Ústavní právo II

Téma: Právní stát a dělba moci, aneb chtěli jsme spravedlnost a dostali jsme právní stát

Tematické vymezení:

  • princip dělby moci
  • Horizontální dělba moci a kompetenční spory
  • Vertikální dělba moci 

Otázky k diskusi:

Právní stát 

  • Co je to právní stát? Dává smysl označovat ČR jako demokratický právní stát (čl. 1 odst. 1, čl. 9 odst. 2 Ústavy)?
  • V čem spočívá rozdíl mezi formálním a materiálním právním státem?
  • Jaký je rozdíl mezi legalitou a legitimitou? Napadají vás nějaké historické příklady?

K tomu viz zejména nález sp. zn. Pl. ÚS 19/93 („Protikomunistický zákon“):

Naše nová ústava není založena na hodnotové neutralitě, není jen pouhým  vymezením institucí a procesů, ale včleňuje do svého textu i určité regulativní ideje, vyjadřující základní nedotknutelné  hodnoty  demokratické  společnosti.  Česká ústava akceptuje  a  respektuje  princip  legality jako součást celkové koncepce  právního  státu,  neváže však  pozitivní  právo jen na formální legalitu, ale výklad  a použití právních norem podřizuje jejich  obsahově-materiálnímu  smyslu,    podmiňuje   právo respektováním  základních   konstitutivních hodnot demokratické společnosti a těmito hodnotami také užití právních norem měří. To znamená  i  při  kontinuitě  se "starým  právem" hodnotovou diskontinuitu se "starým režimem".

 Toto pojetí  ústavního  státu  odmítá  formálně-racionální legitimitu režimu a formální právní stát. Ať jsou zákony státu jakékoli, ve státě,  který  se označuje za demokratický  a proklamuje  princip  svrchovanosti  lidu,  nemůže  být žádný jiný režim  legitimní,  než režim  demokratický. Jakýkoli  mocenský monopol  vylučuje   ze   sebe   sama  demokratickou  legitimitu. Východiskem naší ústavy je materiálně-racionální pojetí legitimity a právního státu. V systému demokratického ústavního státu a fungující demokracie ztělesňuje legalita nepochybně svým způsobem i legitimitu režimu, není však  s ní zcela zaměnitelná. Tím  méně  pak  lze  redukovat legitimitu  na  formální legalitu normativně-právní  úpravy v  takovém režimu,  v němž jen málokdo nevěděl,  že  volby  nejsou   volbami, strany nejsou stranami, demokracie není demokracií a právo  není právem - přinejmenším ve smyslu  právního  státu,  protože  aplikace práva byla politicky schizofrenní,  rozštěpená všude  tam,  kde  vstupoval  do  hry politický zájem vládnoucích.

Politický režim je  legitimní,  je-li  vcelku  schvalován většinou občanů. ... Legitimita  politického  režimu  se  nemůže  opírat  jen  o formálně-právní aspekty, protože hodnoty a principy, o které se režim opírá nejsou jen právní, ale především politické povahy. Takové principy  naší   ústavy,  jako   je  svrchovanost  lidu, reprezentativní demokracie, právní stát, jsou principy politické organizace společnosti,   jež  nejsou  normativně   beze  zbytku definovatelné.  Pozitivně-právní  úprava  z  nich  vychází, avšak obsah těchto principů není normativní úpravou vyčerpán - zůstává stále něčím víc. 

V  pojetí ústavního státu není právo a spravedlnost  předmětem volné  dispozice zákonodárce  a tím ani zákona,   protože  zákonodárce   je  vázán   určitými  základními hodnotami, jež  Ústava prohlašuje za  nedotknutelné. Česká ústava např. v čl. 9 odst.  2 stanoví, že "změna podstatných náležitostí demokratického   právního   státu   je   nepřípustná".  Tím  jsou konstitutivní  principy  demokratické  společnosti  v  rámci této ústavy postaveny nad zákonodárnou  kompetenci a tím "ultra vires" Parlamentu. S  těmito  principy   stojí  a  padá  ústavní  stát. Odstraněním některého z těchto principů, provedené jakýmkoli, byť i většinovým anebo zcela jednomyslným rozhodnutím parlamentu by nemohlo být  interpretováno  jinak,  než  jako odstranění tohoto ústavního státu jako takového.

