Informační společnost a právo

Spotřebitelská práva online - Pavel Loutocký


Výukové cíle
  • Představení oblasti soukromoprávní a veřejnoprávní ochrany spotřebitele online
  • Získání přehledu o právní úpravě a jejích dopadech
  • Rozebrání praktických příkladů a situací, které mohou nastat při elektronickém objednání zboží či služeb či po jejich dodání
  • Seznámení se s mechanismy, které umožňují spotřebiteli řešit jeho spor bez nutnosti podání žaloby u soudu s využitím alternativních přístupů 

Zadání případu

Vzhledem k tomu, že se Vám rozbil starý telefon, vyhlídli jste si za dobrou cenu na e-shopu kupskveletelefonylevne.cz telefon nový. Ještě před koupí byste ale rádi věděli a znali nějaké informace o tom, jak samotný prodej probíhá, co můžete od prodejce očekávat a také jak by probíhala celá transakce dále. Kde takové informace ideálně zjistíte a jaké má vlastně prodejce povinnosti?

Varianta 1: Telefon jste si následně koupili na tomto e-shopu online, vyzvedli jste si jej v jeho kamenné prodejně, protože to bylo levnější, než doručení na Vaši adresu. Po týdnu používání jste ale zjistili, že se Vám špatně používá, jelikož je telefon příliš velký, což jste na základě uvedené úhlopříčky v popisu na internetu nedokázali odhadnout. Je možné telefon vrátit, a pokud ano, je tato možnost nějak omezena?

Varianta 2: Telefon jste si následně koupili na tomto e-shopu online, vyzvedli jste si jej v jeho kamenné prodejně. Vzhledem k tomu, že jste odjeli na dovolenou, k rozbalení telefonu jste se dostali až po měsíci a zjistili jste, že telefon nelze spustit. Jaké jsou Vaše možnosti reklamace a případně vrácení zakoupeného zboží?

Varianta 2 – pokračování: Poté, co jste zjistili, že telefon nelze spustit, pokusili jste se jej u prodejce vrátit. Ten ale argumentuje tím, že to není jeho chyba a při odeslání z prodejny telefon fungoval. Jaké máte další možnosti nápravy a případně využití stížnosti vůči tomuto e-shopu?


Povinné zdroje


Doporučené zdroje
Ochrana spotrebitele online CORE 2024
PDF ke stažení