účet. Pakliže obchodní zástupce měl zisk provizi, kterou získal za uzavření smlouvy, zisk distributora se liší - je jím zpravidla zisk z kupních smluv, které uzavírá s konečnými či dalšími odběrateli.
Právní režim
Mezinárodní smlouva, která by unifikovala úpravu distributorské smlouvy prostřednictvím přímých norem, neexistuje. Je proto potřeba využít kolizní normy. Jelikož se jedná o smluvní závazek, připadá v úvahu z pohledu českého soudu aplikace nařízení Řím I. Strany si mohou zvolit rozhodné právo (volba práva) podle článku 3. V případě neexistence volby práva se použije náhradní hraniční určovatel v článku 4. Distributorská smlouva je výslovně upravena v odstavci prvním - čl. 4 odst. 1 písm. f) - hraniční určovatel je obvyklé bydliště distributora. Přednost mají dvoustranné mezinárodní smlouvy s kolizními normami, které má ČR uzavřeny s nečlenskými státy Evropské unie.
Pro úplnost dodáme, je-li závazek distribuce součástí rámcové smlouvy, na základě které jsou uzavírány dílčí kupní smlouvy, pak Vídeňskou úmluvu (CISG) lze použít jen na dílčí kupní smlouvy, příp. na část rámcové smlouvy, která upravuje transakci prodej-koupě, nikoliv na distributorskou část smlouvy.
Nápomocné při charakteristice distributorství může být například právní návod Mezinárodní obchodní komory v Paříži (ICC) nebo Draft Common Frame of Reference (DCFR). Jedná se však o nestátní prostředky právní úpravy.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
MEZINÁRODNÍ FRANCHISINGOVÁ SMLOUVA
Příklady franchisingových sítí některých společností jste viděli výše. Kromě anglického označení franchising se používá v češtině také franšíza.
Charakteristika smlouvy a smluvní konstrukce
Jaká je podstata tohoto typu obchodování? Stručně můžeme říci, že jedna osoba (franchisor) poskytne licenci a umožní tak jiné osobě (franchisantovi - nositeli či příjemci franchisy) podnikat pod zavedenou obchodní známkou či jménem vč. využití jeho obchodního tajemství, jména, know-how, za což franchisant poskytne franchisorovi úplatu (zpravidla jak při zavedení-poskytnutí licence, tak následně průběžně). Dohoda mezi franchisorem a franchisantem se nazývá franchisingová smlouva.
Modelový zákon UNIDROIT definuje franšízu následovně: "práva udělená stranou (poskytovatelem franšízy), která opravňují a vyžadují, aby jiná strana (nabyvatel franšízy) výměnou za přímou nebo nepřímou finanční kompenzaci podnikala v oblasti prodeje zboží nebo služeb vlastním jménem v rámci systému určeného poskytovatelem franšízy, který zahrnuje know-how a pomoc, předepisuje z podstatné části způsob, jakým má být franšízový podnik provozován, zahrnuje významnou a trvalou provozní kontrolu ze strany poskytovatele franšízy a je v podstatě spojen s ochrannou známkou, značkou služeb, obchodním názvem nebo logem určeným poskytovatelem franšízy."
Pokud jde o franchisu, může se jednat o obchodní známku či jméno, know-how, reklamu, technické a výrobní metody, registrovaná práva a další. Je tak nutné vnímat, že se do oblasti franchisingu promítá výrazně oblast práv duševního vlastnictví. Franchisa může být poskytnuta pro oblast prodeje zboží, výroby či služeb. Typické je, že je uzavřena na delší časové období. Franchisor poskytuje franchisantovi mimo jiné rady, pomoc a vykonává nad jeho podnikáním kontrolu. Pro další práva a povinnosti stran smlouvy, typy smlouvy a doporučení pro kontraktaci odkazujeme na povinnou literaturu.
Právní režim
Obdobně jako u distributorství, i v oblasti franchisingu neexistuje mezinárodní smlouva, která by unifikovala úpravu prostřednictvím přímých norem. Je proto potřeba použít kolizní úpravu. Z pohledu českého soudu se jedná o nařízení Řím I, přičemž strany si mohou zvolit rozhodné právo (volba práva) podle článku 3. V případě neexistence volby práva se použije náhradní hraniční určovatel v článku 4. Franchisingová smlouva je výslovně upravena v odstavci prvním - čl. 4 odst. 1 písm. e) - hraniční určovatel je obvyklé bydliště osoby, jíž je franšíza udělena. Přednost mají dvoustranné mezinárodní smlouvy s kolizními normami, které má ČR uzavřeny s nečlenskými státy Evropské unie.
