Právo Evropské unie II - výběrový dovednostní seminář

Společná obchodní politika EU

Cíl této přednášky

Výklad se dosud soustřeďoval na otázky obchodu mezi členskými státy EU (tj. v rámci vnitřního trhu). Neméně významný je též obchod se státy třetími (tj. zahraniční obchod). Ten je v EU regulován v rámci samostatné politiky označované jako "společná obchodní politika"). Cílem této přednášky (dvou přednášek) je představit:

  • základní východiska a principy fungování této problematiky
  • provést přehled klíčové právní úpravy v primárním právu a
  • provést přehled klíčové právní úpravy v právu sekundárním a rovněž v mezinárodních smlouvách uzavřených EU se třetími státy

Klíčová slova

  • Společná obchodní politika
  • Zásada asimilace
  • Zásada jednoty
  • Autonomní nástroje
  • Smluvní nástroje
  • Cla
  • Kvóty
  • Výrobek ve volném oběhu
  • Posudek Soudního dvora
  • Mezinárodní dohoda

Key Words
  • Common commercial policy
  • Principle of assimilation
  • Principle of uniformity
  • Autonomous trade measures
  • Customs Duty/Tariff
  • Quotas
  • Products in free circulation
  • Opinion of the Court of Justice
  • International Agreement

Úvodní otázky:

  1. V rámci dosavadního výkladu jsme se zabývali povahou Evropské unie, jejími výjimečnými charakteristikami a důsledky, které to má pro členské státy a jejich vnitrostátní právo. Zkuste se zamyslet nad tím, zda a jak se tyto charakteristiky projevují (mohou projevovat) vůči státům třetím? Je Evropská unie nadstátní mezinárodní organizací i vůči třetím státům, a pokud ano, v jakém rozsahu a s jakými důsledky pro členské státy?
  2. Připomeňte si, které významné mezinárodní organizace působí v oblasti vytváření pravidel mezinárodního obchodu.

Důležité definice:

