Právo Evropské unie II - výběrový dovednostní seminář

3. seminář - volný pohyb zboží (praktické cvičení)

Cíle semináře

Cílem semináře je prakticky prověřit schopnost aplikovat teoretické poznatky z předchozích seminářů na konkrétní případy.
 

Materiály k nastudování

  • viz předchozí semináře a přednáška k volnému pohybu zboží
  • případ byl zadán na minulém semináři - naleznete jej v interaktivní osnově

Zadání:

  1. zpracujte memo, kde se s danou situací objektivně vypořádáte (styl predictive writing). Zcela zanedbejte otázku na náklady. 
  2. v závěru připravte argumentaci (styl persuasive writing) v rámci níž připravíte pro klienta: 
    1. argumenty pro realizaci výroby v ČR a následné uvedení kryptonitu na trh v ČR 
    2. argumenty pro dovoz kryptonitu z jiné členské země a následné uvedení na trh v ČR Ke zpracování můžete použít jakékoliv zdroje.  


Když se zamyslíte nad otázkami, které jste dostali v bodě 1. a v bodě 2, je zjevná jedna věc. Ptají se takřka na jedno a totéž. Přesto nejsou stejné - důsledky to bude mít pro vaše odpovědi. Lišit se bude způsob:

  • jak své odpovědi podáte
  • které argumenty zdůrazníte
  • a zda něco zamlčíte

Malá připomínka věcí teorie práva a právního psaní...

Přesvědčovací styl právního psaní v kostce

  • Styl psaní přizpůsobuji tomu, koho svou argumentací hodlám přesvědčit. 
  • Klíčová je strategie a strukturování argumentů a jejich použití​, tak aby text byl stručný, jasný, úderný a dosáhl zamýšleného cíle - přesvědčil adresáta 
  • Maximální objektivita textu není zpravidla cílem (ale nelze vytvářet vlastní pravidla, lhát či obhajovat zjevně nesprávné či neudržitelné). Projevuje se to tak, že jen v omezené míře uvádíte věci, které se vám nehodí (a pokud, tak zpravidla tak, abyste je relativizovali).

Prediktivní styl právního psaní v kostce

  • Pro tento styl je charakteristická vysoká míra objektivity
  • Problém zpracováváte komplexně, a to včetně toho, co se vám "nehodí" do výsledku, kterého chcete dosáhnout (berte to tak, že se tím kryjete, pokud kupř. klient bude podle vaší rady postupovat a neuspěje)

A praktická ukázka toho, co je memorandum s tipy, jak jej uchopit