I pro oblast franchisingu existují nestátní prostředky právní úpravy. Odkazy máte výše. Jedná se například o Modelový zákon a právní návody od UNIDROIT, publikace modelové franchisingové smlouvy od Mezinárodní obchodní komory (ICC) či aspekty práv duševního vlastnictví ve franchisingu od WIPO.
TIP
Na stránkách YouTube lze najít řadu videí, zejména ohledně franchisingu a distribuce. Kvalita videí je různá, stejně tak obsahová náplň. Pro dobrovolníky odkazujeme například na tato videa (v angličtině).
PŘÍKLADY K PROCVIČENÍ
Společnost Vinařík, s. r. o., se
sídlem a místem podnikání v Mikulově, je jednak výrobcem a přímým
prodejcem vín z jižní Moravy, jednak distributorem kvalitních lahvových vín
francouzské společnosti Le Vigneron, s. a. r. l., se sídlem a místem podnikání
v Beaune, Francie. Rámcová smlouva byla mezi
společnostmi uzavřena prostřednictvím emailové komunikace v listopadu
2022 na 3 roky s možností prodloužení. Na základě smlouvy dostala česká
společnost oprávnění k výhradní distribuci prvotřídních lahví vína na
území České republiky. Současně se společnost Vinařík zavázala
k pravidelnému odběru lahvových vín. Smlouva obsahovala mimo jiné
následující doložky:
a) Kupující
se zavazuje starat o akvizici prodeje a organizovat distribuci na území jižní
Moravy.
b) Kupující
se zavazuje k pravidelnému odběru lahvových vín, frekvence odběru
čtyřikrát ročně. Kupující si může objednat jakékoli lahvové víno dle současné
nabídky prodávajícího, přičemž mezi stranami je stanoven minimální odběr
v hodnotě 6.000 € čtvrtletně. Kupující provede specifikaci lahvových vín
co do druhu a množství prostřednictvím emailu, vždy do 20. dne v měsíci
předcházející měsíci, ve kterém má být dodáno. Objednávka musí být prodávajícím
potvrzena. Cena za jednotlivé láhve vína je stanovena katalogem platným pro
aktuální rok.
Popište smluvní transakci. Tj. identifikujte, jaké smlouvy a mezi kým jsou uzavírány. Určete právní režim jednotlivých smluv z pohledu českého soudu.
Česká společnost Vinařík, s.r.o, z přechozího příkladu se rozhodla v červnu 2023 také proniknout se svými moravskými víny na cizí trh, konkrétně polský trh. Navázala spolupráci s obchodním zástupcem (polským podnikatelem), který by zprostředkovával na území Polska uzavření smlouvy pro českou společnost. Česká společnost platí sjednanou provizi polskému podnikateli - provizi, nikoliv mzdu, protože onen polský zástupce není zaměstnavatelem české společnosti.
Pojmenujte, jaký vztah je mezi stranami v příkladu navázán. Určete rozhodné právo pro tuto smlouvu z pohledu českého soudu.
Zamyslete se - i když přiznáváme nad teoretickou situací, protože tato síť je zde již zavedena: chcete být franchisant společnosti Marionnaud Parfumeries (sídlo Paříž, Francie) v České republice. Za předpokladu, že ve Vaší franchisingové smlouvě uzavřené v srpnu 2023 nebude zvoleno právo rozhodné, uveďte, podle jakého předpisu určíte rozhodné právo a kterým právem se bude tato smlouva řídit.
Rozhodněte, zda výrok je typický pro obchodní zastoupení, distributorství či franchising.
- Společnost ABC (sídlo a místo podnikání Německo) poskytuje společnosti XYZ (sídlo a místo podnikání ČR) po dobu trvání smlouvy manuály a know-how k provozování činnosti dle smlouvy.
- Provize činí 10 % z celkové ceny obchodu dle smlouvy uzavřené mezi zastoupeným a zákazníkem.
- Kupující (místo podnikání ČR) se zavazuje odebrat od dodavatele (místo podnikání Nizozemí) sýry v min. výši objednávky 2500 EUR/čtvrtletí. Současně se bude starat o akvizici prodeje ve státě, kde má kupující místo podnikání.
- Strana A je povinna uzavírat smlouvy jménem strany B (zastoupeného), za splnění závazků však neručí.
- Společnost Cif (sídlo a místo podnikání Slovinsko) se zavazuje po dobu trvání smlouvy poskytovat společnosti Delta (sídlo a místo podnikání ČR) pomoc s provozem, zahrnující pravidelná školení, konzultace a asistenci při prodeji zboží.
Rozhodněte, zda výrok je typický pro obchodní zastoupení, distributorství či franchising.
