Seminář Z. Koudelka

Vláda

Postavení ve státním mechanismu, podmínky členství ve vládě, jmenování vlády, vliv vyslovení důvěry či nedůvěry na pravomoc vlády, odpovědnost. Řádná i mimořádná právotvorba vlády.

Diskusní témata: cizinec jako člen vlády, odpovědnost člena vlády, počet a složení vlády, dva premiéři, působnost vlády bez důvěry Poslanecké sněmovny, normotvorba vlády za nouzového stavu – krizová opatření jako právní předpis. Jaký je rozdíl mezi normotvorbou orgánů moci výkonné a zákonodárstvím z hlediska: a) výhrady zákona a limity účinků normotvorby orgánů výkonné moci, b) procesu přijímání, c) kontroly těchto aktů z hlediska obsahového i z hlediska procesu přijímání (soudní kontrola i jiné formy kontroly. Jaké jsou důvody existence těchto rozdílů (musí to tak být)? Jaké výhody má výkonná moc oproti moci zákonodárné v mimořádných situacích.

Judikatura:

Usnesení Ústavního soudu z 22. 4. 2020, Pl. ÚS 8/20 (vyhlášení nouzového stavu).

Usnesení Ústavního soudu z 5. 5. 2020, Pl.ÚS 10/20 ze dne 5. 5. 2020 (krizová opatření, zákaz vycestování).

Nález Ústavního soudu z 9. 2. 2021, Pl. ÚS 106/20 (krizová opatření, body odůvodnění 42-95).

Doporučena literatura:

JAROMÍR FRONC: Usnesení vlády jako právní předpis: terminologický zmatek sui generis, Jurisprudence 1/2021, s. 33-38, ISSN 1802-3843.

ZDENĚK KOUDELKA: Nouzové zákonodárství a roušky, Právník 12/2020, ISSN 0231-6625, s. 956-968.

JAROSLAV KREJČÍ: Moc nařizovací a její meze, Praha 1932.

ELIŠKA MAINCLOVÁ: Krizová opatření vlády ve vakuu soudního (ne)přezkumu, Správní právo 2/2022, ISSN 0139-6005, s. 96-110.

JAN SVATOŇ: Vládní orgán moderního státu, Brno 1997, ISBN 80-85765-89-6.

Další právní předpisy:

Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR,

Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy,

Krizový zákon č. 240/2000 Sb.

Ústřední správní uřady
PDF ke stažení