Smysl citace judikatury spočívá v argumentačním využití
závěrů již vyřčených uznávanou autoritou soudního typu a v možnosti z toho
plynoucí, spočívající ve zkrácení vlastního odůvodnění. Aby však takový odkaz
splnil v plné míře svůj účel a byl v souladu s požadavkem přezkoumatelnosti
daného rozhodnutí, musí být odkazované rozhodnutí jednoznačně specifikováno
způsobem, který umožní i účastníkům řízení jeho rozumnou dohledatelnost. (Podle rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 11. 9. 2008, čj. 6 Ads 94/2007-73;
www.nssoud.cz)
Dotváření práva prostřednictvím soudní judikatury vychází
ze skutkového a právního stavu řešené věci. Dojde-li v mezidobí ke změně textu
právní normy, jež byla původně soudem aplikována a interpretována, lze
předchozí judikaturu použít později pro řešení jiné věci jen tehdy, dopadá-li
na takto dotvořený obsah právní normy i nadále. Judikatura není atomizovaný
soubor izolovaných vět odůvodnění soudního rozhodnutí bez zřetele na situaci,
kterou dané rozhodnutí řešilo. (Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu
ze dne 7. 5. 2008, čj. 1 As 17/2008-67; www.nssoud.cz)
Při výkladu a používání právních
názorů pramenících z judikatorní činnosti Nejvyššího správního soudu je
třeba vždy pečlivě vážit, zda je posuzovaná věc skutkově i právně obdobná věci,
z níž vzešel judikovaný právní názor. (Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne
12.8.2009, č.j. 4 As 4/2009 – 84; www.nssoud.cz).
Judikatura správních soudů není
neměnná, a ani existence právního názoru vyjádřeného rozhodnutím rozšířeného
senátu nebrání opětovně kasační stížností zpochybnit jeho validitu. Na druhou
stranu relativní stabilita judikatury je nezbytnou podmínkou právní jistoty
jako jednoho ze základních atributů právního státu. Změny judikatury za situace
nezměněného právního předpisu by se měly odehrávat z principiálních důvodů……,
pokud potřeba takovéto změny převáží nad zájmy osob jednajících v dobré víře v
trvající existenci judikatury.
Skutečnost, že judikatura byla sjednocena rozšířeným senátem, přináší
zvlášť významné argumenty ve prospěch setrvání na takto vytvořeném právním
názoru. …. Pokud
stěžovatel nabídne nové argumenty směřující proti právnímu závěru
rozšířeného senátu, musí se s těmito argumenty Nejvyšší správní soud dostatečně
vypořádat, event. pokud jimi bude o nesprávnosti právního závěru přesvědčen, předložit věc podle § 17 odst. 1 s.
ř. s. rozšířenému senátu. (Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze
dne 8. 1. 2009, čj. 1 Afs 140/2008-77; www.nssoud.cz).
Judikatura Nejvyššího správního soudu není atomizovaným souborem jednotlivých vět odůvodnění, „aplikovaných“
správními orgány a soudy izolovaně zcela bez zřetele na situaci, kterou dané
rozhodnutí řeší. Navíc v tomto případě aplikovaná věta nebyla právním
závěrem Nejvyššího správního soudu, ale byla jen jednou jedinou větou zcela
bezmyšlenkovitě vyňatou z odůvodnění rozhodnutí. Takovéto odkazy na
judikaturu žalovaným vůbec nesvědčí o „znalosti judikatury“, jak se mylně
domnívá městský soud, ale naopak o zásadním nepochopení funkce judikatury a
potažmo i práva na informace. Při aplikaci zákona v podobě, v jaké
byl dotvořen judikaturou Nejvyššího správního soudu, nutno vzít zřetel
též na to, zda je judikát stále použitelný (zejména
s ohledem na následné změny interpretovaného právního předpisu), stejně
jako na celý kontext judikátu, který do značné míry určuje též obsah
soudem dotvořené právní normy. (Podle rozsudku Nejvyššího správního