  • To, co v obecné rovině vyslovil Ústavní soud ve svém historicky prvním plenárním nálezu, posléze "deaktivoval" ve velmi kontroverzním nálezu označovaném  jako M. Melčák (Pl. ÚS 27/09).
  • Osm atributů právního státu (vlády práva) podle Fullera: obecnost, veřejnost, srozumitelnost, prospektivita, bezrozpornost, proveditelnost, stabilita, kongruence (soulad na papíře a v praxi).
  • Pokus se hodnotit ústavnost nápadu prezidenta M. Zemana, který (zřejmě) hodlal jmenovat předsedu Ústavního soudu k termínu srpen 2023, byť funkce prezidenta zanikla již v březnu 2023.
  • Riziko zneužití ústavy chápané čistě formálně (S. Levitsky a D. Ziblatt: Tyranny of the Minority: How to Reverse an Authoritian Turn and Forge a Democracy for All): (1.) využití mezer v právu (např. odmítnutí Senátu schválit prezidentu Obamovi kandidáta na Nejvyšší soud s poukazem na okolnost, že již probíhá volební rok); (2.) přehnaný důraz na dodržování zákonných pravidel („hezkým“ příkladem je impeachment v Peru, kdy v průběhu 4 let byli kongresem zbaveni funkce 3 prezidenti z důvodu jejich „morální nezpůsobilosti“: žurnalisté proto psali o tom, že zvolením jakéhokoliv prezidenta začíná „prezidentská lovecká sezóna“); (3.) selektivní uplatňování zákona (podle motta peruánského diktátora O. Benavidese: „Pro mé přátele vše a pro mé nepřátele zákon.“), typické třeba přístupem V. Putina k oligarchům po jeho nástupu k moci; a konečně (4.) používání zákonodárství jako zbraně (zde bývá  poukazováno na počínání V. Orbána, který „pod  pláštíkem  ústavnosti a ústavními prostředky uskutečnil protiústavní převrat“). 

Princip dělby moci

  • K čemu slouží princip dělby moci v ČR?
  • Odpovídá trojdělba  státní moci současné realitě? Kam spadá ČNB, NKÚ nebo VOP? Kam by spadala Nejvyšší rada soudnictví?
  • Jak je to s dualismem dělby moci uvnitř jednotlivých státních mocí?
  • Kam řadíme další orgány veřejné  moci /nikoliv jen státní)?
  • Je skutečně dělící čára vedena mezi Parlamentem a vládou, anebo  napříč Poslaneckou sněmovnou?
  • Zamysli se nad významem dělby moci a neslučitelností funkcí.
  • Kdo v ČR řeší kompetenční spory a jaké známe?
  • Kdo vše může být správním úřadem? Co např. Poslanecká sněmovna? Je podstatné, jak je státní orgán označen, anebo jaké jsou jeho jednotlivé pravomoci?
  • Jakou povahu má princip dělby moci v ČR? Najdeme jej výslovně zakotvený v Ústavě ČR a případně kde?
  • Došlo v nálezu Pl. ÚS 30/23 (k valorizaci důchodů) k nějakému judikaturnímu posunu od nálezu Pl. ÚS 53/10 Stavební spoření?

Aktualita: Zamysli se, zda navržená změna Ústavy spočívající v zavedení klouzavého mandátu obstojí v konfrontaci s principy dělby moci (viz materiály níže).

Povinná četba:

  • Čl. 1, 2 a 9 Ústavy ČR (které si prosím pečlivě pročtěte) + systematika Ústavy ČR (prolétněte si zbytek Ústavy a zaměřte se na její členění)
  • nález sp. zn. Pl. ÚS 24/04 (Jezy na Labi)
    • stačí pasáže v Casebooku na str. 53-54 a 57-68
  • nález Pl. ÚS 14/01 (ke jmenování guvernéra ČNB)
    • stačí pasáž většinového stanoviska a disenty v Casebooku na str. 62-71
  • Nález sp. zn. Pl. ÚS 53/10 Stavební spoření, body 145-147, 155-161, 172-183 a disent Vladimír Kůrky
    • stačí pasáže v Casebooku na str. 44-51
  • nález Pl. ÚS 30/23 (k valorizaci důchodů), jen body 131-142 a 147-183  (dobrovolně si přečtěte i disenty Jana Svatoně a Pavla Šámala)

  • Doporučená četba:

  • Casebook (včetně otázek), str. 36-77 - Antoš, Kosař, Kühn, Vyhnánek. Ústavní právo. Casebook. Kapitolu V. (včetně otázek); dostupná mj. v ASPI nebo v e-prezenčce