  • Společná obchodní politika (SOP): Jedna ze základních politik Evropské unie, jejímž cílem je regulovat obchodní vztahy s třetími zeměmi (zeměmi mimo EU). Spadá sem mimo jiné stanovování celních sazeb, uzavírání mezinárodních obchodních dohod, regulace investic a přijímání ochranných opatření.
  • Jednotný vnitřní trh: Prostor bez vnitřních hranic, v němž je zaručen volný pohyb zboží, služeb, kapitálu a osob mezi členskými státy EU. Obchod uvnitř tohoto trhu se neřídí pravidly SOP, ale pravidly pro fungování jednotného vnitřního trhu.
  • Třetí země: Stát, který není členem Evropské unie.
  • Zahraniční obchod: Z pohledu unijního práva se za zahraniční obchod považuje pouze obchod mezi členským státem EU a třetí zemí.
  • Celní unie: Obchodní blok, v němž členské státy mezi sebou neuplatňují cla a uplatňují společný celní tarif vůči třetím zemím.
  • Ochranná opatření: Opatření zaváděná v mezinárodním obchodě za účelem ochrany domácího trhu před dovozem zboží za dumpingové ceny nebo v nadměrném množství.
  • Přímé zahraniční investice: Investice realizované subjektem z jedné země do společnosti nebo aktiv v jiné zemi s cílem získat kontrolu nad touto společností nebo aktivy, nebo na nich participovat.
  • Zásada asimilace: Zásada, podle níž se se zbožím dovezeným do EU ze třetí země, které je propuštěno do volného oběhu, zachází stejně jako se zbožím vyrobeným v EU.
  • Zásada jednoty: Zásada, podle níž všechny členské státy EU uplatňují stejná pravidla pro dovoz a vývoz zboží.
  • Světová obchodní organizace (WTO): Mezinárodní organizace, která se zabývá pravidly obchodu mezi státy. Jejím cílem je liberalizace a usnadnění mezinárodního obchodu.
  • Zásada zákazu diskriminace: Zásada, podle níž státy nesmí v mezinárodním obchodě diskriminovat mezi svými obchodními partnery. Projevuje se jako požadavek národního zacházení a doložka nejvyšších výhod.
  • Národní zacházení: Požadavek, aby státy nezacházely se zbožím, službami a investory z jiných zemí hůře než se svými vlastními.
  • Doložka nejvyšších výhod: Zásada, podle níž státy poskytují všem svým obchodním partnerům ve WTO stejné obchodní výhody, jaké poskytují kterémukoli jinému státu.
  • Zboží dvojího užití: Zboží, které může být použito jak pro civilní, tak i pro vojenské účely.
  • Dumping: Prodej zboží do zahraničí za cenu nižší, než je cena na trhu země vývozu, s cílem zlikvidovat konkurenci.
  • Subvence: Finanční nebo jiná podpora poskytovaná státem, která zvýhodňuje příjemce na trhu.
  • Antidumpingové clo: Clo uvalené na dovoz zboží, u něhož bylo prokázáno, že je dováženo za dumpingovou cenu a způsobuje újmu domácímu průmyslu. Smyslem není trestat, ale dorovnat cenu zboží na takovou, jakou by ji mělo mít.
  • Vyrovnávací clo: Clo uvalené na dovoz zboží, u něhož bylo prokázáno, že je subvencováno a způsobuje újmu domácímu průmyslu. Smyslem není trestat, ale dorovnat cenu zboží na takovou, jakou by ji mělo mít.
  • Autonomní nástroje: Nástroje společné obchodní politiky, které jsou tvořeny unijní legislativou, typicky nařízeními.
  • Smluvní nástroje: Legislativa přijímaná v rámci společné obchodní politiky, které zahrnují mezinárodní dohody uzavřené EU s třetími zeměmi.
  • Tarifní nástroje: Opatření přijatá v rámci společné obchodní politiky, které mají finanční povahu, jako jsou cla a obdobné dovozní či vývozní poplatky.
  • Netarifní nástroje: Nástroje společné obchodní politiky nefinanční povahy, jako jsou kvóty, technické normy, hygienické předpisy a další.
  • Systém všeobecných celních preferencí (GSP): Systém, v jehož rámci rozvinuté země poskytují rozvojovým zemím jednostranné obchodní preference, jako jsou nižší cla nebo bezcelní přístup na trh.
  • Asociační dohoda: Mezinárodní smlouva mezi EU a třetí zemí, jejímž cílem je posílit vzájemné vztahy v různých oblastech, zejména obchodu, ale i dalších, jako např. v oblasti investic, politické spolupráce a dalších.
  • Zóna volného obchodu: Obchodní blok, v němž členské státy mezi sebou neuplatňují cla, ale ponechávají si vlastní cla vůči třetím zemím.
  • Asimilované zboží: Zboží dovezené do EU, které má po propuštění do volného oběhu stejný právní režim jako zboží vyrobené v EU.
  • Nedovolené překážky obchodu: jakékoli obchodní praktiky přijaté nebo zachovávané třetí zemí, proti nimž přiznávají mezinárodní obchodní pravidla právo jednat. Toto právo jednat je přiznáno, pokud mezinárodní obchodní pravidla buď praktiky přímo zakazují nebo pokud přiznávají jiné straně dotčené těmito praktikami právo usilovat o odstranění jejich účinku.

 

Základní přehled problematiky:

1. Účel společné obchodní politiky EU

Společná obchodní politika EU (dále též jen „SOP“) upravuje obchodní vztahy Evropské unie s třetími zeměmi. V jejím rámci byla sjednocena pravidla pro obchod se zbožím a službami, investice a ochranu duševního vlastnictví. Na jejím základě Evropská unie uzavírá se třetími státy mezinárodní obchodní smlouvy, případně vstupuje do mezinárodních organizací působících v oblasti regulace mezinárodního obchodu.

2. Jaké jsou hlavní nástroje společné obchodní politiky?

EU využívá k prosazování společné obchodní politiky rozmanitou legislativu, kterou je pro lepší orientaci v problematice možné členit na základě různých kritérií:

2.1. členění podle původu přijaté legislativy

  • Autonomní nástroje: Jedná se o právní předpisy EU, které stanoví obecná pravidla pro obchod se třetími zeměmi. Typicky upravují cla a další poplatky z dovozu a vývozu zboží, množstevní omezení dovozu a vývozu, ochranná opatření, režimy dovozu zboží do EU atd.
  • Smluvní nástroje: Jedná se o mezinárodní smlouvy uzavřené mezi EU a jednou nebo více třetími zeměmi. Tyto dohody upravují obchodní vztahy smluvních stran nad rámec obecných pravidel WTO a často zahrnují: snížení nebo odstranění cel a dalších překážek obchodu, harmonizaci technických předpisů a norem, spolupráci v oblasti investic, duševního vlastnictví, hospodářské soutěže a další.

