Právo Evropské unie II - seminář, přednášky a zkouška

Ochrana spotřebitele v právu EU

Cíl této přednášky

Tato přednáška bude zaměřena na problematiku ochrany spotřebitele v Evropské unii. Jejím cílem je dosáhnout toho, že budete mít přehled o:

  • vývoji spotřebitelského práva Evropské unie
  • současném právním rámci ochrany spotřebitele
  • důvodech, které vedly k současné roztříštěnosti úpravy ochrany spotřebitele v právu EU

Dále budete umět:

  • nadefinovat pojem "spotřebitel"
  • popsat jednotlivé standardy ochrany spotřebitele v hlavních oblastech spotřebitelského práva.

A konečně, bude rozumět, proč je to právě EU, kdo dnes úpravu spotřebitelského práva zajišťuje.

Klíčová slova

  • průměrný spotřebitel, 
  • zvlášť zranitelný spotřebitel, 
  • spotřebitelský vztah, 
  • klamavé obchodní praktiky, 
  • minimální harmonizace

Key Words

  • Average consumer,
  • (Particularly) vulnerable consumer
  • Consumer Relationship
  • Misleading commercial practices
  • Minimum harmonisation


Úvodní otázky:

  1. v rámci výkladu o vnitřním trhu a svobodě pohybu zboží jsme probírali případ Cassis de Dijon. Zamyslete se znovu nad tím, co způsobilo problém v tomto konkrétním případě? 
  2. Jakou hodnotu chtěl stát chránit a s jakými důsledky pro svobodu pohybu zboží? 
  3. A jak by tento problém mohl být řešen systémově?

Důležité definice:

  • Spotřebitel: Fyzická osoba, která jedná mimo rámec své podnikatelské činnosti, podnikání, řemesla nebo povolání. Nezáleží na občanství, vzdělání, profesní specializaci nebo způsobu obživy, klíčový je cíl nákupu pro vlastní spotřebu. Spotřebitelem není společnost nakupující pro zaměstnance, ručitel za podnikatele, avalista směnky právnické osoby, kupující, který uvedl prodávajícího v omyl o svém podnikání, osoby nakupující pro budoucí podnikání a smíšené nákupy s nezanedbatelným podnikatelským účelem.
  • Zvlášť zranitelný spotřebitel: Kategorie zahrnující děti, seniory, osoby v tíživé životní situaci, sociálně znevýhodněné, závislé nebo postižené, u kterých se nepředpokládá standardní informovanost, obezřetnost a svědomitost a ochrana je u nich vyšší.
  • Obchodník: Fyzická nebo právnická osoba, bez ohledu na to, zda je v soukromém či veřejném vlastnictví, která jedná se spotřebitelem v rámci svého podnikání, obchodu, živnosti nebo řemesla. Může jít i o osobu jednající jménem obchodníka. Obchodníkem naopak není fyzická osoba rozprodávající své staré věci.
  • Spotřebitelský vztah: Nezahrnuje pouze uzavření a plnění smlouvy, ale všechny aktivity směřující k uzavření smlouvy, včetně reklamy, marketingu, předsmluvních informací a označení zboží.
  • Klamavé obchodní praktiky: Jednání nebo opomenutí obchodníka, které uvede průměrného spotřebitele v omyl a přiměje ho k transakci, k níž by se jinak nerozhodl.
  • Agresivní obchodní praktiky: Obtěžování nebo donucování, které omezuje svobodnou volbu spotřebitele.
  • Zneužívající smluvní ujednání: Ujednání ve spotřebitelské smlouvě, které nebylo individuálně sjednáno a v rozporu s požadavkem poctivosti způsobuje nerovnováhu v právech a povinnostech stran v neprospěch spotřebitele.
  • Vertikální integrace: Spotřebitelské předpisy zaměřené na specifické produkty nebo služby (např. spotřebitelský úvěr, timesharing).
  • Horizontální harmonizace: Spotřebitelské předpisy s průřezovým charakterem, chránící spotřebitele při nákupu čehokoli a v jakékoli situaci (např. ochrana před nekalými praktikami, zneužívajícími klauzulemi).
  • Úplná harmonizace: Unifikovaný standard, členské státy nemohou mít odlišná pravidla (např. odpovědnost za výrobek, timesharing, spotřebitelský úvěr).
  • Minimální harmonizace: Členské státy mohou zavést přísnější ochranu, pokud to nebrání vnitřnímu trhu.

Základní přehled problematiky:

1. Vývoj ochrany spotřebitele v EU:

Ochrana spotřebitele se stala samostatnou politikou EU až v roce 1992 Maastrichtskou smlouvou. Zpočátku byla ochrana spotřebitele vnímána spíše abstraktně, jako ochrana "spotřebitelské veřejnosti". S prohlubující se integrací se ukázalo, že je nutné chránit i "individuálního spotřebitele" jako slabší strany ve vztahu k obchodníkovi.


