Prezident republiky
Postavení ve státním mechanismu, dualismus
výkonné moci, širší a užší pojetí výkonné moci, podmínky volitelnosti, volba,
pravomoci, kontrasignace, odpovědnost.
Diskusní
témata: obsah pojmu hlava státu,
ústavní zvyklost jako pramen práva, vztah prezidenta a premiéra, porovnání
právní odpovědnosti prezidenta a vlády, spory o jmenování ministrů, velvyslanců
a guvernéra ČNB. Zvolení v prvním kole – srovnání čl. 56 odst. 2 první
věta Ústavy a § 54 zákona č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky.
Judikatura:
Nález Ústavního soudu č. 91/1994 Sb. z 12. 4. 1994, Pl.ÚS 43/93, 16/1994 Sbírky nálezů a usnesení ÚS (prezidentův návrh na zrušení zákona Ústavnímu soudu bez kontrasignace, kontrasignaci vyžadují jen rozhodnutí).
Nález Ústavního soudu č. 285/2001 Sb. z 20. 6. 2001, Pl.ÚS 14/01
(jmenování guvernéra ČNB, ústavní zvyklost jako pramen práva).
Nález Ústavního soudu č. 278/2001 Sb. z
20. 6. 2001, Pl.ÚS 59/2000 (jmenování guvernéra ČNB na návrh vlády zavedené obyčejným
zákonem).
Rozsudek Nejvyššího správního soudu z 21. 5. 2008, 4 Ans
9/2007 (kauza justičního čekatele).
Usnesení Ústavního soudu z 27. 3. 2013, Pl.ÚS 17/2013 (odmítnutí ústavní žaloby na V. Klause).
Nález Ústavního soudu z 2. 2. 2021, IV.ÚS 3076/20 (soukromoprávní odpovědnost prezidenta republiky): Za výroky prezidenta může být odpovědný stát i osobně prezident. Záležet bude na tom, zda výrok prezident: a) učinil v době, kdy byl v úřadě, b) na fóru, kde vystupoval jako prezident, c) souvisel s výkonem úřadu prezidenta.
Nález Ústavního soudu z 22. 6. 2021, Pl. ÚS 6/21 (k vetu a nepodpisu prezidenta republiky).
Doporučená
literatura:
ZDENĚK KOUDELKA: Prezident
republiky, 2. vydání Leges Praha 2018,
JAROSLAV KREJČÍ: Problém právního postavení hlavy státu v moderní demokracii,
Praha 1935.
EMIL SOBOTA, JAROSLAV VOREL, RUDOLF
KŘOVÁK, ANTONÍN SCHENK: Československý
prezident republiky, Praha 1934.
Další právní předpisy: Zákon č. 275/2012 Sb., o volbách prezidenta republiky.