2.2. jiná členění mohou vyplývat kupř. z toho, na jaký směr dopadají:

  • nástroje regulace vývozu
  • nástroje regulace dovozu

2.3. případně z charakteru opatření (finanční povahy), a to z kupř. z důvodů vazeb na mezinárodní smlouvy (GATT):

  • tarifní nástroje
  • netarifní (administrativní) nástroje

3. Charakter pravomoci EU v oblasti společné obchodní politiky

EU má v oblasti společné obchodní politiky výlučnou pravomoc, což znamená, že členské státy samy nemohou přijímat právní předpisy ani uzavírat mezinárodní smlouvy v této oblasti. Pouze EU je oprávněna jednat s třetími zeměmi v otázkách obchodu.

4. Role členských států v rámci společné obchodní politiky

Ačkoli členské státy nemají zákonodárnou pravomoc v oblasti SOP, hrají důležitou roli při její realizaci. V praxi to znamená, že členské státy:

  • Provádějí právní předpisy EU v oblasti obchodu, například kontrolují dovoz a vývoz zboží, vybírají cla a vydávají exportní a importní licence.
  • Účastní se na jednáních o mezinárodních obchodních dohodách vedených Evropskou komisí.
  • Spolupracují s EU při prosazování společných zájmů v rámci WTO a dalších mezinárodních organizací.

6. Typy smluv EU uzavíraných EU v rámci společné obchodní politiky

EU uzavírá v rámci společné obchodní politiky různé typy smluv, které se liší rozsahem liberalizace a dalšími aspekty spolupráce. Mezi nejčastější patří:

  • Dohody o volném obchodu: Cílem je odstranění nebo snížení cel a dalších překážek obchodu se zbožím.
  • Dohody o hospodářském partnerství: Vedle liberalizace obchodu zahrnují i další oblasti spolupráce, jako je ochrana investic, duševního vlastnictví, harmonizace technických norem a spolupráce v oblasti služeb.
  • Asociační dohody: Cílem je postupná integrace třetích zemí do vnitřního trhu EU, a to jak v oblasti obchodu, tak i v dalších oblastech, jako je pohyb osob, spolupráce v justici a vnitřních věcech.

7. Hlavní cíle EU v oblasti obchodních vztahů s rozvojovými zeměmi

V obchodních vztazích s rozvojovými zeměmi EU usiluje o:

  • Podporu hospodářského rozvoje a snižování chudoby prostřednictvím liberalizace obchodu a poskytováním obchodních preferencí.
  • Prosazování udržitelného rozvoje a dodržování lidských práv prostřednictvím tzv. doložek o udržitelném rozvoji v obchodních dohodách.
  • Poskytování technické pomoci rozvojovým zemím s cílem posílit jejich obchodní kapacity a umožnit jim plně využívat výhod plynoucích z liberalizace obchodu.

Významná ustanovení právní úpravy

HLAVA II SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA

Článek 206

Vytvořením celní unie v souladu s články 28 až 32 přispívá Unie ve společném zájmu k harmonickému rozvoji světového obchodu, k postupnému odstranění omezení mezinárodního obchodu a přímých zahraničních investic a ke snižování celních a jiných překážek.

Článek 207

1.   Společná obchodní politika se zakládá na jednotných zásadách, zejména pokud jde o úpravy celních sazeb, uzavírání celních a obchodních dohod týkajících se obchodu zbožím a službami, obchodní aspekty duševního vlastnictví, přímé zahraniční investice, sjednocování liberalizačních opatření, vývozní politiku a opatření na ochranu obchodu, jako jsou opatření pro případ dumpingu a subvencování. Společná obchodní politika je prováděna v rámci zásad a cílů vnější činnosti Unie.

2.   Evropský parlament a Rada přijímají řádným legislativním postupem formou nařízení opatření vymezující rámec pro provádění společné obchodní politiky.

3.   Je-li třeba sjednat a uzavřít dohody s jednou nebo více třetími zeměmi nebo s mezinárodními organizacemi, použije se článek 218 s výhradou zvláštních ustanovení tohoto článku.

Komise podává doporučení Radě, která ji zmocňuje k zahájení potřebných jednání. Rada a Komise odpovídají za to, že sjednané dohody jsou slučitelné s vnitřními politikami a vnitřními předpisy Unie.

Komise při vedení těchto jednání konzultuje zvláštní výbor, který určí Rada, aby jí v tomto úkolu napomáhal, a řídí se směrnicemi, které jí Rada může poskytnout. Komise podává zvláštnímu výboru a Evropskému parlamentu pravidelně zprávu o stavu jednání.