2. Právní rámec ochrany spotřebitele:

Klíčovým právním základem pro přijímání právní úpravy v této oblasti je článek 169 SFEU. Vlastní právní úprava je přijímána v reakci na překážky na vnitřním trhu, tedy na základě čl. 114 SFEU.


3. Roztříštěnost sekundárního spotřebitelského práva:

Existují desítky právních předpisů, které lze označit za "spotřebitelské". Tyto akty se dotýkají široké škály oblastí, od bezpečnosti výrobků přes finanční služby až po řešení spotřebitelských sporů. Tradičně je členíme na oblast ochrany:

  1. ekonomických zájmů spotřebitele
  2. života a zdraví spotřebitele

4. Důraz na ochranu a podporu ekonomických práv spotřebitele:

Podstatná část unijní legislativy míří do oblasti ochrany ekonomických zájmů spotřebitele. Unijní předpisy zajišťují ochranu spotřebitele při uzavírání a plnění smluv (např. směrnice o , o zneužívajících ujednáních ve spotřebitelských smlouvách, o nekalých obchodních praktikách).

5. Důraz na ochranu života a zdraví spotřebitele

V rámci ochrany spotřebitele představuje významnou oblast regulace:

  • odpovědnost za výrobek a
  • odpovědnost za škodu způsobenou vadou výrobku.

EU dále přijala řadu speciálních předpisů, které chrání kupř. děti (pozn. David Sehnálek - za mého dětství byla kupř. Kinder vajíčka mnohem zábavnější, ale zřejmě mne mohla zabít, proto se dnes už v té skutečně zábavné formě se spoustou malých vdechnutelných a spolknutelných dílků nesmí prodávat).

6. Spotřebitel jako pojem unijního spotřebitelského práva:

Bavíme se sice o "spotřebiteli", ten ale primárním právem není definován. Dokonce ani v sekundárním právu není definice jednotná, každý předpis má svou. Definuje jej též judikatura Soudního dvora. Obecně se za spotřebitele považuje fyzická osoba, která jedná mimo rámec své podnikatelské činnosti. Soudní dvůr upřesnil definici spotřebitele v řadě judikátů (např. C-541/99 Idealservice, C-45/96 Dietzinger, C-419/11 Česká spořitelna).

7. Standard přiměřeně informovaného, obezřetného a svědomitého spotřebitele - "průměrného spotřebitele":
Soudní dvůr zvolil tento model pro vyvážení práv a zájmů spotřebitelů a obchodníků. V případě zvlášť zranitelných skupin spotřebitelů (děti, senioři) se tento model neuplatní. "Vysoká očekávání kladená na spotřebitele by umožnila omezit jeho ochranu na dostatečný přísun informací... Naopak nízká očekávání by si žádala přenos veškerého rizika na prodávajícího..."

8. Hlavní principy unijního spotřebitelského práva:
Mezi hlavní principy spotřebitelského práva EU patří: vyrovnávání nerovnováhy spotřebitelského vztahu, zákaz zneužívajících smluvních ujednání, právo na odstoupení od smlouvy, objektivní odpovědnost za škodu způsobenou vadou výrobku.

    Významná ustanovení právní úpravy (na úrovni primárního práva)


    HLAVA XV OCHRANA SPOTŘEBITELE

     Článek 169

     1.   K podpoře zájmů spotřebitelů a k zajištění vysoké úrovně ochrany spotřebitele přispívá Unie k ochraně zdraví, bezpečnosti a hospodářských zájmů spotřebitelů, jakož i k podpoře jejich práva na informace, vzdělávání a práva sdružovat se k ochraně svých zájmů.

    2.   Unie přispívá k dosažení cílů uvedených v odstavci 1 prostřednictvím:

    a) opatření přijatých podle článku 114 v souvislosti s vytvářením vnitřního trhu;

    b) opatření, která podporují, doplňují a sledují politiku členských států.

    3.   Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem přijímají opatření uvedená v odst. 2 písm. b).

    4.   Opatření přijatá podle odstavce 3 nebrání členskému státu zachovávat nebo zavádět přísnější ochranná opatření. Tato opatření musí být slučitelná se Smlouvami. Jsou oznamována Komisi.

    Prezentace k přednášce

    Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
    https://is.muni.cz/el/law/podzim2024/MP726Zk/um/43832474/2024-PEU-Ochrana_spotrebitele_v_pravu_EU.pdf


    Videozáznam přednášky


    Otázky pro samostudium

    Proč se EU zabývá ochranou spotřebitele a proč k tomu má pravomoc přijímat legislativní akty?