- Společnost ABC (sídlo a místo podnikání Německo) poskytuje společnosti XYZ (sídlo a místo podnikání ČR) po dobu trvání smlouvy manuály a know-how k provozování činnosti dle smlouvy.
- Provize činí 10 % z celkové ceny obchodu dle smlouvy uzavřené mezi zastoupeným a zákazníkem.
- Kupující (místo podnikání ČR) se zavazuje odebrat od dodavatele (místo podnikání Nizozemí) sýry v min. výši objednávky 2500 EUR/čtvrtletí. Současně se bude starat o akvizici prodeje ve státě, kde má kupující místo podnikání.
- Strana A je povinna uzavírat smlouvy jménem strany B (zastoupeného), za splnění závazků však neručí.
- Společnost Cif (sídlo a místo podnikání Slovinsko) se zavazuje po dobu trvání smlouvy poskytovat společnosti Delta (sídlo a místo podnikání ČR) pomoc s provozem, zahrnující pravidelná školení, konzultace a asistenci při prodeji zboží.
TEORETICKÉ KONTROLNÍ OTÁZKY
- Jste podnikatelem se sídlem a místem podnikání v České republice a chcete proniknout na cizí trh. Uveďte, pro který typ obchodu či transakce byste se rozhodli - obchodní zastoupení, distributorství, franšíza. Resp. uveďte, kdy byste (v jakých situacích) jednotlivé formy upřednostnili (záměrně neuvádíme, jak velkým jste podnikatelem a v čem podnikáte - tyto informace si dosaďte do zadání podle sebe). K zodpovězení této otázky vymezte výhody a nevýhody jednotlivých forem. Zvažte hledisko jak ekonomické, tak právní.
- Vymezte důvody, proč obchodníci uzavírají smlouvu o obchodním zastoupení se zástupcem.
- Charakterizujte činnost obchodního zástupce. Jaké má práva a povinnosti vůči zastoupenému?
- Jaký je vztah (či jaký vztah vzniká) mezi zastoupeným a třetí stranou a jaký mezi zástupcem a třetí stranou?
- Jak byste určili právní režim smlouvy o obchodním zastoupení ve vztahu mezi zastoupeným a zástupcem? Zvažte jak přímou, tak kolizní úpravu z pohledu českého soudu.
- Vymezte typické znaky (charakteristiku) distributorské smlouvy s mezinárodním prvkem. Jmenujte základní práva a povinnosti dodavatele (dovozce) a distributora (odběratele).
- Co rozumíte pod pojmem pravá distributorská smlouva?
- Jaké úrovně smluv vznikají u mezinárodního distributorství?
- Co znamená výhradnost/exkluzivita prodeje?
- Podle jakého předpisu z pohledu českého soudu byste určili právní režim rámcové distributorské smlouvy, v rámci které jsou uzavírány dílčí kupní smlouvy?
- Jaký hraniční určovatel využívá nařízení Řím I pro smlouvy o distribuci?
- Vymezte typické znaky (charakteristiku) franchisingové smlouvy s mezinárodním prvkem. Jmenujte základní práva a povinnosti franchisora a franchisanta.
- Jmenujte příklady společností s rozsáhlou franchisingovou sítí.
- Kdo je držitel ochranné známky a know-how v případě franšízy?
- Co rozumíte pod franchisingem výrobním, prodejním a v oblasti služeb?
- Podle jakého předpisu z pohledu českého soudu byste určili právní režim rámcové franchisingové smlouvy? Jaké pravidlo daný předpis využívá pro určení rozhodného práva?
- Jmenujte význam nestátních prostředků právní úpravy pro obchodní zastoupení, distribuci a franchising. Jmenujte i konkrétní příklady.
ODPOVĚDNÍK
Další otázky si můžete vyzkoušet v odpovědníku. Odpovědník doporučujeme zkusit. Odpovědník obsahuje celkem 15 otázek, resp. výroků. Otázky jsou různého charakteru. Prvních pět otázek má pouze jednu správnou odpověď, v následujících pěti otázkách může být správně 1 až 4 odpovědi a v dalších pěti otázkách posuzujete pravdivost výroku ano-ne. Odpovědník není časově omezen, lze se k němu opakovaně vracet či si prohlížet správné odpovědi. Naleznete je pod tabulkou.
MÁTE DOTAZY?
Není Vám cokoliv jasného? Je potřeba něco dovysvětlit? Připravte si otázky na třetí konzultaci, případně kontaktujte vyučujícího. Lze využít i diskusní fórum (odkaz níže), které může sloužit k řešení otázek mezi studenty navzájem.