4.   Při sjednávání a uzavírání dohod uvedených v odstavci 3 rozhoduje Rada kvalifikovanou většinou.

Při sjednávání a uzavírání dohod týkajících se obchodu službami, obchodních aspektů duševního vlastnictví a přímých zahraničních investic rozhoduje Rada jednomyslně, pokud dané dohody obsahují ustanovení, pro která je při přijímání vnitřních předpisů vyžadována jednomyslnost.

Rada rovněž rozhoduje jednomyslně při sjednávání a uzavírání dohod:

a) v oblasti obchodu kulturními a audiovizuálními službami, pokud by tyto dohody mohly ohrozit kulturní a jazykovou rozmanitost Unie;

b) v oblasti obchodu sociálními, vzdělávacími a zdravotnickými službami, pokud by tyto dohody mohly vážně narušit vnitrostátní organizaci takových služeb a ohrozit odpovědnost členských států za jejich poskytování.

5.   Sjednávání a uzavírání mezinárodních dohod v oblasti dopravy se řídí částí třetí hlavou VI a článkem 218.

6.   Výkon pravomocí svěřených tímto článkem v oblasti společné obchodní politiky se nedotýká vymezení pravomocí mezi Unií a členskými státy a nesmí vést k harmonizaci právních předpisů členských států, jestliže Smlouvy takovou harmonizaci vylučují.


Článek 218

1.   Aniž jsou dotčena zvláštní ustanovení článku 207, dohody mezi Unií a třetími zeměmi nebo mezinárodními organizacemi se sjednávají a uzavírají podle následujícího postupu.

2.   Rada dává zmocnění k zahájení jednání, vydává směrnice pro jednání, dává zmocnění k podpisu dohod a uzavírá je.

3.   Komise, nebo týká-li se zamýšlená dohoda výlučně nebo zejména společné zahraniční a bezpečnostní politiky, vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku podává Radě doporučení a Rada přijme rozhodnutí, kterým dá zmocnění k zahájení jednání a v závislosti na předmětu zamýšlené dohody jmenuje vyjednavače nebo vedoucího vyjednavačského týmu Unie.

4.   Rada může vyjednavači vydávat směrnice a může určit zvláštní výbor, se kterým musí být jednání konzultováno.

5.   Rada přijme na návrh vyjednavače rozhodnutí, kterým dá zmocnění k podpisu dohody a případně k jejímu prozatímnímu provádění před vstupem v platnost.

6.   Rada přijme na návrh vyjednavače rozhodnutí o uzavření dohody.

Netýká-li se dohoda výlučně společné zahraniční a bezpečnostní politiky, přijme Rada rozhodnutí o uzavření dohody:

a)             po obdržení souhlasu Evropského parlamentu v těchto případech:

i)               dohody o přidružení;

ii)             dohoda o přistoupení Unie k Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod;

iii)            dohody vytvářející zvláštní institucionální rámec zavedením postupů spolupráce;

iv)            dohody mající významný dopad na rozpočet Unie;

v)             dohody v oblastech, na něž se vztahuje buď řádný legislativní postup, nebo zvláštní legislativní postup, v němž je vyžadován souhlas Evropského parlamentu.

V naléhavých případech se mohou Evropský parlament a Rada dohodnout na lhůtě pro vydání souhlasu;

b)             po konzultaci s Evropským parlamentem v ostatních případech. Evropský parlament zaujme stanovisko ve lhůtě, kterou může Rada stanovit podle naléhavosti věci. Pokud v této lhůtě stanovisko nezaujme, může rozhodnout Rada.

7.   Odchylně od odstavců 5, 6 a 9 může Rada při uzavírání dohody zmocnit vyjednavače, aby jménem Unie schválil změny, jestliže dohoda stanoví, že se takové změny přijímají zjednodušeným postupem nebo orgánem zřízeným dohodou. Rada může k takovému zmocnění připojit zvláštní podmínky.

8.   Rada v průběhu celého postupu rozhoduje kvalifikovanou většinou.

Jednomyslně však rozhoduje tehdy, týká-li se dohoda oblasti, kde je pro přijetí aktu Unie požadována jednomyslnost, jakož i v případě dohod o přidružení a dohod podle článku 212 se státy, které jsou kandidáty na přistoupení. Rada rovněž rozhoduje jednomyslně o dohodě o přistoupení Unie k Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod; rozhodnutí o uzavření této dohody vstoupí v platnost po schválení členskými státy v souladu s jejich ústavními předpisy.