    Zdálo by se, že odpověď je snadná - spotřebitel je slabší smluvní stranou, proto zasluhuje ochranu. Je toho ale více. Tedy:

    Ano, ochrana spotřebitele je jednou z klíčových aktivit EU a je zakotvena ve Smlouvě o fungování EU (čl. 12 a 169 SFEU). EU usiluje o vysokou úroveň ochrany spotřebitele ve všech svých politikách a činnostech, aby zajistila jeho bezpečnost, zdraví, hospodářské zájmy a právo na informace. Hlavním důvodem je nerovnováha mezi profesionálními obchodníky a spotřebiteli, kteří jsou v tomto vztahu slabší stranou. EU se snaží tuto nerovnováhu vyrovnat prostřednictvím legislativy, která chrání spotřebitele před nekalými praktikami a posiluje jejich postavení.

    Primárním důvodem je ale nutnost eliminovat překážky ve fungování vnitřního trhu. A zde rozdílná úroveň ochrany spotřebitele v jednotlivých členských státech problémem skutečně je (viz Cassis de Dijon a další). Proto též vazba pravomocí EU přijímat legislativě v této oblasti na čl. 114 SFEU (viz čl. 169 SFEU).

    Jaký je právní základ ochrany spotřebitele v EU?

    Právní rámec pro ochranu spotřebitele v EU vychází z článků 12, 38, 114 a 169 SFEU a Listiny základních práv EU. Článek 169 SFEU stanoví, že EU přispívá k dosažení vysoké úrovně ochrany spotřebitele, a to zejména prostřednictvím harmonizace právních předpisů členských států.

    Přijímání harmonizačních opatření na ochranu spotřebitele se děje na základě článku 114 SFEU, který se týká vytváření vnitřního trhu. To znamená, že EU může přijímat opatření na ochranu spotřebitele pouze tehdy, pokud prokáže, že existuje potenciální překážka fungování vnitřního trhu.

    Jaké jsou hlavní oblasti ochrany spotřebitele v právu EU?

    Právo EU na ochranu spotřebitele je obsáhlé a zahrnuje řadu směrnic (a rovněž nařízení), které se dotýkají různých aspektů spotřebitelského vztahu. Mezi hlavní oblasti patří:

    • Ochrana zdraví a bezpečnosti spotřebitele: Tato oblast se zaměřuje na bezpečnost výrobků, bezpečnost internetu, bezpečnost potravin a další aspekty, které by mohly ohrozit zdraví a bezpečnost spotřebitele.
    • Ochrana ekonomických zájmů spotřebitele: Tato oblast zahrnuje pravidla pro smlouvy uzavřené na dálku a mimo obchodní prostory, nekalé obchodní praktiky, klamavou reklamu, spotřebitelské úvěry a další.

    V širším pojetí zde spadá též:

    • Ochrana právních zájmů spotřebitele: Sem patří pravidla pro alternativní řešení sporů, soudní ochranu spotřebitele a další.

    Jak se EU snaží zajistit účinné vymáhání práv spotřebitelů?

    EU zajišťuje účinné vymáhání práv spotřebitelů prostřednictvím:

    • Spolupráce mezi vnitrostátními orgány pro ochranu spotřebitele: EU podporuje spolupráci mezi vnitrostátními orgány pro ochranu spotřebitele, aby mohly účinněji řešit přeshraniční případy porušení práv spotřebitelů.
    • Alternativního řešení sporů: EU podporuje alternativní řešení sporů jakožto rychlý, efektivní a levný způsob řešení sporů mezi spotřebiteli a obchodníky.
    • Sankcí: EU stanoví pravidla pro sankce za porušení práv spotřebitelů.

    Jaké jsou hlavní principy ochrany spotřebitele v právu EU?

    Mezi hlavní principy ochrany spotřebitele v právu EU patří:

    • Princip rovnováhy: Cílem spotřebitelského práva je vyrovnat nerovnováhu mezi obchodníkem a spotřebitelem.
    • Princip informace: Spotřebitel má právo na jasné, srozumitelné a úplné informace o zboží a službách, které nakupuje.
    • Princip ochrany: Spotřebitel má právo na ochranu před nekalými praktikami obchodníků.
    • Princip nápravy: Spotřebitel má právo na nápravu, pokud zboží nebo služby nejsou v souladu se smlouvou.

    Shrnutí

    Koncept spotřebitele se v právu EU vyvíjel od pasivního příjemce benefitů k aktivnímu aktérovi vnitřního trhu. Úprava je dosud bohužel stále fragmentární, což je důsledkem nedostatku obecné pravomoci EU k vytvoření jednotného unijního soukromého smluvního práva. Podstatná je i nadále vazba na funkčnost vnitřního trhu. 

    V unijním spotřebitelském právu je spotřebitel definován jako fyzická osoba, která nejedná v rámci své podnikatelské činnosti. Právnické osoby jako potenciální spotřebitelé tudíž stojí mimo záběr pozornosti unijního práva. 

    Úprava je zajišťována ve dvou hlavních oblastech - zajištěna má být ochrana ekonomických zájmů spotřebitele na straně jedné a jeho života a zdraví na straně druhé.

    Vlastní standardy ochrany spotřebitele jsou obsaženy v řadě směrnic (a také nařízeních).