Právo Evropské unie II - seminář, přednášky a zkouška

Shrnutí rozsudků probíraných na semináři

Důležité varování

Tento materiál není náhradou za přečtení soudních rozhodnutí, které na semináři budeme rozebírat. Slouží jen pro připomenutí toho podstatného poté, co jste je sami přečetli. 


"UHT" mléko (124/81)

  • Fakta: Jde o spor mezi Komisí a Spojeným královstvím o restriktivní opatření týkající se dovozu a prodeje mléka ošetřeného ultravysokou teplotou (UHT). Komise tvrdí, že Spojené království porušuje článek 34 SFEU tím, že brání dovozu UHT mléka. Přdstavují proto překážku volného pohybu zboží a nejsou odůvodněna ochranou zdraví.
  • Legislativa Spojeného království: Problematická je legislativa Spojeného království týkající se dovozu, balení a prodeje UHT mléka. Tyto předpisy vyžadují dovozní licence, balení dováženého mléka ve Spojeném království a licence pro prodejce.
  • Argumenty Spojeného království: Podle Spojeného království jsou sporná opatření odůvodněna ochranou zdraví spotřebitelů. Existenci přísnější  přísnější vnitrostátní normy ospravedlňuje též absence harmonizovaných pravidel v EU.
  • Argumenty Francie: Podle Francie opatření Spojeného království představují nepřiměřenou překážku obchodu a zároveň existují méně restriktivní způsoby, jak dosáhnout ochrany zdraví.
  • Posuzování Soudním dvorem: Provedl analýzu, zda sporná opatření představují opatření s rovnocenným účinkem jako množstevní omezení ve smyslu článku 34 SFEU a následně též, zda jsou odůvodněna článkem 36 SFEU.
  • Závěr: Soudní dvůr shledal, že Spojené království porušilo články 34 a 36 SFEU tím, že zavedlo systém předběžných individuálních licencí pro dovoz UHT mléka a zavedlo požadavek opětovného tepelného ošetření a přebalení dováženého UHT mléka. Postupovalo nepřiměřeně.


Kosmetika Clinique (C-315/92)

  • Fakta: Veden byl spor o používání názvu "Clinique" pro kosmetické produkty v Německu. Žalobce tvrdí, že název je zavádějící, protože evokuje léčivé vlastnosti.
  • Otázka předložená Soudnímu dvoru: Německý soud se ptá, zda články 34 a 36 SFEU brání zákazu dovozu a prodeje kosmetiky pod názvem "Clinique".
  • Relevantní předpisy: Přehled směrnic EU o klamavé reklamě a kosmetických produktech a jejich vztah ke svobodě pohybu volného pohybu zboží.
  • Posouzení Soudního dvora: Soudní důvr řešil, zda zákaz názvu "Clinique" představuje překážku volného pohybu zboží a zda je odůvodněn ochranou spotřebitele. Řešen je též průměrný spotřebitel a možnosti ochrany v jednotlivých členských státech.
  • Závěr: Soudní dvůr rozhodl, že články 34 a 35 SFEU a článek 6 směrnice o kosmetických produktech brání vnitrostátnímu opatření, které zakazuje dovoz a prodej kosmetiky pod názvem "Clinique".


Zmrzlina Mars (C-470/93)

  • Fakta a postup: Jde o spor o používání označení "+10%" na obalech zmrzliny dovezené z Francie do Německa. Žalobce tvrdí, že označení je klamavé.
  • Otázka předložená Soudnímu dvoru: Otázka německého soudu, zda je slučitelné s principem volného pohybu zboží, a tedy čl. 34 SFEU zakázat prodej zmrzliny s označením "+10%", a to z důvodu ochrany spotřebitele.
  • Posouzení Soudního dvora: Soudní dvůr zajímalo, zda zákaz označení "+10%" představuje opatření s rovnocenným účinkem jako množstevní omezení ve smyslu článku 34 SFEU. Řešil dále, zda jsou dány důvody na podporu zákazu, zejména z důvodu ochrany spotřebitele a obrany před nekalou soutěží.
  • Závěr: Soudní dvůr rozhodl, že článek 34 SFEU v zásadě brání vnitrostátnímu opatření zakazujícímu dovoz a prodej produktu s označením "+10%", pokud je tento produkt legálně prodáván v jiném členském státě.


Valonský odpad (C-2/90)

  • Fakta: Šlo o spor o zákaz skladování a ukládání odpadu z jiných členských států ve Valonsku (Belgie). Rozlišen byl odpod "obecný" a odpad "zvlášť nebezpečný"
  • Relevantní úprava: čl. 34 a 35 SFEU, dále směrnic EU o odpadech. Důležitý byl též jejich vztah k principu volného pohybu zboží.
  • Povaha odpadu: Diskuse o tom, zda je odpad považován za "zboží" ve smyslu článku 34 SFEU.
  • Důvody odůvodňující omezení: Belgie na podporu zákazu argumentovala zejména ochranou životního prostředí a zdraví.
  • Závěr: Soudní dvůr rozhodl, že odpad je považován za "zboží" a že zákaz dovozu odpadu je v rozporu s článkem 34 SFEU, pokud není odůvodněn ochranou životního prostředí. Zároveň  uznal právo členských států na přijetí opatření k zajištění toho, aby odpad byl co nejvíce zpracováván v místě jeho vzniku. Argumentace ochranou životního prostředí tudíž obstála. To však jen o "obecného" odpadu. Zvlášť nebezpečný odpad se rozsahu harmonizované úpravy řídí touto úpravou (která průvoz předpokládá).