9.   Rada na návrh Komise nebo vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku přijme rozhodnutí o pozastavení uplatňování dohody a stanoví postoje, které mají být jménem Unie zaujaty v orgánu zřízeném dohodou, má-li tento orgán přijímat akty s právními účinky, s výjimkou aktů, které doplňují nebo pozměňují institucionální rámec dohody.

10.   Evropský parlament je okamžitě a plně informován ve všech etapách tohoto postupu.

11.   Členský stát, Evropský parlament, Rada nebo Komise si mohou vyžádat posudek Soudního dvora o slučitelnosti zamýšlené dohody se Smlouvami. Je-li posudek Soudního dvora odmítavý, nemůže zamýšlená dohoda vstoupit v platnost, pokud nedojde ke změně dohody nebo ke změně Smluv.


 Článek 29

Za výrobky ve volném oběhu v členském státě se pokládají ty výrobky, které pocházejí ze třetích zemí, u kterých byly v tomto členském státě splněny dovozní náležitosti a zaplacena cla a poplatky s rovnocenným účinkem a u kterých nedošlo k plnému ani částečnému navrácení těchto cel a poplatků.

 


Prezentace k přednášce

vložit

Videozáznamy přednášek


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/law/podzim2024/MP716Zk/72008499/MP726Zk-2022.10.17.video5
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/law/podzim2024/MP716Zk/72008499/MP726Zk-2022.11.28.video5

Otázky pro samostudium

Jak se liší právní regulace obchodu v rámci EU a obchodu s třetími zeměmi?

Obchod mezi členskými státy EU se řídí pravidly jednotného vnitřního trhu. V plném rozsahu se zde projevuje nadstátní charakter EU. Zároveň zde platí principy zákazu diskriminace, vzájemného uznávání. Plně se zde projevuje též fakt, že řada předpisů v oblasti obchodu je právem EU harmonizována. Zcela jsou zakázána cla a omezeny jsou velmi výrazně i další omezení. Rovněž přechod zboží přes hranice je v zásadě volný, bez celních, daňových či statistických kontrol.

Nic z toho pro  obchod s třetími zeměmi neplatí. Řídí se pravidly společné obchodní politiky, ta je podstatně méně liberalizovaná. Úprava je obsažena v řadě unijních nařízení a také v mezinárodních smlouvách, jak bilaterálních, tak multilaterálních. EU má v oblasti SOP výlučnou pravomoc, navenek proto se třetími státy jedna ona.

Jaký je rozsah pravomoci v oblasti SOP?

Společná obchodní politika EU je původní politikou EU úzce související s fungováním celní unie. Její předmět tvoří regulace dovozu a vývozu zboží a služeb, přijímání ochranných opatření a úprava přímých zahraničních investic. 

EU má v této oblasti sice výlučnou pravomoc, ta však má své meze, a to v oblasti institucionální.

Vysvětlete principy asimilace a jednoty v kontextu společné obchodní politiky EU.

Princip asimilace znamená, že zboží dovezené do EU ze třetí země má po propuštění do volného oběhu stejný právní režim jako zboží vyrobené v EU. 

Princip jednoty se projevuje v uplatňování stejných pravidel pro dovoz a vývoz zboží všemi členskými státy.

Jaký je rozdíl mezi autonomními a smluvními nástroji společné obchodní politiky EU?

Autonomní nástroje společné obchodní politiky tvoří unijní legislativa, zatímco smluvní nástroje zahrnují mezinárodní dohody uzavřené EU s třetími zeměmi. Úprava v bilaterální smlouvě má přednost před úpravou v autonomním nástroji. Případný rozdíl může být důsledkem prohlášení neplatnosti unijního aktu sekundárního práva.

Za jakých okolností může EU omezit dovoz zboží?

Možnosti omezení dovozu jsou následující:

1. ochrana důležitých neekonomických hodnot (EU může omezit vývoz zboží z důvodů veřejné mravnosti, pořádku a bezpečnosti, ochrany zdraví a života lidí a zvířat, ochrany rostlin, kulturního dědictví, průmyslového a obchodního vlastnictví

2. ochrana vlastních hospodářských zájmů (podmínky jsou přísně regulovány právem WTO)

3. jako politicko-obchodní opatření (obrana proti nedovoleným překážkám obchodu.

Co je cílem antidumpingových a antisubvenčních opatření a jak fungují?

Cílem antidumpingových a antisubvenčních opatření je chránit unijní trh před zbožím dováženým za neférově nízkou cenu. Fungují na principu ukládání dodatečných cel, která mají za cíl srovnat cenu dováženého zboží s cenou na trhu země původu,