15. 11. 2024 od 13,00-16,00 (m. 214): Jak psát a nepsat odborné texty (R. Zbíral a L. Vyhnánek)
První tematický blok se zaměřuje na jednu z klíčových dovedností: jak psát odborné texty. Na konkrétních příkladech si ukážeme, jakým častým chybám při psaní je dobré se vyhnout a jak text správně koncipovat. Na řadu otázek ale samozřejmě neexistuje jediná správná odpověď, půjde tedy často o diskusi nad možnými přístupy.
Získané poznatky a doporučení využijete jak při psaní odborných článků, které budete v průběhu studia vytvářet (a na kterých budete své tvůrčí dovednosti rozvíjet), tak při psaní samotné disertační práce (v níž byste měli zvládnutí dosažených schopnosti ve finále prokázat v co největší míře).
Program workshopu: Psaní odborného textu (Robert Zbíral, Ladislav Vyhnánek)
- soubor doporučení a zásad pro přípravu a tvorbu odborného textu
- prezentace s příklady
- společná diskuse jednotlivých otázek
Samostatná aktivita k odbornému rozvoji č. 1: úvod disertace
Jedna z prvních věcí, kterou je třeba v prvním roce doktorského studia řešit, je co nejjasnější vymezení předmětu a cíle disertační práce. Je třeba určit, o čem a k čemu práce bude, jakým odborným tématem se budete zabývat, jaké otázky si v rámci tohoto tématu položíte, jakými metodami je budete řešit, jak bude práce strukturována apod. To by mělo být obsahem úvodu práce. Po věcné stránce jsou tyto otázky náplní jiných předmětů (především "Disertace - plnění individuálního studijního plánu I a II" a z hlediska metodologie také "Právní věda a právní výzkum - metodologické přístupy"). Z hlediska tvorby textu se to týká úvodu.
Než se sami pustíte do jeho psaní (což u disertace není vhodné nechávat vždy až na konec, přestože to je nezřídka doporučováno), bude dobré si pročíst co nejvíce úvodů v různých monografiích a načerpat z toho užitečné poznatky.
Zadání: Vyhledejte tedy několik monografií ve Vašem oboru a zaměřte se na jejich úvody:
- Najděte alespoň dva výborné úvody, které podle Vás splňují to, co by úvod odborné vědecké práce měl přinášet a ze kterých byste si tedy chtěli vzít příklad. Uvědomte si (a ideálně stručně poznamenejte), co konkrétně se Vám na nich libí a proč.
- Najděte alespoň jeden ne-až-tak-povedený úvod. I u něj si zvědomněte, v čem a proč spatřujete jeho nedostatky. Přemýšlejte, jak byste jej Vy osobně pojali jinak.
- Zároveň u všech tří úvodů vyhodnoťte i samotný jejich text z hlediska odborného stylu, způsobu vyjadřování, použitého jazyka, struktury, formální úpravy a dalších aspektů, a všimněte si případných neduhů, které se na workshopu rozebíraly. Vysvětlete, z čeho si lze po této stránce vzít pozitivní, a z čeho negativní příklad.
Celkem si tedy rozeberte alespoň tři úvody monografií z Vašeho oboru (nejlépe však mnohem více - čím více, tím lépe). Postačí úplně stručně, klidně i heslovitě. Důležitější než počet znaků je přitom načerpat poznatky, které budou využitelné při psaní Vaší vlastní disertace. Cílem je, aby disertace byla co nejkvalitnější a abyste tohoto cíle uměli dosáhnout co nejsnadněji. Doporučujeme vybrat úvody monografií, které se skutečně snaží představit odpovědi na určité výzkumné otázky, nikoliv pouhé kompilace či učebnice, aby šlo o texty co možná nejsrovnatelnější s disertační prací. Budete-li chtít, využijte možnost své poznatky zkonzultovat a případně se doptat na další věci - buď přímo se školitelem, anebo s garantem předmětu, po domluvě případně
Výstupem by měl být soubor konkrétních doporučení, který můžete adresovat sami sobě:
- Při psaní úvodu své disertační práce se budu soustředit na následující:
- Při psaní úvodu své disertační práce se vyhnu následujícím chybám:
------------
Pozn. č. 1: Podobně jako s úvodem můžete totožnou aktivitu následně provést i se strukturou. I ta je pro kvalitní publikaci a disertaci) klíčová. Měla by následovat vymezený předmět a cíl práce a k naplnění cíle sloužit. Některé prvky jsou víceméně dané (úvod, závěr, seznam literatury atd.) U skladby samotných obsahových kapitol je ale velký prostor pro kreativitu. Lze najít publikace s různou mírou logičnosti svého uspořádání. Zaměřte se proto u publikací ve Vašem oboru na skladbu jejich obsahu, zejména na řazení, šíři a členění stěžejních kapitol. Následně vyvoďte doporučení využitená pro Vaši disertační práci, jako je to popsáno výše.
Pozn. č. 2: V další fázi se nemusíte zaměřovat pouze na monografie. Všimněte si stejně tak i odborných článků.
Samostatná aktivita k odbornému rozvoji č. 2: učit se psát kritickým čtením
Zlepšit se v psaní lze mj. i tím (samozřejmě kromě samotného psaní), že hodně čteme. Čtením vynikajících textů lze načerpat inspiraci, čtením nezdařilých textů lze získat citlivost k nedostatkům, kterým se pak sami budeme umět lépe vyhnout. Chcete-li si usnadnit cestu ke svým vlastním kvalitním publikacím, věnujte této aktivitě velkou pozornost. Opravdu hodně to může pomoci.
Zadání: kriticky pročtěte texty z nabízeného seznamu níže (vyberte si takové, které jsou nejblíže Vašemu oboru) a uvědomte si jejich slabé a silné stránky. Udělejte si poznámky (jakousi heslovitou recenzi), opět ideálně v podobě doporučení, tj. z čeho byste si sami chtěli vzít příklad, a čemu byste se naopak chtěli vyhnout. Zpracovat samozřejmě můžete i ucelenější recenzi jako souvislý text.
Abyste mohli porovnat své poznámky s tím, co v daném textu nalezli ostatní, seznamte se následně s recenzí (či posudkem), které byly k textu oficiálně zpracovány. Tím získáte zpětnou vazbu k Vašim postřehům. Další můžete získat skrze konzultaci s některým z vyučujících, např. s autorem dané recenze/posudku. Své poznámky také zároveň vložte do níže odkazované odevzdávárny, kde budou přístupné i poznámky ostatních. Můžete tak své postřehy sdílet navzájem a vzájemně se učit jeden od druhého. Do odevzdávárny zároveň vložte úvod či projekt své disertace (ve stavu rozpracovanosti, v němž je), který může rovněž sloužit jako podklad k diskusi. Texty opravdu nemusejí být dlouhé, jde spíše o to, abyste se na diskusi připravili a urovnali si myšlenky.
Texty ke kritickému pročtení: