- Představení oblasti soukromoprávní a veřejnoprávní ochrany spotřebitele online
- Získání přehledu o právní úpravě a jejích dopadech
- Rozebrání praktických příkladů a situací, které mohou nastat při elektronickém objednání zboží či služeb či po jejich dodání
- Seznámení se s mechanismy, které umožňují spotřebiteli řešit jeho spor bez nutnosti podání žaloby u soudu s využitím alternativních přístupů
Spotřebitelská práva online - Pavel Loutocký
Vzhledem k tomu, že se Vám
rozbil starý telefon, vyhlídli jste si za dobrou cenu na e-shopu
kupskveletelefonylevne.cz telefon nový. Ještě před koupí byste ale rádi věděli
a znali nějaké informace o tom, jak samotný prodej probíhá, co můžete od
prodejce očekávat a také jak by probíhala celá transakce dále. Kde takové
informace ideálně zjistíte a jaké má vlastně prodejce povinnosti?
Varianta 1: Telefon jste si
následně koupili na tomto e-shopu online, vyzvedli jste si jej v jeho
kamenné prodejně, protože to bylo levnější, než doručení na Vaši adresu. Po
týdnu používání jste ale zjistili, že se Vám špatně používá, jelikož je telefon
příliš velký, což jste na základě uvedené úhlopříčky v popisu na internetu
nedokázali odhadnout. Je možné telefon vrátit, a pokud ano, je tato možnost
nějak omezena?
Varianta 2: Telefon jste si
následně koupili na tomto e-shopu online, vyzvedli jste si jej v jeho
kamenné prodejně. Vzhledem k tomu, že jste odjeli na dovolenou, k rozbalení
telefonu jste se dostali až po měsíci a zjistili jste, že telefon nelze spustit.
Jaké jsou Vaše možnosti reklamace a případně vrácení zakoupeného zboží?
Varianta 2 – pokračování: Poté,
co jste zjistili, že telefon nelze spustit, pokusili jste se jej u prodejce
vrátit. Ten ale argumentuje tím, že to není jeho chyba a při odeslání
z prodejny telefon fungoval. Jaké máte další možnosti nápravy a případně využití
stížnosti vůči tomuto e-shopu?
- 7. kapitola z monografie Právo informačních technologií - Ochrana spotřebitele při uzavírání smluv na internetu a možnost řešení vzniklých sporů online. Kniha je dostupná v knihovně Právnické fakulty a v systému ASPI (rovněž v knihovně). (LOUTOCKÝ, Pavel. Kapitola 7: Ochrana spotřebitele při uzavírání smluv na internetu a možnost řešení vzniklých sporů online. In: POLČÁK, Radim, et al. Právo informačních technologií. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2018. s. 391-485, 94 s. Právní monografie. ISBN 978-80-7598-045-8.)
- Rozcestník Evropské komise související s ochranou spotřebitele
- Rozcestník Ministerstva průmyslu a obchodu související s ochranou spotřebitele.
- JAREŠ, Adam, František KASL a Pavel LOUTOCKÝ. Současné výzvy a příležitosti uzavírání smluv online. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2024, 239 s. Spisy Právnické fakulty Masarykovy univerzity, Edice Scientia, sv. č. 757. ISBN 978-80-280-0523-8. Dostupné zde: https://science.law.muni.cz/knihy/monografie/soucasne-vyzvy-online-smluv.pdf
- Kapitola 6.1. LOUTOCKÝ, Pavel. Vymahatelnost práva pomocí online řešení sporů. Praha: Woltes Kluwer, 2020. 232 s. 1. edice. ISBN 978-80-7598-752-5. (případně LOUTOCKÝ, Pavel. Vymahatelnost práva pomocí online mimosoudního řešení sporů [online]. Dizertační práce, Masarykova univerzita, 2019. Dostupné zde)
- LOUTOCKÝ, Pavel. Online Dispute Resolution to Resolve Consumer Disputes from the perspective of European Union Law: Is the Potential of ODR Fully Used? Masaryk University Journal of Law and Technology, Masarykova univerzita, 2016, roč. 10, č. 1, s. 113-127. ISSN 1802-5943.
- LOUTOCKÝ, Pavel. Specifika elektronického dokazování při mimosoudním řešení sporů. Revue pro právo a technologie, Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 6, č. 12, s. 3-19. ISSN 1804-5383.
- SELUCKÁ, Markéta. Ochrana spotřebitele v soukromém právu. 1. vydání. Praha: C.H.Beck, 2008. 134 s. Beckova edice právní instituty. ISBN 978-80-7400-037-9.