soudu ze dne 7.5.2008, čj. 1 As 17/2008
– 67; www.nssoud.cz
Krajský
soud se může odchýlit od dosavadní judikatury Nejvyššího správního soudu k
určité otázce, jestliže není v dané věci přímo zavázán právním názorem
kasačního soudu (§ 110 odst. 3 s. ř. s.) a jestliže svůj odlišný právní názor
podepře komplexní, racionální a transparentní konkurující argumentací. Jsou-li
tyto podmínky splněny, pak krajský soud zaujetím odlišného právního názoru
neporuší § 12 s. ř. s. (Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 1. 6. 2011,
čj. 1 As 6/2011-347; www.nssoud.cz)
Takzvaná právní věta, tedy shrnutí
právního názoru obsaženého v rozhodnutí soudu vytvořené pro účely publikace ve
sbírce soudních rozhodnutí, nepředstavuje obecně platné pravidlo schopné
samostatné existence, nýbrž je třeba ji vnímat jednak v kontextu právní normy,
kterou má vykládat, a jednak v kontextu skutkových a právních okolností
rozhodnutí, z nějž pochází. Je proto chybou, pokud je právní věta
absolutizována a je jí argumentováno bez ohledu na konkrétní okolnosti
rozhodovaného případu. (Podle rozsudku Nejvyššího správního
soudu ze dne 11. 9. 2008, čj. 2 As 57/2008-84)
Při výkladu a používání právních názorů
pramenících z judikatorní činnosti Nejvyššího správního soudu je třeba
vždy pečlivě vážit, zda je posuzovaná věc skutkově i právně obdobná
věci, z níž vzešel judikovaný právní názor. (Podle rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 12.8.2009, č.j. 4 As 4/2009 – 84; www.nssoud.cz)
Postup správního orgánu nelze označit za
nezákonný bez dalšího pouze z důvodu existence protichůdného názoru, byť by byl
aprobován soudním rozhodnutím. Správní orgán je povinen v případě rozporné
judikatury soudů stejného stupně učinit závěr, jakým z vyslovených názorů
se bude řídit a tento závěr řádně odůvodnit. Vzhledem k povinnosti správního
orgánu postupovat ve skutkově i právně shodných řízeních jednotně je vyloučeno,
aby ve shodných řízeních postupoval různým způsobem s odkazem na
to, že se účastníci dovolávají rozdílných rozhodnutí soudů. (Podle rozsudku Nejvyššího
správního soudu ze dne 7. 2. 2013, čj. 9 Aps 10/2012-19; www.nssousd.cz)
Judikatura nemůže být bez vývoje a není vyloučeno, aby i při nezměněné
právní úpravě byla doplňována nebo měněna. Každá změna rozhodovací soudní
praxe, zvláště jde-li o praxi nejvyšší soudní instance povolané k sjednocování
judikatury nižších soudů, je ovšem jevem ve své podstatě nežádoucím, neboť
takovouto změnou je zjevně narušen jeden z principů právního státu, a to
princip předvídatelnosti soudního rozhodování.
To je prioritním důvodem, proč
právní úprava předepisuje pro soudy nejvyšších instancí zvláštní a závazná
pravidla přijímání rozhodnutí v situacích, kdy jimi má být jejich dosavadní judikatura překonána. I kdyby takové
procedury nebyly pozitivním právem zakotveny, nic by to neměnilo na povinnosti
soudů přistupovat ke změně judikatury opatrně a zdrženlivě a s důkladným
odůvodněním takového postupu. Jeho součástí by mělo být přesvědčivé vysvětlení
toho, proč, vzdor očekávání respektu k dosavadní rozhodovací praxi, bylo
rozhodnuto jinak. (Podle nálezu Ústavního
soudu ze dne 12. 5. 2009, sp. zn. IV. ÚS 2170/08; www.concourt.cz)
Správnost závěrů soudu lze kritizovat při respektování limitů oprávněnosti kritiky,
přičemž kritiku lze považovat za oprávněnou, pokud svým obsahem a formou nevybočuje
z účelu kritiky věcné způsobem, jenž by se dotýkal cti kritizovaného. (Podle rozsudku Nejvyššího
správního soudu ze dne 7.10.2009, čj. 6 Ads 41/2008-67)